Jump to content

Gåselobotomering med rifle på 500m hold


Skauningen

Recommended Posts

- Det kom en flokk med gjess og satte seg ned cirka 500 meter fra oss. Med 24X72 forstørring på kikkertsiktet ble målet stort nok. Jeg korrigerte noe for avstand og vind, og siktet på hoderegionen, sier Bjørkøy Johnsen som presiserer at bakgrunnen var sikker.
(Mine uthevninger)

 

Det er vel ikke akkurat slik Roe, Poacher, stille 6,5x55 m/fl. bruker å uttrykke seg i langholdstråder, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ikke akkurat noe å løpe til avisa med, og heller ikke noe å prøve for flertallet av oss.

 

Nei send heller inn koselige og fine bilder fra skog og fjell til avisene med en liten skrift om den flotte jaktdagen.

 

Edit: Fjernet noe tekst... 19/9 16:37

Link to comment
Share on other sites

Var vel like lurt å gå til avisa med dette som den situasjonen da det ble filma hurtigskyting av hjort, og lagt ut til diverse medier. Vil tru at hjortejegeren hadde vesentlig mer kontroll på situasjonen enn gåsejegeren. Og hjortejegeren fikk en dom...

Noen ting er det lurt å holde for seg selv, iallefall langt borte fra offentligheten.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig om dette er sant eller ei (Jeg tror ikke et sekund på det), er det interessant i forbindelse med den nå stengte tråden om maks skyteavstand på jakt. Der var det etter hva jeg husker et ønske om at noen faktisk turte å stå frem med slike historier, for å se om påtale ble tatt ut mot jegeren. Det ser ikke ut til å skje, og jeg siterer Espen Farstad fra NJFF:

 

Det finnes ikke noe regler når det gjelder avstand og jaktskyting, og Farstad sier at det er store individuelle ferdigheter. Han har hørt om lignende historier med like lange avstander.

 

- For noen kan 70 meter være maks avstand for å skyte hjort, mens andre kan være sikker på å treffe på 150 meters avstand. Nå lå jo gåsa der stein død, så det var jo bra.

 

....

 

Han understreker at jegeren ikke har gjort noe ulovlig (ved å felle vilt på 500m).

 

Link to comment
Share on other sites

Det som er skremmende er at det er ganske mange i diskusjonen under artikkelen med samme argumentasjon som en ser rundt langholdsjakt her på forumet. Slik som "Dette er ikke noe problem for de med rett utstyr og trening" "Noen skyter mer enn 30 skudd i året" osv. Det de ikke har fått med seg er at det er et par hakk størrelseforskjell på en storviltbog og et gåsehode..

Fatter ikke at det er mulig å gå til ei av landets største aviser med en slik historie :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut til å skje, og jeg siterer Espen Farstad fra NJFF:

Han understreker at jegeren ikke har gjort noe ulovlig (ved å felle vilt på 500m).

 

Vær klar over at dette kun er meningen til Farstad, DN og rettsaparatet kan være uenige. Men det er likevel overraskende positivt fra NJFF, hadde faktisk ikke forventet det svaret fra de.

Link to comment
Share on other sites

Enig! Det der er da noe jeg skulle klart 5-6 ganger på rad. Riktignok på halvannen meter, med en pinne..

 

Nei altså, fyren må jo være klin spøtte gal i hodet som går til avisa med en slik historie. (Noen som har nevnt det før meg?)

 

Men første som slo meg, som jeg ser noen andre har nevnt, hva skjer om du treffer nebbet? Altså, om du skyter med 22LR eller en elefantrifle betyr vel lite? Treffer du nebbet, så er det vel kun nebbet som ryker? Liten erfaring med veldig kraftige rifler, så for alt jeg vet så er det noe magisk som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Den gode nyheten i denne tragedien er at Kammeratene herinne viser både gangsyn og selvinnsikt til la slike skudd være, og tar avstand fra slik praksis.

 

Jegerens påstand om at treff i kroppen ville sprengt hele fuglen, vitner ikke om den helt store kunnskapen om eget våpen.

Nå har jeg riktignok ingen .375, men jeg trodde ikke V-Max er vanlig i det kaliberet? :lol:

Og ei normalt god .375 kule holder da greit sammen i en elg, så hvorfor i alle dager skulle den sprenge en gås??

-Duverden-

Link to comment
Share on other sites

Liten klikk på PCB:

Kule: Lost river kule 270 grs, Bc .590

Innskutt: cc 200m

V0 800ms,

Kulefall 200m til 500m: -150cm

Drift: 3ms 90grader: 34cm side

 

(Denne kula er av de beste ballistisk i dette kalibereret, tror ikke den finnes i fabrikk ammo :lol: )

 

Til alle som går over til finkaliber til presisjon og benk. Prøv finskyting av dette salget. Her er et godt utgangspunkt for "koseskyting" :lol:

 

Her kan en korrigere "noe" for kulefall og vind?? Makan til RØVERHISTORIE skal en lete etter. :lol:

 

Herremannen i historien har i beste fall siktet på en gås som satt i andre enden av flokken/alternativt skutt i flokken og så var det en som datt, tilfeldigvis truffet i hodet. Grov patron og tenkt som slik at gåsa detter uansett hvor kula treffer. :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal si min mening om hva som har skjedd her er det følgende:

 

En eller annen har skadeskutt mr gås, enten jegeren selv eller noen andre, og den har deretter dødd uten å bli funnet med det første. Herr ravn, fru kråke eller frk skjære har kommet til og hakket ut øynene på mr gås og laget nydelige trillerunde hull. Jegeren har funnet gåsa, laget en fin historie og løpt til avisa.

Link to comment
Share on other sites

tror nok hode på den gåsa hadde vært borte også tror jeg at hullet hadde vært litt større en det er der!

min mening.

og ifølge jegeren så hadde kroppen blitt sprengt hvis han hadde treft den? hva skjer med hue som noen her har sakt...

foreslår at denne jegeren burde holde seg innendørs og lære seg å skyte ordentlig på vilt og ikke bruke 375 H&H til langholdsvåpen på gås!

Link to comment
Share on other sites

Dagens gås har såppas ugjennomtrengelig fjærdrakt at selv helmantel-kuler ekspanderer med enorm ekspansjon.På skudd på lange hold som i tillegg er uoversiktlig er det helt vanlig å ikke se spor av gåsa man akkurat skjøt. Det sier litt om hvor ihjel-sprengt den gåsa var!

 

Personlig synes jeg minimumskrav for anslagsenergi på kaliberet man kan jakte gås med burde være 2800 joule på 384 meter i sterk sidevind, , med bind for øya.

 

 

Har måttet lese samme artikkelen igjen flere ganger, er helt utrolig at det er mulig :D

Ler like godt hver gang jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sånn eg ser det, så er det ikkje mindre enn 3 ting her som skurrer skikkelig :

 

1 : Du skyter ALDRI på hode på ei gås på 500 meter.. Til og med skyttere i verdensklassen med eit betre dugende kaliber for sånt, sliter med å treffe 1 skudd på ca 20 mm mål, på det holdet der...

 

2: Når du har gjort ein sånn handling, så er det første du gjer, å holde godt kjeft om det.. Ein treng ikkje å opplyse resten av dei rundt seg, kva idiotisk stunt dette her er... Det var idiotisk å i det heile tenke på det, og det var griseflaks at skuddet traff der det skulle.. Skryt innenfor kompisgjengen, kan forstås vel å merke..

 

3 : Sidan ikkje vedkommende klarte å overholde punkt 2 her, så er det absolutt ikkje smartere, å gå til avisa med dette, for så å spre dette fortere enn ild i tørt gress...

Link to comment
Share on other sites

foreslår at denne jegeren burde holde seg innendørs og lære seg å skyte ordentlig på vilt og ikke bruke 375 H&H til langholdsvåpen på gås!
De færreste 375 kuler er vel konstruert for varmint effekten, om så skulle være, vil nok selv de ha mistet noe av effekten på 500m. Tror allikevel at gås(ikke tam) er et vilt og at man kan takle det med en 375HH. En ivrig krabat jeg leste om, noen år tilbake, "dearly loved to take varmints with his 378Wby". Det er vel noe sånt som relativt små jordekorn, med ei rifle som ihvertfall forteller at at man driver på med noe når avtrekkeren trykkes. Har ikke særlig tro på at man kan lære om å skyte på vilt, ved å trene kun inne.

 

Sikkert ikke alle som har "ordentlig vilt" innendørs da :lol:

Enig noen ganger må man faktisk ut.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva han mener med lite sannsynlighet for skadeskyting. Er det at han neppe vil være istand til å i det heletatt treffe gåsen på det aktuelle holdet, feks. 99 av 100 skudd vil bomme fullstendig på gåsa? Eller er det at han setter denne type skudd 99 av 100 ganger, og dermed er en av de desidert beste skytterene vi har her i landet?

 

En ting er sikkert, sjangsen for å treffe i nebbet på dette holdet er like stor som sjangsen for å treffe hodet. Sjangsen for å skadeskyte er kanskje liten, men den er bare marginalt mindre enn sjangsen for å treffe i det hele tatt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Prøv med Lutz Mullers 10gr KJG kuler

 

 

 

Liten klikk på PCB:

Kule: Lost river kule 270 grs, Bc .590

Innskutt: cc 200m

V0 800ms,

Kulefall 200m til 500m: -150cm

Drift: 3ms 90grader: 34cm side

 

(Denne kula er av de beste ballistisk i dette kalibereret, tror ikke den finnes i fabrikk ammo :lol: )

 

Til alle som går over til finkaliber til presisjon og benk. Prøv finskyting av dette salget. Her er et godt utgangspunkt for "koseskyting" :lol:

 

Her kan en korrigere "noe" for kulefall og vind?? Makan til RØVERHISTORIE skal en lete etter. :lol:

 

Herremannen i historien har i beste fall siktet på en gås som satt i andre enden av flokken/alternativt skutt i flokken og så var det en som datt, tilfeldigvis truffet i hodet. Grov patron og tenkt som slik at gåsa detter uansett hvor kula treffer. :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Om du prøver å taste inn tilsvarende data for en 10 grams KJG i .375

I følge http://lutz-moeller-jagd.de/9,5-mm/375-H+H.htm så har den en .bc på 0.295@V>800 m/s og 0.248@V>400 m/s

I eksempelet er vi litt snille så vi setter den til 0.295. Med en frisk utgangshastighet på 1100 m/s får vi da 52 cm vindavdrift på 500 meter ved 3 m/s sidevind.. :shock:

 

Med .bc på 0.590 og utgangshastighet på 800 m/s var det til sammenligning 34 cm vindavdrift.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

edit: dette inlegget var skrevet som svar til en som mente at jeg burde komme meg på skytebana og se på folk som skaut i stedet for å trykke på datamaskina mi.

 

 

Tro det eller ei så var jeg faktisk på skytebanen seinest i går og skaut på både 500 og 600 meter..

Har både børse og og kuler (ikke minst!) egnet til formålet. Heldigvis så har jeg filmbevis fra skytebanen også :mrgreen:

Kanskje litt større en hodet på en gås men..

[/color] Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...