Jump to content

Ett laderom blir til.


MacJoJo

Recommended Posts

Har lenge tenkt på å lage meg ett laderom, blir litt knotete å ta opp og ned ladeutstyret hver gang jeg skal bruke det (noe som er blitt oftere og oftere).

 

Har ett gjesterom som er forholdsvis lite i bruk, så det passer godt til bruken.

 

Rommet trenger en oppussing uansett, så jeg begynte med å strippe av tapèt:

PB140058.jpg

 

Så ble det lagt på maletapet:

PC010002.jpg

PC010001.jpg

 

Kantmalte først:

PC010011.jpg

 

Før jeg rullet:

PC020009.jpg

 

Fant meg ett fint Tarkett-gulv der fenghetter og annet småsnusk synes godt:

PC020010_2.jpg

PC080001.jpg

 

Har så vidt begynt å montere ladeutstyret:

PC080002.jpg

 

Flere bilder kommer etterhvert som prosjektet kommer videre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare en ting - må man da være innført i jegerregisteret og ha våpenkort på alle kalibre du lader til for å ha lov å bo på gjesterommet ditt? :D

 

 

Hehe, ja :lol:

 

Neida, ferdig ammo lagres selvsagt på forskriftsmessig måte, samme med krutt og fenghetter. Har som du sikkert ser ikke fått flyttet inn skikkelig ennå, men når den tid kommer vil det være ett skikkelig skap for hetter, krutt og ferdig ammo (brannskap med kode og nøkkel).

 

Fler bilder kommer etterhvert som jeg blir ferdig med rommet.....

 

Har også avsatt plass til PC for å kunne føre ladelogg, pluss at jeg kan sjekke ladedata (trådløst internett). Utenfor vinduet vil det bli satt ut saltstein for at jeg kan betrakte elgen, rådyrene og hjorten når de trenger mineraler (vurderer også WEB-camera....).

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd!

 

Har store planer om å lage meg et hobbyrom i kjelleren sjøl. Dele av et større rom og innrede med ordentlig gulv, fiffe litt på veggene og male i passe farge. Rommet blir rundt 3,5 meter bredt, så der blir det laaang benk! Deler den i to, så får ledelsen i heimen halve plassen. Fikk plutselig lyste å begynne nå! Oppussing er jo artig, og når en ser slike bilder blir en mer fristet! :)

 

Bare å hive ut flere bilder etter hvert!

 

Kanskje jeg skal gjøre det samme når jeg begynner sjøl!

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det satt opp hyller og jeg har foretatt en prøveinnflytting.

 

Slik ble det seende ut da:

PC100009.jpg

 

Legg merke til den stilige stolen jeg fikk for kun 449,-

 

At det blir smått med hyller (slik enkelte nevner) er helt klart, men jeg har ikke plass til flere. Det er kun 1,25 meter lange hyller her, så jeg må nok bruke andre lagerrom også. Synes ellers det begynner å ta grei form.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville laget en solid benk av stålramme med avstivede stålbein og kraftig treplate på toppen.

Lengter etter mitt eget laderom, min egen garasje, min egen snikkerbod mm.

Huff, vanskelig å finne skikkelige hus til normal pris og med passe frihet rundt.

 

Ser du har kruttet stående på øverste hylle... skal ikke slikt oppbevares under lås og slå?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et hus fra begynnelsen på 50tallet, og der er det en gammel betong sisterne ved siden av kjelleren med matboden som tilbygg over sisterna med luke i golvet, har vært nede å sjekket og det er helt tørt og ca 4x2m i gulvflate og 2,30 høyt.

Går rundt å drømmer om å sage døråpning fra kjelleren gjennom muren da sisterna ligger vegg i vegg med arbeids/roterommet og så få en kraftig dør, kanskje stål og så lage meg benker, hyller og flytte våpenskapet dit og bruke det rommet til bare våpenrelaterte aktiviteter.

Det er deilig med drømmer synes jeg, men kanskje kanskje............

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten ferdig med laderommet nå........

 

Har satt opp noen hyller og litt mer "pynt" rundt etterhvert, men seneste bildet her.

Har ladet mine første patroner selvom ikke helt ferdig enda (klarte ikke la være :mrgreen: )

 

Jeg skjønner nå endelig hva folk som ladet en stund snakker om......

 

dsc000042de8.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til de som lurer, joda, kruttet blir låst vekk når det ikke er i bruk. Stilte det bare opp fordi jeg ikke har fått flyttet inn stålskapet ennå. Både hetter, krutt og ferdig ammo lagres under nøkkel- OG kode-lås.

 

Bolting av ladebenk: Ladebenken er boltet til veggen med stålvinkler og er meget stødig. I tillegg har jeg satt opp plank mot veggen som holder benkplaten nede. Så jeg er i det hele tatt ikke redd for at det skal bevege seg, noe det heller igkke gjorde da jeg foretok testlading. :D

 

Litt er blitt gjort på laderommet i dag også. :)

 

Montering av belysning:

PC110001.jpg

Fikk tak i noen stilige LED-spotter på Claes Ohlson. Lyser ca like mye som ett 15W lysrør (3 stk LED tilsammen). Litt styr å sette opp men resultatet ble bra. Må nok sette opp noen pyntelister for å skjule ledningene.

 

Slik ser de ut når kun de står på:

PC110004.jpg

Litt dårlig som eneste lys, men ett meget godt supplement til taklyset.

 

Nå som jeg er nesten ferdig greide jeg ikke å dy meg, måtte bare lade noen patroner, hehe :oops: :

PC110002.jpg

 

Det ble 20 stk 30-06 med Hornady kuler, 168gr, HPBT (MolyCoated). Ladet denne i Remington hylser med CCI hetter. Brukte 50 gr N-150 krutt. Totallengde ble 83,5 noe som gir 1,6 mm friflukt i min børse.

 

Har tidligere ladet disse kulene med 49 gr, men var ikke fornøyd med trffpunkt og fart. Skal bli spennende å se hvordan de gjør det med denne ladningen. Chronografering vil bli utført på lørdag, skal ha en liten shoot-out da sammen med noen jaktkammerater.

 

 

Takk for trivelige tilbakemeldinger angående laderombyggingen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det ble 20 stk 30-06 med Hornady kuler, 168gr, HPBT (MolyCoated). Ladet denne i Remington hylser med CCI hetter. Brukte 50 gr N-150 krutt. Totallengde ble 83,5 noe som gir 1,6 mm friflukt i min børse.

 

Da er kulene testet, ser ut til at ladningen er meget god, den gikk nesten hull i hull med fabrikkammo både på 100 og 200 meter , hastigheten ble helt ok.

 

1) 796.9 0.6

2) 793.9 -2.4

3) 798.1 1.8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

DSC00809.JPG

 

Roterommet! mitt.

 

Fra venstre: Lyman Blackpowder measure, Harrel benkskyttermål, Forster brenchrestmål(tja), RCBS Duo Measure, to RCBS smøre/kalibreringspresser, RCBS Partner Press, LEE Turrett presse, Bonanza/Forster Co-Ax, Redding BR3 kruttmål og selvfølgelig standardene i et hvert vel utstyrt laderom, Dillon 550 og Dillon 650. Ellers en god del die-sett og annet tilbehør.

 

LEE pressa og ei Pro 1000 skal jeg selge, da ny Redding T-7 Turret presse er bestillt.

Link to comment
Share on other sites

Og kjærringa sier jeg har det rotete . . . :mrgreen:

 

Vel, jeg hadde forsøkt å rydde :oops:

 

Har ett rom til med div. kuler og støpetenger og Pro 1000 pressa. Våpenrommet er bevisst rotete, ikke vits å servere noe sirlig pakket, når man kan sørge for at ubudne må leite en halv time for å finne delene til et våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ypperlig med bilder! Får gode ideer sjøl da. Er i gang med å lage rom i kjelleren sjøl nå. Har delt et stort rom i to, så det blir på ca 12 kvm. Ca 4x3 meter. Det blir benk langs hele endeveggen. Tipper jeg tar turen innom IKEA og finner ei kjøkkenbenkeplate, samt at jeg kjøper tre kjøkken underskap. Et skap i hver ende, og ett i midten. Hyller får jeg se an hvordan blir. Fruen og jeg kommer til å ha hver vår halvdel. På min halvdel blir det ladeutstyr til sommeren. I tillegg skal jeg ha et par store skap med plass til jakt- og fiskeutstyr, da det ligger strødd rundt i huset, til fruens store fortvilelse (og min, for tingene er alltid borte når jeg trenger dem!!!). Blir også plass til et par trimapparater. Blir mdf-paneler på veggene og parkett på gulvet. Også må jeg vel få lempet et våpenskap nedi der og. Pr i dag har jeg våpnene i et skap halvannen mil unna. Litt tungvindt! Kanskje jeg kunne bygge det inn i veggen jeg setter opp? Hmmm...

 

Kan legge ut bilder etter hvert jeg og, så får folk kommentere/gi råd! :)

Link to comment
Share on other sites

Roterommet! mitt.

 

Fra venstre: Lyman Blackpowder measure, Harrel benkskyttermål, Forster brenchrestmål(tja), RCBS Duo Measure, to RCBS smøre/kalibreringspresser, RCBS Partner Press, LEE Turrett presse, Bonanza/Forster Co-Ax, Redding BR3 kruttmål og selvfølgelig standardene i et hvert vel utstyrt laderom, Dillon 550 og Dillon 650. Ellers en god del die-sett og annet tilbehør.

 

LEE pressa og ei Pro 1000 skal jeg selge, da ny Redding T-7 Turret presse er bestillt.

 

Hvis du får for lite plass, kan jeg godt ta imot litt :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

oterommet! mitt.

 

Fra venstre: Lyman Blackpowder measure, Harrel benkskyttermål, Forster brenchrestmål(tja), RCBS Duo Measure, to RCBS smøre/kalibreringspresser, RCBS Partner Press, LEE Turrett presse, Bonanza/Forster Co-Ax, Redding BR3 kruttmål og selvfølgelig standardene i et hvert vel utstyrt laderom, Dillon 550 og Dillon 650. Ellers en god del die-sett og annet tilbehør.

 

LEE pressa og ei Pro 1000 skal jeg selge, da ny Redding T-7 Turret presse er bestillt.

 

Er det virkelig nødvendig med så mye utstyr ?!? Hva bruker du alt det der til!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...