Jump to content

Ka gjer du når hunder ødelegger jakta di ?


stkl

Recommended Posts

Har vert mykje snakk om at folk truer med å skyte hunder som kommer inn på eit annna terreng.

Visst du e ute jakter ( smyg jakt) og det kommer hund(er) og jager dyr fra det andre terrenget over i ditt, vil jo hunden(e) skremme dyrene som er på ditt terreng også.

Visst dette skjer ofte , ka kan du som jeger gjere da ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@HyprJina

Er det virkelig noe å være forsiktig med??

Enhver jeger ser det jo som naturlig å postere der hvor det er størst sannsynlighet for at dyrene kommer!?

 

@trådstarter

Biter tennene sammen, og banner litt for deg selv F@#% i h#¤%!.

 

Heldigvis så er ikke skogen fredet når vi jegere er på jakt.

 

Om det er irriterende er klart, en alternativ måte er å snakke med vedkomne som eier bikkja, eller skyte dyrene som hunden jager (hvis det er på ditt terreng) :lol::lol:

kanskje vedkomne er en grei kar/dame. ? :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er et spørsmål som jeg som hundeeier er opptatt av. En drivende hund følger nesa si og viltet, og kjenner ingen grenser, dessverre. En hund styrer aldri losens gang, det er det losdyret, feks rådyr, hjort, rev, hare, som gjør. De følger 99 % av tiden sine faste stier og reksler i terrenget, selv i los.

 

Og når det er sagt, så skremmer bikkjene viltet mye mindre enn du tror, og langt mindre enn hva folk gjør. Når en hund loser i et terreng så vil dyra trykke/holde seg i ro, hvis ikke losen tilfeldigvis kommer rett på dyra "dine". Så fort dyra merker at bikkja ikke følger dem, så vil de roe seg ned igjen. Kanskje har dyret da kommet seg ut av tetta og eksponerer seg for skudd fra deg..?

 

Men, det er selvsagt beklagelig at man forstyrrer andre, det er ingen ønskesituasjon. Jeg prøver i det lengste å kommunisere med folk, varsle at vi jakter der og der med hund, og jeg har ikke opplevd noen konflikter hittil. De fleste jegere forstår hvordan en hund jager.

Link to comment
Share on other sites

Er dette et problem?

Du får postere slik at bikkja på naboterrenget driver dyrene til din post :mrgreen:

Vær litt forsiktig med den uttalelsen er du grei.....

 

Ser ikke helt problemet med den uttalelsen.... Et godt samarbeid er viktig og da mener jeg man må gi og ta. En god løsning er jo akkurat det superz skriver. At den som da er på smygjakt og får jakta "ødelagt", kan felle losdyret til nabobikkja.

 

Jeg jakter rådyr med hund og har ingen problemer med at naboene feller dyr for min hund når den loser inn på deres terreng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri skutt et dyr i los for en annen manns/dames hund dersom jeg var klar over situasjonen, det er en æressak som er større hundeeierne imellom tror jeg. Men både jeg og flere har opplevd at bikkja sitt losdyr har falt for andre jaktlag, og det er ikke noe å gjøre med. Jeg har opplevd at noen har sluppet en dachs på "mitt" losdyr en time ut i losen for så å felle dyret. Ved fallet stilnet både dachsen og basseten... :roll:

 

EDIT: Mulig jeg har misforstått begrepet æreskodeks og hvilke sammenhenger det brukes i, så jeg endret det til "æressak" og håper jeg blir forstått rett. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rådyr med hund og har ingen problemer med at naboene feller dyr for min hund når den loser inn på deres terreng.
Det var godt å høre, for som ikke-hundeeier har jeg veldig vanskelig for å forstå hva slags grunnlag en hundeeier skulle ha for å bli sur hvis jeg skyter et dyr på et terreng der jeg har jaktrett og hundeeieren ikke har jaktrett.

 

Dersom det skulle komme en los forbi meg og jeg visste at hundeeieren ikke hadde jaktrett der jeg sto, ville jeg dermed antakeligvis ha skutt. Losdyret, altså, ikke hunden...

 

EDIT, @Ranger: Du snakker om "(æres)kodeks". Jeg forstår ikke helt hva du mener. Er man æreløs hvis man skyter dyr for annen manns hund som befinner seg utenfor lovlig terreng?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er dette et problem?

Du får postere slik at bikkja på naboterrenget driver dyrene til din post :mrgreen:

Vær litt forsiktig med den uttalelsen er du grei.....

 

Ser ikke helt problemet med den uttalelsen.... Et godt samarbeid er viktig og da mener jeg man må gi og ta. En god løsning er jo akkurat det superz skriver. At den som da er på smygjakt og får jakta "ødelagt", kan felle losdyret til nabobikkja.

 

Jeg jakter rådyr med hund og har ingen problemer med at naboene feller dyr for min hund når den loser inn på deres terreng.

Men det forutsetter et godt samarbeid. Utfra trådstarter så virker det ikke som det er noe samarbeid i det hele tatt.

Det er mange faktorer som ligger inne her, men jeg er som jeger opplært med etikken om å ikke postere på andres los om det ikke er avtalt.

 

Å konsekvent postere på andres los, sitte på post, følge med på andres jaktradio og håpe, håpe og håpe at losen passerer grensa har for meg ingen ting med jakt og gjøre.

 

En annen ting er at folk må få jobbe med sine hunder som dem selv vil. Jeg kjenner til et eksempel der hundefører slipper sin STØVER for å jage inn unghund. Dem er uheldig og kommer borti rådyr, og bikkja jager. Noen andre posterer på losen, og skyter rådyr for en LANGBENT STØVER. Bikkja ble ødelagt som jakthund. Ene alene fordi ANDRE ikke klarte å holde seg unna andre sin los...

 

Ranger: Eksemplet du kommer med synes jeg vitner om dårlig moral fra jegere ovenfor andre jegere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri skutt et dyr i los for en annen manns/dames hund dersom jeg var klar over situasjonen, der er (æres)kodeksen større hundeeierne imellom tror jeg. Men både jeg og flere har opplevd at bikkja sitt losdyr har falt for andre jaktlag, og det er ikke noe å gjøre med. Jeg har opplevd at noen har sluppet en dachs på "mitt" losdyr en time ut i losen for så å felle dyret. Ved fallet stilnet både dachsen og basseten... :roll:

 

 

Jeg er oppvokst med denn kodeksen så jeg skjønner hva du mener. MEN jeg har aldri sett at det kommer noe godt ut av det. Forholdet til naboen og det viktigste for å ha ei trivelig jakt synes nå jeg. Min erfaring er det at når en legger det frem slik for naboen at han kan felle losdyret visst han er på jakt og losen drar over til han, så blir han mindre "irritert" over at losen drar igjenom hans terreng.

 

Som hunde eier selv skyter jeg ikke losdyret til andre uten å ha avklart det på forhånd, men jeg forventer ikke at andre skal la være å skyte for min hund.

Link to comment
Share on other sites

For å ha det sagt, så ser jeg ingen betenkeligheter med å skyte for annet lags hund når det er avtalt og avklart, og det er en avtale på det.

 

Men for en harejeger f.eks. så er det ikke allltid om å gjøre å få ihjel losdyret. Siterer eieren til Årets jakthund for et par-tre år siden: En får itte god bikkje ta å skyte mye hara!

Link to comment
Share on other sites

No jaktar eg for ordens skuld både med og utan hund.

Det kan ikkje vere sånn at hundejegerar sine kodeksar og normer skal vere førande for alle andre jegerar. Ein kan ikkje forvente at naboen skal holde igjen på lovleg vilt på sin eigen grunn.

At ein hundejeger ikkje skyt for andre sine hundar er kanskje meir naturleg.

 

Som sagt, dette er veldig situasjonsbetinga.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort. om jakta mi ble forstyrra hver dag av en hund som var inne på valdet mitt, ville jeg vel blitt lei og skutt dyret (feks elgen) foran nesa på hunden(ikke skutt hunden altså)

 

om jeg skulle latt vær å skyte dyr foran annen manns hund og den hunden hadde kommet innn i mitt vald hver dag , ville det gjort at jeg ikke hadde fått skutt noe om jeg skulle vært "gentleman" å latt vær, så da hadde det ikke blitt noe resultat av jakta.

 

 

vanskelig sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde skrevet et langt innlegg til mitt "forsvar", men jeg ser at mange av punktene er omtalt allerede.

 

Hvis du er redd for at naboen skal felle for bikkja di regner jeg det som ditt ansvar å forhindre at dette skjer.

Snakk med naboen!

Sier han: "jeg skyter det som er av vilt på min eiendom uansett om jeg hører ei bikkje gnåle hos naboen", så vet du hvordan du kan forholde deg til han.

Da får du vike hvis du ikke tør å slippe bikkja mens han er på jakt.

 

Er naboen tihenger av denne "æreskoden" og sier: "jeg skyter ikke vilt mens bikkja di har los". så bør du kanskje være litt ydmyk å legge tilrette for at naboen også skal få jakte på litt på eiendommen sin uten å være redd for å tråkke i salaten.

 

Dette er bare mitt syn på saken som Beagleeier.

Link to comment
Share on other sites

No jaktar eg for ordens skuld både med og utan hund.

Det kan ikkje vere sånn at hundejegerar sine kodeksar og normer skal vere førande for alle andre jegerar. Ein kan ikkje forvente at naboen skal holde igjen på lovleg vilt på sin eigen grunn.

At ein hundejeger ikkje skyt for andre sine hundar er kanskje meir naturleg.

 

Som sagt, dette er veldig situasjonsbetinga.

 

Det er det, og jeg aksepterer det hvis andre skyter losdyret for min hund, men jeg liker det ikke. Kanskje var bikkja mi på jaktprøve på naboterrenget da losdyret falt... Med ditto dårlig resultat på den prøven. Likevel, det er lite jeg kan gjøre med det.

 

Kommunikasjon med nabojegere er stikkordet ja.

 

Taiko peker på en annen faktor, nemlig at det ikke er tillatt å felle rådyr for drivende hunder med mankehøyde på mer enn 41 cm. Blir mye "hvis" her, men hvis postjegeren på nabovaldet ser en støver i los og feller rådyret eller hjorten, hva da? Som Hyprjinta sier, bikkja er sannsynligvis ødelagt som harehund, men det er heller ikke tillatt å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet hyperjinta. Og begår hundeeieren eller skytteren et lovbrudd hvis man skyter rådyr

i en feil los for en langbeint hund?

Akkurat lover og lovbrudd vet jeg ikke konkret om, men en eier vil gjøre det han kan for å unngå rådyrjaging. Mens skytteren av rådyr for en langbent hund oppfordrer til å jage mer rådyr. Synes denne saken er ganske klar.

 

Å få til en god jakthund krever så utrolig mye, og mye mer enn å bare slippe da man vil ha los. Man må gjøre ting riktig, og jeg synes det er stygt av andre å muligens ødelegge for den som har lagt ned mye arbeid med sin hund.

 

Er det avklart jaktlag i mellom, så får det stå til den situasjonen.

 

Jeg sitter nå med inntrykket av at det stort sett er dem som ikke har hund selv som skyter for andre hunder. Det er vel da samtidig dem som ikke har hatt jobben med en jakthund - eller ikke fått til noen hund selv!

Link to comment
Share on other sites

Taiko peker på en annen faktor, nemlig at det ikke er tillatt å felle rådyr for drivende hunder med mankehøyde på mer enn 41 cm. Blir mye "hvis" her, men hvis postjegeren på nabovaldet ser en støver i los og feller rådyret eller hjorten, hva da? Som Hyprjinta sier, bikkja er sannsynligvis ødelagt som harehund, men det er heller ikke tillatt å gjøre det.

 

Denne synes jeg er litt interessant, men dog kanskje uinteressant i akkurat denne sammenhengen.

Det er jo av hensyn til jaging av rådyret og ikke fordi støverne nødvendigvis er så mye flinkere til å finne dyr at de er forbudt på rådyr.

Dermed burde det være bedre å skyte et rådyr som er jaget av naboens støver enn å la den fortsette å jage.

 

Jeg vet dette er en tøff påstand og jeg håper ikke vi skal diskutere den i denne tråden, men se på det som en hypostse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de som ikke har hund/interesse for hund - har nok ingen "kodeks" å forholde seg til.

Så at de skyter på dyr som kommer inn i jaktterrenget sitt pga at naboens hund - synes jeg er greit.

 

Gjør de noe ulovlig hvis det skytes for en langbeint hund?

 

Losen som den har - kan jo forsåvidt være på andre dyr enn det som kommer på posten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter nesten aldri rådyr uten hund, bortsett fra i bukkejakta. Jeg mener vi hundejegere driter KRAFTIG på draget om vi surmuler over at grunneiere i naboterrenget skyter rådyr på SITT terreng, når min hund jager rådyret over på naboeiendommen.

 

Har selv vert med på at rådyr har blitt skutt i los for harehund, men det kan man ikke laste nabolaget for. Tenk deg selv at du har invitert en masse langveisfarende kompiser til en trivelig helg med rådyrjakt, og dere har postet ut og sluppet dreveren. Skulle man liksom avslutte jakta da, fordi noen har sett en harehund komme losende inn i terrenget?

 

Her må hundejegeren være ansvarlig og medgjørelig! Det er hundeeierens feil at harebikkja jager rådyr, ikke nabolagets. Har man ikke klart få den rådyrrein, får man holde seg i et terreng som er stort nok til man har klart det, eller gjør avtaler med nabolagene.

 

Jeg setter selvfølgelig som forutsetning at hunden behandles skikkelig på fallet. Selv ville jeg nok vert tilbakeholden med å skyte rådyr for andres los, hare hadde ikke vert aktuellt. Men jeg trer ikke mine moralske ideer ned på andre jegere som ikke er "hundefolk"

 

Så til spørsmålet! Jeg tror ikke det er noe å gjøre med dette, man kan som nevnt ikke vente at hundene bryr seg nevneverdig om eiendomsgrensene. Arealstørrelser ville sannsynligvis bli et tema om saken skulle gå til konfliktrådet. Det er ikke naturlig å slippe en drivende hund på feks en 100 daa stor eiendom, men jeg vet ikke om man kan nekte grunneieren det med loven i hånd.

 

Kan du si litt mer om forholdene? Størrelse på din eiendom kontra naboens? Hvor ofte skjer dette? På hvilken måte føler du det ødelegger jakta? Hvordan har naboen oppført seg i forhold til deg?

Link to comment
Share on other sites

Du blir ikkje dyktig smygjeger eller postjeger over natta heller...

 

Eg håpar eg tolkar deg feil her HyprJinta, men eg sit med ein følelse av at du syns at di hundejakt og hensynet til din hund er viktigare enn andre si jakt. Fordi dei ikkje driv "høgverdig" hundejakt.

 

Min jakt er ikke viktigere enn andre sin, men det er nok jegere til at man må vise hensyn til hverandre. Samtidig er det nok vilt i norske skoger at andre jegere ikke trenger å skyte i losen min - og risikere å ødelegge bikkja mi som jakthund.

 

Dette er dårlig moral.

 

Denne saken er på lik linje den moralen man har med å lytte etter los, før man i det hele tatt tenker på å slippe sin egen hund.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke naboterrengs feil at bikkja jager rådyr. Men samtidig gjør han alt betraktelig værre med å belønne bikkja for å ha jagd rådyr.

 

Jeg tror jegere uten hund må bli mer forståelsesfulle også, jeg.

Har rådyrloser lett for å gli over på naboterreng SÅ PRAT MED HVERANDRE DA. Lag avtaler og gyldne regler dere imellom - i stedet for å risikere å ødelegge andres hunder.

 

Grunnen i seg selv at jeg kommenterte denne kommentaren, som første svar i denne tråden, er rett og slett fordi det er dårlig gjort ovenfor den som jobber med bikkja si, dårlig respekt for annen jeger - og i hvertfall ikke noe løftende ledd for jakt med drivende hund i Norge! Moral, etikk, moral, etikk.

 

Å komme med en oppfordring til å postere på andre sin los syntes jeg rett og slett var for drøyt. Det gjelder like godt en harelos som en rådyrlos. En harejeger vil ikke nødvendig vis skyte hare for hunden sin etter 5 minutters los.....

Link to comment
Share on other sites

EDIT, @Ranger: Du snakker om "(æres)kodeks". Jeg forstår ikke helt hva du mener. Er man æreløs hvis man skyter dyr for annen manns hund som befinner seg utenfor lovlig terreng?

 

Hei Sako, jeg har nok misforstått eller feilbrukt begrepet litt, og har endra det i det opprinnelige innlegget. Nei, man er ikke æresløs selvfølgelig, og det er fullt tillatt om enn uønskelig, men jeg opplever at hundeeiere er mer opptatt av at man ikke skyter losdyret for andres bikkjer uten å spørre.

 

Det handler også om kunnskaper, noen jegere uten hund ser ikke like lett hva dette med jakt med hund, innjaging, trening, jaktprøver og det å felle tillatt art for hunden går ut på. Og det forventer jeg heller ikke. Det er en sjanse jeg som hundeeier tar når jeg slipper bikkja i skogen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne saken er på lik linje den moralen man har med å lytte etter los, før man i det hele tatt tenker på å slippe sin egen hund.
Vet du, der er jeg veldig uenig med deg. Hvis jeg går ut i terrenget for å jakte på min måte (postering, smyging), gjør jeg det ut fra dagsform, vær og sporobservasjoner. Jeg kan ikke se noen grunn til å sitte på ræva og venter til naboen har sluppet bikkja og losen nærmer seg grensa. Jeg driver min form for jakt, akkurat som hundeeieren. Hva så hvis det kommer en hare med en støver etter seg, eller et rådyr med en dachs etter seg, der jeg jakter (og jeg har kort på nevnte losdyr)? Vel, jeg er på lovlig terreng. Bikkja er ikke. Og det er noe helt annet enn å slippe hund etter annen manns los.

 

Men jeg ville antakeligvis holdt skuddet hvis rådyret hadde en støver eller en vorsteher i hælene. Selv jeg ser ingen grunn til å oppmuntre uønska jaging hos bikkja til naboen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er ikke naturlig å slippe en drivende hund på feks en 100 daa stor eiendom, men jeg vet ikke om man kan nekte grunneieren det med loven i hånd.

Her kommer nok aktsomhetsregelen inn

 

Og til resten av diskusjonen vil jeg si at kommunikasjon jegere mellom,

Og rett og slett det å ta hensyn til hverandre er alfa og omega.

Da slipper man som regel unna masse ufred.

 

Nå skrev vel hyperjinta: før man slipper sin egen hund.

Har selv opplevd at rådyrjegere slapp hunden sin 200 m Fra der jeg satt med full harelos,

og sånt er en uting.

Link to comment
Share on other sites

Denne saken er på lik linje den moralen man har med å lytte etter los, før man i det hele tatt tenker på å slippe sin egen hund.
Vet du, der er jeg veldig uenig med deg. Hvis jeg går ut i terrenget for å jakte på min måte (postering, smyging), gjør jeg det ut fra dagsform, vær og sporobservasjoner. Jeg kan ikke se noen grunn til å sitte på ræva og venter til naboen har sluppet bikkja og losen nærmer seg grensa. Jeg driver min form for jakt, akkurat som hundeeieren. Hva så hvis det kommer en hare med en støver etter seg, eller et rådyr med en dachs etter seg, der jeg jakter (og jeg har kort på nevnte losdyr)? Vel, jeg er på lovlig terreng. Bikkja er ikke. Og det er noe helt annet enn å slippe hund etter annen manns los.

 

Men jeg ville antakeligvis holdt skuddet hvis rådyret hadde en støver eller en vorsteher i hælene. Selv jeg ser ingen grunn til å oppmuntre uønska jaging hos bikkja til naboen.

 

Trur du misforstår meg grådig her?

Som en hundeeier med losende hund lytter jeg ALLTID etter om andre har los i området, før enn jeg i det hele tatt tenker på å slippe MIN hund i samme området. Vi er fler jegere i samme situasjon. For meg er det uønskelig at andre slipper hund der jeg har los - og da gjør jo ikke jeg det samme mot andre heller. Det er en gylden regel for dem som jakter med hund - og det synes jeg denne saken her er også. Det handler om moral og respekt for andre jegere.

 

Det er nok jaktmarker i norge, det er nok vilt. Selv om haralosen min går over skotuppa dine, så står nok fortsatt det rådyret der det sto. Dyr som er i ro og ikke blir jaget, forblir som regel forholdsvis i ro.

Link to comment
Share on other sites

Trur du misforstår meg grådig her?
Jepp, gjorde nok det. Beklager.

 

Selv om haralosen min går over skotuppa dine, så står nok fortsatt det rådyret der det sto.
Joa. Men siden bikkja nå engang ikke kan lese kartet, er faren for at den "henter" losdyret på mitt terreng og tar en sving med det over til ditt ikke så veldig forskjellig fra faren for at bikkja tar ut dyret på ditt terreng og følger det over på mitt. Selv om jeg kjenner (og har jakta med) opptil flere hundeeiere, synes jeg igrunnen at jeg ikke har gjort så veldig mye gæli ved å skyte lovlig dyr på lovlig terreng.

 

En helt annen sak ville det vært med to kortjegere på samme terreng, hvorav en med og en uten hund. Da veit jeg at jeg deler terrenget med andre jegere og skal sabotere jakta deres like lite som de skal sabotere jakta mi ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en annen faktor også, litt på siden av dette, og det er at om viltet tas ut på lovlig terreng med lovlig hund, så er det ikke utenkelig at haren eller rådyret gjør seg en sving innom nabovaldet før losen kommer tilbake. Vilt har en tendens til å komme tilbake til uttaket.

 

Hvis det rådyret ble skutt av naboene før det svingte tilbake til lovlig terreng, så har de jo fått servert et rådyr som i utgangspunktet ikke var der. Rådyr kan lett løpe ut mange kilometer før de snur og kommer tilbake, og da hjelper det ikke nesten uansett hvor stort terreng du sjøl disponerer, det KAN svinge innom naboen.

 

Misforstå meg ikke, om et slikt losdyr blir felt på nabovaldet så har jegerne der fortsatt ikke gjort noe ulovlig. Men JEG ville ikke felt et dyr i los for en annen manns hund, og det er bare min mening.

 

EDIT: Sako 30-06 var inne på det samme mens jeg skrev dette.

Link to comment
Share on other sites

Har vert mykje snakk om at folk truer med å skyte hunder som kommer inn på eit annna terreng.

Visst du e ute jakter ( smyg jakt) og det kommer hund(er) og jager dyr fra det andre terrenget over i ditt, vil jo hunden(e) skremme dyrene som er på ditt terreng også.

Visst dette skjer ofte , ka kan du som jeger gjere da ?

 

Dette var det trådstarter skrev i sitt første innlegg.

Nei. Hvis hunden kommer i los fra lovlig terreng og losen svinger innom ditt terreng så vill

mest sansynlig ikke dyrene som står inne på ditt terreng bli skremt. Dyrene som ikke blir jaget av hunden

vet det - er min erfaring.

Hvor store er disse jaktterrengene :?:

Og igjen: Snakk sammen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok vi her inne skulle greid å bli enige om jaktmarkene :wink:

 

Det kommer alltids noen ting vi kan plukke på i hverandres innlegg, bortsett fra mitt første, som ble totalt slakta fra en front :shock:

Nå var det riktignok litt ironisk, men ikke helt utilsiktet :wink:

 

Som en hundeeier med losende hund lytter jeg ALLTID etter om andre har los i området, før enn jeg i det hele tatt tenker på å slippe MIN hund i samme området. Vi er fler jegere i samme situasjon. For meg er det uønskelig at andre slipper hund der jeg har los - og da gjør jo ikke jeg det samme mot andre heller. Det er en gylden regel for dem som jakter med hund - og det synes jeg denne saken her er også. Det handler om moral og respekt for andre jegere.

 

Du nevner ikke om du er villig til å ta hensyn til smygjegeren som er "plaget av en hund" på naboterrenget.

Vi må late som at du er klar over konflikten mellom naboterrenget. Hva blir utfallet?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart forskjell på hva som oppfattes rett og galt, i forhold til jakt med losende hund. Som vestlending blir jeg faktisk litt sjokert på noen av trådene som går her på kammeret akkurat nå.

Det kan virke som det er greit at hunden loser over i naboterrengert, så lenge det ikke er ulovlig.

Vi jakter også med en dacks, men vi har også kontroll på at den er i våres terreng. Derimot hadde vi besøk av en jaktgal drever en helg i høst, med timelange loser på hjort i naboterrenget som resultat.

Selfølgelig slipper vi ikke denne hunden mer i dette terrenget når vi så hva som hendte. Jeg kan også garantere at vi hadde fått store problemer med nabovaldet hvis dette hadde gjenntatt seg flere ganger, at hunden hadde blitt skutt ser jeg heller ikke bort i fra.

Om naboen hadde skutt en hjort i kaoset som var der inne, tror jeg ikke jeg hadde engang våget og klage over.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi alltid gå utifra at andre jegere som er i skogen, med bikkje eller ei, er der for å ødelegge for andre? Eneste jakta hvor jeg har opplevd dette i slik grad at jeg tror det var med forsett, er i reinsjakta. Syns folk er usansynlig uheldige med jaktnaboer viss de til stadighet blir plaget av andre jegere. Joda, avogtil så kunne jeg ønsket at jakta mi ikke hadde kolidert med andres eller omvendt. Men sånn er det på jakt, og stort sett i livet ellers. Men syns nå det er langt i mellom slike kollisjoner, langt oftere så vil det vel for de fleste være helt almindelige turgåere som spolerer en jaktsjanse, men da er det jo bare å sette seg ned med kvikklunch og kaffe og dagen er fin for det, og etter pausa så er det faktisk flere nye sjanser som står og venter på å bli brukt.

 

Back to topic. I bygda her så er det en almindelig oppfatning om at rådyr, rev og elg er det ok å skyte for andres hund(på eget terreng selfølgelig). Men haren tilhører hunden som jager. Egentlig en fin løsning synes nå jeg. For egen del så syns jeg at det er topp viss en annen jeger kan få muligheten til å skyte for en av mine hunder, artig for både hund og skytter det. Dessuten vanker det da ofte litt gratis reklame for bikkja, noe som i neste omgang kan bidra til mere jakt for eieren 8)

 

Men trur nå likevel at viss vi irriterer oss langt mindre over andre og fokuserer på gledene ved egen jakt og opplevelser, så kanskje vi slapp så mye slike sutretåder og surveinnlegg som jeg synes bidrar til en sur og guffen stemning på kammeret for tiden.

 

Skit jakt til alle med eller uten hund! :D:D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt, har ikke tid til å blande meg inn nå :mrgreen: , men synes det er påfallende hvor mange jegere uten hund som innbiller seg at en hund skremmer noe annet enn losdyret.

 

Jeg oppfatter ikke problemet slik.

Losen kan godt starte på lovlig side av grensa for å gå over i nabotettenget og tilbake igjen. Eller den kan starte som en lang fot på lovlig side av grensa for så å bli til ett uttak hos naboen...

 

Back to topic. I bygda her så er det en almindelig oppfatning om at rådyr, rev og elg er det ok å skyte for andres hund(på eget terreng selfølgelig). Men haren tilhører hunden som jager. Egentlig en fin løsning synes nå jeg. For egen del så syns jeg at det er topp viss en annen jeger kan få muligheten til å skyte for en av mine hunder, artig for både hund og skytter det. Dessuten vanker det da ofte litt gratis reklame for bikkja, noe som i neste omgang kan bidra til mere jakt for eieren 8)

Enig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trur du misforstår meg grådig her?

Som en hundeeier med losende hund lytter jeg ALLTID etter om andre har los i området, før enn jeg i det hele tatt tenker på å slippe MIN hund i samme området. Vi er fler jegere i samme situasjon. For meg er det uønskelig at andre slipper hund der jeg har los - og da gjør jo ikke jeg det samme mot andre heller. Det er en gylden regel for dem som jakter med hund - og det synes jeg denne saken her er også. Det handler om moral og respekt for andre jegere.

 

Det bryr jeg meg fint lite om. Det samme gjør rådyra, elgen og haren også.

VI jakter gjerne med 2,3 eller 4 bikkjer samtidig etter størrelsen på terrenget og vilttettheten. Og det hender at losdyra så og si krasjer.

Var på rådyr jakt med en dachs. Og dachsen dro i gang en skikkelig hare los som tura rundt elgen. Eieren av dachsen kunne nyte hare losen og se på elgen samtidig.

 

Jeg skyter også gjerne elg eller rådyr for nabo bikkja i los eller så lenge jeg har jaktrett.

Og jeg bryr meg fint lite om naboene gjør det samme for min hund. Så lenge de bare ringer og sier i fra hvor jeg kan hente bikkja. Og ikke sparker den for og få den bort fra fallet.

 

Det dummeste vi jegere hundefører kan gjøre er å tro at vi eier skogen og er verdensmestere.

Vi vinner alle på og være litt rundere i kantene.

Link to comment
Share on other sites

Har du jaktet med dachs Taiko? Ser ikke de helt store problemene med å holde kontroll på en slik i et typisk vestlandsterreng...

 

Men at en drever sannsynligvis hadde blitt skutt om den gikk over terrenget ser jeg på som forbigående problem. Det er lettere å skaffe seg ny drever, enn å erstatte våpnene som politiet hentet. Jeg vet personlig ikke hva jeg hadde gjort, tatt "oppgjøret" der og da eller ringt politiet. Ser ikke for meg at man kan gjøre begge deler...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...