Jump to content

Slettet av bruker


Oslo1234

Recommended Posts

Extrem-presisjon, fine crosshair! :wink:

 

VIKKE ha det! Ikke til mitt bruk. Har 1/8 MOA dot og må innrømme at det er ikke alltid at de fine strekene synes like godt, med mine øyne :) Kan kanskje være greit om man sitter i benk og har god tid til å finjustere paralakse, men jeg for min del synes dette retikklet blir for spedt! (men så er jeg ikke noe benkeskytter heller, der kan jeg tro det er bedre, selv om 1/8 MOA dot ikke dekker veldig mye)

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag. Til extrempresisjon (les;benkeskyting) så ønskes det er så nøyaktig siktepunkt som overhode mulig, og da er det litt smak og behag. Vil du sikte på rund-blinken og senterere der, så er dot fint, men hvis du velger et hjørne å sikte på, så er fine crosshair definivt best.

Med 10-50x60'n, så sikter jeg på nedre høyre hjørne på en klistrelapp, ....på 500m! :wink:

 

Personlig så er jeg laaaangt fra så god til å skyte at jeg har noe behov for en slik kikkert til noe annet enn skyting med anlegg. Men noen er det, og det er helt rått..!

Link to comment
Share on other sites

Enig!

Jeg kan heller ikke ha for stor forstørrelse da jeg, psykisk, ikke takler å se hvor urolig siktebildet blir. Det hender jeg skrur ned forstørrelsen på stående, nettopp av den grunn.

Det ender med at jeg står å presser, og presser.....for å få roet ned, også står jeg for lenge og hvis jeg ikke er fokusert på det så hender det at jeg napper av et skudd, mens jeg nesten dør av oksygenmangel. :|

Dette er ting jeg prøver å fokusere på, og gjøre bedre. Det er kun snakk om å endre rutine. :wink:

Link to comment
Share on other sites

8-32 er egentlig nok for jaktfelt,det er noen ganger spes på litt lengere hold jeg skrur på 40x.vrir jeg på mer så ser det ut som jeg er ei komprimerimerings plate hehe, og ender med dårlige avtrekk. men så klart 10x50-60 er rått og bruke på testing og benkskyting,selv om det er 50x på topp så er jo kikkerten variabel, alle må finne sine grenser for hva en takler og kan utnytte.

8-32x56 bruker jeg på elgskytinga og der passer den perfekt nå synes jeg,40k ned og da er resten opp til meg.at flere vil ende opp med sightron fram over er nok ingen overrasking med tanke på pris og hva du får for penga.blir nok ikke mer poeng med dyreste zeizz eller s-b.

eneste jeg ønsker meg nå er en jaktkikkert med 16-20x på topp med opplyst 1/8target dot

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk kikkerten i dag :D

 

Så veldig bra ut. Testa litt lys-egenskaper, forstørrelser osv. Veldig fornøyd så kort.

 

Eneste jeg syntes var litt irriterende er at den bakre linsebeskytteren er veldig tungvin å ta på. Den fremre er grei, men det virker som den bakre er altfor liten. Har du samme "problemet" Hans Petter?

Link to comment
Share on other sites

@StigTJ

Håper det er greit at jeg låner tråden din :wink:

 

Noen som har formeninger/erfaringer med Sightron SII Big Sky 36x42 med 1/8 moa dot.

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=729&idkategori=700&startrow=

 

Tiltenkt bruksområdet er br. poeng med en Sako P94

 

Litt sent, men alikevel:

 

Prismessig absolutt OK. Eneste jeg vil plukke på er 1/8 dot. I mine øyne er det litt for stort siden x'n er 1/16'' på 100 meter.

 

My 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...