haretex Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Jeg har i denne tråden: viewtopic.php?f=23&t=51813 vist hvordan jeg lager en kniv med neverskaft. Nå tenkte jeg å lage slira til kniven da det er flere som har spurt om det. Jeg velger å legge slira i en egen tråd da den forrige begynte å bli ganske bildetung. Det vil bli en del bilder her også, kanskje i overkant av 100. Alle bildene vil neppe bli i super kvalitet, men det får dere leve med. Jeg har sydd slira idag og tatt en del bilder undervegs. Selv om slira kanskje blir farget og etterbehandlet slik at den er ferdig i løpet av de nærmeste dagene så kommer nok denne tråden til å ta noe lenger tid. Det er en del arbeid å laste opp alle bildene til photo-bucket for så å legge det inn her, sammen med en del tekst. Jeg prøver å legge inn litt hver dag til vi er i mål. Starter idag med et par bilder av det vi trenger: Kniven, en bit rårandslær, stropp, lærbit for innfesting av oppheng, metallring for sammenkobling, vokset tråd og nåler. Verktøy: Hulltang, tapetkniv, skomakerkniv, passer, merketrinse, lærsaks, syl, lærhøvel, div. pregejern og glattebein. Forts. følger........ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aslakhv Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Endelig! Denna har eg venta veldig på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest graahund Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Skal bli veldig artig og følge denne her ja . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 :popcorn: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 dette blir spennende, flott tiltak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Starter med å bygge opp litt volum rundt knivbladet så ikke bladdelen på slira blir helt flat. Taper på noen tynne pappskiver i samme fasong som bladet. Hvis bladet ikke er rustfritt pleier jeg å ta på noen dråper olje på det først. Kniven skal stå noen dager i den våte slira så det kan ruste. Streken midt på skaftet markerer hvor det er størst omkrets på skaftet, mens streken høyere opp er hvor jeg vil ha slirekanten. Der er omkretsen litt mindre, det gjør at når kniven settes i slira skal den smette på plass med et markert "klikk" Surrer inn hele kniven i en 4-5 lag med tynn plastfolie. Prøver å stramme og strekke plasten slik at det blir så glatt som mulig. Et par runder med tape, og kniven er ferdig maskert. Prøver å unngå bulker og bretter på tapen, det vil garantert slå igjennom og bli synlig utenpå læret. Har markert 6 punkter på kniven hvor vi skal måle omkretsen for å lage en sliremal. Brettet et ruteark på midten og markert de samme punktene der. Har montert metallringen på opphengeren. Kappet av ca 1m ferdigvokset tråd og satt på en nål i hver ende. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Har laget noen dekorspor på stroppen. Tenkte å pynte litt på den. Bløter stroppen litt og slår inn litt mønster med noen punsler. Dette er selvsagt ikke nødvendig, den kan like gjerne være helt glatt. Det ble sånn! Stroppen har tørket igjen. Runder av sidekantene med en kantfaser. Faser av rundt hele, både foran og bak. Da er stroppen klar, mangler bare farging og polering av kantene, det tas når slira er ferdig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xesray Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Denne her gleder eg meg til å følge også. Dette har du gjort før ser eg:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Ai ai! En ny Haretex-tråd. Dette blir bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Da er det klart for å starte på selve slira. Jeg presiserer at dette er min måte å gjøre det på. Det finnes mange måter som fører til samme resultat, men jeg viser altså min. Rårandslæret er stivt som knekkebrød i tørr tilstand så for å kunne sy og forme ei slire må det bløtes. Det er mange meninger om bløting av rårandslær, fra noen minutter, til natta over. Jeg bløter 3 min. Legger også oppi opphengeren og lar den ligge til slira er ferdig sydd. Tørker av vannet og kapper av en lærstrimmel på 5-6mm. Den skal brukes til å måle omkretsen på kniven. Legger slirelæret i en tett plastpose mens sliremalen lages. Da tørker det ikke ut, samtidig som fuktigheten fordeler seg i læret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Måler rundt kniven ved de punktene som er markert. Leser av målet, her 88mm. Deler på 2 = 44 og legger til 2mm for sømmen. Avsetter målet (46mm) på sliremalen. Her er det målt ved alle punktene og målene avsatt på sliremalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Trekker en linje gjennom alle punktene på malen. Klipper med saks, nøyaktig på linja. Bretter ut malen og tegner på den øvre slirekanten og klipper den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Legger malen oppå lærbiten og risser forsiktig med en syl på det våte læret rundt malen. Det blir sånn. Klipper nøyaktig etter streken med lærsaks. Det er mye lettere enn å skjære med kniv, spesielt på rårandslær. "Lærebøkene" tilsier at sidekantene skal skråskjæres, men det er unødvendig. Klipper bare rett. Da er slirebiten klar for oppmerking av sømmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrenalin Produksjon Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Det der var en fin måte og tilpasse slira på!! likte den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Trekker opp sømlinja, på begge sider, med en passer. 2mm inn fra kanten. Er det første gang du syr ei slire bør du kanskje gå litt lenger inn, men må da ta hensyn til det på sliremalen. Jo tynnere sømmen er jo penere er den, men det er fort gjordt å rive i stykker hull når man drar til tråden, da er det bare å kassere læret og starte på nytt. Merker opp for hullene med en merketrinse, det gir lik avstand mellom hullene. Kan også bruke passer eller et skyvelære til dette. Da er stingene merket opp, klart for syling av hull. Bruker en kort oval syl. Den gir passe store hull. En rund tynn syl synes jeg gir for trange hull så man må kanskje bruke tang for å dra igjennom nålene. Det tar mye ekstra tid. Prøver å stikke nøyaktig på linja og prøver å holde samme vinkel på sylen hele veien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 En side ferdig og i gang med den andre. Vel 40 hull på hver side. Tell over at det er like mange hull på begge sider, det er viktig. Jeg stikker ikke opp de 2 øverste hullparene. Siden knivskaftet har en "mage" som skal forbi inngangen på slira vil jeg at den øvre delen avslira skal gi en fjærende effekt. Hvis man syr helt opp kan det bli tungt å ta kniven ut og inn av slira. Prøver å stikke hullene så de kommer ut sånn cirka midt i lærkanten. Ferdig oppstukket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Tynner sømkanten litt med en lærhøvel. Setter høvelen på kant og tar et par forsiktige drag på hver side. (OBS på baksiden av læret) Tynner den nedre 1/3 litt også. Mest nederst, siste cm kanskje helt ned til råranda. Tynner den øvre slirekanten med en sylskarp skomakerkniv, slik at slirekanten kan formes pent inn mot knivskaftet. Cirka sånn. Tar vel halvparten av lærtykkelsen. Da skulle det være klart til å begynne å sy. Det får bli i morgen.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Starter i tuppen. Trer nåla gjennom nederste hull paret og drar til jeg har like lang tråd på begge sider. Da er det bare å sy oppover. Stram til stingene ordentlig. Trekkes det til for løst kan sømmen åpne seg litt når det tørker, dras det for hardt så kan læret ryke, da er det bare å starte på nytt. Nåla fra hver side skal altså igjennom det samme hullparet hele veien opp. Nesten oppe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Syr tilbake igjen 2-3 sting for å låse sømmen. Hvis det er trangt i hullene nå så bruker jeg en syl for å utvide litt. I hullparet nedenfor stikker jeg ved siden av tråden ned i slira slik at jeg kan tre nålene inn i slira for å avslutte sømmen. Da er begge tråden kommet inn i slira. Slår en dobbel "kjerringknute" og kapper tråden inn mot knuten. Søm ferdig. Klart for montering av opphenget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Veldig fascinerende, og takk for at du tar deg tid til en sånn tråd. Har du tenkt å legge på noe dekor på slira, og hadde dette vært enklere før den ble sydd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aslakhv Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Veldig fascinerende, og takk for at du tar deg tid til en sånn tråd. Har du tenkt å legge på noe dekor på slira, og hadde dette vært enklere før den ble sydd? Mesteparten av dekor blir gjort etter sying. Men skoren dekor er vell nokon gonger gjort før sying? Såg iallefall detta på www.svenskkniv.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Hva er grunnen til at du høvler læret før sying? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aslakhv Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Hva er grunnen til at du høvler læret før sying? For å få saum så liten som mulig, få lagt læret tett opp mot skaftkanten og få spissen så spiss som mulig vil eg tru - Aslak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilatad Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Takk for en flott og lærerik tråd haretex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Veldig fascinerende, og takk for at du tar deg tid til en sånn tråd. Har du tenkt å legge på noe dekor på slira, og hadde dette vært enklere før den ble sydd? Blir ikke mye dekor, skal prege noen enkle linjer bare. Gjøres etter at slira er sydd og kniven satt i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Hva er grunnen til at du høvler læret før sying? Tynner sømkanten for at sømmen skal bli litt "tynnere" Tynner øvre slirakant slik at læret kan "brettes" inn mot skaftet, gir penere kant enn om læret er skåret rett av. Tynner slira nederst, der blir omkretsen liten, må ha litt tynnere lær her for å få bøyd det sammen så det blir pent. Sesielt hvis slirelæret er tykt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Takk for en flott og lærerik tråd haretex Blir jo litt ekstraarbeid med foto og opplasting etc. Så da er det jo hyggelig at det blir satt pris på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 (edited) På tide å montere opphenget. Klipper 3 hullpar med hulltang. Det øverste paret klipper jeg med den største pipa, de 2 neste med den nest største. Det tar litt tid fra man starter med den våte lærbiten til slira er sydd. Da har den gjerne tørket opp en del. Det er viktig at opphenget monteres "vått i vått", altså at både slira og opphengeren er godt våte. Jeg bløter derfor opp igjen slira litt, kanskje så lenge som 1 min. Her kan man også like gjerne montere stroppen rett inn i slira, lag stroppen litt lenger, lag en splitt som på opphengeren min og sett rett i slira. Jeg liker imidlertid å hengsle det på denne måten, synes kniven henger litt ledigere i beltet da. Tre inn opphenget i det øverste hullparet, utenfra og inn. Ta tak med ei nebbtang, og dra til så hardt det går. Edited January 12, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 "lissene" ut igjen i det midtre hullparet, drar til med tanga igjen. Inn igjen i slira i det nederste hullparet, drar med tanga igjen. Hvis lissene nå er litt lange klipper jeg av slik at det kanskje er igjen 2,5-3cm. Viktig at lissene flates mest mulig, da kommer opphenget aldri ut igjen. Tre slira inn på et kassert knivskaft, et kosteskaft el. og bank med en kulehammer. Banker både der lissene er synlig og utenpå slirelæret der lissene er under. Viktig at hammeren er glatt så ikke narven på læret får skader. Da skulle det være klart til å sette i kniven og begynne å forme slira. Det blir vel kanskje i morgen....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xc70 Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Dette er en informativ og flott tråd ! jernøyet i opphenget er det å få kjøpt ? Eller er det hjemmelaget ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 @xc70 Det får du kjøpt hos alle som selger knivmakerutstyr. Finnes i mange varianter, kvadratiske, rektanggulære, ovale, som D-ringer osv. Finnes vanlivis som forniklet og i messingfarge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aslakhv Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Så er fortsatt kantane på saumen rette? Ingen skråskjering? Bare stikker skrått ut med syla? Prøva forresten det med å la vere å saume dei to øverste i gjår! Fekk "klikket" med eingong! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 Stemmer Aslak, ingen skråskjæring. Stikker sylen på skrå så den kommer ut omtrent midt i kanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 Her er kniven satt i slira. Trykker den så langt ned at slirekanten stemmer med markeringen på skaftet. Retter til sømmen så den kommer der den skal være. Prøver å få den så rett som mulig, er ikke pent hvis den slynger seg hit og dit. Noen ganger legger jeg sømmen som her på eggsiden, andre ganger på ryggsiden, eller midt på. Går først på opphenget, flater det ytterligere ved hjelp av den flate delen på pregejernet. De delene som tørker først er sliretuppen, øvre slirekant, og sømmen. Disse må da behandles tidlig ( og sent). Sømmen spriker gjerne litt etter syinga så det er om å gjøre å samle den. Bruker pregejernet, trykker sømmen sammen fra sidene, ikke trykk oppå sømmen, da blir den flat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 Presser inn slirekanten mot skaftet med pregejernet, må gjentas under hele tørkeprosessen. Går på med glattebeinet for å komprimere og glatte læret, her bak på bladdelen. Samme på framsida. Markerer overgangen mellom skaft og blad. Lager en "stopp" her. Dette så ikke kniven skal kunne trykkes lenger og lenger ned i slira, da kommer bladet ut igjennom læret tilslutt. Lager stopp på baksida også. Ser at sømmen begynner å lukke seg fint. Bygget opp litt volum rundt opphengerendene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 14, 2012 Author Share Posted January 14, 2012 Fortsetter å komprimere og glatte læret. Holder på med det ganske jamt de første 4-5 timene, deretter litt mer sporadisk. Glatter også over av og til de neste 2-3 dagene. Ser at læret begynner å tørke opp litt. Slirekanten er også i ferd med å legge seg fint inntil skaftet. Sømmen ser rett og fin ut. Begynner å bli litt fasong på slira. Tid for lunsj. Pakker hele stasen inn i en plastpose så lenge. Begynner å tørke opp i tuppen, ser at læret blir lysere og glattere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilatad Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Hvilken tykkelse er det på læret du bruker? Jeg sliter med å lage hull som går ut midt i lærkanten.. hullet kommer fort over råranda og da er det bare å starte på nytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Ser du legger sømmen litt på sida av eggen, jeg regner med at dette er med vilje? Hadde vel blitt skjært av rimelig kvikt hvis ikke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 15, 2012 Author Share Posted January 15, 2012 Hvilken tykkelse er det på læret du bruker? Jeg sliter med å lage hull som går ut midt i lærkanten.. hullet kommer fort over råranda og da er det bare å starte på nytt Lærtykkelsen ligger stort sett på 2-2,5mm. Tror jeg nå ville prøvd å sy allikevel selv om det ikke er med rårand i stinget. Bør gå helt fint det, men må være litt forsiktig når tråden strammes så ikke hullet ryker. Hvis du synes det er vanskelig å stikke hullene er det fint å trene på noen spillbiter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 15, 2012 Author Share Posted January 15, 2012 Ser du legger sømmen litt på sida av eggen, jeg regner med at dette er med vilje? Hadde vel blitt skjært av rimelig kvikt hvis ikke? Riktig observert smevik, hvis sømmen legges mot eggen må det legges inn en eggbeskyttelse. Feks. å legge inn en lærremse i sømmen. Eller å bruke en innvendig treholk på bladdelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 Skal ikke ha noe særlig dekor på slira, kun prege noen enkle linjer. Her på bladdelen og ved den øvre slirekanten Litt ved overgangen fra skaftet til bladdelen Ser at det tørker opp mer nå, begynner å glatt og blankt i narven. Må hele tiden jobbe med glattebeinet, og gå over pregingen med pregejernet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 Signert. Selv om overflaten er ganske tørr nå så er ikke resten av læret tørt. Henges til tørk i 2-3 dager Går over linjene og bruker glattebeinet av og til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 Kniven har hengt til tørk i 2 døgn. Da pleier jeg å ta den ut. Slira har da normalt krympet ganske fast på kniven, så den kan sitte godt. Virrer et skinnstykke rundt skaftet og fester det i skruestikka. Drar ikke til mer enn nødvendig Trekker slira av kniven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 Fjerner den øverste delen av maskeringa på skaftet slik at slirekanten kan krympe helt inn mot skaftet. Ser ganske bra ut. Henges til ettertørk 2-3 døgn. Da er det klart for farging og etterbehandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir-J Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Den blir fin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuttfeiten Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Takker for en flott og informativ tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Tid for farging: Det finnes vel en del forskjellig lærfarge på markedet. Poenget er at til en knivslire må det være en farge som trekker inn i læret og ikke bare blir liggende utenpå, da vil den raskt bli slitt vekk. Til venstre vanlig narvesverte, og til høyre oil dye. Det er neppe de store forskjellene på de, men jeg bruker stort sett sistnevnte. Jeg farger vanligvis med 2 små pensler. Skal slira ha kun en farge går det an å bruke større. Det ble sånn Stroppen pleier å ha litt lurvete kanter så jeg polerer den. Pensler på forsiktig på kanten med kantfarge. Den finnes i brun, sort, og fargeløs og inneholder noe limstoff som binder lærfibrene. Når de er tørt så polerer jeg kantene på et trehjul festet i drill.Da blir kantene helt glatte. Det ser slik ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 hoh! Det så bra ut. Må slira være helt tørr før man sverter den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haretex Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Smevik, nei, den kan farges når som helst. Man kan farge læret i tørr tilstand før slira lages, i våt tilstand underveis, eller når den er blitt helt tørr. Selv farger jeg bare etter at slira har tørket. Kan være lettere å få jamn innfarging i våt tilstand. Jeg farger ofte to eller flere farger og da synes jeg det er bedre når den er tørr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest graahund Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Detta er virkelig flotte greier. Og kjempeflott tråd . Mer av dette skader ikke . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.