Jump to content

Jeg vil ikke bli sammenliknet med denne jegeren!


Peter

Recommended Posts

http://www.nordlys.no/nyheter/article5401163.ece" target="_blank" target="_blank

 

Håper det tas en vurdering av denne håndteringa opp mot viltlovens §19.

 

Kjør debatt...

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

He he. Jeg tror nok at det menes fare for andre mennesker enn skytteren selv i paragraf 19. Skytteren tok vel en egen risikovurdering opp mot det å plassere skuddet godt. Det må han vel være i sin fulle rett til.

Link to comment
Share on other sites

Et greit fangskudd, egentlig. Han var i hvert fall ganske trygg på treffpunktet på oppfølgingsskuddet. Hvis det er noe problem i denne saken, må det være førsteskuddet, etter min mening. Hvorfor ikke bare skyte elgen i motorrommet i stedet for å satse på treffpunktområde som er så sabla mye mindre? For å unngå å skjære vekk to kilo kjøtt av et dyr som veier 200?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se hva som er så galt her. Jeg ville nok skutt fangskudd på litt lenger hold, men det er da skytterens valg. Har selv måttet skutt en stående elgokse i hodet på under 2 meters hold, den sto på samme måte og veivet med hodet etter et førsteskudd som traff mellom hjerte og lunger, så oppfølgingsskudd på samme sted fra andre siden av bogen. Så å trekke konklusjoner om dårlig førsteskudd er ikke mulig ut fra opplysningene.

Link to comment
Share on other sites

Så å trekke konklusjoner om dårlig førsteskudd er ikke mulig ut fra opplysningene.

Nåja...

- Antagelig traff jeg han i "håndan" (hornene, journ.anm.), så han fikk en hjernerystelse, for da vi kom opp til oksen så han ganske miserabel ut og øynene gikk i kryss, kan elgjegeren fortelle.

 

Vanskelig sak, men selv hadde jeg satt fangstskuddet på et litt lenger avstand. Har et par opplevelser hvor dyret har "kommet seg" utrolig fort fra å se dødt ut i utgangspunktet og opp "klar til avmars". :|

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så å trekke konklusjoner om dårlig førsteskudd er ikke mulig ut fra opplysningene.

 

 

Ikke det?

 

- Antagelig traff jeg han i "håndan" (hornene, journ.anm.), så han fikk en hjernerystelse, for da vi kom opp til oksen så han ganske miserabel ut og øynene gikk i kryss, kan elgjegeren fortelle

 

Vil påstå det at dette er ett dårlig førstetreff ja.

 

 

Edit: For seint :oops: Slått av jeger64

Link to comment
Share on other sites

Fra Dagbladet:

 

- Jeg avfyrte et skudd, og den gikk i bakken. Men så reiste den seg igjen, forteller Oddmund.

 

På dette tidspunktet hadde 83-åringen fått selskap av ytterligere fire medlemmer av jaktlaget. Sammen ble de vitner til at elgen stavret seg på beina og støttet seg inntil et grantre.

 

Stiller spørsmål ved tidsaspektet. Det står i Nordlysartikkelen at de har et sosialt og trivelig miljø på jaktlaget, men tviler likevel på at de sitter 5 på samme post. Skytteren er åpenbart ikke redd for å gå bort til elgen. I hht. viltlovens § 19 skal ikke vilt utsettes for unødige lidelser. Altså skal vi påse og sikre oss at viltet vi feller faktisk er dødt. Det går altså en viss tid fra elgen skytes i "honda" og til den fakstisk avlives.

 

Og nei, jeg visste ikke at jaktlaget bare består av sprintere og at de alle sammen satt rundt den samme stubben og postet.

 

At skytteren bommer på blinken med en meter på 40-50 meters hold er en sak for seg. At en kule som treffer geviret like godt kunne truffet kjeven er også en sak for seg.

 

Å joda, selv er jeg selvfølgelig verdensmester i alt jeg gjør. Det må det ikke være tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Hva var det i det han gjorde som var galt?

Mange hinter til hodeskudd. Er det ulovelig? NEI. Moralsk… tja.

Avlivingen i seg selv er så å si etter boken.(skyt bakfra i hodet).

Personlig synes jeg han var litt nært med tanke på å bli sparket i krametrekninger osv.

Jeg synes at det har vært JÆ…. Mye syting om ting og tang her inne, dere som driver og syter om alt som er ulovelig hele tiden, det har vært meget morsomt å være flue på veggen når dere er på jakt osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvi jeg leser riktig (aktiv praktiserende dyslektiker) sier jegeren at han skjøt første skudde mot hodet til elgen, og traff den i hornene

sitat fra avisen:

 

Da elgen stablet seg på beina igjen etter Mikalsens første skudd, skjønte elgjegeren at han ikke hadde truffet særlig godt.

 

- Antagelig traff jeg han i "håndan" (hornene, journ.anm.), så han fikk en hjernerystelse, for da vi kom opp til oksen så han ganske miserabel ut og øynene gikk i kryss, kan elgjegeren fortelle.

 

Etter de eg husker er ikke hodeskudd lovlig ved jakt på storvilt, så lenge det ikke er avlivningsskudd (skudd nr to).

 

Derfor burde vel denne jegeren bli anmelt for lovbrudd :?:

 

Mener selv at hodeskudd er en uting ved storviltjakt, da sannsynligheten for å bomme (på hovedsikringen) er mye større en skudd i bogen/maskinrommet.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hva faen er vitsen med å gå helt oppi og utsette seg selv for livsfare da? Og i tillegg legge det ut elg-execution på NETTET etterpå? Denne karen har da forhåpentligvis klart storviltprøven som oss andre, og bør være kapabel til å treffe innenfor 30cm på 100m. Når han da presterer å treffe horna på førsteskuddet, og må inn på 20-30cm for å avgi dødelig 2. skudd, er noe galt...

Vi hører også en ATV står og går i bakgrunnen, vet ikke hvordan folk jakter rundt i landet, men jeg bruker i hvertfall ikke ATV FØR elgen er død....

 

Makan til inkompetent jeger håper jeg faktisk man skal lete lenge etter...

Link to comment
Share on other sites

 

Etter de eg husker er ikke hodeskudd lovlig ved jakt på storvilt, så lenge det ikke er avlivningsskudd (skudd nr to).

 

Derfor burde vel denne jegeren bli anmelt for lovbrudd :?:

 

 

Og hvor har du det fra at hodeskudd er ULOVLIG? Som en sier over her, uetisk, tja, men ulovlig?

 

I tillegg er det alt for få opplysninger til å kunne si at han har bommet så mye som det sies. Det er mange situasjoner som kan oppstå i skogen som ser veldig rare ut i ettertid, spesielt når utgangspunktet for diskusjonen er en avisartikkel, med de mangler og tolkninger som ligger fra journalisten der.

 

Det står heller ikke at han siktet på hodet, ei heller at han traff i geviret. Hvis jegeren er sitert korrekt, så sier han "antagelig" traff han i geviret. Som sagt, jeg har hatt en tilsvarende elgokse med to skudd i bogen i hjerte og lunger, som gikk ned etter ti meter, for så å reise seg og stå på akkurat samme måte og veive med hodet. Jeg vil ikke trekke konklusjon om at han har truffet i geviret.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig at noen tørs å legge ut en film av jakt. Tenker spesielt på hendelsen i Sunndal der en jeger filmet at 4 hjorter ble skutt på 19 sekunder. Det finnes så mange "kveitfoter" der ute som spikker flis til de er blå. Situasjonen i filmen vil jeg ikke si noe om, jeg var ikke vitne til hendelsen og baserer meg ikke på informasjon om jaktutøvelsen i fra journalister. Men jeg observerer at mange var vitne til selve hendelsen (besserveissere er det mange av).

 

Så mitt tips er som følger: Vi jegere må holde videoer og i noen tilfeller bilder for oss selv og ikke publisere det til noen. Det finnes faktisk de som synes jakt er støtende og vil den til livs. Slike videoer er med på å forsterke slike personers argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Eg må innrømme at eg sperra opp augene litt når eg såg klippet.

Eg tru ikkje eg ville gått so nært innpå ein ståande elgokse for å avlive den. Med hensyn til min eigen sikkerhet. Det er noken hundre kilo med elg som skal i bakken, og der er både gevit og bein so skal i bevegelse. So eg hadde ikkje gått so nær om eg ikkje absolutt måtte. Det går no minst like greit å sette den kula der frå 5 m som frå 20 cm.

 

Eg ville i alle fall ikkje ha figurert på youtube mens eg utførte den øvelsen der...

Link to comment
Share on other sites

La nå skyttern få litt fred da, mannen er 83 år! For alt vi vet kan denne karen ha skutt flere hundre elg gjennom et langt jegeliv, som totalt sett førere til erfaring som går utenpå de fleste her inne! Om det viser seg at han faktisk siktet etter hodet med første skuddet, så er det kritikkverdig, men dette finner jeg ikke bevist så langt. Når det kommer til skudd 2 ville nok ikke jeg heller ha "sneket" meg så tett innpå, spesielt ikke når jeg er 83 år, med de handicap det medfører med tanke på smidighet og dårlig sjelett. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Håper inderlig jeg kan jakte når jeg er 83 år. Kan tenke meg han har ufattelig glede av det.

Håper dere som er så rystet over dette kan tenke gjennom det, kjenner ikke dere jeger som er opp i årene som jakter??

Han her hadde folk sammen med seg på post som hadde kontroll på hele situasjonen. Jeg vet og er fra Bardu selv, og kjenner til episoden.

Ser ikke noe galt i dette, og kan ikke annet en å irritere meg stort over moralistene på dette forumet. Lurer nesten på om enkelte av de som uttaler seg på forskjellige tråder aldri har jaktet siden de blir rystet over så mangt rundt det som har med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

La nå skyttern få litt fred da, mannen er 83 år! For alt vi vet kan denne karen ha skutt flere hundre elg gjennom et langt jegeliv, som totalt sett førere til erfaring som går utenpå de fleste her inne! Om det viser seg at han faktisk siktet etter hodet med første skuddet, så er det kritikkverdig, men dette finner jeg ikke bevist så langt. Når det kommer til skudd 2 ville nok ikke jeg heller ha "sneket" meg så tett innpå, spesielt ikke når jeg er 83 år, med de handicap det medfører med tanke på smidighet og dårlig sjelett. :lol:

 

For det vi vet så har denne karen skutt mange elger på dette viset.

 

Selv mener jeg at skuddet kunne ha blitt avfyrt fra litt lengre avstand. Kanskje ikke denne mannen på 83 år hadde klart å skutt stående fra 5 meter, men hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Ja men forstår dere ikke da at § 19 kun gjelder på hjortejakt og spesielt i dårlig lys eller hvis man filmer at man skyter 5 hjort på rappen. Det betyr ikke noe om hjortene blir liggende dø, da var det allikevel FARE for at de kunne lide. På elg- småvilt og annen jakt gjelder ikke § 19 slik jeg tolker DNs folk.

 

Når det er sagt så synes jeg gamlingen var en tøffing som våget seg så nærme det store dyret, om det var gjennomtenkt er vel et annet spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Håper inderlig jeg kan jakte når jeg er 83 år. Kan tenke meg han har ufattelig glede av det.

Håper dere som er så rystet over dette kan tenke gjennom det, kjenner ikke dere jeger som er opp i årene som jakter??

Han her hadde folk sammen med seg på post som hadde kontroll på hele situasjonen. Jeg vet og er fra Bardu selv, og kjenner til episoden.

Ser ikke noe galt i dette, og kan ikke annet en å irritere meg stort over moralistene på dette forumet. Lurer nesten på om enkelte av de som uttaler seg på forskjellige tråder aldri har jaktet siden de blir rystet over så mangt rundt det som har med jakt å gjøre.

 

Det mange reagerer på er vel at han gikk litt nært elgen når han satte skuddet i nakken. Men som jeg sa i mitt tidligere innlegg, er at han kanskje ikke har klart å fyrt av skuddet stående fra 5-10 meter.

 

Uansett - det er ikke mange som skyter elg som 83åring!

Link to comment
Share on other sites

Etter de eg husker er ikke hodeskudd lovlig ved jakt på storvilt, så lenge det ikke er avlivningsskudd (skudd nr to).

 

MADMADS

 

Har du vært på seljakt?

er ikke sel storvilt?

 

Mener da reglene for Elg, rein, hjort og rådyr, om at man skal avlive dyret med skudd i hjerte og lungeregionen.

 

Vet at det er egne bestemmelser for seljakt, og at det er lovlig med hodeskudd der.

Men hevder du at du skyter en sel først i hornene, da sliter du :wink:

 

Vet at Jmonsen er instruktør på jergerprøven, håper han kan komme med svar.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

La nå skyttern få litt fred da, mannen er 83 år! For alt vi vet kan denne karen ha skutt flere hundre elg gjennom et langt jegeliv, som totalt sett førere til erfaring som går utenpå de fleste her inne! Om det viser seg at han faktisk siktet etter hodet med første skuddet, så er det kritikkverdig, men dette finner jeg ikke bevist så langt. Når det kommer til skudd 2 ville nok ikke jeg heller ha "sneket" meg så tett innpå, spesielt ikke når jeg er 83 år, med de handicap det medfører med tanke på smidighet og dårlig sjelett. :lol:

Erfaring er greit om man bruker den til noe, men bortkastet om man ikke gjør det.

Når det gjelder skuddplasseringen er det overveiende sannsynlig at han enten siktet på hodet eller bommet så totalt på maskinrommet.

Er et av disse tilfelle, er det lite å slå seg på brystet med og nokså håpløst å legge på Youtube.

Hva pokker skal vi med NOAH og andre ekstremister når vi har sånne til å spre ting som kan brukes mot oss ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener da reglene for Elg, rein, hjort og rådyr, om at man skal avlive dyret med skudd i hjerte og lungeregionen.

 

Vet at det er egne bestemmelser for seljakt, og at det er lovlig med hodeskudd der.

Men hevder du at du skyter en sel først i hornene, da sliter du :wink:

 

MADMADS

 

 

siterer tidligere tråder.

Noen jegere tar likevel sjansen på hodeskudd på korte avstander. Det vitner om manglende respekt for viltet, og for stor tiltro til egne skyteferdigheter. Ikke engang erfarne jegere som er gode skyttere anbefaler slike skudd – heller ikke når de lykkes å komme på kort hold.

 

har ikke loven fremfor meg, men er ganske sikker på at det ikke står noe at det IKKE er lov å skyte storvilt i hodet.

I jegerprøveboken står det at avliving skal skje med nakke/hodeskudd bakfra.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra det noe suspekte føsteskuddet (ifølge jegeren selv), må jeg bare innrømme at jeg lo så jeg ristet da Oddmund listet seg bort til elgen og ga dauskuddet :lol::lol::lol:

Muligens jaktbasen som ga instrukser underveis? :mrgreen:

 

Hvorvidt det er lurt å legge slikt ut på YT, er vel en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Maken til hylekor for å få "hengt" en stakkar som det spekuleres i at kanskje, kanskje, kanskje har gjort noe som er i strid med regelverket skal man lete lenge etter. Mas og kjas om å ta fra folk våpen, konklusjoner om at det tok for lang tid før andreskuddet gikk, snakk om anmeldelse etc., kombinert med påstander om at dette sender signaler til folk som ikke jakter om at jakt er fæle greier. Alt basert på en videosnutt på 20 sekunder. For meg ser det ut til at de det går mest inn på, og som helst ville sett jegere uten våpen og ute av skogen, er en del av folket her inne.

 

Om jeg noensinne skulle slumpe til å filme noe på jakt skal jeg ALDRI vise det til noen, særlig ikke på kammeret, og i allefall ikke til noen utover nær familie og mangeårige, nære venner.

 

Feil og uhell skjer på jakt! Og når de først skjer er det vel greit å avlive dyret momentant med et skudd bak øret?

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke hvorfor folk mener gammern bør straffeforfølges og miste våpenet pga. den episoden der. Man får vel heller passe ekstra godt på seg selv da, så man ikke risikerer å gjøre det samme..? Tipper alle som jakter her inne har hatt noen slengere selv! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik som det ut fra artikkelen er grunn til å tro. At mannen har prøvd seg på et hodeskudd på 50-60m hold så synes jeg faktisk det er god grunn til å hyle litt. Sjansen for skadeskyting ved et slikt skudd er temmelig høy og så absolutt noe vi som jegere bør gi utrykk for ikke er ok! Det kan selvsagt være at siktet var slått ut av stilling e.l. og at det var grunnen til sleivskuddet, men muligheten for det er vel ganske liten.

Selve filmsnutten og avlivingen ser jeg ikke noe galt i. Det er vel ikke noe forbud mot å utsette seg selv for risiko?

Link to comment
Share on other sites

Eneste som ble gjort galt her at det ble lagt ut på nettet.

Er litt synd, men alt bortsett fra perfekte forhold bør legges ut på nettet. Er det amatørfilm bør man ikke si det er fra Norge, detter dyret litt feil blir det hylekor.

 

Dei som klager på at første skudd ikke satt: Vi er mennesker, ikke maskiner. Og han her er 83 år!

Da kan man heller lure på om 83åringer bør har våpen/jakte? Kansje bare spesialtrente yrkesjegere bør har jaktvåpen og avlive dyr.

 

For slik kommer det til å bli..

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke slike tråder er med på å heve "Kammeret", men det er nå meg det :roll: .

Men at det hadde vært morro å være flue på veggen en gang til dere bedrevitere, tja ...... kanskje det. Tror kanskje at det kan være noe i det at de som kritiserer det meste jakter minst, for tiden går med til å lete etter feil hos andre.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...