Jump to content

Hylsetrimmer


Savage

Recommended Posts

Jeg trenger en hylsetrimmer. Har tidligere brukt en gammel fra Lyman, men den har jeg ikke lenger. Ikke hadde den adapter til drill heller og når noen hundre hylser skulle trimmes... vel... :?

 

Vil stort sett bli brukt til riflekaliber i spekteret 223 - 9,3x64. Men om fremtiden står meg bi trenger den kanskje å takle .416 Rigby en gang og. 8)

 

Hvilke andre er å anbefale? RCBS, Forster, Lee...?

Link to comment
Share on other sites

Mine 0.02€ for å få ting så lettvint som mulig:

 

1 stk. RCBS Trim Pro (sveiveutgave)

1 stk. batteridrill med 13mm chuck

1 stk. RCBS 3-way cutter i aktuelt kalliber

 

Da trimmer du minst 2-3 hundre hylser i timen og trenger ikke ta vekk grader etterpå (3-way kutteren gjør det for deg).

Eventuelt kan hylsetrimmeren byttes i en elektrisk hvis du ikke har stor batteridrill fra før eller man kan ganske enkelt sveive for hånd (billigst).

 

EDIT:

Likevel er jeg enig med Bresk. Det kommer an på hva man skal bruke trimmeren til. Hvis justering av lengde er det eneste man trenger, gå for LEE eller mitt oppsett. Skal du frese og preppe hylser i alle ender, se på Bresk sitt forslag.

Link to comment
Share on other sites

Når du har et for amerikanere uvanlig kaliber faller gjerne LEE ut, de har ikke styrepinne til 9,3x64, 8x68 etc. Ellers må jeg si at utstyret til LEE kombinert med batteridrevet skrutrekker er suverent til "masseproduksjon".

 

Wilson trimmeren er jo et herlig, enkelt og funskjonelt stykke ladeutstyr. Men hylseholder til de mer uvanlige finner du nok ikke til denne heller, selv om man kanskje kan bestille? Ville undersøkt det litt nærmere.

 

"Alle" de andre bygger på veldig like konstruksjoner, detaljer avgjør om man like den ene fremfor den andre. Hvis du vil ha mulighet til f.eks. å frese hylsehalser o.l. gir de fleste, men ikke alle mulighet for det. Sett deg opp en liten liste over hvilket behov du har og kan få. For fem år siden skulle jeg aaaaaldri frese hylsehalser, det var tøv, nå har jeg vabler i hånda etter Sinclair verktøyet...

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En gang jeg hadde mange hylser som skulle trimmes monterte jeg hylseholderchuck fra min Lyman trimmer i maskinskrustikke og skjæret i borchucken på en søileboremaskin av god kvalitet. Etter at dybdestoppen var riktig justert var det bare å sette i gang. Det gikk mange ganger raskere enn med hylsetrimmer i originalutgave.

Link to comment
Share on other sites

Når du har et for amerikanere uvanlig kaliber faller gjerne LEE ut, de har ikke styrepinne til 9,3x64, 8x68 etc. Ellers må jeg si at utstyret til LEE kombinert med batteridrevet skrutrekker er suverent til "masseproduksjon".

Med fare for trådkupping: Hvor nøye er det at styrepinnen til Lee går noenlunde tight i halsen? Jeg har sjøl lurt på dette når jeg har kjapptrimma 6x45-hylser med en Lee .223-trimmer. Og spørsmålet kan jo være aktuelt for flere som har et "uvanlig" (for 'kanerne :roll: ) kaliber.

 

Hvis trådstarter mener dette går for langt fra topic: Si fra, så skal jeg opprette min egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Menaltså; hvem har den beste, universelle hylsetrimmeren? Jeg har til nå brukt RCBS sin, og er sånn delvis fornøyd. Har også halsdreiesettet til den, og det har fungert bra så langt. I romjula bestilte jeg meg et halsdreiesett fra Sinclair, og håper selvfølgelig at det skal være det ypperste av det ypperste, men fremdeles faller jeg tilbake på hvilken som er den beste hylsetrimmeren - altså hvilken lengdetrimmer som i tillegg har det beste utstyret for dreiing av hylsehalser og andre ting. Wilson sin ser jo litttillitsvekkende ut, men tanken på å måtte bestille holder til hver bidige patron jeg lader, frister ikke ekstremt mye (for å si det forsiktig). Jeg trenger noe som står klar til å takle mine innfall på et øyeblikk, uten spesialbestillinger eller flere timers dreiebenkarbeid for å komme i gang. Jeg trenger med andre ord et system som kan fikse alt jeg måtte finne på, så folkens; hva er best? Finnes en løsning for meg, eller må jeg lage noe selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Wilson og Forster. Til ren trimming av lengden så brukes Wilson, presisjonen og ikke minst følelsen en får ved bruk av denne er bare helt super. Ser jo ut som en mikro-dreibenk fra 30 tallet jo. :mrgreen: Men til det meste annet er Forster super synes jeg, der kan du frese halser, både inn og utvendig, ta lengden og lage hullspiss på kuler + helt sikkert noe mer som jeg har glemt i farten. :oops:

Den er forholdsvis rask i bruk og med en tre fire collet'er (hylseholdere) på lager så tar den "alt". Nøyaktigheten er meget bra.

 

Kan også settes opp med drill hvis du skal behandle mange hylser.

 

Jeg mener du bør se nøye på den Morten.

Link to comment
Share on other sites

Menaltså; hvem har den beste, universelle hylsetrimmeren? Jeg trenger med andre ord et system som kan fikse alt jeg måtte finne på, så folkens; hva er best? Finnes en løsning for meg, eller må jeg lage noe selv?

Den finnes Morten. Forster!Jeg syns denne er hylsetrimmerens Rolls Roys.

forstertrimmermb7.jpg

Med denne kan du (i tillegg til å trimme lengden på hylsene dine) dreie og frese hylsehalsen innvendig/utvendig med STOR nøyaktighet. Tar hylser fra 220 Russian lengder til og med 300 Wby Mag.

De sorte styrehylsene kan begge flyttes for å tilpasse etter hylselengden.

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket denne Forsteren litt - har prøvd en for mange år siden, men aldri eiet. Jeg har brukt en RCBS i mange år nå, og ved nærmere ettersyn er det ikke store forskjellene på disse! Hylsa som patronene festes i skulle ikke forundre meg om går om hverandre på begge to - det samme gjelder spindelanordningen i andre enden. Den eneste virkelig synbare forskjellen er basen disse tingene er festet i...

 

Bamrud; grovdreier du hylsehalsene med Forsteren, og findreier med Sinclair-verktøyet? Jeg har også bestilt meg slik Sinclair-sak - med justeringsverktøy og det hele. Gleder meg som en unge til det kommer :-)

Link to comment
Share on other sites

Wilson sin ser jo litttillitsvekkende ut, men tanken på å måtte bestille holder til hver bidige patron jeg lader, frister ikke ekstremt mye (for å si det forsiktig).

 

De fleste holdere passer til flere hylser, og en del holdere kan fint takle hylser de ikke var tenkt brukt til, men det blir et problem i det man skal trimme svært korte/annerledes hylser en man har holder til. jeg har for eksempel klart meg greit med 7x57 holder'n til 6,5x55. Du vil vel få en litt av det samme problemet med piloter og holdere til Forster'n eller?

Link to comment
Share on other sites

Bamrud; grovdreier du hylsehalsene med Forsteren, og findreier med Sinclair-verktøyet? Jeg har også bestilt meg slik Sinclair-sak - med justeringsverktøy og det hele. Gleder meg som en unge til det kommer :-)

Jepp! Det grovdreies på Forsteren.

Jeg skal ikke være skråsikker, men jeg tviler på at Forster og RCBS kan bruke deler om hverandre.

Den største forskjellen på Forster vs andre hylsetrimmere jeg har prøvd er "opplagringen" og toleransene på Forsteren. Jeg har en nesten ubrukt Lyman trimmer som er ubrukelig til å frese hylsehalser på. Den er slarkete som fy og det er som å sveive på en gammel slipestein med den i forhold til Forsteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...