Jump to content

Parallakse - praktisk betydning i jaktsammenheng


rypert

Recommended Posts

Jeg har et Fontaine 3-9x40 på min .17hmr. Denne er tiltenkt rypejakt. I det siste har jeg hørt snakk om parallakse, og må si jeg er littegrann usikker på hva det egentlig er - har inntrykk av at dette er noe også andre er usikre på. Det verserer forskjellige forklaringer på dette også, noe som ikke akkurat gjør forståelsen enklere. Det jeg har forstått er at det har med retikkel og bildet av målet å gjøre, og at disse enten er i to plan, eller ligger på samme plan. Mer enn det vet jeg faktisk ikke om temaet.

 

Spørsmålet er imidlertid - hva har parallakse å si for praktisk jakt på smått vilt (rype etc.)?

 

Bør jeg skifte kikkertsikte til et som har parallaksejustering i forhold til bruksområdet mitt?

 

Ja, jeg er klar over at det er flere innlegg som omhandler dette, men jeg forstår fortsatt ikke hva det er siden forklaringene er såpass ulike alt etter hvem som forklarer dem. Derfor ber jeg fint dem som VET hva parallakse er, å forklare det. De som er usikre og ikke helt vet, eller beint tipper, trenger ikke prøve å forklare noe. :)

Link to comment
Share on other sites

Klippet og limt fra annen tråd om hva parallakse er: Det er det punktet/avstanden som korset i siktet ligger stille på målet UANSETT hvordan du beveger hodet/øyet i linsa. Hvis et sikte er parallaksefritt på 100 meter(standard på de fleste sikter uten justering) vil du kunne se at korset og dermed treffpunktet flytter på seg hvis ikke øyet er helt i senter av kikkerten bak. Jo lenger avstand jo større feil. På sikter uten parallakse vil du i ektreme tilfeller kunne flytte treffpunktet endel på laaange hold. Inntil 300 meter har det ikke mye å si i praksis, men på lenger hold spiller alle marginer inn.

 

 

Jeg har aldri helt skjønt dette her selv, selv etter endel lesing. Er nok litt treg på det! Ser at endel kikkertsikter leveres med parallaksejustering, enten foran eller på siden. Slik jeg erfarer det er det for meg ren fokusjustering, at forholdet mellom retikkel og mål er i fokus eller ikke.

 

På de minste siktene, opp til 9x ser jeg ikke helt vitsen på vanlige rifler. Har en .222 med en Nikon 5-20x44 oppå. Denne har justeringen på siden, for øvrig, og her se jeg at det er behov for det.

 

Det første jeg gjorde da jeg kjøpte den var å skarpstille retikkelet mot himmelen. Deretter kan man jo justere fra 5-20x. Når jeg justerer oppover mot max blir det uklart. Vrir jeg på justeringstårnet på siden, blir det skarpt igjen.

 

På salongrifla sitter det en gammel 3-9x40. Her fungerer det greit over 30 meter. Under dette er det vanskelig da jeg ikke klarer å få målet i fokus.

 

Slik jeg har skjønt det er det at om man sikter på noe på for kort eller lang avstand i forhold til hva kikkerten er justert inn på (gjerne 100 meter/yards for de uten justering), blir mål og retikkel uskarpe i forhold til hverandre.

 

Jeg er nærsynt og bruker briller, og om jeg skrur opp maks på Nikonen, eller ser på 20 meter med Savaen (altså salongkikkerten), er det som å ta av brillene og prøve å se uten.

 

På en salongrifle ser jeg absolutt fordelen med å ha justering, og det samme på lange hold. På "mellomdistanse" ca 50 - 150 meter er det vel strengt tatt ikke nødvendig. Jeg har ikke følt behovet i hvert fall. På 20x på 100 meter kan det være greit, men man må jo ikke se loppene i pelsen på rådyret heller da...

 

Om det jeg sier her er noe nyttig i det hele tatt, og om fokus og parallakse har sammenheng, er jeg noe usikker på, men for meg er det praktiske med justeringen rett og slett at både retikkel og mål er skarpe i forhold til hverandre på alle hold. Og når de er skarpe i forhold til hverandre, er vel parallaksen riktig og da, eller...?

 

Det er uansett flere tråder her på forumet om det. Det sitter også endel brukere her som kan mye om optikk, biiiittelitt mer enn meg for å si det sånn... Gjør et søk på parallakse, eller også paralakse, som mange skriver det, så kan du få endel info.

Link to comment
Share on other sites

DEt er slik det er:

 

- Siktet har null parallaksefeil (du kan flytte øyet uten at treffpunkt flytter) når objektivet fokuserer på retikkelet.

- Retikkelet er skarpt når okularet fokuserer på retikkelet

- Bildet er skarpt når objektivet og okularet fokuserer på samme punkt

- Og, når retikkelet er i punktet hvor objektiv og okular fokuserer er bildet OG retikkelet skarpt og kikkerten er "parallaksefri"

 

Parallaksefeil er store og plagsomme på kort hold, på langt hold kan en diskutere hvor stor betydning det har.

Du kan jo bare sikte (rifla ligge helt stille) på noe og bevege hodet og se hvordn retikkelet flytter seg ift. målet. Du kan prøve på 25-50-100-500m og se forskjellen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror ko-stens også må lese seg litt opp på linken til PGM .338lm :wink:

 

Akkurat denne ventet jeg på! :oops::lol:

 

Leste linken faktisk, men her er det jeg tenkte litt på: This adjustment of the objective part of the optical system would ensure that the target can be brought in the exact focal plane of the reticle at any distance.

 

Slik det ser ut for meg er at når jeg justerer på tårnet og får målet i fokus sammen med retikkelet, så er også parallaksen justert riktig. Fokus og parallakse er to forskjellige ting har jeg selvfølgelig skjønt. Men slik justeringen på siktet mitt er, så er det slik at jeg justerer til mål og retikkel er riktig i forhold til hverandre. Eller har jeg misforstått kikkertsiktet mitt!?

 

Tror jeg får løpe ned i kjelleren og finne bruksanvisningen jeg...

 

Edit: Har lest! Her står det om objektivjusteringen: "The Nikon Riflescope...... can be more precisely focused within the range of at least 50 yards to infinetly by rotating the objective adjustment ring (altså tårnet på siden på min). Parallax can be eliminated and sight alignment will be accurate."

 

Med andre ord, ut i fra dette forstår jeg det som sagt over.

 

Er jeg da på feil jorde egentlig?

 

Spørsmålet i tråden var om parallakse har praktisk betydning. Det har praktisk betydning på lange hold har jeg skjønt, og det samme har det nok på veldig korte hold (derfor finnes det også egne sikter for salongrifler ala BSA Sweet 22), men så lenge man har det så enkelt som å vri på objektivet eller justeringstårn på siden, er det enkelt å bruke. Man trenger ikke tenke på det vanskelige ordet...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser retikkelet helt skarpt (Retikkelet er i okularets fokusplan) så har du oppfylt forutsetningen for at bildet (forutsatt parallaksejustering) er skarpt samtidig som parallaksefeilen er null eller minimal.

For å få retikkelet skarpt stiller du på justeringsringen helt bakerst på okularhuset. Dette gjøres en gang evt. med og uten briller.

Om retikkelet er ute av fokus, så vil kikkerten være ute av fokus når den er parallaksefri, og ha parallaksefeil når den er i fokus

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fokus og parallakse har en sammenheng ja, men du bør justere parallaksen etter beregnet avstand og ikke skarpest bilde på grunn av diverse feilkilder som m67 nevner.

Leste noen engelske skyteblader da jeg bodde der. Mange miniatyrskyttere der bruker parallaksejusteringen som avstandsmåler. De lager sin egen avstandstabell på parallaksejusteringen for forskjellige hold basert på fokus.

Når bildet er i fokus VET de at holdet er for eksempel 50m og kan stille antall knepp etter det.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Les dette så forstår du det :-)

 

http://www.6mmbr.com/parallax.html

 

Mvh

Pgm

 

 

Takker for denne. Da ble alt mye klarere :)

 

Gjerne derfor jeg skyter skeivt ca 1cm til høyre på 30 meter, men midt i på 90m. Lurt lenge på det der. Må skamkonsentrere meg for å se blink og retikkel skarpt samtidig på 30m, og klarer det ikke helt uansett. Da skal jeg gjerne klare å kompensere for den feilen ved å trekke hodet litt tilbake og få sentrert siktebildet ved hjelp av den sorte ringen som dukker opp - fikk jeg tips om. Men 1 cm er ikke mye da, selv på rype. Og å begynne å skru for å justere parallaksen mens rypene tripper, er vel ikke helt noe jeg ser meg istand til å kunne klare - pga overdreven ivrighet i slike sammenhenger :)

 

Hva har parallakse å si på lengre hold enn det kikkertsikte er parallaksejustert til (90m tror jeg på mitt Fontaine 3-9x40), la oss si 150m f.eks? Fortsatt rypejakt det dreier seg om ang. bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Forklaringene i denne tråden er ikke særlig gode for å definere hva parallakse er for noe. Men det er gode forklaringer på hvordan parallakse påvirker treffpunktvariasjoner ved bruk av kikkertsikter.

Parallakse som begrep finner vi beskrevet i wikipediea, og det kan lette forståelsen om en ser på den forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...