Jump to content

Stortiur


prohunter15

Recommended Posts

Ja, bare følg tråden utover høsten :lol: .Da får man gjerne høre fra folk som kjenner noen som kjenner noen hvor broren til fettern til onkelen skjøt en 'KJEMPE' på minst 7,5 kg :D . En av landets mest anerkjente preparanter mener tiurer over 5,5 er SVÆRT sjelden i dag. Han får inn mange hver høst, og kjenner vel de fleste andre også. Leste i svenske Alt om Jakt for en tid tilbake om en tiur skutt i Sverige på 50 tallet, som visstnok veide 7,3 kg. Men..... har ikke sett det bevist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen beist som nok kunne kvalifisert til å nærme seg 6 kilo, men vekta i øyet er ikke helt konge :D

 

Men ja, hadde jeg noen gang fått skutt en tiur på over seks kilo skulle den blitt veid og fotografert på mange vekter for å være sikker. Det hadde vært en kjemperugg :D

Link to comment
Share on other sites

I ei lita bygd i Nord Sverige så kom det en jeger til by'n etter ei økt i skauen å sku låne vekt, for han hadde skutt en tiur på rundt 6 kg, noe han syns var enooooorm diiiiiger tiur, men dette spredde seg rundt i den lille byga som varme i tørt gras, å det ble folkevandring ned til bygda,,,,,,,,,,,,, for såååååå liten tiur hadde dem ikke sett før :lol: (om denne historien er sann,,,,,,,,å ja selvfølgelig 8) )

Link to comment
Share on other sites

Hallo Prohunter 15. Tror dette er samme Tiuren, som jeg har nevnt en gang tidligere vedrørende temaet stor Tiur. Mine erfaringer tilsier at Tiur over 5 kilo er svært sjeldent, men akkurat denne Tiuren du snakker om her, foreligger det faktisk vektdokumentasjon, og jeg er helt overbevist, om at dette er Norges største Tiur med dokumentert vekt i "ny" tid! Tidligere Diskusjoner vedrørende denne Tiuren har gått ganske heftig, og jeg har blidt bedt om dokumentasjon på denne fuglen. Hyggelig, at du endelig har funnet bildene, og at dette nå kan bevises. Bildene kommer nok, bare folk maser nok 8)

Link to comment
Share on other sites

I følge statistikken skal de største tiurene i landet finnes i Trøndelag. Jeg har jaktet i de trønderske skoger i årevis og dratt med meg en del tiurer hjem. Den største veide 5,2 kg. Forøvrig en av kun to tiurer jeg har skutt på over 5 kg (den andre veide 5050g).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er normal praksis at når du kommer med en slik påstand om at far din har skutt en så stor tiur så må du kunne legg frem bevis for det også!!

Om du ikke kan gjøre det så er det bare tomme ord i luften.

 

Legg ut veiepapirene å kanskje det blir en anne lyd her inne.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Wangen

 

er ikke så veldig interessant å legge ut veiepapirer når folk tar ting så useriøst. da skal jeg heller sitte med papirene, og ha god samvittighet :wink:

 

Skjønner hva du mener, men når du er ute etter en som evt. er større enn faren din sin bør du holde deg serriøs ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur på jakt i Braskereidfossområdet, men ikke fått noen tiur, men en kamerat som jakter i Rendalen fikk se en enorm en i går!

 

En på ei nabohytte har skutt en på 7,1 kilo! Han ringte og fortalte om det i går kveld. Han har selv sett og veid fuglen. Den ble veid med to fiskevekter, og begge viste det samme.

 

Fyren hadde lagt tiuren ved siden av engelsksetteren sin for å ta bilde, og den var like lang. Vingespennet var 140 cm.

 

Det ble tatt bilde av den, men noe mer dokumentasjon har jeg ikke, så får folk tro det eller ei. Bare gjengir hva jeg har blitt fortalt! :wink:

 

Edit: Har fått bilde på mms hvor tiuren ligger langsmed hunden. Satan for et udyr... Tiuren er faktisk lengre enn setteren fra halefjær til nebb... Kan dessverre ikke legge ut bilde da det ikke er jeg som har tatt det, men har fått det fra kompisen som har fått det av jegeren. Blir vel litt galt da, da det ikke er sikkert han vil ha det på trykk.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til å se bilde og veieattest av den. :)

 

Bilde kommer. Har fått tillatelse til å legge det ut her. Om den noensinne kommer til å bli dokumentert vet jeg ikke. Den er som tidligere nevnt veid med to fiskevekter, og begge viste det samme. Er ingen godkjent attestering det, men det bekrefter uansett at den er diger.

 

Bildet er et nokså uklart mobilbilde, men en ser jo størrelsen i forhold til setteren som ligger ved den.

 

Har ikke mulighet for å få gjort det før i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en tiur på nøyaktig 6.0 kg å den synest jeg er stor. Har ikke skutt så mange tiurene i mit liv, 8-10 stk karnsje å i halvparten har vert over 5.0 kg. Har en storing like ved hytta som jeg skall ta i høst, tipper den til over 6,5 skall husk å få veiepapir på den da 8):wink:

 

Må være mye tungmetaller i bær og bar på dine jaktmarker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Liten hund var min første tanke også. :lol:

Men, regner med at om vekta stemmer så kommer denne tiuren til å dukke opp flere steder i løpet av høsten/vinteren. Jaktblader bør kjenne sin besøkelsestid, for større tiur er neppe felt her i landet noen gang. (Har hørt rykter om større tiur, men da i fangenskap)

Link to comment
Share on other sites

Regner selvfølgelig ikke med at noen tror på dette, og trodde ikke på det selv, men. Tror nå på kompisen når han sier den ble veid med to forskjellige fiskevekter som viste det samme.

 

Bildet er tatt med mobilkamera. Derfor dårlig kvalitet. Hunden, en voksen setter, ligger på lav, så det er ikke snø der. Jegeren tviler jeg på er interessert i noe blest rundt saken, så tviler på at den blir rapportert noe sted. Da burde det jo stått om det i en eller annen lokalavis i det minste. Håper det kommer papirer på den da.

 

Han er forresten produsent av jaktfilmer og er en svært erfaren jeger i følge kompisen.

 

Regner med at dette blir nok en udokumentert sværing! Blir som med storfiskere det. I Hamar Arbeiderblad, lokalavisa her er det storfiskkonkurranse hvert år. Vet om mange fisker som ville gått veldig høyt på lista, både av ørret og gjedde, men de glimrer med sitt fravær. De vil ikke registrere dem rett og slett. En kompis tok en ørret i Storsjøen i Rendalen på seks kilo. Gadd ikke melde den inn, selv om den hadde toppet lista der og da.

 

Noen er med andre ord ikke interessert i å vise frem fangsten, så det får en respektere, men det er jo en smule "irriterende" da at ting det ryktes om forblir rykter... :wink:

 

Får jeg en sjukilos, ja da skal det dokumenteres! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...