Jump to content

Lage slire til neverkniven


haretex

Recommended Posts

Jeg har i denne tråden:

viewtopic.php?f=23&t=51813

vist hvordan jeg lager en kniv med neverskaft.

Nå tenkte jeg å lage slira til kniven da det er flere som har spurt om det.

Jeg velger å legge slira i en egen tråd da den forrige begynte å bli ganske bildetung. Det vil bli en del bilder her også, kanskje i overkant av 100.

Alle bildene vil neppe bli i super kvalitet, men det får dere leve med.

Jeg har sydd slira idag og tatt en del bilder undervegs. Selv om slira kanskje blir farget og etterbehandlet slik at den er ferdig i løpet av de nærmeste dagene så kommer nok denne tråden til å ta noe lenger tid.

Det er en del arbeid å laste opp alle bildene til photo-bucket for så å legge det inn her, sammen med en del tekst.

Jeg prøver å legge inn litt hver dag til vi er i mål.

Starter idag med et par bilder av det vi trenger:

1.jpg

Kniven, en bit rårandslær, stropp, lærbit for innfesting av oppheng, metallring for sammenkobling, vokset tråd og nåler.

Verktøy:

2.jpg

Hulltang, tapetkniv, skomakerkniv, passer, merketrinse, lærsaks, syl, lærhøvel, div. pregejern og glattebein.

Forts. følger........

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3.jpg

Starter med å bygge opp litt volum rundt knivbladet så ikke bladdelen på slira blir helt flat. Taper på noen tynne pappskiver i samme fasong som bladet. Hvis bladet ikke er rustfritt pleier jeg å ta på noen dråper olje på det først. Kniven skal stå noen dager i den våte slira så det kan ruste.

Streken midt på skaftet markerer hvor det er størst omkrets på skaftet, mens streken høyere opp er hvor jeg vil ha slirekanten. Der er omkretsen litt mindre, det gjør at når kniven settes i slira skal den smette på plass med et markert "klikk"

 

4.jpg

Surrer inn hele kniven i en 4-5 lag med tynn plastfolie. Prøver å stramme og strekke plasten slik at det blir så glatt som mulig.

 

5.jpg

Et par runder med tape, og kniven er ferdig maskert. Prøver å unngå bulker og bretter på tapen, det vil garantert slå igjennom og bli synlig utenpå læret.

Har markert 6 punkter på kniven hvor vi skal måle omkretsen for å lage en sliremal. Brettet et ruteark på midten og markert de samme punktene der. Har montert metallringen på opphengeren. Kappet av ca 1m ferdigvokset tråd og satt på en nål i hver ende.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6.jpg

Har laget noen dekorspor på stroppen. Tenkte å pynte litt på den. Bløter stroppen litt og slår inn litt mønster med noen punsler. Dette er selvsagt ikke nødvendig, den kan like gjerne være helt glatt.

 

7.jpg

Det ble sånn!

 

8.jpg

Stroppen har tørket igjen. Runder av sidekantene med en kantfaser. Faser av rundt hele, både foran og bak.

Da er stroppen klar, mangler bare farging og polering av kantene, det tas når slira er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Da er det klart for å starte på selve slira.

Jeg presiserer at dette er min måte å gjøre det på. Det finnes mange måter som fører til samme resultat, men jeg viser altså min.

9.jpg

Rårandslæret er stivt som knekkebrød i tørr tilstand så for å kunne sy og forme ei slire må det bløtes. Det er mange meninger om bløting av rårandslær, fra noen minutter, til natta over. Jeg bløter 3 min.

Legger også oppi opphengeren og lar den ligge til slira er ferdig sydd.

 

10.jpg

Tørker av vannet og kapper av en lærstrimmel på 5-6mm. Den skal brukes til å måle omkretsen på kniven.

 

11.jpg

Legger slirelæret i en tett plastpose mens sliremalen lages. Da tørker det ikke ut, samtidig som fuktigheten fordeler seg i læret.

Link to comment
Share on other sites

18.jpg

Legger malen oppå lærbiten og risser forsiktig med en syl på det våte læret rundt malen.

 

19.jpg

Det blir sånn.

 

20.jpg

Klipper nøyaktig etter streken med lærsaks. Det er mye lettere enn å skjære med kniv, spesielt på rårandslær. "Lærebøkene" tilsier at sidekantene skal skråskjæres, men det er unødvendig. Klipper bare rett.

Da er slirebiten klar for oppmerking av sømmen.

Link to comment
Share on other sites

21.jpg

Trekker opp sømlinja, på begge sider, med en passer. 2mm inn fra kanten. Er det første gang du syr ei slire bør du kanskje gå litt lenger inn, men må da ta hensyn til det på sliremalen. Jo tynnere sømmen er jo penere er den, men det er fort gjordt å rive i stykker hull når man drar til tråden, da er det bare å kassere læret og starte på nytt.

 

22.jpg

Merker opp for hullene med en merketrinse, det gir lik avstand mellom hullene. Kan også bruke passer eller et skyvelære til dette.

 

23.jpg

Da er stingene merket opp, klart for syling av hull.

 

24.jpg

Bruker en kort oval syl. Den gir passe store hull. En rund tynn syl synes jeg gir for trange hull så man må kanskje bruke tang for å dra igjennom nålene. Det tar mye ekstra tid.

Prøver å stikke nøyaktig på linja og prøver å holde samme vinkel på sylen hele veien.

Link to comment
Share on other sites

25.jpg

En side ferdig og i gang med den andre. Vel 40 hull på hver side. Tell over at det er like mange hull på begge sider, det er viktig. Jeg stikker ikke opp de 2 øverste hullparene. Siden knivskaftet har en "mage" som skal forbi inngangen på slira vil jeg at den øvre delen avslira skal gi en fjærende effekt. Hvis man syr helt opp kan det bli tungt å ta kniven ut og inn av slira.

 

27.jpg

Prøver å stikke hullene så de kommer ut sånn cirka midt i lærkanten.

 

26.jpg

Ferdig oppstukket.

Link to comment
Share on other sites

28.jpg

Tynner sømkanten litt med en lærhøvel. Setter høvelen på kant og tar et par forsiktige drag på hver side.

(OBS på baksiden av læret)

 

29.jpg

Tynner den nedre 1/3 litt også. Mest nederst, siste cm kanskje helt ned til råranda.

 

30.jpg

Tynner den øvre slirekanten med en sylskarp skomakerkniv, slik at slirekanten kan formes pent inn mot knivskaftet.

 

31.jpg

Cirka sånn.

Tar vel halvparten av lærtykkelsen.

Da skulle det være klart til å begynne å sy.

Det får bli i morgen..........

Link to comment
Share on other sites

32.jpg

Starter i tuppen. Trer nåla gjennom nederste hull paret og drar til jeg har like lang tråd på begge sider.

 

33.jpg

Da er det bare å sy oppover. Stram til stingene ordentlig. Trekkes det til for løst kan sømmen åpne seg litt når det tørker, dras det for hardt så kan læret ryke, da er det bare å starte på nytt.

 

34.jpg

Nåla fra hver side skal altså igjennom det samme hullparet hele veien opp.

 

35.jpg

Nesten oppe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36.jpg

Syr tilbake igjen 2-3 sting for å låse sømmen. Hvis det er trangt i hullene nå så bruker jeg en syl for å utvide litt.

 

37.jpg

I hullparet nedenfor stikker jeg ved siden av tråden ned i slira slik at jeg kan tre nålene inn i slira for å avslutte sømmen.

 

38.jpg

Da er begge tråden kommet inn i slira. Slår en dobbel "kjerringknute" og kapper tråden inn mot knuten.

Søm ferdig.

Klart for montering av opphenget.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fascinerende, og takk for at du tar deg tid til en sånn tråd. Har du tenkt å legge på noe dekor på slira, og hadde dette vært enklere før den ble sydd?

Blir ikke mye dekor, skal prege noen enkle linjer bare. Gjøres etter at slira er sydd og kniven satt i.

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen til at du høvler læret før sying?

Tynner sømkanten for at sømmen skal bli litt "tynnere"

Tynner øvre slirakant slik at læret kan "brettes" inn mot skaftet, gir penere kant enn om læret er skåret rett av.

Tynner slira nederst, der blir omkretsen liten, må ha litt tynnere lær her for å få bøyd det sammen så det blir pent. Sesielt hvis slirelæret er tykt.

Link to comment
Share on other sites

På tide å montere opphenget.

39.jpg

Klipper 3 hullpar med hulltang. Det øverste paret klipper jeg med den største pipa, de 2 neste med den nest største.

 

40.jpg

Det tar litt tid fra man starter med den våte lærbiten til slira er sydd. Da har den gjerne tørket opp en del. Det er viktig at opphenget monteres "vått i vått", altså at både slira og opphengeren er godt våte. Jeg bløter derfor opp igjen slira litt, kanskje så lenge som 1 min. Her kan man også like gjerne montere stroppen rett inn i slira, lag stroppen litt lenger, lag en splitt som på opphengeren min og sett rett i slira. Jeg liker imidlertid å hengsle det på denne måten, synes kniven henger litt ledigere i beltet da.

 

41.jpg

Tre inn opphenget i det øverste hullparet, utenfra og inn.

 

42.jpg

Ta tak med ei nebbtang, og dra til så hardt det går.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

43.jpg

"lissene" ut igjen i det midtre hullparet, drar til med tanga igjen.

 

44.jpg

Inn igjen i slira i det nederste hullparet, drar med tanga igjen.

 

45.jpg

Hvis lissene nå er litt lange klipper jeg av slik at det kanskje er igjen 2,5-3cm.

 

46.jpg

Viktig at lissene flates mest mulig, da kommer opphenget aldri ut igjen.

Tre slira inn på et kassert knivskaft, et kosteskaft el. og bank med en kulehammer. Banker både der lissene er synlig og utenpå slirelæret der lissene er under. Viktig at hammeren er glatt så ikke narven på læret får skader.

 

Da skulle det være klart til å sette i kniven og begynne å forme slira.

Det blir vel kanskje i morgen.......

Link to comment
Share on other sites

47.jpg

Her er kniven satt i slira. Trykker den så langt ned at slirekanten stemmer med markeringen på skaftet.

 

48.jpg

Retter til sømmen så den kommer der den skal være. Prøver å få den så rett som mulig, er ikke pent hvis den slynger seg hit og dit. Noen ganger legger jeg sømmen som her på eggsiden, andre ganger på ryggsiden, eller midt på.

 

49.jpg

50.jpg

Går først på opphenget, flater det ytterligere ved hjelp av den flate delen på pregejernet.

 

51.jpg

De delene som tørker først er sliretuppen, øvre slirekant, og sømmen. Disse må da behandles tidlig ( og sent).

Sømmen spriker gjerne litt etter syinga så det er om å gjøre å samle den. Bruker pregejernet, trykker sømmen sammen fra sidene, ikke trykk oppå sømmen, da blir den flat.

Link to comment
Share on other sites

52.jpg

Presser inn slirekanten mot skaftet med pregejernet, må gjentas under hele tørkeprosessen.

 

53.jpg

Går på med glattebeinet for å komprimere og glatte læret, her bak på bladdelen.

 

54.jpg

Samme på framsida. Markerer overgangen mellom skaft og blad. Lager en "stopp" her. Dette så ikke kniven skal kunne trykkes lenger og lenger ned i slira, da kommer bladet ut igjennom læret tilslutt.

 

55.jpg

Lager stopp på baksida også. Ser at sømmen begynner å lukke seg fint.

 

56.jpg

57.jpg

Bygget opp litt volum rundt opphengerendene.

Link to comment
Share on other sites

58.jpg

Fortsetter å komprimere og glatte læret. Holder på med det ganske jamt de første 4-5 timene, deretter litt mer sporadisk. Glatter også over av og til de neste 2-3 dagene.

 

59.jpg

Ser at læret begynner å tørke opp litt. Slirekanten er også i ferd med å legge seg fint inntil skaftet.

 

60.jpg

Sømmen ser rett og fin ut. Begynner å bli litt fasong på slira.

 

61.jpg

Tid for lunsj. Pakker hele stasen inn i en plastpose så lenge.

 

62.jpg

63.jpg

64.jpg

Begynner å tørke opp i tuppen, ser at læret blir lysere og glattere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken tykkelse er det på læret du bruker? Jeg sliter med å lage hull som går ut midt i lærkanten.. hullet kommer fort over råranda og da er det bare å starte på nytt

Lærtykkelsen ligger stort sett på 2-2,5mm.

Tror jeg nå ville prøvd å sy allikevel selv om det ikke er med rårand i stinget. Bør gå helt fint det, men må være litt forsiktig når tråden strammes så ikke hullet ryker.

Hvis du synes det er vanskelig å stikke hullene er det fint å trene på noen spillbiter.

Link to comment
Share on other sites

Ser du legger sømmen litt på sida av eggen, jeg regner med at dette er med vilje? Hadde vel blitt skjært av rimelig kvikt hvis ikke?

Riktig observert smevik, hvis sømmen legges mot eggen må det legges inn en eggbeskyttelse. Feks. å legge inn en lærremse i sømmen. Eller å bruke en innvendig treholk på bladdelen.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke ha noe særlig dekor på slira, kun prege noen enkle linjer.

65.jpg

Her på bladdelen

 

66.jpg

og ved den øvre slirekanten

 

67.jpg

68.jpg

Litt ved overgangen fra skaftet til bladdelen

 

69.jpg

71.jpg

72.jpg

Ser at det tørker opp mer nå, begynner å glatt og blankt i narven.

 

73.jpg

Må hele tiden jobbe med glattebeinet, og gå over pregingen med pregejernet.

Link to comment
Share on other sites

120-77.jpg

Kniven har hengt til tørk i 2 døgn. Da pleier jeg å ta den ut.

 

120-78.jpg

Slira har da normalt krympet ganske fast på kniven, så den kan sitte godt. Virrer et skinnstykke rundt skaftet og fester det i skruestikka.

 

120-79.jpg

Drar ikke til mer enn nødvendig

 

120-80.jpg

120-81.jpg

Trekker slira av kniven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tid for farging:

120-85.jpg

Det finnes vel en del forskjellig lærfarge på markedet. Poenget er at til en knivslire må det være en farge som trekker inn i læret og ikke bare blir liggende utenpå, da vil den raskt bli slitt vekk.

Til venstre vanlig narvesverte, og til høyre oil dye. Det er neppe de store forskjellene på de, men jeg bruker stort sett sistnevnte.

 

120-86.jpg

Jeg farger vanligvis med 2 små pensler. Skal slira ha kun en farge går det an å bruke større.

 

120-87.jpg

Det ble sånn

 

120-88.jpg

Stroppen pleier å ha litt lurvete kanter så jeg polerer den. Pensler på forsiktig på kanten med kantfarge. Den finnes i brun, sort, og fargeløs og inneholder noe limstoff som binder lærfibrene.

 

120-89.jpg

 

Når de er tørt så polerer jeg kantene på et trehjul festet i drill.Da blir kantene helt glatte.

 

120-90.jpg

 

Det ser slik ut.

Link to comment
Share on other sites

Smevik, nei, den kan farges når som helst. Man kan farge læret i tørr tilstand før slira lages, i våt tilstand underveis, eller når den er blitt helt tørr. Selv farger jeg bare etter at slira har tørket. Kan være lettere å få jamn innfarging i våt tilstand.

Jeg farger ofte to eller flere farger og da synes jeg det er bedre når den er tørr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...