Jump to content

Nytt sikte Meopta Meostar 3-12x56 med lys


su_permann

Recommended Posts

Skal kjøpe meg nytt sikte, og har nokon spørsmål om folk vil svare :)

 

Skal bruke siktet til hjortejakt på vestlandet og skumringsjakt vil vere en del av den. Kjem også til å jakte ein del i tett skog.

Lurer egentlig på om det er nødvendig med opplyst kors? 56mm? er det bra? Er det noko forskjell på 56mm og 50mm?

 

Andre sikter som kan anbefalest til denne prisklassen?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til kammeret! :)

 

Her trur eg du kan benytte deg av søkefunksjonen. Ligger masse vettug informasjon ang. spørsmålet og problemstillinga du stiller.

 

Skal likevel fortelle kort kva eg meiner. Meopta er bra innenfor den prisklassen. To andre sikter i samme prisklasse er Nikon Monarch 2,5-10*56 og Zeiss classic 2,5-10*50. En ting du bør ta stilling til er om du ønsker medforstørrende retikkel eller ikkje. Til skumringsjakt er min erfaring at det er stor fordel å ha det. Har du ikke det, er det dess bedre å ha opplyst retikkel. Einaste fordelen med lys slik eg ser det, er at det tek kortare tid å plassere trådkorset, enn uten lys. Ellers har du det samme lysinntaket utrfra lysåpninga på kikkerten din både med og uten lys.

 

50 eller 56? vel, det kjem mest ann på alderen din. Er du ung, ville eg gått for 56mm fordi du da gjerne har stor pupillåpning, og dermed får nytte ut av stor lysåpning. Forskjellen på 50 og 56 er uansett minimal. Hugs at linsekvaliteten er viktigare enn lysåpninga, sjølv under dårlige lysforhold. vær derfor kvalitetsbestemt når du handler optikk, og ikke heng deg berre opp i diameteren på lysåpninga på kikkertsikte ;)

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Har nevnte kikkert,og kan bare si løp og kjøp! Er kjempefornøyd! Perfekt for skumringsjakt.Man får fryktelig mye sikte for pengene. Lyset er fryktelig svakt,men dette er ikke noe aimpoint,så det er ikke noe problem. Men kunne godt hatt det litt sterkere. Men når omgivelseslyset er svakt så er lyset i kikkerten mer enn sterkt nok. Eneste negative jeg kan si om denne kikkerten er at man får dorulleffekt fra 3 til 4 ganger forstørrelse. Og at krysset i siktet forstørres med forstørrelsen du stiller siktet i. Men for vanlig jaktbruk er ikke dette noe problem. Optikken er kjempebra! Masse god kikkert for pengene.

Dette siktet kan trygt anbefales!:)

Link to comment
Share on other sites

Siktet er utmerket hvis du ikke har rifle med kraftig rekyl.

Meopta har noe av den korteste øyeavstanden på markedet.

Synes også å huske en test der forfatteren ikke kunne se forskjell på skumringsegenskapene på denne kikkerten og zeiss 3-12x56.

 

Hjortens inntog her sørpå har gjordt at jeg har måttet bite i det berømte eplet og kjøpe meg et skumringssikte.

Satt langt inn da jeg synes at ulempen med ekstra vekt og ekstra høyde ikke er noe særlig.

Endte opp med et sikte med retikkel i første billedplan og lyspunkt natt/dag i andre billedplan.

Har aldri blitt fortrolig med sikter med retikkel i første billedplan. Antagelig fordi jeg jaktet de første 20 årene av mitt jaktliv med amerikanske sikter.

Jeg ønsker et tydelig retikkel på lav forstørrelse for raske skudd på post ved drivjakt, og jeg ønsker ikke at retikkelet dekker en hel fugl på 200 meters hold.

Foreløpig ser det ut som at siktet jeg har valgt dekker mine krav. Forhåpentligvis har jeg samme mening etter å ha brukt siktet et par sesonger.

 

Meoptaen var absolutt en av kandidatene når jeg gjorde mitt valg, men ble valgt bort pga øyeavstand og tykkelse på retikkelet ved maks forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar. Sitter igjen med at dette er eit godt sikte, der for og ulempene er slik at ein må vite godt kva ein er ute etter.

Men siktet har god optikk.

I forhold til at lyskrysset vert større ved antall forstørrelse? Vil dette vere ein stor ulempe? Har prata med nokre forhandlarar, og dei anbefaler dette siktet på det sterkaste. Dette kanskje pga det har ein "billig" pris i forhold til kvalitet?

 

Har no ei rifle med eit 44mm kikkertsikte med ei klaring på ca 5-6mm ned til løpet. Har ein vanlig leupold medium montasje på. Må ha høgare montasje vil dette vere ein stor bakdel, i og med at eg må ha kinnet høgare på kolben? Vil det då vere aktuelt å bygge om kolben, evnt lage til regulerbar kolbe?

Link to comment
Share on other sites

Nei du trenger ikke bygge om kolba. Har selv en remington 700 sps,og den er ganske rett i kolba. Og jeg er ikke særlig lang i nakken. Men ingen problem med litt høy montasje. At krysset blir større ved mer forstørrelse vil jeg si er en bagatell. Bruker ikke mer enn 4x forstørrelse når jeg er på jakt,og selv med 12x forstørelse så er ikke trådkårset i midten så veldig stort. Men litt lenger til siden så bygger trådkorset litt tykkere,og dette blir ganske stort ved større forstørrelse. Men som sagt,ikke noe problem. Tviler på at du vil angre ved å kjøpe denne kikkerten!

Link to comment
Share on other sites

Hva må du gi for Meoptaen? Et mere egnet sikte er denne http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83168

Denne er uten tvil bedre på alt, og prisen er vel omtrent den samme.(jeg har hatt begge- og Zeissen er uten tvil bedre i skumring /mørke, -og på alt annet)

Men den største fordelen er at Zeissen er mye mere kompakt og hendig- noe som du uten tvil vil sette pris på etter noen dager på jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lyset er fryktelig svakt,men dette er ikke noe aimpoint,så det er ikke noe problem. Men kunne godt hatt det litt sterkere. Men når omgivelseslyset er svakt så er lyset i kikkerten mer enn sterkt nok.

 

Kan ikke si meg enig her. Sikker på at du ikke har dårlig batteri?

Jeg jakta litt rev i vinter og da hadde jeg på 2-3 av 10. Noe mer enn det hadde jeg ikke behov for, ble bare for sterkt egentlig.

Men når batteriet begynte å bli dårlig så var ikke lyset så mye å skryte av nei :)

Link to comment
Share on other sites

Et mere egnet sikte er denne http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83168

Denne er uten tvil bedre på alt, og prisen er vel omtrent den samme.(jeg har hatt begge- og Zeissen er uten tvil bedre i skumring /mørke, -og på alt annet)

Min uthevning.

 

Har du testet dette asterix?

 

Jeg har sammen med et annet forummedlem testet Meostar 3-12x56 RD mot Zeiss Victory 2,5-10x50 Lotutec ( Som er hakket vassere en Classic som du linker til ) i mørket, det var ingen tvil om at Meostar'n var lysere i bildet en Victory. Helt fra skumring til stupmørkt.

 

Forskjellen på 56 mot 50mm gjør nok sitt, det skulle vært moro å testet med en Zeiss som har samme lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

Dette testet jeg bla flere ganger sist høst, Zeiss Classic 2.5-10x50 m/lys- 3 år gammel mot bla splitter ny Meostar R1 \56 m/lys. Selv jeg med mitt aldrene syn hadde ingen problemer med å se forskjell. Eksempel i skumringen- faktisk kunne jeg ikke se hornene på 1.5 års rådyrbukk med Meoptaen- uansett hvor mye vi justerte og fininnstillte. Med Zeissen var det ingen problemer, kikkertene var justert på samme forstørrelse :wink: R1 er nå solgt....

 

Tips, rengjør linsene på Victoryen din- eller justerer den så den passer øyet.

Og når det er sagt ser jeg faktisk mindre forskjell på min 2.5-10 Calassic og min 3-12x56 Victory en det var forskjell mellom Meoptaen og Classicen...

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og Argo ( Som eier Zeiss'n ) var ikke i tvil, Meostar var absolutt lysest i bildet og forskjellen var lett å se. Detaljene i bildet kom også best frem med Meopta.

 

Begge var satt til 10x, og selvfølgelig med rene linser og riktig øyeavstand :!:

 

Som sagt blir nok 56 mot 50mm objektiv rått parti i Meopta's favør.

Link to comment
Share on other sites

Begge var satt til 10x, og selvfølgelig med rene linser og riktig øyeavstand

Det sier jo en del om "testen" din :wink:

Med slike kriterier som dere bruke kommer nok min Swarovski 1.5-6x42 på tilnærmet samme nivå på maks forstørrelse :wink:

Neste gang setter du Zeissen på 7x eller mindre. Meoptaen på 8x eller mindre. Så sjekker dere skarphet, bilde el, i mens det skumrer.(Og du vil nok bli overrasket over hvor mye lenger de er klare og lyse- enn på 10x)

Øker en forstørrelsen over maks utgangspupill i forhold til objektivdiameteren, minsker lysgjennomgangen uhyre raskt. Med en 2.5-10x 50 har du 7 ganger forstørrelse som maks- øker du forstørrelsen opp til maks(10) blir lysgjennomgangen merkbart dårligere. Det samme skjer med Meoptaen men her må du opp på 12 ganger forstørrelse for å få samme effekt- om du vil sjekke ut det.

 

Zeissen holder lenge på 10x forstørrelse, men når mørket faller på, må en nok skru ned forstørrelsen merkbart- om sikte heter Zeiss, Meopta eller Swarovski. Om dette er fakta i teorien, er ikke jeg den riktige til å svare på- men i praksis er det ihvertfall slik.

 

Et annet kriterie som i mange tilfelle kan være like viktig i sent motlys, er refleks fra løpet på børsa som siktet er montert på- og enda verre med en demper. Dette må også tas med i betrakningen ved en test....

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok egentlig ganske enige tenker jeg, forskjellene er så hårfine at det har veldig liten praktisk betydning. Grunnen til at jeg heller anbefaler Zeissen er som sagt tidligere :

Men den største fordelen er at Zeissen er mye mere kompakt og hendig- noe som du uten tvil vil sette pris på etter noen dager på jakt :wink:
Til bruket han oppgir er det etter min meneing verd å legge i noen få hundrelapper mere for dette :wink:

 

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte en R1`56 m/lys sist høst var nettopp fordi den fikk slik uhildet skryt her på forumet og jeg ville derfor prøve den selv opp mot andre kikkerter. Det har jeg gjort- og nå er den solgt til fordel for en annen investering....

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok egentlig ganske enige tenker jeg, forskjellene er så hårfine at det har veldig liten praktisk betydning. Grunnen til at jeg heller anbefaler Zeissen er som sagt tidligere :
Men den største fordelen er at Zeissen er mye mere kompakt og hendig- noe som du uten tvil vil sette pris på etter noen dager på jakt :wink:
Til bruket han oppgir er det etter min meneing verd å legge i noen få hundrelapper mere for dette :wink:

 

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte en R1`56 m/lys sist høst var nettopp fordi den fikk slik uhildet skryt her på forumet og jeg ville derfor prøve den selv opp mot andre kikkerter. Det har jeg gjort- og nå er den solgt til fordel for en annen investering....

 

No blei det bestilling på Meoptaen, tenker eg får eit godt sikte sjølv om mange er uenige i dette. Tipper når hjorten står der med breisida til, kjem nok lyset og optikken til meopta til å ikkje svikte 8) I forhold til zeiss classic med lys og meoptaen, er det faktisk 1000kr forskjell. Velger også butikk i forhold til lokal butikk, greit å kunne stikke innom butikken.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt dette siktet i 4 år. Har meget bra erfaring med denne. Ser ikke forskjell i denne sammenlignet med dyrere sikter jeg har hatt anledning å prøvd.

Et argument for å velge Zeiss kan være at det mekansike er bedre. Har opplevd litt ujevn knepping på kikkerten. Dette kan skyldes at den sto på en Rem 700 der skrufestene til basen var borret skjev fra fabrikken. For øvrig ikke et ukjent fenomen når det gjelder Remington 700 rifler.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en spennende tråd. :)

Hmhmhm , tenkte litt att og fram og bestilte en meopta meostar 3-10 *56 m/lys på sprtsbutikken.no.

Ser no linken til xxl , der en Zeiss classic 2,5-10 * 50 m/lys. Prisen er omtrent den samme. Ut fra tråden her er det nesten som jeg lurer på om valget er rett. :idea: Men har no montert på lyddemper , den tar vel av rekylet slik at meoptaen ikke smeller inn i øyet. :shock:

Og, bruker nok ikke meoptaen til fjells om dagen. Da er det på med en mindre kikkert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt nevnte Meopta i litt over et år nå og som billig kikkert, 4000,- fra over dammen, har den vært meget bra. Ikke dens skyld at "Det glatte lag" på smellen gikk i vasken. Den er nøyaktig på kneppene, og siden jeg ikke har med flere rifler på post og sammen ligner, har den ikke virket dårlig i skumring. Til nå har den ikke vært med mere enn ca 200 hjemmeladde 30-06 skudd, noe vassere en fabrikk, det har den klart fint.

 

Hadde en i 3-12x50 også den fungerte fint, i 9år, hel til min sønn overtok den, da var det brått en ulyd og litt fuktighet inni, men med 10år garanti kom det en ny i posten med engang den andre ble sendt importøren, flott service.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en spennende tråd. :)

Hmhmhm , tenkte litt att og fram og bestilte en meopta meostar 3-10 *56 m/lys på sprtsbutikken.no.

Ser no linken til xxl , der en Zeiss classic 2,5-10 * 50 m/lys. Prisen er omtrent den samme. Ut fra tråden her er det nesten som jeg lurer på om valget er rett. :idea: Men har no montert på lyddemper , den tar vel av rekylet slik at meoptaen ikke smeller inn i øyet. :shock:

Og, bruker nok ikke meoptaen til fjells om dagen. Da er det på med en mindre kikkert. :wink:

 

Får mitt siktet i morgon, får kjøpt montasje til den på torsdag. Skal prøve utstyret i helga, håper eg! :)

Har tenkt en del på det etter at eg bestilte meoptaen om det var det rette valget å gjere. men ut i frå folk på formuet virkar det som valget er rett? Men er ikkje godt å vite.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meopta meostar 3-12x56 m.lys hos sportsbutikken.no

Betalte 6500,- ink frakt. Tips: gå flere i lag å spørr om gruppetilbud.

 

Når det gjelder skarpheten av lyset må jeg si meg uening i at dette er svakt.. overhode ikke. bruker det aldri på maks jeg..

Link to comment
Share on other sites

Heldig du som fikk det til den prisen ... måtte du diskutere deg fram ? Orker ikke akkurat det , nok av den slags handel når jeg var og besøkte Tyrkia.

Jeg må dessverre betale mer enn 6500,- når jeg nå handler hos sportsbutikken :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Holder selv på å enten velge meg en Mepota Meostar 3-12-56 m/lys eller en Zeiss Diavari 3-12-56. Stusser veldig egentlig, skal jakte fra tidlig morgen og utover og på avstander på 150 meter og nedover, hva skal jeg velge..... finner svært lite tester på de to kikkertene så jeg spør dere, hva er forskjellene på de to og hva menes med lys i kikkerten? er det noen fine artikler rundt om som forklarer om det?

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare si at det er en latterlig prising av meopta kikkerter her til lands.

Jeg var inni en østeuropeisk våpenbutikk som selger meopta. Fikk prisliste av dem også.

 

 

7 x 56

1 / 4 / 4B / Z-PlexII

25,4

3200NOK

 

 

1 – 4 x 22

1 / 4 / Z-PlexII

30

4000NOK

 

4 – 12 x 40

1 / 4 / Z-PlexII

30

4100NOK

 

3 – 10 x 50

1 / 4 / Z-PlexII

30

4500NOK

 

3 – 12 x 56

1 / 4 / 4B / Z-PlexII

30

4800NOK

 

4–16x44 Tactic

Mil-Dot / Z-plex

30

5700NOK

 

*7 x 56 RD

4C

25,4

4600NOK

 

*1 – 4 x 22 RD

K – Dot

30

5200NOK

 

* 1–4x22 RD/MR

K – Dot

with RAIL

5800NOK

 

*3 – 12 x56 RD

4C

30

6000NOK

 

 

Dette er Meostar serien selvfølgelig. Prisene er ca med grove overslag for valuta. Får 5% rabatt ved gruppekjøp.

Så det å handle utenlands, hvertfall når det gjelder Meopta lønner seg flatt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Jeg så bare på 3 – 12 x56 RD. Blir ca 7500,- for den, men får den til rundt 8000,- i Norge også.

Så akkurat DEN tror jeg ville kjøpt her i landet kanskje. Greit om det skulle skje noe med kikkerten for ekspempel.

Men ellers så kjøper jeg der det er billigst, og da blir det ofte i utlandet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er du utenlands i over et døgn slipper du moms om du handler for under 6 000,-. Er du utenlands under et døgn er satsen 3 000,-.

 

Men, man handler vel gjerne litt mer enn et kikkertsikte når man er på ferie! Det er summen på alt man handler som gjelder. Ellers kunne man jo feks kjøpt ti sikter til 5 999,- og sluppet moms!

 

Husk å få med kvittering om tollerne blir nysgjerrige.

 

Fra http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#verdigrense

 

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

 

Verdigrense

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet."

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du har bruk for lys kommer helt an på hva og hvordan du jakter.

Jakter du allsidig kommer lyset til nytte før eller siden.

 

Nevner noen bruksområder der det kan hjelpe:

 

Åtejakt

Skumrings- / morgenjakt

Skudd på vilt i bevegelse

Skudd på vilt i skyggefulle områder

 

For enkelte; Måneskinnsjakt

 

Det ble iallefall en slik på meg til hjorte- og rådyrjakta.

Kommer snart i posten :D

 

Noen som har 30mm leupold ringer eller komplett quick release sett for 30 mm til salgs?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har også kikket på den kikkerten. Er det verdt å legge ut en tusing ekstra for lys i forhold til den uten lys?
Dette er vel snart det mest diskuterte temaet innen optikk.

 

Hva ting er verdt, er vel egentlig et spørsmål om hva det går på bekostning av. Det er ikke verdt det, hvis det går på bekostning av optisk kvalitet. (Det er heller ikke verdt det, om det medfører at man må spise grøt en måned :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt erfaring med desse sikta det vert snakka om. Eg har jakta i skuring med både Meostar 3-12x56 uten lys og Zeiss Classic 3-12x56 med lys. No er det ikkje so mange dyr eg har skote med desse to sikta (ca 50 hjort) so den praktiske erfaringa er begrensa.

 

Eg har som dei fleste andre byrja rimelig og havna på noko dyrt til slutt når det gjeld optikk. Byrja med Bushnell 3-9x40 og brukar idag Zeiss Victory 6-24x56 med opplyst retikkel.

 

Når det gjeld Meopta meostar er dette ein kikkart eg likar veldig godt. Når eg kjøpte min for 4-5 år sidan var det ingenting som kom i nærheten av kombinasjonen pris/kvalitet. Eg jakta med denne eit års tid. Eg kjøpte so ein Zeiss Classic som då var ein kikkert som kosta dobbelt so mykje. Eg personleg hadde større utbytte av Zeissen til skumringsjakt. Kvifor? Meoptaen var like lys i bildet som Zeissen, men Zeissen var ørlite skarpare i kontrasten noko som gjorde at

ein kunne skyte nokre minutt seinare på kvelden med den. So hadde Zeissen opplyst retikkel, noko som forandra livet for ein skumringsjeger drastisk. Ikkje det at bildet blir noko lysare, men eg trur det har mykje med psyken å gjere. Når det virkelig byrjar å bli mørkt er det lettare å plasere ein lys prikk på ein mørk hjort enn eit svart trådkors på ein mørk hjort. Summa sumarum fant eg med mykje testing ut at eg kunne strekke dagen opp til 20 minutt med å gå frå ubelyst meopta til belyst zeiss. Nokre få minutt høyrest lite ut, men på mitt terreng er det verdifulle minutt. Hjorten kjem som oftast akkurat når det er so mørkt at han veit han er trygg for alle som ikkje har topp europeisk kvalitetsoptikk:)

 

 

 

Slik prisane er blitt på Zeiss Classic idag (XXL) med 6990,- for ein 2,5-10x50 med lys er eg ikkje i tvil om at dette må vere markedets beste kikkertkjøp på noverande tidspunkt. Mi erfaring tilseier i alle fal at om eg har valget mellom zeiss og meopta til same pris, då velger eg zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Zeiss'en uten lys i dag. Var egentlig mest en forglemmelse, ettersom det ble så mye styr med om rifla jeg også skulle kjøpe var på lager eller ikke. Regner med jeg evt. får solgt Zeissen uten så mye verditap hvis jeg finner ut etter årets jakt at jeg må ha lys i retikkelen.

Link to comment
Share on other sites

Skal også finne ut lys vs ikke lys i siktet under jakten som snart tar til jeg og. Har en Meopta Meostar 3-12 x 56 med lys, som jeg har brukt i 2 år nå, og er kjempe fornøyd med. På ei anna ny inn kjøpt rifle står en Zeiss Duralyt uten lys. Skal bli interessant å se åssen de kikkertene virker i div lysforhold og lys VS ikke lys i retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...