Jump to content

Lage hornkniv - bildetråd


Dagl

Recommended Posts

Jeg har tidligere vist noen hornkniver som jeg har laget, og noen har ymtet om en bildeserie på hvordan de blir til. For å få inn litt "støtte" til materialkjøp, har jeg bestemt meg for å lage to kniver som etterhvert skal selges (forhåpentligvis). En av disse har jeg nå satt igang med, og dessuten har jeg husket å ta bilder i ett tidlig stadie. Derfor har jeg ment å driste meg til å lage en bildetråd om denne. Jeg vet ikke om interessen er stor for dette, men det vil vel tiden vise....

Siden det er vår i luften, og mye annet skal gjøres, kan denne tråden trekke i langdrag. Kanskje blir ikke kniven ferdig før til høsten. Jeg har som filosofi at jeg går ut i boden kun når jeg har lyst til det. Av den grunn kan besøkene i boden nå i vår- og sommer månedene bli få.... Og det kan komme til å bli langt mellom oppdateringene i tråden.

 

Kniven blir en relativt liten kniv, og den blir ikke utpreget samisk i design. Håndtaket vil ikke ha den karakteristiske "sopphatten" bakerst, og det blir ikke veldig markert bøy på slira. Men det blir en halvhornskniv. Sliren vil bestå av reinhorn + lær + valbjørk. Håndtaket vil bestå av reinhorn + elghorn + valbjørk. Gravyr blir sannsynligvis samisk inspirert, men det vil tiden vise. Eventuelle scrim-motiver har jeg ikke klart for meg ennå. Bladet er (som vanlig) kjøpt, og er av merke Helle.

 

Uten blad får man ikke gjort noen kniv. Basis for denne kniven blir ett blad fra Helle, med navnet "Fjording".

DSC00729_zpsjnvx437b.jpg

 

Ofte starter man med håndtak på kniver. Siden jeg er minst begeistret for slipe og lime-arbeidet, så gjør jeg unna mest mulig av det først. Av den grunn ble denne kniven startet med å lime horn og valbjørk- delene i slira. Bildene viser ikke alt, alle deler blir pusset på pussemaskin slik at de passer med minst mulig glipe imellom.

DSC00728.JPGDSC00730.JPG

Hornet må splittes, og man tilpasser ett mellomlegg av valbjørk som bladet passer i. Dette limes sammen med to-komponent epoxy lim.

 

 

DSC00731_zpsf9ee8cka.jpg DSC00732_zps5p920aio.jpg DSC00737_zpspqoazuqk.jpg

Fiksering, tørking og ferdig tørket. Bladet går godt nedi slira, noe som er viktig. Det er bedre det går litt for langt ned enn litt for lite. Av bildene ser vi at det er litt marg igjen i hornet, noe man må være klar over når man begynner å forme slira senere. Men før man begynner å forme resten av slira, må man ha håndtaket ferdig. Det bestemmer tykkelsen og formen på slira. Så jeg legger nå slire-delen litt til side en stund, og starter med håndtaket.

 

 

Det er ofte lurt å tegne håndtaket på forhånd. Jeg har ikke pleid å gjøre det, og resultatet har iblandt blitt mildt sagt uventet. Men denne gangen bestemte jeg meg for å følge råd, og skisserte opp blad og håndtak. Bladet er avgjørende for formen på håndtaket, så det tegnes av først. Man forlenger rygg og buklinje, og tegner håndtaket etter disse. Så kan man også bestemme hvilke deler man vil ha i håndtaket. Min skisse ser slik ut:

DSC00740_zpsw55h1h9y.jpg

Jeg har bestemt meg for å ha smale skiver av elghorn lengst fram og lengst bak. Årsaken er at margen er mindre utpreget i elghorn enn i reinhorn. I midten blir en bit av reinhorn, og resten valbjørk. Delene blir altså fra front til bak: elghorn, valbjørk, reinhorn, valbjørk, elghorn.

 

DSC00736_zpsonwurkaz.jpg DSC00741_zpsiipb4ycy.jpg DSC00742_zpsmrabrddm.jpg

Delene måles ut og kappes på båndsag. Først elghorn, så reinhorn og til slutt valbjørk.

 

DSC00743_zpsaresfxrk.jpg DSC00745_zps77fmolxi.jpg

Delene tilpasses på pussemaskin så godt som mulig. Det er viktig at de er rette, like lange og passer med minst mulig glipe mellom. Til slutt har vi alle delene klare. Vi ser at tangen på kniven trolig må kuttes, men det gjør jeg senere da jeg vet eksakt hvor langt den skal stikke inn i siste valbjørk bit.

 

Frontstykket er viktig. Her skal det tilpasses slik at det blir minst mulig glipe mellom blad og horn. Dette for å unngå at bakterier setter seg til i glipene. Jeg er ikke ekstremt nøye på dette. Dersom det blir en liten glipe, så tetter jeg den etterpå med lim. Det blir i praksis like bra. Om man lager sporet så trangt at det går i ett med bladet, risikerer man også at det sprekker etterhvert. Jeg skal heller ikke konkurrere med kniven. Så jeg lager sporet så tett jeg klarer, og tetter senere med lim. Jeg bruker også å pusse opp frontbiten på dette stadiet. Det er enklere enn å gjøre det etter at blad og skaft er montert. Jeg pusser med sandpapir opp til 1200 korn, og polerer med filtskive på drill etterpå. Dette er også framgangsmåten for pussing og polering senere på kniven, og er ikke vist med bilder her.

DSC00746_zpsuaivff4x.jpg DSC00747_zpskkmncbra.jpg

Sporet måles opp, og jeg lager en ripe i hornet med en nålefil. Dette for at jeg lettere skal borre rett. Jeg velger ett bor som er mindre enn bladet`s tykkelse, og borer hull etterhverandre (dessverre har jeg ikke bilde av det..). Etterpå går jeg over til nålefil for å tilpasse sporet til bladet.

 

Så langt har jeg kommet. Neste steg blir å borre hull i alle delene, og lime de sammen.

Når fortsetttelsen kommer tør jeg ikke love, men den kommer...

 

mvh Dagl

Edit: endret adresse på bilder (igjen ... 07.04.2016)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Takk for tilbakemeldinger. Hvor mye kvalitet det blir tør jeg ikke love, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

Og faktisk kommer en oppdatering allerede idag. Jeg fikk noen timer i boden igår, og har montert håndtaket/skaftet på kniven.

 

En ting jeg glemte å nevne forrige gang, er at etter at man har tegnet av bladet for skissering, så bør man vikle tape rundt. Både for å beskytte egne fingre under bearbeiding senere, og for å beskytte bladet mot flytende lim og andre ytre påvirkninger. Jeg har tidligere slurvet litt med dette, så jeg har erfaring av begge momenter..... Her har jeg brukt vanlig gjennomsiktig tape, men det beste er nok maskeringstape.

 

Frontdelen tilpasset jeg allerede forrige gang. Man kan med fordel lime frontbiten på plass først. Dette for enklere å fiksere den korrekt til bladet. Da limer man den bare såvidt, slik at den sitter fast. Man kan bruke hurtiglim til dette om man ønsker. Det har jeg imidlertid ikke gjort her, men jeg fikserer imidlertid denne først, og lar den sitte mens resten av bitene blir tilpasset.

Det som da gjenstår er resten av bitene til skaftet. Disse ble pusset og tilpasset forrige gang, og det som gjenstår er borring, fiksering og liming.

Jeg starter med å bore hull i alle bitene. De stables uten lim først, slik at jeg ser hvor jeg skal borre. Her borres hornbiten:

DSC00749_zpstztlbt4t.jpg

 

 

Alle bitene unntatt bakerste valbjørkbit er nå borret. I denne skal ikke hullet gå helt igjennom, og man må tilpasse tangen til korrekt lengde. Den skal stikke inn i valbjørkbiten for å forsterke skaftet, men ikke stikke ut bak. Jeg valgte å kappe rett etter innsmalning.

DSC00748_zps8wfrcqng.jpg

 

Så borres siste valbjørkbit slik at den passer på de andre. Deretter gjenstår liming. Også her bruker jeg to-komponent epoxylim. Man påfører godt med lim inne i hullet i bitene, og "sånn passe" mellom bitene. Limet bør tyte litt ut mellom bitene da men trykker de på plass. Så stabler man bitene oppå hverandre mens bladet står fast i skrustikka. Bit for bit, med lim inni og imellom. Her vises bitene stablet og limt fram til siste valbjørkbit. Man ser her hvor jeg har kappet tangen.

DSC00750_zpskojbesf5.jpg

 

Til slutt fikseres alle bitene, og jeg setter det i en limtvinge. Drar såvidt til slik at kniven står, og fikserer en siste gang før jeg drar til. Limet skal nå tyte ut mellom alle biter. Dersom det er små gliper mellom bitene, vil limet da gjøre skaftet tett slik at ikke vann trenger inn, og bakterier kan slippe til.

Så settes kniven bort til tørking. Tørketid er minst ett døgn, men jeg lar det helst gå flere døgn slik at jeg er sikker på at limet er skikkelig tørt. Når man senere skal bearbeide skaftet (og slira for den del), så blir det gjerne litt varmt når man pusser på pussemaskin. Er ikke limet skikkelig tørt, så kan det slippe da det blir varmt.

DSC00751_zpsth0kqky8.jpg

 

Så langt rakk jeg i denne omgang. Vi får se når neste oppdatering kommer.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Her kommer en oppdatering. Fikk litt tid i førsten av uka, og har nå fått over bildene.

 

Etter limingen viste det seg at frontdelen var blitt skeiv. Til tross for iherdig fiksering både før, under og etter liming så ble biten stående skeivt i forhold til bladet. Hva årsaken til dette var er jeg fortsatt ikke sikker på. Men trolig har det forskyvd seg noe etter at jeg satte det i press. Neste gang skal jeg ikke dra til fullt så mye i limtvinga.....

Jeg gikk en del runder rundt meg selv i boden. Uttrykkene egner seg ikke på noe offentlig diskusjonsforum..... Egentlig burde jeg banket istykker skaftet og begynt på nytt. Men dette fristet lite, av flere årsaker. Jeg hadde trolig ikkke fått skaftet fra hverandre igjen uten å ødelegge delene. Dette vil igjen si at jeg hadde måttet begynne helt på nytt med nye biter. En knivmaker jeg snakket med engang sa at man ikke skulle gjøre om dersom det ikke var tvingende nødvendig. Behold skjønnhetsmessige feil på kniver, og gjør det beste ut av det, var hans råd. Jeg falt på dette alternativet. Jeg forsøker å gjøre det beste ut av det. Det vil si at jeg må rette opp frontplaten med pussing. Dette gjør at den blir bredere på ene siden, og dette vil synes. Jeg vil etterhvert legge en gravering på platen, og forsøke å få denne til å rette opp inntrykket. Får jeg ikke solgt kniven, så bruker jeg den selv.

 

Imidlertid begynte jeg med grovforming av skaftet før jeg rettet opp frontbiten. Det første jeg gjorde var å fjerne de delene av trebitene som var direkte overflødige.

DSC00752_zpssggxbcno.jpg DSC00753_zps8gknpn4n.jpg

 

Etter dette, tegnet jeg inn konturene av skaftet. Disse ble så grov-skjært ut med båndsag

DSC00754_zpsnledijxy.jpg DSC00755_zps3h3rafxd.jpg

 

Etter at skaftet er grov-skjært, begynner jeg med pussemaskin og grovformer skaftet. Dette gjør jeg i denne omgang bare delvis, siden jeg skal lime fast en plate til bakerst på skaftet. Grovformingen på dette tidspunkt er mest for å få korrekt vinkel på platen bak. Grovformingen består i å kutte hjørner, rette inn linjer og påbegynne mage og maks bredde. Skaftet skal nå være ganske kraftig, da endelig forming skal gjøres etter at den siste platen er på plass.

 

Men først til fadesen med den skeive frontplaten.

DSC00757_zpsjj5y4usn.jpg DSC00765_zpsnqacmzef.jpgDSC00766_zpsdrcohxh6.jpg

Som dere ser på bildet til venstre, så er platen skeiv i forhold til bladet. Jeg bruker rasp og nålefil for å rette opp platen. Foreløpig resultat sees til høyre. I forhold til bladet er frontbiten mere rett. Det faktum at frontbiten nå ikke er lik rundt hele, skal senere "kamufleres" med gravering. Overgangen mellom valbjørk og hornbit nummer to er også litt skjev. Her kommer også en gravert bord til å forhåpentligvis rett opp inntrykket noe. Det kan også hende jeg pusser noe mer på dette, da jeg trolig aldri kommer til å bli helt fornøyd.

 

Så er det tid for å lime fast bakerste del av skaftet. Skaftet er nå grovformet etter malen som er opptegnet

DSC00759_zpstcjpsttp.jpg DSC00760_zpsrwfmojaq.jpg DSC00762_zpsc2gitne4.jpg

To-komponent epoxy-lim, og skaftet blir satt til tørking.

 

Etter tørking blir bakerste del av skaftet slipt slik at det går i ett med det grov-formede skaftet.

DSC00767_zps5kdpykkf.jpgDSC00768_zpskifkkje3.jpg

 

Så begynner den siste del av formingen av skaftet. Det skjer på pussemasking. Mange vil nok foretrekke rasp og fil, da man må være veldig forsiktig i dette arbeidet. Det som er borte, det er borte. Og kan ikke settes tilbake igjen. Man må altså være forsiktig, stadig kontrollere linjer og form. Jeg bruker pussemasking, og er istedet veldig nøye. Nå må man bestemme seg for hvor skaftet skal ha sin bredeste form. Dette utgjøres av magen, og bredden på skaftet. Det er viktig å plassere riktig, da dette vil ha betydning for slira. Slira må gå litt ovenfor det bredeste punktet. Da gir at åpningen på slira er litt mindre enn bredeste punkt på skaft. Da får man hold i kniven, og forhåpentligvis ett lite "klikk" da man setter den på plass i slira. Jeg vil ha slira til å gå nesten opptil, eller rundt punktet der hornbiten møter bakerste valbjørkbit. Av den grunn har jeg laget bredeste punkt litt nedpå hornbiten.

DSC00769_zpsbcbpcqj0.jpg DSC00770_zpsbdsujllw.jpg DSC00771_zpssqxilzxz.jpg

Jeg bruker mye linjal (eller i dette tilfellet tommestokk) for å forlenge bladet og det`s retning. Dette letter arbeidet med å få skaftet rett og like tykt på begge sider. Her har jeg neste formet ferdig skaftet. Det eneste som mangler er at bakerste horndel må pusses til korrekt form. Men slik sjekker jeg hele tiden underveis som jeg sliper. Bladet`s forlegning ligger i senter (bildet lyver faktisk litt i dette tilfellet grunnet lys og skygge, det ser ut til at det er mer "tyngde" på venstre side....) Jeg har fått en maks. tykkelse på skaftet på litt over 18 mm. Det er sånn passe. Da har man ørlite igjen å ta bort, det vil finpussingen gjøre.

 

Til slutt vises kniven ferdig grovformet, ferdig til å begynne finpussingen.

DSC00772_zps9rlgvcv1.jpg

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, her kommer endelig en oppdatering igjen. En del har skjedd siden sist, men jeg har ikke hatt tid til å oppdatere. Dessverre mangler jeg også noen bilder, noe som er fortærende ergelig da jeg vet at jeg tok dem. Når jeg nå lastet over til pc, så fant jeg de ikke igjen.

 

Men uansett, vi fortsetter:

 

Nå som formingen og grovpussen av skaftet er ferdig, går turen igjen til horn-delen av slira. Den som ble limt i første innlegg.

Først tar jeg av litt i "inngangen", slik at kniven enklere kan stikkes på plass senere. Deretter merker jeg av hvor stort skaftet er. Det er viktig at dette skaft og slire er omtrent like store, ellers vil læret ikke bli rett. Og man kan få problemer med å få kniven nedi slira senere.

DSC00789_zps0fqxa9g5.jpg DSC00790_zpspzvt0kb0.jpg

 

Slira slipes ned på sidene i henhold til merking. Etter at sidene er slipt, settes kniv og slire sammen for å se linjene sammen.

DSC00791_zpss1bvi21l.jpg

 

Så slipes sidekantene ned til korrekt form. Kantene avrundes, og slira grovformes med pussemaskin.

Slik ser kniv og slire ut sammen før pussing av begge settes igang.

DSC00794_zpsdvgpnjfi.jpg

 

Sliping har foregått med 80 korns pussepapir på båndsliper. Så begynner pussingen.

Først 150 korn, så 240 korn, 600 korn, og til slutt 1200 korn. Det er litt dårlige bilder, men man kan se at det blir blankere for hvert steg.

DSC00795_zpsretlthpj.jpg DSC00796_zpspenvadlc.jpg DSC00798_zpsfif1qda8.jpg DSC00799_zpsflnipks3.jpg

 

Så kommer vil til sying av slira. Slira skal jo ha horn i nederste del, men det skal være lær øverst. Dette holder kniven fast i slira, og hjelper til med å holde horndelene sammen. Her skal også oppheng være til slutt. Mange brukker "lapplær" som krymper mye og blir veldig hardt. Jeg bruker "Skaftlær" som ikke krymper riktig så mye. Men så blir det heller ikke fullt så hardt til slutt.

 

Lærbiten måles og klippes ut. Den tynnes på båndpusser litt, til 1-2mm tykkelse. Den blir farget med narvsverte (bildene mangler dessverre). Jeg bestemte meg for mørk brun farge på denne kniven. Ganske tradisjonelt, men jeg tror at det blir bra sammen med treet i skaft og slire. Før sying vikler jeg skaftet inn i plastfolie, slik at ikke narvsverte skal sette farge på skaftet. I dette tilfellet var narvsverten tørket godt inn i læret, og det var neppe nødvendig. I tillegg lager jeg to render øverst på hornbiten. Når læret er sydd over, presser jeg lær ned i rendene, samt at læret krymper dit selv. Dette gjør at hornbit og lærbit holder godt sammen. Det er imidlertid flere varianter av det å holde lær og horn sammen. Man kan sette igjen en liten "knapp" av horn, som man lager hull i læret for. Dette vil også holde det sammen. Man kan velge en bred, eller flere smalere render. Samme funksjon, det gjør at horn og lær holder sammen og ikke detter fra hverandre.

DSC00801_zpsw5p5aqlr.jpg DSC00802_zpsor4rm5cp.jpg DSC00803_zpspumco2u4.jpg

 

Så begynner selve syingen. Først bløtlegges læret i vann. Det bløtes med narvsiden opp, minst til det ikke bobler lenger. Det tas opp og tørkes lett av. Noen lar det ligge i plastpose en stund (kanskje en halv time eller litt mer), dette gir en jevnere fuktighet i læret. Jeg har aldri brukt det. Når læret er tørket lett av med papir, fikseres det på slira og kniven. Læret dekker deler av hornbiten til slira, og deler av skaftet. Det må gå nedenfor rendene som er laget på horndelen av slira. Dette er viktig for at lær og horn i slira skal sitte godt sammen. Læret må også gå ovenfor bredeste punkt på skaftet. Dette er viktig for at det skal bli "hold" i slira til kniven, og den ikke lett skal falle ut. Det gir også (forhåpentligvis) ett klikk da man setter kniven i slira. Læret sys med kniven i.

Jeg mangler dessverre bilde av dette stadiet. Der bruker jeg enhånds tvinger for å holde læret sammen og rette opp sømmen. Jeg markerer hvor sømmen skal være med ett søm-hjul, og begynner å sy. Jeg mangler bilde av selve syingen også, som foregår med to nåler og sying i kryss i hvert hull. Hullene lages med syl, etter merkene av søm-hjulet. Jeg må innrømme at jeg ikke alltid følger det slavisk. Lærarbeide er ikke min favoritt, og det er nok absolutt ikke her jeg er flinkest heller.

 

Helt i toppen viker sømmen utover og ned, og danner en løkke. Her skal opphengeren gå igjennom. Når man er til endes, tas kniven ut av læret. Vanligvis sitter den som støpt, og man må vrikke og vri for å få den ut. Etterpå må man jobbe raskt, for læret kryper og man skal ha kniven tilbake igjen før læret blir for trangt.....

Førs stikkes nålene gjennom sømmen, og tråden knytes på innsiden av slira, og gjemmes i søm-sprekken. En liten dråpe hurtiglim i knuten sikrer at det ikke går opp. Øverste kant av slira pyntes og skjæres jevnt med en skarp kniv. Øverste kant av slira tynnes ut med skarp kniv, slik at det blir en overgang. Dette gir at man senere lager en bøy her og får en fin kant på slira.

DSC00804_zpsy5lhkrwz.jpg DSC00805_zps2n2tuhdl.jpg

 

Etter at slira er pyntet og jevnet, settes kniven tilbake. Dette kan også være vanskelig dersom læret har krympet for mye. Man må da forsiktig forsøke å vide læret litt ut igjen, og jobbe kniven helt ned til den møter horn-delen av slira igjen. Så begynner komprimering og glatting av læret. Det er en langsommelig prosess som utføres med en glattepinne. Altså en pinne som er veldig finslipt og glatt. De kan kjøpes i plast, jeg har laget meg en i reinhorn. Man komprimerer læret ved å "pusse" læret med pinnen gjentatte ganger. Etterhvert glatter man ut porene i læret, og en glans oppstår. Samtidig jobber man læret ned i rendene på horndelen. Jeg pleier også å smye en dråpe med hurtiglim ned mellom lær og horn for å være sikker. Jobbing med glattepinne pågår over lang tid. Først jobber jeg mye. Så legger jeg den vekk, og jobber med det i korte perioder etterpå. Helt til jeg ser at det ikke har noen virkning lenger. Det kan gjerne være ett halvt døgn etter sying. Men jeg står ikke opp om natta for å glatte....

Slik ser kniven ut etter at den er glattet ferdig, og læret tørket.

DSC00806_zps1utw0bi9.jpg

 

Da tar pyntingen til. Jeg bestemte meg for at treet i skaft og slire ville tjene på å bli farget mørkere, og brukte narvsverte til det. Jeg brukte maskeringstape rundt horndelene.

DSC00807_zpssitgwouv.jpg

 

Det viste seg å ikke være helt heldig. Frontdel og bakre del er av elghorn. Disse hadde porer som jeg ikke hadde sett, og til tross for maskeringstapen så sugde dette til seg narvsverte omtrent som en svamp. Det ble derfor en del farge også på disse bitene som ikke kunne pusses bort. Etter at fargen tørket, la jeg på tre lag med Danish Oil for å mette treet med olje.

Slik ser kniv og slire ut etter farging og oljing. siste bilde viser missfarging på frontdelen.

DSC00808_zps37zvvu2f.jpg DSC00809_zpsrf2ypmjl.jpg

 

Jeg har hele tiden ment å ha gravering på front- og bakdel. Jeg gikk derfor igang med å gravere en bord på frontdelen. Den skal delvis gi en illusjon om at frontdelen er like bred, til tross for at den ikke er det, og dels skal den nå skjule noe av missfargingen.

DSC00810_zps1txhixhj.jpg

 

Resultatet ble slik. Missfargingen ble ikke skjult helt. Men faktisk (synes jeg selv) at kombinasjonen svart og rødt ga en fin effekt.

DSC00811_zpsy97hbehc.jpg

 

Det var alt for denne gang. Nå kommer framtidig arbeid til å bestå av gravering, scrim, polering.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her kommer en liten oppdatering. Jeg har ikke gått gjort så mye i det siste på kniven. Men, denne uken fikk jeg noen timer og fikk laget graveringen på bakerste horn-del av skaftet.

 

Jeg bestemte meg for å lage samme gravyr som på frontbiten.

Først tegner jeg opp. Jeg bruker en bøyelig plast remse (strips....) som er rett, for å markere høyden på toppene. Selve toppene tegner jeg opp på frihånd, men er nøye med at strekene er paralelle og at benene er like brede slik at det blir seende pent ut. Bildet i midten viser ferdig tegnet, og det er tid for å gå igang med gravørjernet. Siste blide viser horndelen ferdig gravert og innfarget.

DSC00813_zpsv6tqli9w.jpg DSC00814_zps825w3zrx.jpg DSC00815_zpsfnjhmays.jpg

 

Hvordan selve graveringen og innfargingen foregår, tar jeg for meg neste gang. Da vil baksiden på slira få ett flettemønster inngravert, og jeg forklarer gangen i graveringen og innfargingen da.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, her kommer det omsider en oppdatering igjen.

Forrige gang nevnte jeg at gravering av ett flettemønster stod for tur. Dette tar jeg for meg i dagens oppdatering.

 

Flaten man skal gravere på, skal være pusset og polert. Er det ujevnheter i flaten, vil oljemalingen eller hva man nå bruker for å farge inn gravyren med, sette flekker andre steder enn man ønsker. Så flaten må være helt blankt. Dette gir i sin tur at også blyanten som man bruker for å tegne opp mønster med, setter lite eller ingen merker. Den bare blir over flaten. Løsningen er å gå over flaten med pussegummi. Da hefter kullet i gråblyanten seg fast.

DSC00817_zpsi2fmz13c.jpg

 

Først tegnes omrisset av feltet. Dette tilpasses formen på underlaget, og man tar også hensyn til fargeskifting i hornet. I dette hornet har en hvit stripe kommet til syne med grå felt på siden. Det er tatt litt hensyn til dette her, og jeg har ikke fult ytterkanten av hornbiten eksakt.

DSC00821_zpsyqwcbpcw.jpg

 

Så setter man igang med å gravere ytterkanten. Ihvertfall liker jeg å gjøre det. Da har jeg en ferdig gravert strek å holde meg til senere under opptegning og gravering av selve mønsteret.

Gravering gjøres med gravyrstål. Dette må være skarpt, og ikke for klumpete. Eggen må være tynn, og den skal helst (etter mitt skjønn) være vinklet slik at man kan bruke kun spissen ved detaljert gravering. Selve graveringen gjøres ved at man skjærer med gravyrstålet vinklet. Først fra ene kanten, og så motsatt fra andre kanten. Når man skjærer motsatt, skal de to skjærene møtes i bunnen. En spiral av horn skal vikles opp, dette viser at man gjør det riktig. Det er godtagbart om man må pirke bort litt horn med spissen av gravyrstålet også. Disse to skjærene danner (om de er skåret riktig..) en V-formet "renne" i underlaget. Denne rennen fylles etterhvert med farge, og man har gravering. Rennen kan være tynn og tykk, dyp eller grunn. Det avhenger av mønsteret man skal ha fram og hvor dyktig gravøren er. Selv har jeg ofte trykket for hardt på gravyrstålet. Det gir for dypt skjær, og unøyaktig gravyr da stålet plutselig glipper og man har ødelagt dagen..... Etterhvert har jeg lært meg å trykke mindre, noe som gir smalere og finere graveringer med bedre kontroll.

Når man graverer, holder man gravyrstålet i ene handa. For høyrehendte, typisk nok i høyre hånd. Man skal skjære fra seg selv, og man holder gravyrstålet med dette for øyet. Man plasserer tommelfinger på andre handa (altså da typisk venstre..) på grunnlaget man skal gravere. Plasser gravyrstålet foran tommelen, og bend stålet slik at man skjærer framover. Altså fra deg selv. Det vil si at man bender toppen på gravyrstålet mot seg selv.

Det finnes sikkert flere varianter av dette, men slik gjør jeg. På bildet til venstre vises litt hvordan jeg holder med høyrehånd. Venstre hånd holdt kamera, og er av den grunn ikke med..... Bildet i midten viser en linje som er skåret kun en vei. Man ser at det fliser seg litt. Bildet til høyre viser en ferdig skåret linje fra begge kanter.

DSC00822_zps22dczdqx.jpg DSC00823_zpsvg8y1dnx.jpg DSC00825_zpsmulygqcd.jpg

 

Så farger man inn linjen. Det er mange muligheter til farge. Fra den tradisjonelle avkok av barken fra or, via forskjellig pulver (f.eks. kakaopulver) til maling. Jeg bruker artistmaling, basert på olje. Jeg bruker en pinsett til å overføre fargen til graveringen. Så tørker man av med papir eller en fille. Vanligvis må man tørke av flere ganger, og til slutt fukter jeg papiret med tunga for å få av det siste.

DSC00826_zpspqgia66h.jpg DSC00827_zpsb3a1uclt.jpg DSC00828_zpsqxxuczxg.jpgDSC00829_zpsvg4qyov5.jpg DSC00830_zpszlzvuveh.jpg DSC00831_zpszkyz5mcq.jpg

 

Nå kommer turen til å tegne mønsteret. Å lage ett flettemønster er ikke spesielt vanskelig. Det vanskelige består i å tegne det opp nøyaktig.... Grunnstammen i mønsteret består i linjer med avstand 1:2. Det vil si, 2mm/1mm, 3mm/1,5mm, 4mm/2mm. Når man har tegnet opp alle linjene fra en kant, tegner man opp fra motsatt. Altså slik at linjene krysser hverandre i rett vinkel. Når man er ferdig, består feltet av ett kryssmønster. Når man graverer mønsteret, må man ha kontakt med underlaget. Det gjør at mønsteret blir hvisket ut av fingrene. For at mønsteret skal sitte mens man graverer, sprayer man over med fixativ, eller hårspray om man vil... Da kan man gravere uten at mønsteret blir borte.

DSC00832_zpsdodmkfkw.jpg DSC00833_zpsphakp18l.jpg DSC00834_zpspo66xpoj.jpg DSC00835_zpsxhcoxrht.jpg

 

Så begynner man graveringen. Nå viser bildet venstre tommel, slik den skal stå.

Når man begynner å gravere dette mønsteret, er det lett å gjøre feil. Det er de brede stripene som skal være fletter. De smale skal være "hull" i flettemønsteret. De brede stripene skal altså annenhver gang være over og under hverandre. Man må gravere langs linjene på de rette stedene, og ikke gravere over en stripe der den skal være over den andre. Her lønner det seg å ta seg tid, og både tenke og sjekke hele tiden. Bedre å undersøke fem ganger for mye, enn at det blir en feil.. Dette vet jeg, enda gjør jeg stadig småfeil.... Man graverer alle strekene parallelt samtidig. Først fra ene siden, så fra motsatt. Slik at det blir den v-formede rennen man ønsker som gjør at det blir en gravering. Så vinkler man underlaget 90 grader, og graverer de andre linjene på samme måten. Bildet til høyre viser linjer som er gravert, men bare fra ene kanten foreløpig. Når man graverer slik, er det en fordel å ha lampen stilt slik at det blinker i underlaget. Da ser man nøyaktig hvor man har gravert.

DSC00836_zpsrendrndc.jpgDSC00837_zpsham87jfk.jpg

 

Når man har gravert fra begge kanter, må man fjerne horn i de små firkantene som skal være "hull" i flettemønsteret. Disse vises ved at det er de smale linjene, og de har linjer gravert fra alle fire kanter. Her kan man ikke skjære med gravyrstålet, man bare trykker ned fra alle kanter, slik at hornbiten spretter av. Om firkanten man skal ha bort er stor, må man kanskje skjære og dele biten opp for at man skal få den bort uten for dypt hull. Er firkanten for stor, blir det problemer med å få fargen til å dekke helt. Jo større flate som er borte, jo lenger ned kommer man da man tørker av overflødig farge. Er flaten for stor, vil man tørke av farge helt ned til bunnen og man får ikke sterk fin farge slik man ønsker.

Etter at disse "hullene" er trykket bort, pusser man bort hårsprayen (og resterende linjer fra tegningen) forsiktig bort med fint sandpapir. Jeg bruker 1200 korn, og pusser over med filtskive etterpå. I motlys ser man da mønsteret. Så setter man inn med farge, og tørker bort overflødig. Akkurat som vist med linjen, må man tørke flere ganger. Man kan også måtte sette inn med farge flere ganger og tørke bort igjen. Kanskje ser man feil og unøyaktigheter som man ikke så tidligere, som man på justere. Til slutt er ihvertfall mønsteret ferdig, og innsatt med farge.

DSC00839_zpsdn7tcuxo.jpg DSC00841_zpsf2vmbm8s.jpgDSC00842_zpsod3epwha.jpg

 

Det var oppdateringen rundt gravering. Det blir nok mer gravering på kniven, men da trolig fletter. Selve teknikken med gravering vil ikke bli gjennomgått så nøye da. Det er også tenkt scrim-motiv på kniven, og teknikken for dette går jeg nok igjennom nøye når den tid kommer.

 

Jeg har fundert litt over hva jeg skal ha på kniven av scrim-motiv. Jeg har også fundert over hvordan jeg skal utnytte den hvite stripa med grå kanter som er kommet fram på horndelen av slira (se lenger opp i tråden for å se hva jeg mener). Nå har jeg gravert på baksiden av slira. Men framsiden har jeg ikke gjort noe med ennå. Siden jeg har farget lær-delen av slira rødbrun, og det samme med tre-delene av skaftet, har tanken om å gi kniven scrim-motiver av rødrev. Etterhvert som jeg studerte slira, festet tanken seg om å utnytte den hvite stripa i samme tråd. I den hvite stripa på slira vil det gå ett enkelt revespor oppover slira. På selve kniven vil det bli minst ett motiv av rev, kanskje ett på begge sider av kniven. Horndelen av slira vil kanskje få fletter som går paralelt med den hvite stripa, og rammer inn revesporet.

Jeg ser for meg hvordan jeg vil ha det, men om jeg får det til er mere usikkert. Vi får se....

 

Nå blir det nok lenge til neste oppdatering. Jeg må ha full fokus på en kniv jeg har deadline på. Nå som sommeren er her, er det også så mye som skal gjøres ute. Skyting og skytetrening blandt annet..... Så jeg tør ikke love når neste oppdatering kommer, men den kommer etterhvert.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

Takk for skryt og alle god-ord. Det inspirerer videre!

 

Nå har kniven med "deadline" nesten blitt klar, og jeg har igjen tid til denne kniven som vi følger i tråden. Igår var jeg en tur ut i boden igjen. Kveldens formål var å gjøre noe jeg ikke har gjort på mine tidligere kniver. Nemlig å sette inn stift for å sikre at horn/tre delene i slira ikke sprekker opp. Selv om dagens lim er veldig bra, kan fukt og tørke gjøre at limet slipper og det blir sprekk.

Jeg har på tidligere kniver klinket dette med stift. Nå skal jeg imidlertid forsøke en ny vri, som jeg ble tipset av en svensk knivmaker.

Han rådet til å kjøpe optiker utstyr. Bor, gjengetapp og skruer. Bor små hull, lag gjenger med gjengetapp og skru inn skrue. Litt superlim, og skruene sitter dønn. Etterpå skal skruene klippes av, og slipes ned til hornet og poleres.

 

Etterhvert har jeg fått tak i alt utstyr jeg trenger:

DSC00861_zpsqh5lotcq.jpg

Litt utdelig bilde, men det er altså en pose med skruer (1,2mm), en pose med gjengetapp (1,2mm) samt bor (1,1mm). Holder for gjengetapp, og urmaker skrujern.

 

For å være ærlig, så testet jeg på en liten hornbit først. Boret gikk, gjenginga likeså. Skruen passet. Alt ser OK ut. Jeg glemte imidlertid å forsøke med hurtiglim, noe som skulle vise seg å gi meg en overraskelse......

 

Først tegner jeg opp der jeg vil ha skruene. Her må man ta hensyn til bladet, slik at man ikke setter skruene for langt inn. Overraskelsen ved at man ikke får kniven ned i slira da en fastlimt skrue sperrer, vil jeg anta fortoner seg kjapt som en katastrofe...... Akkurat DET klarte jeg å forutse... Selv om man gjør noen andre tabber underveis... Jeg vil ha fem skruer. Årsaken til at jeg ikke har seks, er at jeg er redd det blir lite hold i framkant ved det øverste paret. Samtidig ønsker jeg å styrke bakkant mest mulig, da jeg anser det som størst sannsynlig at limet glipper der. Alle punktene synes ikke like godt på bildet, det er tegnet med gråblyant og framtrer litt ulikt avhengig av lysskifting i de avrundede delen av slira. Etter at merkingene var avgjort, er det bare å borre... så rett som mulig... og passe fingeren når borret kommer ut på andre siden.....

DSC00862_zps1qykd0nl.jpg

 

Etter borring, gjenges opp gjenger. Her brakk gjengetappen for meg på ett av hullene. Det resulterte i at den ble sittende, og jeg måtte borre opp ett hul like ved siden. Jeg tror ikke det gjør stort her, men fra da av gjenget jeg fra baksiden....

DSC00863_zpsafolmspd.jpg

 

Så plasseres en og en skrue.

DSC00864_zps12p8n05t.jpg

 

En dråpe locktite skal gjøre at skruene sitter godt. Det ga meg som sagt en overraskelse. Jeg begynte å skru inn skruen, og dryppet inn locktite fra motsatt ende. Det herdet raskere enn jeg trodde, og jeg fikk ikke skruen igjennom.... Løsningen ble skruer fra begge kanter på det hullet. Resten gikk greit, da jeg skrudde skruen neste igjennom,og hadde på locktite fra begge kanter og skrudde ferdig.

DSC00865_zpseqv9hhot.jpg

 

Til slutt er slira ferdig skrudd. Det skal få tørke litt, så klipper jeg av skruene og sliper de til. Igår fikk jeg ikke tid til det, og slira er for tiden slik den vises her.

DSC00866_zpsfx9prhb8.jpg

 

Ting jeg har lært ved dette første forsøket er:

Hurtiglim har ett navn for en årsak... Det tørker fort! Skru skruen igjennom, drypp fra begge kanter.

Gjengetapper av så små kalibre er skjøre saker, og brekker lett! Start gjenging fra bakkant, da blir ikke fronten skadet om man må bore opp på nytt.

Man bør gjennomføre dette før man starter gravering. Ett av hullene havnet i flettemønsteret på baksiden. Det er i utgangspunktet greit, det vil skjules mer der. Men jeg ser for meg at med nedpussing, så kan jeg komme til å skade graveringen. Den kan imidlertid friskes opp, men det gir merarbeid....

 

Tror dette er en fin måte å styrke slire og eventuelt skaft med.

 

Vel, det var en liten oppdatering. Sommeren er her, og det blir mindre tid i boden. Så neste oppdatering kan ta tid, men jeg håper å få noe tid også til uken. Jeg kommer også til å fundere om jeg skal kamuflere skruene med noen form for gravering (og eventuelt hvordan), eller om jeg bare skal la de være godt synlige. Avgjørelsen tas nok ikke før jeg får pusset de ned.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Denne uken har jeg kun fått sneket meg til noen timer innimellom i boden. Innimellom plenklipping og fotball....

 

Nuvel, skruene stakk ut fra horndelene forrige gang. Jeg gikk igang med å fjerne det som stakk ut. Det verste ble klippet bort med en liten avbiter. Deretter brukte jeg en liten slipeskive (egentlig for Dremel, men har ikke det... ennå....) på en bor. Slipte forsiktig ned til hornet, og forsøkte omhyggelig å ikke slipe i horn. Det gikk faktisk ganske bra. Helt til høyre er slira med nedslipte skruer, klar til videre pussing

DSC00868_zpslaesxahx.jpg DSC00869_zpspoogopta.jpgDSC00870_zpsmbxmryzl.jpg

 

Da var det bare å gå på med pussing igjen. Begynte nesten fra bunn, med 150 korn. Jobbet meg oppover til 2000 korning. Jeg har tidligere stoppet på 1200, men har nylig kjøpt finere korn for å prøve. 1500 korn syntes jeg ikke gjorde stor forskjell, men 2000 korning ga betydelig mere glans. Når man pusser med slike fine sandpapir, oppdager man ofte riper og merker etter grøvre korning. Siden støvet fra disse papirene er så fint, legger det seg nedi riper som ikke støv har lagt seg før. Når slikt oppdages, er det bare å gå ned 1, oftest 2 eller 3 "grader" av korning. Og så derfra jobbe seg oppover igjen. Etter puss med 2000 korn pusset jeg med filtskive på drill. Så gikk jeg over til en skive av tøy som jeg setter inn med poleringsvoks (sett kjøpt på Clas...). Jeg pusser med denne til jeg ser at det er godt med polervoks på flatene, og finpolerer med filtskive igjen. Dette gjorde jeg nå med både kniv og slire, da de nå klargjøres for scrim.

DSC00872_zpsshnpmbut.jpg DSC00873_zps8ngxzskd.jpg DSC00874_zpso0ef9h4j.jpg

 

Kniv og slire (bortsett fra læret, det kommer senere..) ble ganske blanke, og skruene vises som små blanke punkter på slira. Dette ble jeg fornøyd med (bortsett fra gjengetappen som knakk....)

DSC00875_zpstfsmc0zz.jpg DSC00878_zpsrmbjntdy.jpg

 

Da begynner pyntingen. Det vil si scrim. Som jeg har nevnt før, har jeg bestemt meg for å ha ett revespor oppover den hvite stripa i hornet. Jeg har bestemt meg for at det blir kun det, og ingen gravering med linjer etc. ved siden av. Jeg tror det blir for mye, og blir forstyrrende.

Først tegner jeg opp omtrent der sporstemplene skal stå, avstand mellom stemplene og at de er på rekke er jo viktig.

Så er det bare å scrimme. Jeg hadde ikke skrevet ut sporstempel til hver, så det ble litt på frihånd. Det gjorde at jeg ikke ble helt fornøyd med stemplene, de er ikke helt eksakte. Jeg måtte korrigere, og de ble også litt større enn jeg mente fra starten. Det i sin tur, gjorde at steglengden ble for kort. Men til slutt var de der ihvertfall. (håper de ligner mer på rev enn grevling.....)

DSC00888_zpsrsm5gfum.jpg DSC00889_zpsidwf6bja.jpg DSC00890_zps7drjs9j7.jpg DSC00893_zpswhfxc4qe.jpg

 

Vel, det var alt foreløpig. Som vanlig er det svært usikkert når neste oppdatering kommer, men det ser ut til at jeg får sneket meg noen timer nå og da ut i boden.....

Jeg har ikke gått inngående inn på hvordan man lager scrim nå. Det gjør jeg senere, da det skal scrimmes ett revehode inn på skaftet på kniven.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Følger denne tråden med stor interesse ! :D

Og siden du har planer om å anskaffe Dremel kan jeg gi deg et tips med på veien: Holderen for filtskiver som følger med Dremelen fungerer svært godt med VFG pussepropper for å komme til å polere på mindre tilgjengelige detaljer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

Jeg har begynt på scrim av revehodet. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til jeg var ferdig, men det blir en del bilder og det ser ut til å ta tid. Så jeg fant ut at jeg legger ut noen bilder og beskriver litt underveis. Så her kommer en liten innføring i scrim.

 

Scrimshaw er altså en teknikk der man med en nål stikker små hull eller groper i hornet. Man påfører farge over hele flaten, og tørker av overflødig. Da vil hullene være fylt med farge, og danne punkter. Med forskjellig farger, danner man så ett bilde av disse punktene. Teknikken er tidkrevende, men siden man kan støtte seg til ett bilde, trenger man ikke være kunstner for å få det til. Ikke trenger man spesielt mye utstyr heller.

En viss innlæring må man imidlertid regne med, og som med andre ting så er det slik at jo mer man trener jo flinkere blir man. Her er det jo som med alt annet som består av punkter (pixler.....) at jo flere, jo bedre å mere nøyaktig bilde. Men desto mere tidkrevende......

Fargene man bruker bør være gjennom tenkt på forhånd. Man bør begynne med mørkeste farge, og jobbe seg mot lyseste. Dette for ikke å forurense tidligere punkter når man påfører farge, og tørker bort igjen.

 

Først viser jeg utstyret jeg skal bruke til dette motivet:

DSC00896_zps3fgfwqet.jpg

Under utstyret ligger ett ark med bilder. Det er bilder jeg har funnet, og satt sammen til ett ark. Det er bilder jeg skal bruke på denne kniven. Både i rett størrelse, og en forstørret versjon for å studere detaljer underveis. Bildet jeg skal bruke har jeg rammet inn med verktøy.

Til venstre er kniven med feltet der motivet skal være. Det er en holder for skalpell, en nåleholder, pinsett for innfarging, og oljemaling.

Jeg glemte å ta bilde av lupen, noe som er det viktigste redskapet. Jeg bruker en hodelupe fra BilTema, som fungerer utmerket.

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Tilbehor/Hodelupe/

 

 

Bildet skjæres ut, og monteres på kniven med gjennomsiktig tape. Deretter stikker jeg med nålen gjennom både tape og bilde, slik at nålen stikker ned i hornet. På denne måten markerer jeg omriss og spesielle detaljer. Det er viktig å tenke på at allt man gjør blir i samme farge. Som regel svart, da det er utgangsfargen. Både fordin den er mørkets, og de fleste bilder inneholder noe svart, samt at det er en fin farge for å gjøre omriss. Selv om man ikke skal lage omriss av noe svart, kan man la punkter med litt mellomrom danne omrisset slik at man ser det. Når man fyller hele feltet med farge siden, vil de små punktene ikke synes godt. Vi vil se dette under arbeidet.

DSC00897_zpsr5ffbtva.jpg DSC00898_zps9uujgi4c.jpg

 

Når man har laget godt nok omriss, og markert detaljer, så tar man bort bildet fra hornet. Setter hele feltet inn med farge, og tørker bort. Forhåpentligvis vil man da se omriss og detaljer dersom man har gjort jobben godt nok. Det er jo en balansegang. Helst vil man jo se alle punkter, men man vil ikke ha de så store at de skjemmer bildet senere. Balansen i hvor hardt man trykker kan være vanskelig iblandt, og jeg har ofte fått problem fordi jeg har trykket litt for hardt. Det har gitt store punkter som synes godt. Derfor har jeg i senere tid forsøkt å trykke litt mindre, og det har medført at det synes dårlig. Synes det altfor dårlig, må man bare slipe bort de punktene som finnes og begynne på nytt. Heldigvis har jeg sluppet det så langt.... Selv om ikke alle punkter vises godt på dette bildet til høyre under, så er de der når man leter med lupe..

DSC00899_zpsreox3zlb.jpg DSC00901_zpsgu1rczkr.jpg

 

Når man har fått bort bildet, er det bare å forsterke detaljer og omriss slik det skal være. Jobber med svart helt til jeg har alle svarte detaljer ferdig.

DSC00902_zpsln2qzgnl.jpg DSC00903_zpskvg6kr7w.jpg

 

Man må også ta med skyggelegging, noe som er litt vanskeligere. Da må man spre punktene litt mer, og trykke litt svakere. Så får man en gråfarge. Avhengig av hvor tett punktene er, så blir skyggen mørkere eller lysere.

DSC00905_zpssrvnqm0p.jpgDSC00907_zpsqwyazpuj.jpg

 

Da er jeg fornøyd med det som skal gjøres med svart farge. Akkurat nå ligner det mer på en ulv enn på en rev, men når vi begynner å få på rødfarge vil nok det endre seg. Til nå har jeg brukt 2 timer på bildet.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen.

 

Faktisk fikk jeg tid til å drive litt med dette i ferien.! Jeg tok med meg scrimshaw-utstyr og kniv til hytta. Siden det var noen regntunge kvelder hvor man ikke kunne sitte ute, satt jeg og puslet med dette i parafinlampe-lys på kveldene....

Så her følger en oppdatering. Det er ikke store nyheter, men fargen på reven har kommet på. Jeg viser bilder hvor den gradvis framtrer, siden dette bildet er det jeg går igjennom i detalj når det gjelder scrim.

Bildet på andre siden blir ikke gått igjennom så nøye.

 

Jeg bare viser bilder av framgangen, det taler best for seg selv:

DSC00908_zpscopfhefl.jpg DSC00909_zps6grmgblk.jpg

 

DSC00911_zpsp9ch4tqt.jpg DSC00913_zps8do7l4pc.jpg

 

DSC00915_zpsgtrsskhd.jpg DSC100897_zpsgy9z2vrm.jpg

 

DSC100898_zpsfkuda7kx.jpg DSC00939_zpscxfvvdgk.jpg

 

Da er jeg fornøyd med revehodet. Siden det viste seg at renhornet var i grenseland til litt marggjennomslag på høyre siden, så ble det litt grovt og mye farge der. Ellers ble jeg ganske fornøyd.

 

 

Så kom turen til reven på andre siden. Jeg hadde funnet, og bestemt meg for, ett bilde av en rev som ligger sammenrullet og som kikker opp. Jeg har tatt ett bilde da konturer og skyggelegging er gjort. Samt når den er ferdig fargelagt. Litt stort øye, og litt bratt panne ble det. Ellers er jeg relativt fornøyd også med denne.

DSC100902_zps5gzk31pq.jpg DSC00938_zpshpprja8p.jpg

 

 

Nå nærmer det seg ferdigstillelse av kniven. Det som nå mangler, er opphenger. Det får bli neste oppfølging. Etter det gjenstår bare siste finpuss og polering før den er ferdig.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange takk for tilbakemeldinger og ros.

Håper å få solgt den, men tiden vil jo vise....

 

Slitestyrke på scrim.

Jeg har ikke lang erfaring med kniver som har scrimshaw. Slitestyrke i praksis er jeg litt usikker på faktisk.

Men teoretisk, så bør det ikke være noen stor risk for at det slites bort av vanlig bruk.

Jeg tror ikke fargen vaskes ut. Det er oljebasert maling (artistmaling) som brukes, og den sitter nok godt nede i punktet. Det som kan forstyrre, er enten at punktene slites helt bort (hornet rundt slites ned), eller at fargen missfarges.

Punktene stikkes med nål i horn, og horn er jo ett hardt materiale som ved vanlig bruk ikke slites særlig. De ganger jeg har måttet slipe bort punkter (gjort feil i bildet...) så har jeg måttet slipe MYE for at de blir helt borte.

Som sagt, ved vanlig bruk tror jeg ikke bildet slites lett bort.

Etter at bildet er ferdig, og oljefargen er tørr, settes bildet (og resten av hornet) inn med klar voks. For så å poleres. Dette tetter porene øverst, og beskytter mot missfarging.

Min (foreløpig teroretiske....) konklusjon er at det er lite trolig at scrimshaw slites eller blir ødelagt ved vanlig bruk.

 

Jeg skal forhøre meg litt med andre knivmakere med lengre erfaring enn meg, og komme tilbake med svarene jeg får.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Er gevir fra elg noe å bruke til knivskaft? Jeg skjøt for noen år siden en ganske stor okse (270 kg slaktvekt) som desverre kun hadde ett gevir. Geviret har blitt liggende i boden og min bedre halvdel ser helst at geviret forsvinner. En kniv ville vært et fint minne om storoksen... Har også et håndsmidd knivemne jeg fikk for noen år siden men desverre ingen erfaring med å lage knivskaft. Om dette geviret egner seg til knivskaft deler jeg gjerne mot litt hjelp til å komme i gang... Bor forøvrig i tromsø området.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og takk for mye ros.

 

Elghorn går det fint an å lage knivskaft av. Jeg bruker det iblandt selv. På denne kniven er det faktisk elghorn i front- og bakplate.

Nå er det marg også i elghorn. Det må tas hensyn til. Det er vanskelig å vurdere uten bilder på hornet, margdelen varierer fra horn til horn. Store horn er ofte det samme som mye marg. Det gjelder både elg og rein. Det er ofte mest marg nærmest rosenstokken, men på noen gevir holder margen seg langt ut i greinene.

 

Jeg synes godt du kan lage knivskaft av elghornet ditt. Skjær av en liten bit helt mot rosenstokken, slik at du ser hvor mye marg det er. Kanskje bør du også pusse flaten litt for å se det godt. Vurder deretter hvor mye marg det er, opp mot skaftformen du ønsker.

 

Jeg kan gjerne bidra med noen råd om du ønsker. Vi kan ta det på PM etterhvert.

 

Mitt nivå på knivmaking er nok ikke all verden å strekke seg etter. Jeg var innom knivtorget på Elverum i helga, og DER er det knivmaking å verdt å strekke seg etter.....!

 

Artig å høre at folk setter pris på tråden, jeg takker for det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk igjen for ros!

 

Pussemaskinen jeg bruker er en vanlig hånd - båndslipemaskin (Black & Decker) som jeg har montert opp-ned i en billig arbeidsbenk. Det hadde vært betydelig bedre med en stasjonær båndslipemaskin som er ment for å monteres på benk. En som har ett bånd og en rondell, med justerbare støttejern for korrekte vinkler i slipingen.... men det får bli en investering en gang i framtiden...

 

Dårlig med oppdateringer på kniven nå, jeg har hatt mye annet å gjøre i det siste. Forøvrig har jeg undersøkt litt angående slitasje på scrimshaw. Som jeg antydet tidligere, så er det nok liten slitasje på dette. Punktene stikker 0,5 - 1 mm ned i hornet, og det tar tid å slite ned bortimot en millimeter med reinhorn. Fargen sitter fast nedi punktet. Punktet forsegles med gjennomsiktig voks da kniven er ferdig, dette sikrer at det ikke blir missfarging.. Man kan nok sette det inn med voks en gang iblandt, men det burde ikke være nødvendig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

 

Lenge siden noen oppdatering nå. Årsaken er at det har blitt litt liggende, da en del andre ting må gjøres unna før jakta. Så jeg har faktisk ikke fått gjort noe siden ferien. Men, nå fikk jeg noen timer igår, og har en liten oppdatering. Det er jo ikke allverden som står igjen, men det tar allikevel litt tid. Opphenger er det neste på programmet. Den lages av skinn som tvinnes, og reinhorn som avslutning.

Jeg glemte å ta bilder av selve lær-arbeidet, så jeg måtte "rekonstruere" etterpå. Derfor har jeg ikke farget inn skinnet som vises i bildene under, men framgangsmåten burde være tydelig allikevel.

 

Først må man lage avslutningsknapp. Jeg vet ikke riktig om det er korrekt benevnelse, men det beste jeg kommer på i farta. Og det vil være måten jeg benevner det på i denne sammenheng. Jeg har valgt å lage avslutningsknapp i reinhorn. Først finner man seg da en høvelig bit av reinhorn, uten særlig med marg. Denne skjæres av en liten bit som skal bli avslutningsknapp.

DSC00956_zpstox5ikps.jpg

 

Så former man knappen slik man ønsker. Siden det er en kniv med tema "rev", så hadde jeg tenkt å scrimme ett poteavtrykk på den. Derfor lager jeg formen litt likt, litt ovalt med smalere foran. Jeg har skjært ut grovformen med båndsag, og gjør resten av formingen med båndsliper.

DSC00957_zpsb1x4xfyh.jpg]

 

Før jeg pusser helt opp, så borres hull til skinn-remsene.

DSC00959_zpsvjxjokpk.jpg

 

Avslutningsknappen pusses opp til 2000 korn. Jeg polerer ikke, det gjør jeg rett før scrim / gravering.

Da er avslutningsknappen ferdig, og den legges bort litt.

DSC00962_zpsgmikhrnc.jpg

 

 

Så kommer vi til arbeidet med læret i opphengeren. Jeg bruker geiteskinn, men det er tilfeldig. Årsaken til at jeg ikke bruker lær, er at hempen ikke skal bli helt stiv. Jeg har tidligere brukt lær også, men går bort ifra det.

Først klipper jeg ut tre remser på ca. 0,5cm. hver. Disse lar jeg henge sammen i den ene enden, jeg klipper altså ikke helt fram.

DSC00964.JPG

 

Når jeg farger, bruker jeg narvsværte. Remser som skal bli opphenger, går vanligvis nedi flaska. Så jeg dytter likegodt alle remsene nedi, tetter til øverst i flaska og rister lett. Da får hele remsa skikkelig med farge. Operasjonen kan gjentas etter litt tørk, dersom man ønsker dypere farge.

DSC00964_zpslfxbprvb.jpg

 

Så skal man tvinne opphenger. Da legges skinnet først i bløt i vann. Etter å ha ligget en stund, til det ikke "bobler" lenger, tas de opp og tørkes av lett for overflødig vann.

Så setter jeg den enden hvor remsene henger sammen, fast i en klemme. Jeg tvinner hver enkelt remse skikkelig hardt, og deretter alle tre i hverandre. Forsøk underveis å rette opp tvinner, og legg til slik at man får en jevn og fin remse av det hele.

DSC00969_zpsoffpbmck.jpg

 

Så trer jeg kniven innpå remsen mens den sitter fast i ene enden. Arbeidet avsluttes med å tre endene opp i avslutningsknappen, og lime det hele fast. Jeg limer først med hurtiglim, og dersom jeg har hull helt igjennom som her, fyller jeg på med to-komponents lim etterpå. Man kan også knyte endene sammen med en fin knute, dersom man ikke ønsker en avslutningsknapp.

Disse to punktene er beskrevet som om det er enkelt. Noe det egentlig bør være. Erfaringsvis lager jeg for små hull både i slira og i avslutningsknappen, og det er ett h... plunder å få remsene igjennom skikkelig. Samtidig skal man holde det hele stramt slik at det ikke tvinner seg. I slike momenter ønsker man at man var blekksprut.......

Når man har fått festet remsene, vil det hele tvinne seg. Derfor henger jeg kniven slik med opphengeren rundt noe, for å få rette formen under tørk. I dette tilfellet brukte jeg en tom brusflaske. Hva som helst som fyller ut opphengeren gjør nytten.

DSC00963.JPG

 

Nå som kniven henger der, kan man benytte anledningen til å påføre slireblank på slira. Dette gjør at læret blir blankt, men mere viktig så sørger det for at læret motstår smuss og dritt. Det blir en blank flate. Det kan påføres rett etter sying, men i dette tilfellet har jeg valgt å vente helt til slutten av prosessen. Slireblank påføres i flere omganger, helt til læret ikke trekker til seg mer.

DSC00963_zpsiu0ny0sj.jpg

 

Bildet er tatt etter at kniven har hengt natta over på brusflaska. Opphengeren har tørket i en fin bue, og man ser at læret har fått fin glans av slireglansen.

DSC00972_zpsd3dmmo1q.jpg

 

Nå gjenstår scrim av poteavtrykket på avslutningsknappen, og muligens noe gravering. Hornplata bakerst på knivskaftet kan graveres. Jeg har vurdert en rose eller lignende der. Baksiden av avslutningsknappen ville jeg normalt gravert inn initialene til eieren, men det vet jeg jo ikke ennå... Kanskje jeg venter med den siden til kniven er solgt.

Nummerering av kniven skal scrimmes inn, og siden er det bare polering som gjenstår.

 

Men nå er det snart skogsfugljakt (den begynner idag, men jeg sitter her.....). Så da spørs det når neste oppdatering kommer....

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

 

Nå har jeg endelig fått gjort de siste delene med kniven, og den står fram som ferdig. Jeg skal her vise de siste arbeidsmomentene på kniven.

 

Bakerst på skaftet hadde jeg bestemt meg for å gravere inn en stjerne. Dessverre var det en del porer i elghornet som jeg ikke hadde sett. Men når man sliper opp og polerer, så gjemmes ingenting... Derfor måtte jeg tette disse med lim, og pusse opp igjen.

 

Så var det på med passer og begynne å tegne mønster:

DSC00986_zpsr4p7vfao.jpg

 

Siden jeg har gått igjennom gravering tidligere, tar jeg ikke det så nøye her.

Rekke følgen består i å gravere alle streker, påføre farge og stryke den av igjen.

DSC00987_zpsvsjzseqk.jpg DSC00988_zpsq8p8rboi.jpg DSC00989_zpsvw8p8z7s.jpg

 

Deretter kommer turen til avslutningsknappen på opphenger. Den er ikke gravert/scrimmet foreløpig, da limrester etc. fra limingen av opphenger må fjernes først. Imidlertid bestemte jeg meg for å ha en revepote på ene siden. Den andre siden lar jeg foreløpig være, da har jeg mulighet til å gravere inn initialer til kjøper senere.

Først må biten slipes og poleres opp.

DSC00990_zpsaebbtixo.jpg

 

Så "rubbes" overflaten med pussegummi for at blyanten skal sette farge, og jeg tegner selve poten.

DSC00991_zpsyrlsot84.jpg DSC00992_zpsjkrxwmhf.jpg

 

Så kommer selve scrimarbeidet. Jeg bruker nåleholder og oljemaling som jeg påfører med ku-tips. Pluss hodelupe, som ikke er med på bildet. Poten scrimmes først med ytterkantene av tredeputene, for etterpå å fylles med farge. Etter det framstår siden av knappen som ferdig.

DSC00996_zps3rx4hbpv.jpg DSC00997_zpszogmy9np.jpg DSC00998_zpsah6dvlfk.jpg

 

Det siste jeg gjør før selve finpuss, er å påføre signaturen med nummerering:

DSC00999_zpsntuohfnh.jpg

 

Så begynner finpussen. Jeg har en voks som jeg bruker, det er omtrent det samme som renaisance vax. Jeg påfører den med fingrer, og polerer over med filtskive på drill. Jeg bruker den samme både til lær, horn og tre.

DSC01000_zps1l4fthf3.jpg

 

Så er kniven ferdig. Jeg har også slipt og brynt den, men det har jeg ikke tatt med her da det er mange flere som er flinkere enn meg i den kunsten her på forumet.

DSC01009_zpsxkllb1no.jpg DSC01002_zps7smodyre.jpg DSC01005_zpskcgonzgw.jpg

 

Som jeg har nevnt innledningsvis, vil denne bli solgt (dersom noen vil kjøpe den...... :oops: ). Jeg håper å få 1500 eller mer for den (håper ikke dette bryter med forumregler, det er ikke ment som en annonse men mer som en opplysning...).

Jeg vil også legge ut noen bilder i tråden "Hornkniver", med henvisning til denne tråden.

 

Til slutt vil jeg takke alle som har fulgt tråden, og alle fine ord som er skrevet underveis. Jeg er dypt takknemlig for rosen som er gitt meg tildel under arbeidet`s gang, til tross for at det har tatt lang tid.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest graahund

Jeg vil si to ting, for et fantastisk arbeid i gjennomført flott bildetråd. Bare og ta av seg hatten for Dagl.

Og hadde jeg hatt råd skulle jeg kjøpt denna kniven :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei !

 

Tjaa.... det har jeg kjøpt litt her og der...

Trenger ikke mye for å forsøke seg på scrim.

 

Jeg begynte med ei enkelt nål. Men fant fort ut at det var en fordel med en nåleholder.

Så trenger man oljefarge (eller acryl..), og gjennomsiktig tape for å sette fast bildet med motivet, og selvsagt motiv-bilde. Om man ikke foretrekker å scrimme "på frihånd"...

Det er igrunnen alt man trenger for scrimshaw. Resten er opp til knivmakeren.

Jeg kan forøvrig anbefale en bok om emnet, den er full av illustrasjoner og meget informativ.

http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/oppbevaring-inspirasjon/handboker/kunst-dekorasjon/scrimshaw-pid4686

 

Nåleholder har jeg kjøpt hos ett av knivmaker-firmaene, eller Sløyd-detaljer. Husker ikke riktig hvor..

Nåler kjøpte jeg sammen med nåleholder, men har etterpå kjøpt hos en husflid-butikk i nærheten. De må være spisse, det er alt.

Maling (olje eller acryl) får man på samme sted, eller der man selger artist (kunstner) farge. Clas Ohlsson, Panduro... whatever.

Jeg har på en nettside engang også sett at det finnes kit, eller sett, for scrimshaw. Jeg har lett litt rundt idag, men finner det nå ikke igjen. Jeg tror det var på Sløyd-detaljer, men er usikker.

 

Når det gjelder gravering, så er det bare graveringskniv og farge som trengs. Jeg begynte med en jeg lagde selv, av ett gammelt jern til treskjæring som jeg slipte og formet til. I etterkant har jeg kjøpt en graveringskniv av en svensk knivmaker. Men det er absolutt ikke nødvendig, man lager det fint selv. Man kan også lage av ett HSS bor, som man sliper til en egg på og setter skaft på. Men dette får du også kjøpt hos forretninger for knivmaking eller hobby.

Her må man også ha farge, olje eller acryl. Noen anbefaler acryl da den ikke trenger så lett inn i porer i hornet. Jeg bruker idag ofte acryl til gravering, men også en del oljefarge. Jeg ser ikke noen stor forskjell på de to..

Vanskeligheten med gravering, så fort man har lært seg grunn-teknikken, er å tegne mønster. Få alt symmetrisk og jevnt.

Ett flettemønster er ikke vanskelig å gravere, det er vanskeligere å tegne korrekt.

 

Mitt råd er:

Få tak i nødvendig utstyr (kjøp eller lag selv..).

Få tak i reinhorn (elg er mulig, men mye hardere og det blir ikke så pent).

Lag deg småbiter som du tester på. Veldig bra å forsøke seg litt fram før en har en fin kniv en skal gravere eller scrimme.

Om biten blir bra, kan du bore ett hull i kanten, montere en nøkkelring og bruke / gi bort som nøkkelring.

 

Så det er bare å sette igang!

Lykke til, gleder meg til å se resultatet!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

beklager sent svar, noe som skyldes påskeferien.

 

Om det er dette settet du mener:

http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tre-og-metallsloyd/kniv--bestikkeblad/schrimshaw/scrimshaw-sett-pid3727

Så tror jeg du klarer deg med det. Det ser ut til at nåler ikke følger med (utrolig rart..), men det kjøper du hos en syforetning eller lignende. De skal ikke være store, dessverre husker jeg ikke noen dimensjon. Jeg har bare sett på de og vurdert. Tenk på at de skal lage en liten prikk i hornet, og ikke være så store at man ikke klarer å stikke ned i hornet.

 

Scrimshaw er egentlig ikke vanskelig.

Det som er vanskelig med scrimshaw, er å ha nok tålmodighet.

Trikset med å få til ett godt scrim, er å lage mange små punkter. Ikke få og store..

Jeg endrer på dette underveis. Skal jeg ha kraftig farge på ett område, trykker jeg hardt og får større punkter. Skal jeg ha detaljer, skyggelegging og avtagende farge, lager jeg mindre punkter. Dette erfarer man fort, men som sagt så er det tålmodigheten som er vanskeligst med scrim.

 

Kjøp sett og kom i gang, om du har lyst!

Vis oss resultatene, jeg gleder meg til å se de første.!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...