Jump to content

Hodeskudd er inhuman jakt


Nils Søvik

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rådyr har tydeligvis ikke hjerne...

 

Om du bommer med et par-tre cm på hjertet / midten av lungene, så dreper du fortsatt dyret effektivt.

 

Om du bommer et par-tre cm på hjernen, så skyter du brått bort kjeven, og dyret blir et ekstremt vanskelig ettersøkstilfelle og pines i evigheter.

 

Så det er heller andre enn rådyret som mangler hjerne...

Link to comment
Share on other sites

Det interessante her, er denne teksten:

Nye forarbeider. I etterkant av dommen har

det kommet forarbeider til endringer i viltloven

og naturmangfoldloven, Prop. 161 L. Kapittel 2

i proposisjonen inneholder viktige prinsipielle

uttalelser om forståelsen av hvilke elementer

i den rettslige standarden som viltlovens § 19

legger til grunn for human jakt. Fra side 6 i proposisjonen

fremheves følgende:

«Felling av vilt

En jeger må være i stand til med sikkerhet

å identifisere det viltet han ønsker å felle.

Jegeren må kunne fastslå at viltet er av rett

art, rett alder og har rett kjønn. Dernest må

jegeren plassere skuddet forsvarlig, dvs.

i hjerte-/lungeregionen, og om nødvendig

gjennomføre et oppfølgingsskudd. Tilstrekkelig

lys er en forutsetning for å kunne oppfylle

disse kravene.» [Red. understreking]

Hodeskudd er etter dette ikke et alternativ

for en jeger som ønsker å drive human og sikker

jaktutøvelse og følge de aktsomhetskravene

som stilles til jegere i dag.

 

Kan en mulig endring i viltloven åpne for at man kan bli straffeforfulgt for å skyte f.eks storvilt på andre plasser enn i hjerte/lungeregion? I en verden som ikke er svart/hvitt så vil en slik håndheving av loven åpne for mange interessante saker. Og bare for å unngå misforståelser så kommer jeg aldri til å skyte hodeskudd, og mest sannsynlig ikke nakke eller ryggskudd på friskt storvilt og andre dyr med lignende anatomi.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig @Divesupt! Rådyr er et hjortevilt (kløvvilt) og skulle derfor kun jaktes med kule, end av story!

Dessuten finnes absolutt ingen grunn som kan rettferdiggjøre hodeskudd på kløvvilt. Vi er jegere og ingen skarpskyttere med oppgaven å skade fienden om enhver pris. Unødvendige lidelser for viltet skal forhindres! Vi står i søkelyset av samfunnet, og dersom vi tillater oss slike praktikene, så er løpet ganske så fort kjørt ...

Link to comment
Share on other sites

Stusser litt på at det er så mye vanskeligere å treffe med rifla på forholdsvis små treffområder på kløvvilt. Mange gåsejegere for eksempel som bruker rifle og skyter gode treff på små mål på hold, som er iallfall sammenlignbare med de vi har på elg, hjort, rådyr og villrein jakt.

 

Kanskje er kløvviltet mer verdt eller alle storviltjegere er elendige til å skyte ?

 

Ikke det at jeg oppfordrer til hodeskudd, men jeg går heller ikke med på at skudd mot sentralnervesystemet er uansvarlig uansett. Under gitte forutsetninger er det helt greit.

 

Hadde vel vært en fordel om de som bruker tida si på å prøve å detaljregulere jakta, kom seg ut i skauen eller en tur på skytebanen.

 

De fleste jegere jeg kjenner til vet sin egen begrensning og utøver jakta på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

For jaktåret 2013-14 var det 194 679 personer som løste jegeravgiftskort.

Hvor mange av disse kjenner du? Hva vet du om jaktmoralen og utøvelsen av jakten til de du ikke kjenner av de 194 679 personene?

At de som detaljregulerer jakten av og til kan ta seg en tur på skytebanen og ut i naturen er et aldeles utmerket forslag. Vet du at de ikke gjør det?

Hva vil du bidra med inn i denne problemstillingen? Har du noe løsningsorientert å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Stusser litt på at det er så mye vanskeligere å treffe med rifla på forholdsvis små treffområder på kløvvilt. Mange gåsejegere for eksempel som bruker rifle og skyter gode treff på små mål på hold, som er iallfall sammenlignbare med de vi har på elg, hjort, rådyr og villrein jakt.

 

Forskjellen ligger i at på hjortevilt har man en MYE større blink en liten halvmeter unna.

 

Jeg liker ikke nakke/hodeskudd og unngår å skyte slike skudd selv, men et nakkeskudd er ikke et nakkeskudd - det vet alle som har jaktet litt. Ved smygjakt på hjortevilt hvor dyret står rett mot/fra deg og holdet er kort. pulsen er lav, samt godt anlegg så har man et godt siktepunkt midt i nakken.

Sideskudd mot hode/nakke region blir noe helt annet, da skal man ha god greie på anatomi.

Og hva hvis dyret hiver på hodet? Det er den kroppsdelen som flytter mest på seg.

 

De som skaper problemer er store vald hvor pengene styrer, skrottene skal selges og en skrott uten skuddhull er penere. Jeg vet mange som jakter der skyter BARE mot nakke/hode. Mange bryr seg nesten ikke med å se etter dyr som er påskutt, men som ikke detter. De sover sikkert like godt natten derpå alikevell.

 

Skrytehistorier om hodeskudd på 300m tar kaka - men de glemmer å nevne alle gangene dyret ikke går rett ned..

 

Men, som jeg nevnte i hjortejakttråden, det som kommer til å skje hvis det blir sånn at folk som skyter slike skudd skal bli straffeforfulgt er det at terskelen blir mye høyere for å igangsette ettersøk de gangene det går æsj - i frykt for etterspill.

 

Til slutt vil jeg ta med litt statistikk, omtrent 10% av førsteskudd mot hjortevilt ender i ettersøk (ikke dødsøk). Disse skuddene er i hovedsak rettet mot hjerte/lunge region. Hva tror dere prosentandelen hadde vært hvis nakke/hode var "korrekt" siktepunkt etter boka? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber er mest aktuelt for hjerte/lungeskudd på sel? For hodeskudd er jo inhumant...

 

Jeg er ikke for hodeskudd på elg, eller annet vilt. Men overregulering fremsatt av reguleringskåte byråkrater er og blir ett samfunnsproblem.

 

De som jakter er selv ansvarlige for at jakten de bedriver er mest mulig human. Og alle mener mye om jakt metodene til de som ikke jakter like humant(les likedan) som de selv. Hvorfor tillegge andre samme evner som en selv?

 

Skulle en dra human jakt litt lengre, så skulle kaliberkravet vært minimum 20mm for elg. Den vil utvilsomt dø fortere enn med 30-06, evt 'stakkarslige' 6,5x55...

 

Jeg har vært borti jaktlag med god og dårlig indre justis, begge varianter skadeskyter fra tid til annen. Men har ikke hørt det var på grunn av bevisst bruk av hodeskudd. Tror kanskje bedre om jegere flest enn mange andre som skriver på kammeret, ihvertfall får jeg det inntrykket innimellom. Hilsen oppgitt...

 

Edit. +1 til 8x68S

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

8X68S skrev:

Stusser litt på at det er så mye vanskeligere å treffe med rifla på forholdsvis små treffområder på kløvvilt. Mange gåsejegere for eksempel som bruker rifle og skyter gode treff på små mål på hold, som er iallfall sammenlignbare med de vi har på elg, hjort, rådyr og villrein jakt.

Tror muligens du skal tenke deg rundt 1 gang til. Vil du fortsette å bruke dette argumentet når du står der og akkurat har sendt avgårde et kjeveløst dyr og jaktleder koker i topplokket og må sette igang et ettersøk fra helvete og jakthelgen er spolert for hele laget?

 

Trukke det nei :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På gåsa har en en mye større blink (uten å måle er vel forholdet ca likt; elghode-vs-elgbog og gåsehode-vs-gåsekropp) 20cm unna.....

 

 

Jeg har aldri prøvd meg på hodeskudd, kommer neppe til å gjøre det noen gang heller; derifra til å hevde at det er forferdelige greier overalt-alltid og må forbys er det langt gitt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke for hodeskudd på elg, eller annet vilt. Men overregulering fremsatt av reguleringskåte byråkrater er og blir ett samfunnsproblem.

Forøvrig HELT enig. Jeg er for mindre detaljeregulering.

 

Ifølge enkelte er dette et problem rundt om - og det overasker ikke. Det er nok av folk som overhodet ikke bryr seg om en hjort mangler kjeve. Mangel på empati tror jeg det kalles.

 

 

Tidenskrav:

 

IMG_1505_zps48c81482.jpg

 

 

Hvorfor det Gunwerks?? Utrolig effektivt med gode treff...

Link to comment
Share on other sites

"gestapisme" var det vel vi fant ut at dette het, en uhemmet trang til å legge seg opp i andres gjøren og laden, og til å hylle alle forslag som begrenser alt en ikke holder på med selv.

Hodeskudd på rådyr (iallefall på litt hold) er vel for faen ikke ideelt - men fortsetter dere (eller vi) langs det sporet der så er det mye som blir forbudt. Du kan ikke forby ALT som ikke er perfekt.

Det er faktisk veldig mye som er mindre ideelt enn å skyte et rådyr i planeten, og forbudslista kan bli meget lang etterhvert - er det det dere vil?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, utrolig effektiv ... ved gode treff. Dessverre blir det ofte "mindre" gode treff. Ved flere anledninger har jeg opplevd at fullstendig udugelige "jegere" skjøt på rådyr med hagle på avstander fra over 50 meter ... ! En katastrofe, skadeskutt så klart og blev ikke funnet igjen. Da skyttes på alt som kommer uten all seleksjon, og dette kan ikke være bra og riktig. Jeg må innrømme at jeg er oppvokst i et land hvor det er forbudt å jakte på rådyr med hagle. Er sjeleglad for det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er nok av folk som overhodet ikke bryr seg om en hjort mangler kjeve. Mangel på empati tror jeg det kalles.

Kommer de til å bry seg mer og bli mer empatiske om hodeskudd blir forbudt?

 

Utrolig effektivt med gode treff...

Det er masse folk som ikke bryr seg om rådyra springer avsted med en neve hagl i siden. Mangel på empati kalles det.

Link to comment
Share on other sites

Som alltid er det forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Det er en ting å skyte halsskudd på rådyr med 100 m avstand og en annen ting å skyte en elgnakke på10 m.

Forslaget er nok godt ment, men bærer preg av sjablongtenking uten reell kunnskap. Dersom vi holder på at første skuddet skal være mot et vitalt område og skudd skal ikke slippes før en er 100 % sikker på et dødelig treff, så er det godt nok.

Detaljer om skuddplassering er ikke nødvendig i lovverket.

Slik som forslaget er utformet er det OK å skyte dyret bakfra i rasshølet fordi skuddet da er rettet mot hjerte lungeområdet, men et pent nakkeskudd på 10 m hold blir ulovlig. Dette er rett og slett tøv.

Nå må dette ikke tolkes dit at jeg forsvarer hodeskudd, min mening er at skudd rettet mot hodet/hjerne skulle vært straffbart fordi det gir svært høy feilprosent. Skudd bakfra eller rett forfra mot hals/nakke er etter min mening helt OK dersom avstanden er forsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, utrolig effektiv ... ved gode treff. Dessverre blir det ofte "mindre" gode treff. Ved flere anledninger har jeg opplevd at fullstendig udugelige "jegere" skjøt på rådyr på avstander over 50 meter ...
Det skyldes ikke haglen......., men skytteren/jegeren.. :wink:

 

Det er nok av folk som overhodet ikke bryr seg om en hjort mangler kjeve. Mangel på empati tror jeg det kalles.

Kommer de til å bry seg mer og bli mer empatiske om hodeskudd blir forbudt?

Nei. De fortsetter som før, forskjellen blir at terskelen blir enda høyere for igangsetting av ettersøk NÅR det går æsj. Derfor er jeg skeptisk til at dette skal straffeforfølges.. I teorien er forslaget bra (på kontoret til byråkratene, hvor alle følger loven til prikke). I praksis er det et dårlig forslag, nettopp pga det jeg nevnte over. (Rettet sitatet, så det gikk fram hvem som har skrevet hva. Jegermeistern.

 

Utrolig effektivt med gode treff...
Det er masse folk som ikke bryr seg om rådyra springer avsted med en neve hagl i siden. Mangel på empati kalles det.
Ja, hvis man ikke bryr seg så gjør det, det. Normale folk setter da igang ettersøk.
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli virkelig drittlei all den detaljstyringen makta her i landet vil drive på med.

Snart skal dem vel komme inn i huset til folk og se til at de smører brødskiva på riktig måte....

 

Forby ditt og forby datt.

Det er overhode ikke i nærheten av inhuman jakt å skyte nakkeskudd på storvilt for de som kan det.

Jeg garanterer at det er en god del jegere som skyter mye sikrere ved nakkeskudd på storvilt enn flertallet av norske jegere ved skudd mot bogen på storviltet.

Jeg er helt enig i at hodeskudd generelt sett ikke er egnet, da det fort kan medføre stygge skadeskytinger dersom man skulle være uheldig/udyktig.

 

Jeg er drittlei barnehage mentaliteten som gjelder når det er snakk om jakt.

Når det kommer til stykket, så er det den enkelte jegers vurderingsevne og dyktighet når han/hun utøver jakt som er viktig.

Man må til enhver tid vurdere om man kan løsne et sikkert skudd eller ikke basert på egne ferdigheter og situasjonen.

 

Hagle er f.eks et meget effektivt våpen på rådyrjakt om man vet hva man holder på med og lett holder igjen skudd når situasjonen ikke er optimal.

Akkurat som ved riflejakt.

 

Hva blir neste forslag?

Forbud mot skudd mot vilt mens man står? Da det ikke er noen tvil om at jegere generelt skyter mye dårligere i stående stilling enn de gjør sittende eller liggende.

Hva med forbud mot skudd mot vilt uten anlegg? Det er heller ingen tvil om at de fleste/alle skyter bedre med anlegg enn uten.

 

Jeg har gått en del ettersøk for andre jegere gjennom årene, og den store overvekten av skadeskytinger har vært pga skudd for langt bak.

Hvorfor så er tilfelle, kan vel den enkelte slutte seg til.

Skal man forby all jakt som ofte medfører slike skudd også?

 

Dere må gjerne støtte forslaget om forbud mot skudd andre steder enn bogparti på storvilt, men da får dere jammen være forbredt på at nye begrensinger kommer i fremtiden også.

Link to comment
Share on other sites

De som skaper problemer er store vald hvor pengene styrer, skrottene skal selges og en skrott uten skuddhull er penere. Jeg vet mange som jakter der skyter BARE mot nakke/hode.

 

Jeg vil påstå at dette er direkte feil. Jeg rensker opp en del slakt i løpet av høsten (bl.a på viltmottak) og ser litt av hvert av skuddplassering, både hode, nakke, bog og... tja, de verste kommer ikke inn fordi de aldri vil gå gjennom en veterinærkontroll.

 

Men at det skal gi penere slakt om man skyter nakke kontra bog, har jeg svært vanskelig for å være med på. Et rent bogskudd medfører som regel bloduttredelser i lett tilgjengelige hinner, av og til noe beinsplinter men sjelden det helt ekstreme. Et nakkeskudd gir stort sett alltid store knusninger i nakkevirvler, beinsplinter som trenger inn i ytrefileten, og inn i hinner som vanskeligere kan renskes. På et stort dyr, f.eks en elgokse, utgjør nakken en betydelig kjøttmengde.

 

Grovt sett kan et bogskudd renses ved å fjerne bloduttredelser i hinner, mens et nakkeskudd renses ved å skjære bort kjøtt. Til tider anseelige mengder kjøtt. Kan sikkert kveruleres på grammene og kjøttkvaliteten i hytt og gevær, men jeg synes i allefall dette er et sørgelig dårlig argument. Har aldri klart å se noen skuddplassering som gjør et rent bogskudd overflødig.

Skal en skyte etter hodet, får en heller ta utfordringa med å sette andreskuddet der. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper i allefall ikke det blir forbudt med hagle på rådyrjakt. Jakter stort sett med kombinasjonsvåpen og har felt endel rådyr med akkuratt haglepipa. Skudd mot nakke/hoderegion på skuddhold under 15 m har aldri vært noe problem! Men er ikke jegeren sikker på seg selv eller våpenet, så anbefaler jeg heller bogskudd.

Link to comment
Share on other sites

De som skaper problemer er store vald hvor pengene styrer, skrottene skal selges og en skrott uten skuddhull er penere. Jeg vet mange som jakter der skyter BARE mot nakke/hode.
Jeg vil påstå at dette er direkte feil.

Nøyaktig hva er direkte feil? Du kan jo lese avisartikkelen jeg la inn bilde av, der står omtrent det samme som jeg påstår... Jeg snakker om fortrinnvis Hjort. Enkelte driver på sånn, ikke alle, men det skjønner du.

 

Når jeg skal skyte "kjøtt skudd" skyter jeg høyt et stykke bak bogene, er jeg heldig tar jeg hovedpulsåren og en del av ryggraden. Slaktevennlig skudd med liten risiko.. I mine øyne et mye bedre valg enn nakke/hodeskudd.

Link to comment
Share on other sites

De som skaper problemer er store vald hvor pengene styrer, skrottene skal selges og en skrott uten skuddhull er penere. Jeg vet mange som jakter der skyter BARE mot nakke/hode.
Jeg vil påstå at dette er direkte feil.
Nøyaktig hva er direkte feil?

Ideen enkelte har om at et nakkeskudd ødelegger mindre kjøtt enn et rent bogskudd.

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan håndhever man et forbud mot hodeskudd?

 

Hva blir det neste: Forbud mot nakkeskudd, forbud mot felling i utmark, forbud mot skumringsjakt.

 

Kontrollrutine: Varslingsplikt til politiet for hvert avfyrte skudd?

 

 

 

 

 

 

Bedre å høflig takke nei til et forbud mot hodeskudd. Selv om alle her selvsagt aldri skyter hodeskudd. Følgene av en slik detaljregulering blir enda mer detaljregulering.

Link to comment
Share on other sites

Enig, ikke enda mer regulering. Jeg personlig elsker også Ronald Reagans regjerings stil. "The government has to protect the people, but not to run their lives". Dette innebærer selvfølgelig at vi alle viser empathi og ordentlig "jeger skikk" under felling av vilt. Og det mangler ofte ... med dårlige konsekvenser for alle av oss. Jeg mener at vi er pliktet til å henvise til bedre oppførsel av våre "egne", internt så klart! Det er smart og målrettet policy da. Diskusjonen her skremmer på en viss måte, og det skulle og skal den også.

Link to comment
Share on other sites

Ennå. Men hvorfor skal selen lide mer enn hjorten? Det er nok bare et tidsspørsmål før noen finner på at forbud mot å løsne skudd mot svømmende sel hadde vært en god ide.

 

De bruker sende PM til den som kommer med gode idéer. Du får sjekke meldingsboksen din og se om ditt forslag vil bli implementert i fremtidig forskrift :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at jegeren selv skal få vurdere hva som er forsvarlig i den gitte situasjonen, og for svært mange betyr det at skudd mot hjerte/lunger er det eneste forsvarlige. Å forby noe annet mener jeg blir feil. Det finnes folk her som treffer en snusdåse på 500m hold, ti ganger på rad.

 

-men jeg leste et godt innlegg på FB i dag, som kanskje kan være nyttig for flere: om du vurderer skudd mot hode/nakke i en situasjon, så still deg selv et spørsmål før du trekker av: ville jeg skutt om det var mot hodet på pappfiguren på skyteprøven, jeg måtte treffe og det var min siste sjanse til å skyte opp det året? Hvis svaret ikke umiddelbart er JA bør du flytte siktet ditt til der det bør ligge.

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

1 børse pr. mann, låst inne hos offentlig våpenmottak når det ikke er i bruk, grunnet forbud mot oppbevaring hjemme.

Maks 3 jaktpatroner utlevert fra depot pr. jaktdag. Innleveres ved endt jaktdag.

Forbud mot jakt etter 2 timer før solnedgang. Før 1 time etter oppgang.

Ettersøk straffes med store bøter og forbud mot jakt i 4 uker for å tenke på hva du har gjort.

Maks skyteavstand 70 meter på elg. Hjort 50 meter, for den er mindre blink. Rådyr? Maks 30. Kun med rifle.

 

 

Satt på helt spissen er dette en realitet om 20 år dersom vi jegere lar oss detaljstyre mer i lover og forskrifter nå.

Link to comment
Share on other sites

Byråkratene er a-politiske i den forstand at de er ikke-politiske i yrkesutøvelse. Noe forandring på dét blir det vel ikke om en stemmer det ene eller det andre?

En stemmeseddel puttet i en "urne" hvert fjerde år virker dessuten noe tafatt og apatisk. Hvis det er alt en har tenkt å gjøre i sakens anledning så har en faktisk ikke fortjent annet enn Eides scenario.

 

 

Men nå er det andre som styrer så vi får se hva som skjer :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ikke stemme Sosialistisk !

"Javel, statsråd/statsminister" er like mye dokumentar som humor..

 

Vi nordmenn er altfor glade i å pusle med vårt eget og la diverse styretryner ta seg av resten. Styretryner finner fort ut at det blir mest rekesmørbrød og kos av å logre for de som ønsker å vise handlekraft; og vips ble det dumme forslaget forskrift eller lov.

Link to comment
Share on other sites

Ikke stemme Sosialistisk !

 

Da spørs det hva du mener med sosialistisk.

Realiteten er at det desverre ikke utgjør noen forskjell som kan gjøre det bedre for oss jegere så lenge man holder seg til høyre for SV.

Om man stemmer på de totalt radikale kreftene som opererer i SV for tiden, blir det heller verre for oss jegere.

 

Ellers viser det seg desverre at politikerne flest gir en god dag i hva som bestemmes når det gjelder utøvelse av jakt i Norge.

Så det er gjerne et lite mindretall som som oftest har et negativt syn på jakt og/eller har stor glede av å detaljstyre livene til norske borgere generelt som setter agendaen i regjeringskvartalet og på tinget i disse sakene.

 

NJFF er etter min mening en stor vits som evner svært dårlig å sette press på partier og stortingspolitikere.

Det virker som at NOAH, som er en mindre gruppe med ekstremister, klarer å influere mye bedre på politiske bestemmelser enn det NJJF, som har et veldig mye høyere medlemstall, klarer.

Link to comment
Share on other sites

NJFF er etter min mening en stor vits som evner svært dårlig å sette press på partier og stortingspolitikere.

Det virker som at NOAH, som er en mindre gruppe med ekstremister, klarer å influere mye bedre på politiske bestemmelser enn det NJJF, som har et veldig mye høyere medlemstall, klarer.

 

Tror du forveksler mediaoppslag med politisk påvirkning, det er altså ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

NJFF er etter min mening en stor vits som evner svært dårlig å sette press på partier og stortingspolitikere.

Det virker som at NOAH, som er en mindre gruppe med ekstremister, klarer å influere mye bedre på politiske bestemmelser enn det NJJF, som har et veldig mye høyere medlemstall, klarer.

Tror du forveksler mediaoppslag med politisk påvirkning, det er altså ikke det samme.

Virkelig?

Hvorfor ble forsøk med buejakt på hjort stoppet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...