Jump to content

Fallkniven A1 eller S1


WeekendDesperado

Recommended Posts

God aften,

 

Jeg er ute etter en allright jaktkniv/survivalkniv og har funnet ut at en kniv fra fallkniven virker som en god idee i forhold til godt stål og ikke for mye "tacticool" tull heller. Disse knivene ser ut som de har olid konstruksjon, godt stål som blir skarpt, holder seg skarpt og som ikke chipper, samt godt skjefte som ikke blir glatt når det blir vått.

 

I hvertfall, jeg titter på to modeller, A1 army survival knife og S1 forest knife. Disse er vel stort sett ganske liknende, med den forskjellen at A1 er 16cm og S1 er 13 cm bladlengde.

 

Knivene kan finnes på http://www.fallkniven.com/index.php?pag ... =1〈=en

 

Det er ikke ett stort poeng for meg at kniven nødvendigvis skal være lett å åpne buker på hjortedyr med, da jeg mest jakter rype og storfugl, og har en mindre kniv som er grei å åpne buk med for de få anledningene jeg vil ha bruk for det.

 

I hvertfall lurte jeg på om noen mer erfarne i survival-sammenhenger eller som har mer kunnskap om kniver og/eller erfaring med de spesifikke modellene kunne gi meg noen råd om hva jeg bør velge. Dette kan være pro/con liste eller bare en personlig mening om hvilken som er best.

 

Hadde også satt pris på det om noen hadde noen tanker rundt svart coating på knivene. Er denne funksjonell med tanke på å beskytte knivbladet, og er denne beskyttelsen nådvendig med VG10 stålet fallkniven bruker? Har ikke noe imot coating, men dersom det ikke har noen funksjonell fordel er det greit å ungå å se ut som om man skal invadere russland når man er på tur

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til generelle bruksegenskaper/jakt/overlevelse er nok F1 den beste fra Fallkniven.

Til hugging vil det lengre bladet på A1 være en fordel, men ellers vil man sjelden få utnytta et langt blad.

F1 har også spissere primærfas (slipt opp til ryggen), som gjør at den er mer funksjonell til å kutte kjøtt og brød.

 

Hvis du fortsatt er bestemt på A1 eller S1, er det greit å legge merke til at skaftet på S1 er i plast, mens A1 er i gummi. A1 er 6 mm tykk i godset og S1 er 5 mm, så A1 er merkbart tyngre enn S1.

 

Skal du først ha en større kniv enn F1, er nok min personlige vurdering å gå for A1.

Vær forsiktig med å hugge med den, og aldri slå på ryggen med hammer/øks. Stålet har god eggholdbarhet, men er ikke spesielt seigt. Dette problemet øker med synkende temperatur.

 

Selv rustfritt stål kan ruste i saltholdige omgivelser. Belegget vil beskytte mot korrosjon.

Belegget vil slites av ved bruk på hardere materialer som treverk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om F1

 

Når du trekker frem at A1 er merkbart tyngre enn S1 og ikke gir noen særlig funksjonell fordel med lengre blad, hvorfor ville du gått for A1 over S1? Og dette med at A1 har gummiskjefte til forskjell fra S1s plastskjefte, vurderer du dette som en fordel eller ulempe?

 

Dersom jeg velger å gå for F1, vil du anbefalle VG10 eller 3G varianten?

 

Har hørt at 3g er en hodepine å slipe. Hva slags ferdigheter vil jeg trenge for å gjøre dette og hva slags utstyr vil være nødvendig. Er dette noe som på en effektiv måte kan gjøres i felten?

 

Når jeg tenker survival tenker jeg straffende oppgaver som å bygge gapahuk, åpne hermetikk og at kniven brukes som brekkjern. Hvordan vil F1 fungere i disse oppgavene kontra A1 og S1, og hvordan vil de to sistnevnte fungere i forhold til hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med A1 over S1 er muligheten til å hugge (selv om det ikke er anbefalt, blir den nok brukt til det).

Ingen av disse er noe særlig på finarbeid, så da kan det være like greit å ha en kniv som fungerer til grovarbeid, dermed A1.

Gummiskaftet gir et bedre grep, mens plastskaftet er mer slitesterk.

 

3G skal være sprøere enn VG10 i følge produsenten, og til trearbeid er det viktig med noe seighet.

3G vil være en fordel i en ren jaktkniv.

 

Sliping av 3G er omtrent som med VG10, det tar bare lenger tid. Viktig å være tålmodig, så man ikke bruker mer kraft og/eller bryner en buttere vinkel.

 

Til det bruksområdet du beskriver vil nok F1 prestere best, da du egentlig ikke trenger mer enn ca 10 cm bladlengde. Man bruker for det meste området innerst mot skaftet, da det er der man får mest kraft.

Ingen av de vil fungere som brekkjern, pga stålet. Da bør du ha noe ha en kniv med noe seigere stål, som Busse Combat/Scrap Yard Knife (INFI / SR77), eller Ranger knives (5160 stål).

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen

 

Da var en F1 Pilot Survival Knife i VG10 med zytelslire og svart coating bestilt.

 

Men angående survival-kniv stål. Gitt at kniven skal brukes hardt og man bare har en kniv, bør man ikke være litt halvveis paranoid angående chipping? Og jeg har sett litt på sidene til busse combat og scrap yard knives, hvor sakelig er påstandene deres angående INFI stål? De påstår at det er veldig seigt samtidig som de får 58-60 hardhet, så den sløves sakte, men uten å chippe. Hvor bra er egentlig dette stålet rent objektivt sett, og hvor bra vil det fungere i rollen som survival kniv? Busse nevner også slipemetoden med konveks grind, at dette også forhindrer chipping, samt at det gjør kvessing lettere og mindre utstyrskrevende, i hvor stor grad er dette tilfellet?

 

Det bør vel også nevnes at jeg både ferdes og trives i kulden, så for meg er det ett større poeng hvordan kniven og stålet fungerer rundt null enn hvordan det fungerer i 25C.

 

Du nevnte foresten slipingen til F1 i forhold til S1 og A1, vil ikke dette på samme tid gjøre eggen mer ømfintelig og lettere å skade?

Link to comment
Share on other sites

INFI er et stål som er en modifikasjon av chipper, som jeg bruker mye i mine egne kniver når de skal tåle svært mye. De inneholder 0,5 % karbon og 8 % krom + litt annet. Da har man nok karbon til å få en brukbar hardhet, men ikke så mye at man får primærkarbider. Kromet bidrar til å øke slitasjemotstanden.

Hvis du går inn på kniver.blogspot.com og går ned på menyen på høyre siden til du finner stål chipper kan du lese mer.

http://kniver.blogspot.com/search/label ... %20Chipper

 

Det er sekundervinkelen/brynevinkelen som har mest påvirkning om eggen chipper. Mulig den er spissere på F1, men den kan du eventuelt bryne buttere selv.

Hvor vidt den er konveks, plan eller hul har mindre å si så lenge vinkelen er den samme.

 

Edit: Skriveleifer, samt litt ting jeg ikke får til på ipod'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

hei

Jeg har en Fällkniv F1. Den er såkalt konvenks slipt egg. Jeg har en liten diamantbryne (kjøpt på Fällkniven AB. Men jeg har også kjøpt meg tidligere et Gatco diamant slipesett med slippe rigg.

 

Jeg har også sett på You tube på internett, hvor de limer på slipepapir på en musematte når de sliper Fällkniver.

 

Kan jeg ikke bruke et sånt gatco slipesett for å slipe f1 kniv??

 

Jeg ringte Fällkniv og de anbefalte meg å bruke en sånn DC 4 diamant bryne, men da vil jeg vel etter min mening få samme resultat i forhold til å "ødelegge" den konvekse eggen.

 

Er det noen som har litt forståelse av dette problemet som vil prøve å opplyse meg??

mvh

øustein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...