Jump to content

Andejakta 2013


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nok en andejeger her som gleder seg stort. Har aldri aktivt forsøkt å jakte and, men padler en del kano i elv og kombinerer fisking, jakting og det å dra på tur og det blir som regel noen ender hvert år. Ingenting er som å se noen stokkender i elven med vissheten om at de snart vil ta av og suse over hodet :)

Link to comment
Share on other sites

Hen jakter du?

Ta deg noen turer ut å se hen de pleier å ligge før jakten begynner, smyg jakt er det gøyeste.

Du trenger ikkje annet enn god kamo, når du jakter på smyg/støkkjakt.

 

Ikkje ha for stor avskyting i et vann, da har du plutselig ikkje ender der lenger.

Eg har et vann et tar ut som regel 2 ender i året, men har mange turer, så eg vet kor de liker seg hen sitte plasser er. Anb å gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg å prøve å få skutt meg et par ender iår, noen tips til en fersking? Hvor? Hvilken And? Og jaktmetode? Etc :) hvil helst ikke gå til innkjøp av lokke ender fløyte osv :)

 

Endene jeg jakter på er i all hovedsak stokkand og i noe mindre grad andre gressender som brunnakke og krikkand. Det enkleste kan være å sitte på andetrekk i skumrong eller grålysning. Det er hvertfall den jaktformen jeg bedriver mest på Jæren. Funker best seint på høsten og i skikkelig møkkavær. Regn som faller sidelengs er andevær :winke1:

 

Lokkeender er fint men absolutt ikke et must på trekk, men jeg ville aldri dratt på andejakt uten lokkefløyta. Veldig ofte, når ender passerer like utenfor skuddhold, skal det ikke mye mer enn et par kvekk med fløyta for at endene tar seg en ny runde over dammen (regnvann som har dannet grunne dammer på jordet) og dermed kan endene som ellers ville flakset langt av gårde havne på skuddhold. Hadde et andepar i fjor som jeg fikk til å komme tilbake 4 ganger (!) kun ved hjelp av lokk. Alle fire gangene kom de litt for langt borte, men moro var det likevel :)

 

Kamonett og slikt har jeg brukt i liten grad, men tror nok at fangsten kunne blitt større dersom jeg hadde lagt litt mer arbeid i kamo. Har imidlertid ikke giddet da vi pleier å få brukbart med ender i løpet av en sesong anyway.

 

Uansett hvilken andejaktform du begir deg ut på så kommer du til å få det knallkjekt. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg! 17hmr'n får i disse dager en liten makeover, samt at en godkjent søknad på ny hagle ligger klar..

Har observert HORDER av toppand på egen eiendom, samt en del siland og noe stokkand. I år blir det jaktkort på flere plasser, tenker å drive nedover glomma i kano, muligens andre vassdrag også.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo spennende ut med litt snuki luki jakt etter ender :) mange gode tips her vertfall, mulig man må finne seg et vann eller 3 :) hvilken and blr mab gå for da? Blir det ikke transmak på fiske ender? Og når anda er skutt, hva skjer da? Må ho henge? Slaktes med engang? Ribber dere anda? Og hva er DIN beste oppskrift på andemor? ( jakter forøvrig i Tromsø og omegn)

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Det er stokkand som er mest tallrik, hvertfall her i området og følgelig er det stokkand jeg jakter mest på. Brunnakken faller også når den flyr over. Krikkender synes jeg er for små, og skyter ikke disse. Gressender får ikke transmak, og følgelig henger jeg stokkand, brunnakke og krikkand med frakken på i sine 40 døgngrader.

 

Fiskeender har jeg jaktet lite, men har jaktet en del skarv og går ut fra at det er potet eller potat når det kommer til behandling av skutt skarv vs skutt fiskeand. Etter skarven er skutt vrenger jeg av frakken på den, skjærer ut brystfiletene og lårene. Fjerner også alt synlig fett da det er her mesteparten av transmaken sitter. Kjøttstykkene blir så vakuumpakket og modnet noen dager i kjøleskap. Fungerer fint det :)

 

Når det gjelder ribbing eller flåing så flår jeg endene mine. Mest for enkelhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Noen fler som skal ut å jakte ender i år?

Noen so har fått tak i nye terreng? evt skal prøve noe nytt som ikkje har blir gjort tidligere?

 

Sjøl har eg gått til innkjøp av en viking kajakk profish som eg har fått satt vet sjøen og skal ut å jakte fra i år, har hatt meg noen turer å sett en del stokkender et lite stykke fra der eg har kajakken så eg høper det blir litt mer fall i år en tidligere år.

 

Bare å legge ut bilder folkens, tråden blir ikkje komplett uten mye bilder!

Link to comment
Share on other sites

Etter å nærmest ha snublet over jordedammer med ender i fjor har jeg bestemt meg for å satse skikkeligere i år.

Lokkefløyte og stokkandFUDs er innkjøpt. Skal jakte både i elva, dammer på jordet og prøve meg litt ved diverse skogstjern i området mitt.

 

Vurderer også å kjøpe en gummibåt til å drive nedover elva i.

Link to comment
Share on other sites

Var et tur ute i dag så faktisk en del stokkender.

2013-07-25155057_zpse547a65f.jpg

 

Ang valg av det du spurte om, så må du sitte deg ned å finne ut ka du evt ønsker å kunne bruke.

 

Eg kjøpte sit on top kajakk på grunn av at eg driver med fridykking, fisking og jakting. + at det skal være lett å få med seg vist eg evt vil jakte,fiske en annen plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ja da nærmer det seg :) Går kveldsskift hele uka her så blir nok ut tidlig om morgenen den 21. Har sett MYE ender i år en i fjor. Store flokker med stokkand og mange krikkand kull. Jakter forøvrig ved sjøen og tenkte å bruke kajakken å padle med langs land. Noen som har erfaring om det??? Har brukt den under gåsejakta til nå å ser at de endene vi padler forbi letter på 40 meter +...... Er det kanskje bedre å legge seg litt gjemt med kajakken ved en ådde/berg å vente til de trekker forbi??? har ikke lokke ender så det er ikke aktuelt. Kan jo alltids bruke rifla, men liker meg bedre med hagla etter som at det er veg og litt spredt bebyggelse generelt rundt fjorden... ikke så mye at det er uaktsomt å bruke rifla men da blir d jo enkelte vinkler at jeg kan få et hus forran meg på kanskje 5-600 meter... :roll:

 

Uansett så håper jeg på å få et bedre resultat en i fjord som ble følgende.

 

2. stokkand.

1. siland.

Link to comment
Share on other sites

 

Uansett så håper jeg på å få et bedre resultat en i fjord som ble følgende.

 

2. stokkand.

1. siland.

 

Høh.. resultatet mitt ble 1stk stokkand på 12turer :D

 

Noen som har andetips på østlandsområdet? Ifjor jaktet jeg i Nittedal/Gjerdrum, og det var stusselige greier. Noen som vet hvor det kan være en and eller to mer?

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kveld å skjøt inn 17hmr'n på 122,5m -eller 134yds som chuck hawkes kaller det. Da kan jeg holde midt i ut til 140m, med kulebane bare +\-1,5". Dette med 20grs hornady XTP.

Jobber selv nattskift -så tenker å prøve meg på jobb-jakt-sov-jakt-annet :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lært noe nytt i denne tråden.

 

Jeg har alltid trodd at and på sjøen var synonymt med transmak og derfor har jeg aldri hatt interesse for å skyte disse fuglene.

Er det slik at en gressand vil ha like god kjøttkvalitet om du skyter den til fjells kontra sjøvann, og dermed ikke trenger disse forhåndsreglene angående umiddelbar flåing og diverse..?

Link to comment
Share on other sites

"Setter ut ender

For å bedre mengden jaktbart vilt, har Telemarks største grunneier Løvenskiold Fossum i år satt ut 800 ender i to vann i Luksefjell-området. Deres svenske utmarkssjef Tomas Anderson har ideen fra heimlandet, der oppdrett og utsett er stor næring og bidrar til næringsgrunnlaget for grunneierne.

 

– Endene ble satt ut 13. juni med Mattilsynet til stede. Endene var tre uker gamle da de kom. De blir stedbundne til området de settes ut i og vil komme tilbake neste år. I slutten av september skal de være flygedyktige. Da kan vi jakte på dem. Det er lite penger i landbruk og tømmer, så vår ambisjon er å bli ledende på jaktopplevelser, både på storvilt og småvilt, forklarer Anderson til Telemarksavisa."

 

Sakset fra: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=226854094&displaypage=TRUE

:roll:

 

:arrow:

:wink:
Link to comment
Share on other sites

Var ute 8-10 i morges, støkka ut 5 små pluss 2 store, uten å få skuddmulighet. Støkka senere to voksne som letta bak meg på høyre side. Like etterpå slapp jeg i vei et frustrasjonskudd etter en voksen hann, men visste vel omtrent Hvordan det gikk i det jeg trakk av.

 

Så ble det en tur til i ettermiddag/kveld som resulterte i en ung hann. Skyting godt under par, men det holdt da såvidt. Uansett glad for uttelling første dag..!

 

 

Sov lite og dårlig i dag, men prøver til igjen etter jobb i natt 8)

 

Gratulerer HSE. 2 Stokkender er da vel ikke bare bare det? :)

Link to comment
Share on other sites

Så bra! :-)

 

I går så jeg både krikkand og siland, begge fikk leve. Hadde også en rar bom med 17hmr på omtrent 70m. Tror kula var borti en kvist - mye vegetasjon. Avslutta ei lang økt i morges/formiddag med å felle ei stokkand! Godt for selvtillit og humør!

Link to comment
Share on other sites

Generelt fra en time før det blir mørkt, til en time etter. Som regel har jeg 1/2 time med godt trekk, og en halv time med en og annen etterslenger. Om morgenen er jeg på plass ca en halvtime før skytelys. Min erfaring er at trekket er mer konsentrert om morgenen, og har ofte opplevd at alt skjer i løpet av 15-20 min. Dette er erfaringer fra Jæren, men vil tro det er noenlunne det samme ellers i landet. Jeg pleier å reise ut ca en time før det blir mørkt, da har jeg tid til å nyte freden og roen før det braker løs :wink:

Foretrekker overskyede kvelder(med måne, da er det fantastisk) fremfor skyfrie. Endene er mye mer synlige mot de lyse skyene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en liten tur til Ljørdalen og jaktet langs elva der.. Såg masse and, men dessverre bare ulovlig-10.09-and :)

Prøvde uansett å snike meg innpå et par av de, og hadde det vært 10.september så hadde jeg nok fått med meg noen hjem..

 

Ble ingenting, men uansett en nydelig tur i knallvær med 10-12 ender og 2 tiurstøkk langs bredden.. morro morro..

Link to comment
Share on other sites

Skulle postere litt i kveld men det var 5-6 stokkender som lå like ved der jeg skulle sitte så jeg måtte prøve en ansmygning.... Kom helt til enden av berget og fikk lurt meg bak den siste busken før det ble fjæra og sjøen.. Endene lå på ca 35 meters hold. Den ene gikk litt fram og tilbake så når den var på det nærmeste tok jeg to skritt ut av busken og fyrte løs. Så svermen slå ned over fuglen men den viste ingen tegn til treff og ikke var det noe fjær igjen heller. Skudd nr to tror jeg ble en solid bom.. :mrgreen: Burde ha hatt en men får prøve på nytt imorgen... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Noen som synst andungene er vel små no? Var ute i går å fikk de inn på 90 meter, hans som eg hadde med meg tørde ikkje skyte på grunn av avstand og størrelse, når eg fikk lagt meg til å fikk de i sikte var holdet 120 meter, valgte å holde igjen på grunn av avstand og størrelse. Følgte med de nøye og eg synst hun'n var rett over dobbelt så stor. De er andemor med 3 unger og andemor skal ikkje skytes har eg bestemt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var årets 2 andejaktstur gjennomført. :D

 

Med fin "fønvind" og lett, men lyst skydekke, bar det av gårde i går sammen med naboen til godplassen.

Vel fremme utførte vi den gode gamle taktiske fremrykningen og felte en fugl hver. 1 stokkis og 1 krikkis.

Det var godt med fugl som lettet.

Denne gangen var det meg som måtte være "retriver" :lol::lol: så jeg heiv på meg den gule tørrdrakten og la på svøm for å hente fuglene. :D

Mens jeg lå å vakte der ute, midt i tjernet, kom det selvfølgelig noen fugler til som gikk på en smell :lol:

Da var det bare å hente dem også..

 

Resultat:

2 stokkiser

4 krikkiser

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hannfuglen har fortsatt sommerdrakt, det vil si at de har de samme fargene som hunnen. Da er det nesten bare størrelsen og det grønne nebbet på stokkanda som avslører at dette er en hann.

 

Hæ??? Sommerdrakten er noe mer spraglete, men at hannene kan forveksles med hunner har jeg aldri hørt før. Ungfugler er mer brune i drakten på denne tiden. Krikkandhann skifter også drakt og blir finere frem mot slutten av sesongen, samme med brunnakkehann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...