Jump to content

Lee collet die - .308


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Ett par spørsmål:

Har lest litt rundt på forumet het, og ser både fordeler og ulemper med lee collet halspresser die. Men fordelene må da veie opp i forhold til ulempene ved at du slipper å smøre hver enkelt hylse da!

1: Noen som vet om en nettbutikk som har lee collet neck sizer i 308 win? Finner nemlig ingen!

2: Hvorfor skal man bare halspresse hylser skutt i eget kammer? Er det en regel uten unntak? Bare nysgjerrig..

Link to comment
Share on other sites

1. Å finne bare neck-sizeren er ikke alltid så lett. De fleste ender opp med settet med begge diene er min erfaring. Settet er lagervare hos de fleste litt større forhandlere; Hjemmelading, Midway, Sinclair etc.

 

2. Skutte patroner fra ei børse passer ofte ikke i ei annen selv om kaliberet er det samme. Hvis du bare halspresser hylser fra flere våpen vil du etter kort tid oppleve at en patron ikke går inn i våpenet, eller verre, sitter dønn fast og du får den ikke ut igjen!

Men hvis du før pressing prøver alle hylsene og bare neck-sizer de som går inn i våpenet vil det kanskje fungere...

Link to comment
Share on other sites

1: Da hører jeg med hjemmeladning først:)

 

2:

Skutte patroner fra ei børse passer ofte ikke i ei annen selv om kaliberet er det samme. Hvis du bare halspresser hylser fra flere våpen vil du etter kort tid oppleve at en patron ikke går inn i våpenet, eller verre, sitter dønn fast og du får den ikke ut igjen!

Men hvis du før pressing prøver alle hylsene og bare neck-sizer de som går inn i våpenet vil det kanskje fungere...

Hvis jeg da f.eks har x antall hylser som er skutt med ett kammer som er "trangere" i alle retninger enn mitt så vil jeg kunne halspresse hylsene?
Link to comment
Share on other sites

joro skrev:Hvis jeg da f.eks har x antall hylser som er skutt med ett kammer som er "trangere" i alle retninger enn mitt så vil jeg kunne halspresse hylsene

 

Dette stemmer.Har gjort dette flere ganger og kamrer den ferdige patronen er ikke dette noe problem.

Har lånt ett Lee collet sett i 308 av en kompis.Skulle necseise 100 hylser i går.Stilte collet dia helt ned mot hylseholderen og satte i hetta i samme operasjonen.Fylte på krutt og skulle sette i kula.Kula datt rett nedpå kruttet uten hold i hylsehalsen.Samme opplevde jeg på et Lee colett diesett i 6,5x55.Der slipa jeg av stanga inne i dia slik at den pressa ørlite extra og dette var nok til at det fungerer.

Da 308 settet er lånt legges det på hylla og min RCBS necseiser ble tatt i bruk.Forskjell på kuleholdet med Norma hylser i forhold til Lapua hylser.Smører ikke min RCBS necsiser heller jeg,men her har jeg slipt av necexpanderen slik at den nesten ikke er i kontakt med hylsehalsen på innsiden.

Link to comment
Share on other sites

Da har du justert collet dien feil. Det holder ikke at hylseholderen møter dien, presshylsen inni dien må trykkes opp så den klemmer halsen. Hvis mandrellen er i tjukkeste laget så vil du få dårlig kulehold, men ikke så dårlig at kula ramler nedi. Ingen problem å slipe mandrellen sånn at du får akkurat det kuleholdet du vil ha..

Link to comment
Share on other sites

Han jeg låner det av har ingen rifle i 308 så vidt jeg vet så diesettet er helt nytt og ubrukt.Ingen problemer med å ladde med mitt gamle RCBS sett.Har jo ladda minst 6000 skudd med det.Hadde planer om et nytt(kanskje kjøpe kompisen sitt)men har slått det fra meg.Ser at Hjemmelading er tomme for collet diesett nå.Midway sine sider har jeg gitt opp etter siste forandring på netthandels sidene deres :(

Link to comment
Share on other sites

Har du lest bruksanvisningen?

Ta et kjapt søk på "Lee collet die" her på forumet, eller (det du burde gjort først) les bruksanvisningen. sannsynligvis finner du noe om å slipe ned mandrelen om du ikke får godt nok kulehold både i bruksanvisningen og på forumet.

 

feks :

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=37801&p=431931&hilit=lee+collet+die#p431931

eller

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=8665&p=84364&hilit=lee+collet+die#p84364

Link to comment
Share on other sites

hvorfor necksize man isteden for og helpresse, har det noen fordeler? er selv helt i starten av ladekarieren, og har kun die til helpress samt kuleisettterdien.

 

ved å halspresse i stedenfor å helpresse kan du i mange tilfeller får følgende fordeler:

-forlenge levetiden på hylsene

-få bedre presisjon

 

I tillegg får du nesten alltid følgende fordeler:

-slippe smøring av hylsene (og fjerning av smøring etterpå)

-jobbe lettere med ladepressa (mindre motstand)

Link to comment
Share on other sites

Til alle som har spørsmål rundt denne dien vil jeg anbefale å gå inn på den nederste linken i Høggern's innlegg litt opp på denne side. Der finner man mye (5 sider) god info om innstillinger, sliping av senterpinne (mandrell) og smøring av dien osv osv, vel verd å bruke noen minutter på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mandrellen (senterpinnen) som kan være litt tykk og den hindrer hylsehalsen i å presses inn nok, da blir kuleholdet dårlig. Du finner også diameteren som vi bruker på disse i 223, 6,5x55 og 308 i tråden Høggern linket til. Men, riktig diameter vil kunne variere med hylsetype og kule, men helt feil er den neppe :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte lee collett die her : http://www.natchezss.com/product.cfm?co ... c=exrbSrch

 

Har ladet noen tusen skudd og er veldig fornøyd. Bortsett fra den ene gangen jeg klarte å få med en hylse som ikke var skutt med rifla mi. Klarte å ødelegge ekstratoren på bolten når jeg skulle ha ut igjen patronen, som var delvis kamret (fikk ikke låst bolten helt ned, slik at jeg fikk skutt den). Men da lærte jeg å passe på hylsene mine ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...