Jump to content

Mange ladepresser; god orden på lite plass!


Morten Vinje

Recommended Posts

Komplett patronfabrikk på en kvadratmeter!

 

 

Med dagens boligpriser, kvier jeg meg for å bruke mer plass hjemme enn jeg strengt tatt behøver. Ikke misforstå; jeg vet hva som er viktig og ikke, men når boligprisene fort når 20 000 kroner kvadratmeteren, vil jeg tenke meg om før jeg bygger nytt laderom. Jeg er heldig, for jeg har eget verksted – et helt lite uthus helt for meg selv der jeg har en god del deilig verktøy og maskiner. Men jeg er ikke tilfreds med å fikle med patroner der – det vil jeg ha egen plass til, og det bygget jeg i sommer, i kjelleren. Rommet er godt isolert og på hele 5 kvadratmeter – helt i tråd med mine idealer om hva jeg egentlig trenger av plass. Jeg hadde nemlig en baktanke med å bygge det såpass lite, og ideen til løsningen så jeg for en god stund siden, et eller annet sted på nettet.

 

Denne løsningen var både elegant og lekker – den inneholdt en rekke detaljer jeg elsker, som maskinert aluminium, lekre freseoperasjoner og en del andre ting jeg trives godt med. Men så begynte jeg å tenke at det får være grenser for hva jeg i min travle hverdag skal gidde å bruke tid på. Skal jeg frese og maskinere, skal det også brukes på steder der utseende har større betydning enn dette, og dermed var konseptet om hurtigmonterte presser med felles stasjon ferdigtygget. Hele ideen er altså å kunne skifte presse på sekunder, og fremdeles ha dem ferdig oppsatt, men slippe å bruke en kvadratmeter (á 20 000,-) pr presse.

 

Nødvendige materialer og verktøy:

Jeg valgte å fullføre prosjektet med det jeg hadde for hånden, og med helt vanlig verktøy. Utseende og finish er overhodet ikke vektlagt i dette prosjektet – kun funksjonalitet og enkelhet. Alt for mange prosjekter og byggebeskrivelser er dessverre basert på tilgang på avansert og dyrt verktøy – gjerne også dyre materialer. Derfor tenkte jeg å gjøre dette så

 

img1217ir8.jpg

 

billig, raskt og enkelt som praktisk mulig. Jeg fant noen plastplater med tykkelse 19mm jeg har hatt liggende lenge. At de også egner seg glimrende til hylsebrett er en helt annen sak som jeg kanskje kommer tilbake til senere. Kryssfiner av bjørk ville ellers vært mitt førstevalg, men prinsippfast som jeg er, ble det altså hva jeg fant for anledningen. Skjær ut to platebiter med målene HxB = 165x200mm og merk dem ut slik;

 

img1218xg3.jpg

 

Så merkes platene med målene som vist på bildet over, og skjæres ut med elektrisk stikksag (Biltema har en til under 200,- om jeg ikke tar feil). I samme slengen skjærer du ut to (eller så mange du trenger) plater i

 

img1229fh9.jpg

 

samme type og tykkelse plast (disse er tilfeldigvis blå), slik at de passer inn i den ene ramma. Disse platene måler HxB = 140x148mm. Målene er ikke kritiske, men de to millimeterne som

mangler på 150mm inne i den ene ramma, er tatt bort for god bruksklaring. Deretter avgrades de to plastrammene og legges oppå hverandre slik at ytterkantene er helt parallelle – hele veien rundt, så bores et hull i det ene hjørnet. Sett inn en skrue med det samme (en treskrue duger foreløpig – den skal bort senere uansett), og gjør akkurat det samme i det andre hjørnet.

 

img1226qm2.jpg

img1228xe6.jpg

 

Så bores flere hull rundt hele ramma – gjennom begge to. Husk at den øverste ramma (med bredest gods) skal holde og støtte ei ladepresse – vær derfor raus med skruehull. Bor dem i diameteren festeskruene har – 6mm er tilstrekkelig. Skru ut de to treskruene i hvert hjørne, og bor også disse hullene opp til korrekt diameter. Avgrad hullene som blir liggende nederst mot ladebenken godt, slik at ramma blir liggende helt plant. Nå er det klart for å skru rammene fast i ladebenken. Legg dem oppå hverandre som vist på bildet, og bruk lange treskruer i hvert hjørne først, bor deretter alle andre hull tvers igjennom benkeplata, sett i gjennomgående skruer (Biltema har slike også) og trekk godt til. Til slutt skrus treskruene ut, de to siste gjennomgående hullene bores og du setter selvfølgelig skruer i disse også – akkurat som de andre.

 

img1234tq8.jpg

 

Pass på at endene på ramma flukter med kanten på ladebenken, ellers kan det bli trøbbel når pressene skal monteres. Nå kan du prøve festeplatene til pressene dine.

 

img1236ng8.jpg

 

Når den sklir lett inn og ut igjen, er det klart for å montere presse. Går den tregt, er det lurt å shimse opp ramma en smule fra ladebanken – bruk gjerne stiv kartong/papp under den nederste ramma. Sett festeplata inn i ramma, og sett pressa oppå. Merk deretter hullene med en tusj og bor tynne pilothull (4mm er ganske passende) tvers gjennom plata. Fra den andre siden borer du nå en forsenkning som er tilpasset hodet på bolten du skal bruke – og så dypt at den ikke stikker på nedsiden av festeplata, for da får du den nemlig ikke inn i ramma når

 

img1241sy5.jpg

 

pressa er skrudd fast.

 

Så borer du opp de gjennomgående hullene til diameteren på boltene du skal feste pressa med, og trer inn boltene fra undersiden. Har du fått tak i bolter som de på bildet, er de firkantet helt innerst, og bør derfor slås inn i plasten. Dette er en stor fordel da boltene dermed er låst fast når mutterne trekkes til fra andre siden.

 

img1242qk0.jpg

 

Så er det bare å skru fast pressa og tre den på plass i ramma – pressa er nå klar til bruk.

 

img1245pl6.jpg

 

Eller sette inn den pressa eller verktøyet du har bruk for – akkurat når det passer deg, og det i løpet av få sekunder. For eksempel ei smøre- og kalibreringspresse.

 

img1247cb9.jpg

 

Bildene under viser hvordan du monterer en settskrue som klemmer festeplata til pressa fast i ramma – dersom du skulle føle at det er nødvendig. Bor først et hull for gjengetappen, gjeng hullet og sett inn skrue – enkelt og greit. Jeg brukte M8x1,25 gjenger på min, og det er akkurat passe dimensjon, synes jeg. Dimensjonen er ikke kritisk, men er den for stor, svekker den ramma. Bruker du andre materialer som kanskje ikke er så egnet å gjenge i, foreslår jeg en innslagsmutter (ofte brukt på møbler) fra innsiden av ramma. Den kan du også kjøpe på Biltema, faktisk (ble du overrasket nå?).

 

img1250md8.jpg

img1251zl9.jpg

img1253ai7.jpg

 

Så er det bare å lage en slags hylle med spor til presseplatene, slik at de kan settes trygt bort på plassen sin under benken, på veggen eller hvor det måtte være - ferdig innstilt og klare til bruk på sekunder.

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Lekkert og genialt. Rekner med at plasten er ev meget hard type, så det burde holde lenge det der.

Eg laga meg ei skikkelig treplate, så eg kunne ha fastmonter utstyret på. Så bruker eg tvinger for å spenne den plata fast i et arbeids bord... Men det der var slettes ikkje dum ide Morten... :D

Link to comment
Share on other sites

Mildot:

Jeg har ikke fått testet pressa ennå (kjøpte den på jugebordet på Hamar), men etter litt tafsing og klåing må jeg si at den er tillitsvekkende og virker meget gjennomtenkt. Det første jeg kommer til å mate den med er noen slappe nimillimetere til feltbruk - så korte hylser sier mye om hvor myke bevegelsene til hylseplata er. Jeg tror den vil klare seg veldig bra. Er du fornøyd med enkelstasjoneren din? Er det aluminium i ramma, eller er det stål?

 

Reinhard:

Ja - løsningen ble overraskende stabil - ikke noe slarkemikk i det hele tatt. En fin bonus er jo plata som pressa festes til - det er bare å ta med pressa og et par skrutvinger på banen når man utvikler nye ladninger eller rett og slett bare nyter å lade under åpen himmel :-)

 

Hvor mange presser har jeg? Tja, si det - nå måtte jeg jaggu se over inventaret. Hvis vi ser bort fra smøre- og kalibreringspressa for blykuler, har jeg ikke mer enn 4 ladepresser.

 

Mauser68 og ErikD:

Takk for godordene - litt flaks skal man jo ha. Plasten overrasket meg litt siden den er ikke er helt dønn hard, men har sånn omtrent skjærefjølkonsistens (lurer på om det er polypropylen HD). Den ble mye mer stabil enn jeg hadde forventet, men skulle jeg kjøpt inn materialer til formålet, ville det blitt kryssfiner av bjørk i samme tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Morten

Det er stål i ramma, regner med det er det i AP`n og?

Utrolig elegant disse L&L bøssingene, har ikke noe annen erfaring da det er den eneste presse jeg noen gang har hatt.

Hvis jeg noen gang skal ha proggresiv blir det nok en AP 8)

 

Edit:

Den var lekker Mauser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høres gromt ut sirK, men la meg gi deg et velment råd, basert på egne, bitre erfaringer: Tro aldri at God Plass I Dag = God Plass I Fremtiden. Tenk bestandig at plassen du har gradvis vil bli spist opp av dingser, skrot (det begynner som nyttig, men degenereres til skrot under lagring), messing og en stadig økende mengde ladeutstyr og tilsvarende. Og så detter det gjerne inn noen tilleggshobbyer som følge av våpenstyret, som f eks knivmaking og andre, etterhvert plasskrevende sysler. Ta høyde for dem - jeg vet de kommer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tro aldri at God Plass I Dag = God Plass I Fremtiden

 

Så sant, så sant. Har man dårlig plass nå, vil man alltid ha dårlig plass. Forskjellen ligger ikke i tilgjengelig areal men evnen til å organisere. Jeg har aldri hatt og vil aldri ha plass nok til noe av det jeg gjør :lol:

 

Fatter skaffet seg forøvrig ny 24" LCD etter at den gamle 19"CRT'n konket ut. Både mutter og jeg hadde samme kommentar: "Nå får du plass til dobbelt så mye rot på skrivebordet". For han har konsekvent HELE skrivebordet fullt av filer. Eplet lander tydeligvis ikke så langt fra stammen.

 

Mauser: Likte løsningen din, holder på å tegne opp en liknende løsning for min benk. Ser absolutt fordelen av å ha en flat benkeplate når pressene ikke står der.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra Morten V.. Slike tråder er artig lesing!

Dette så jo meget praktisk ut og skal absolutt taes var på til den dagen det skal forhandles om eget hobbyrom i nytt hus i tilfelle det ikke går etter planen!

 

Bare et par tilleggsspørsmål:

Hvis du tar med deg hele pressa på banen, bruker du da bare skrutvinger for å feste den i ei bordplate?

Dette må vel være det letteste i farta.

De plastplatene du hadde, hvor kan de kjøpes for en billig penge?

Treplater i kryssfiner gjør vel samme jobben, men plasten tåler vel litt mer bearbeiding og slitasje over tid (?)

Dessuten ser det proffere ut hvis kuttingen gjøres litt pent slik som du hadde gjort det.

 

Kom på en egen ide om hvordan dette kan gjøres, så du skal se at de kommer nok en patent på en slik løsning.

 

OT:

Forresten Morten: jeg sendte deg en SMS angående skyting 12 Januar. Om du ikke har mulighet vil jeg gjerne vite om det i begynnelsen av uka som kommer da det er andre som gjerne vil være med!

Link to comment
Share on other sites

det var en fin måte å fikse det på ja, synd den ikke kom for ett par mnd siden da jeg utvidet laderomet mitt, men lure på nå om jeg skal bygge om på ladepressa.

 

det er utrolig bra når folk legger ut bilder slikt, det er en inspirasjon for alle oss andre, skulle ønske jeg var like flink til å ta med kamera ned i laderommet.

Link to comment
Share on other sites

Fin måte å bruk POM på Morten. (Tror det skrives slik) Glatt solid og slitesterkt materiale det der. 8)

 

Men det er første gangen jeg har sett noen har regnet om laderommet sitt i bolipriser.

Vil det si at når du nå lager èn innfestning til dine ladepresser, så kan du med god samvittighet kjøpe en til fordi du ikke bruker opp nok en 20000 kroners kvadratmeter. Men derimot faktiskt sparer dette beløpet? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare et par tilleggsspørsmål:

Hvis du tar med deg hele pressa på banen, bruker du da bare skrutvinger for å feste den i ei bordplate?

Dette må vel være det letteste i farta.

De plastplatene du hadde, hvor kan de kjøpes for en billig penge?

Treplater i kryssfiner gjør vel samme jobben, men plasten tåler vel litt mer bearbeiding og slitasje over tid (?)

Ja, det er lett å ta med pressene på banen og feste dem med ei tvinge eller to. Har brukt plate på presser før, så det funker greit. Jeg har ikke kjøpt mine, men plukket dem med meg fra avfallskassa i en bedrift. Aner desverre ikke hvor man får eller får kjøpt biter av slikt. Jeg tror ikke slitasje er noe stort problem ettersom bjørkefiner er temmelig hardt og stivt. Skulle selve plata bli slitt (etter noen år?), er det egentlig bare å lage en ny - kjapt og billig.

Link to comment
Share on other sites

De plastplatene du hadde, hvor kan de kjøpes for en billig penge?

Treplater i kryssfiner gjør vel samme jobben, men plasten tåler vel litt mer bearbeiding og slitasje over tid (?)

 

Jeg har brukt de plastplatene en del på jobb. Jeg veit hvor de kan skaffes, men ikke for en billig penge. Her og nå husker jeg ikke en dritt av pris, ect, men mener at de fleste som selger plexiglass ect kan skaffe.

På mandag kan jeg gi deg info om det hvis du trenger det.

Jeg tror ikke nødvendigvis disse tåler mer en treplater. Det kommer jo ann på hvilke treplater, men en god kryssfiner er nok hakket hardere stivere. Det er to åpenbare fordeler med denne plasten. 1. den beveger seg ikke i forhold til luftfuktighet, og lite, eller ikke i forhold til temperatur. I en slik konstruksjon er akkurat det faanskapet med treverk.Det kan bli trangt en våt sommer, og slærkete om vinter'n. Den plasten er spesiellt fet til alt som skal skli. Den er helt topp å ta på avretter, og man kan bruke overfres på den. Da må man bruke "riktig hastighet" så det ike smelter, eller river.

Jeg har kun hjemmellaga hylsebrett i den plasten, og bruker den til litt av hvert..

Link to comment
Share on other sites

Inspirerende lesning, Morten!

 

Har pønsket på en sånn løsning sjøl, for enkelt å montere hylsefres, kruttmål, presser og slikt uten at det står i veien når benken skal brukes til preparering av ski (ungenes, må vite...), fresing av løpskanaler og lignende hvor man har behov for litt benkeplass.

 

Og det varmer et ladehjerte å se at den forhenværende L&L-pressa mi har kommet til et godt og omtenktsomt hjem :D!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så flink i plastsløyd som du er, men jeg må også tenke på at benken min skal brukes til flere ting.

 

Jeg fester prssene til bordet med gjengede bolter.

 

Først lagde jeg et hull i bordet:

hull_lite_1.jpg

 

så festet jeg den gjengede delen av dette settet på undersiden av hullet i bordet:

 

dingser_liten.jpg

 

Så borret jeg passe huller i de platene som verktøyene er festet på:

 

under_2_liten.jpg

 

Klossene er limt på, og er der for at bolthodene på boltene som selve verktøyet er festet til plata med ikke skal treffe bordet. Jeg har brukt vanlig snekkerlim.

 

Så er det bare å skru fast det verktøyet jeg skal bruke.

 

oppa_liten_1.jpg

 

Ikke så elegant som løsningen som startet denne tråden, men den funker og er billig.

 

Bolter og islagsmuttere kjøpte jeg på biltema.

Link to comment
Share on other sites

De plastplatene du hadde, hvor kan de kjøpes for en billig penge?

Treplater i kryssfiner gjør vel samme jobben, men plasten tåler vel litt mer bearbeiding og slitasje over tid (?)

 

Jeg har brukt de plastplatene en del på jobb. Jeg veit hvor de kan skaffes, men ikke for en billig penge. Her og nå husker jeg ikke en dritt av pris, ect, men mener at de fleste som selger plexiglass ect kan skaffe.

På mandag kan jeg gi deg info om det hvis du trenger det.

Jeg tror ikke nødvendigvis disse tåler mer en treplater. Det kommer jo ann på hvilke treplater, men en god kryssfiner er nok hakket hardere stivere. Det er to åpenbare fordeler med denne plasten. 1. den beveger seg ikke i forhold til luftfuktighet, og lite, eller ikke i forhold til temperatur. I en slik konstruksjon er akkurat det faanskapet med treverk.Det kan bli trangt en våt sommer, og slærkete om vinter'n. Den plasten er spesiellt fet til alt som skal skli. Den er helt topp å ta på avretter, og man kan bruke overfres på den. Da må man bruke "riktig hastighet" så det ike smelter, eller river.

Jeg har kun hjemmellaga hylsebrett i den plasten, og bruker den til litt av hvert..

 

Hvis du kunne sjekket ca pris for noen plater og det er flere som er interessert så kunne det jo blitt et spleiselag om det er litt størrelse på dem. Det skal ikke så voldsomme størrelsene til pr presse, om man ikke har mange da, og ettersom flere virker interessert kunne man jo lodde litt stemning for dette. :!:

Høres jo meget bra ut at de er såpass lette å arbeide med og siden jeg selv har tilgang på nødvendig utstyr kommer jeg nok til å lage en tilsvarende patent for mitt bruk, men tviler på at det blir så mye annerledes enn Morten V sitt opplegg.. Greit å kunne pakke med seg pressa på banen når testladningene skal utarbeides!

(Hvis du tilfeldigvis har noen platebiter og skal på langholdsskyting når det kommer igang må du gjerne ta med deg noen stykker så det er nok til ei presse. Kan evt ta resten på PM for ikke å skape støy i tråden her.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skjærefjøler for industrikjøkken burde også funke, er 20 mm:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12997971&sid=xz2cabRkPsa868151&WT.svl=Bilde

 

Den til kr 200,- burde holde til et par presser hvis du sager smart.

 

Fargen var litt i rødeste laget, men på ladekvadraten min er funksjon viktigere en estetikk.

 

- Øivind

 

Edit: var visst flere farger :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
Her er det mykje gode løysninger til feste av fleire forskjellige presser når ein av dei er i bruk, men ka gjer dåke med dei pressene som ikkje er montert for bruk.

 

 

Jeg har noen høytalerstativ som dette jeg tenkte å bruke, tar liten plass. Må bare se til at de står støtt

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?pa ... %284469%29" target="_blank

 

får sikkert noen billigere enn dette

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et 200 mm kanaljern som jeg har sveist ører på, dette er skrudd faste i benken. Kanaljernet er gjenget for de forskjellige pressene jeg bruker. Det tar meg 2 min å skifte presse. Hylsetrimmer, kruttmål, etc. er skrudd fast på finerplater som jeg fester på benken med hurtig tvinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...