Jump to content

Skogsfugljakta 2010!


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I år skal det bli godt å prioritere jakt litt skikkelig. I fjor var jeg nybakt pappa til en bitteliten prematur gutt som lå på sykehus, så ble liksom ikke så god tid til å jakte og trene hund før sesongen begynte.

 

Men i år er vi godt i gang med oppkjøringa, jeg skal studere i år, så kommer til å få litt tid til å bruke hele helger og kanskje noen ukedager også. Skal ihvertfall ut den 10., det er nå helt sikkert... :) Kanskje vi varmer opp uka før i Sverige, vi får se. :)

 

Skitt jakt folkens, gleder meg allerede.

Link to comment
Share on other sites

Ja iår skal de bli meget spennende. Har et knallområde, som det er lite ferdsel og mye fugl. Ifjor ble det mange muligheter, men dessverre ikke mye til resultat. Føler det blir litt mer skuddtrening iår...

 

I år skal uansett sesongkort kjøpes, og jakta kan starte så fort som mulig.

 

Gammal tiuren venter under skjørtegrana! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja,for min del blir det sansynligvis 25-29 i Sverige og deretter 10-14 i Trøndelag. Ryktes om bra/greit med fugl. Deretter blir det mest hjort og litt rypejakt :) Treningen er startet og kondisen er solid. Må bli en bra høst dette!

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg sinnsykt!

Iår, som alle år, har jeg den store troen på at; iår skal alt klaffe!

Hundene skal fungere perfekt, det skal være store kull overalt, og jeg skal treffe stort sett det jeg sikter på....

Planen ryker på flere punkt, håper den ikke ryker på alle.......

 

Jakter 11-14 sept. litt rolig rundt hytta etter skogsfugl. Så en avstikker til Sollia for rypejakt i fem dager. Deretter så mange helgedager som mulig, og kanskje noen ukedager, på skogsfugl fram til jul.

 

Lykke til alle sammen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortalte følgende til samboeren min i går:

 

"Ved ett tilfelle skal jeg barbere meg før 23.12 i år, og det er hvis jeg får felt tiur." Falt ikke i så veldig god jord kan du si. Men er en ekstra "tupp i ræva" for å jakte mest mulig. Pluss at hu kanskje jager meg ut for å jakte mest mulig når skjegget blir sånn passe langt :)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette forslaget er det jammen bra jeg ikke gikk for da jeg begynte med skogsfugljakt for fem år siden! Har ikke fått tiur enda... :oops:

 

I fjor bommet jeg på en 110 % sjanse, samt at jeg lot være (!) tre, fire andre ganger da jeg burde ha skutt, men i forfjamselsen ble jeg stående og glane og beundre den digre fuglen i stedet!

 

Men i år... :lol:

Link to comment
Share on other sites

største museår på 30 år hører jeg gamlekara si, så krysser fingrene for mer hell i år.

 

eneste skuddsjans jeg hadde på tiur i fjor var midt ute på ei myr... etter å ha saumfart området for fugl, knakk jeg børsa og stilte meg opp for å pisse. normalt holder jeg børsa klar i ene hånda mens jeg gjør dette, men ikke denne gangen, da jeg hadde tråka området for fugl så jeg kunne pisse i fred. da flyr jo en tiur opp femten meter foran meg, rundt meg i halvsirkel, fremdeles på 15 meter, og så over myra... lett og ledig. kunne ha fyrt av begge løpene og rukket å lade om å skyte igjen om jeg bommet... men nei, fjomp som jeg er måtte jeg kvitte meg med kaffe'n som fikk meg opp klokka fem om morgenen.

 

andre sesong som jeger nå. har lært ett og annet siden da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette forslaget er det jammen bra jeg ikke gikk for da jeg begynte med skogsfugljakt for fem år siden! Har ikke fått tiur enda... :oops:

 

I fjor bommet jeg på en 110 % sjanse, samt at jeg lot være (!) tre, fire andre ganger da jeg burde ha skutt, men i forfjamselsen ble jeg stående og glane og beundre den digre fuglen i stedet!

 

Men i år... :lol:

Dette løsner nok med åra!Noen sier en skal ha 70 turer etter Tiur før det blir felling og..

Link to comment
Share on other sites

tror det var i 2007, da var det bra med gnagere og innsekt...da var det noe enormt med fugl i disse traktene, som støkkjeger så var vi borti ca 20-30 fuglsitvasjoner på de beste dagene, ikke at det ble noe mere fugl i sekken av den grunn :lol: mens de dårligste på kanskje 3 fuglsitvasjoner...i fjor så så jeg 3-7 fugler hver gang.

 

FY som jeg gleder meg til denne jakta...lik jævlig vært år :P

Link to comment
Share on other sites

største museår på 30 år hører jeg gamlekara si, så krysser fingrene for mer hell i år.

 

eneste skuddsjans jeg hadde på tiur i fjor var midt ute på ei myr... etter å ha saumfart området for fugl, knakk jeg børsa og stilte meg opp for å pisse. normalt holder jeg børsa klar i ene hånda mens jeg gjør dette, men ikke denne gangen, da jeg hadde tråka området for fugl så jeg kunne pisse i fred. da flyr jo en tiur opp femten meter foran meg, rundt meg i halvsirkel, fremdeles på 15 meter, og så over myra... lett og ledig. kunne ha fyrt av begge løpene og rukket å lade om å skyte igjen om jeg bommet... men nei, fjomp som jeg er måtte jeg kvitte meg med kaffe'n som fikk meg opp klokka fem om morgenen.

 

andre sesong som jeger nå. har lært ett og annet siden da :wink:

 

Opplevde noe lignende. Gikk etter tiur oppi traktene her for et par år siden, helt alene. Hørte det flaksa borti skogen, gikk for å se, stoppa opp, kikka lenge rundt for å se hva det var som rørte seg. Etter noen minutter trasking i området konstaterte jeg at det ikke var noe der. Tiden var inne for å komme seg tilbake til bilen, la hagla i venstre hånd og fiska frem GPSen fra lomma. I det jeg står med GPSen i lomma og peiler ut marsjretning letter det en tiur 7-10meter foran meg. Jeg stod med hagla i ei hånd, og et ansiktsutrykk som en som har solgt såpe uten å få betaling har. Siden da er det alltid klar til skudd idet jeg går ut av bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan bli bra iHedmark,selv om litt for mye Rev og Mår,Kråkefugl forsyner seg..Måtte bare jegere begrense seg litt og ikke skyte mer enn nødvendig..slik kan vi få no å jakte på i fremtiden og!Ikke hvert år det er så mye smågnagere og insekter som i år!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja da er alvoret snart i gang.På det området eg jakter har det vært snakk om store fine kull med ryper.Fikk bekreftet dette i sommer eg skulle gå inn de nye jaktstøvlene mine.

 

Uten hund å kun ei vanflaske med meg gikk eg opp på ett lite fjell som bruker å ha noen kull,men de er jo så vanskelig å finne så hadde liten tro på å få se noe fugl.

etter en liten times gange tok eg feil,fikk opp ett flott kull med 2 voksene og 8 kyllinger så dette lover godt:)

Bare det at vi har kvote på 2 liryper å 2 fjellryper så jaktdagen kan fort være over før den starter.

 

Jakta ser slik ut for meg.

10-19 sept: jakt etter rype i hjemlige trakter med kompiser å min far.

26 sept-1 okt:Jakt etter tiur i namskogan (gledet meg til dette i flere år nå,i år kom eg meg ned dit:)....)

 

Lykke til med jakta til gamle å nye jegere,måtte skogen være full av fugl:)

Link to comment
Share on other sites

Onsdag nærmer seg med stormskritt, er mentalt begynt å pakke selv om jeg får drøye til Mandag med å stue bikkjer og ting og tang i bilen.

 

Reiser til samme plass for tredje året på rad, fjoråret var betydelig bedre enn 08 så hvis klekking har gått bra er det gode muligheter, det skader heller ikke at det ble tatt ut noe gråbein :)

 

Spenningsnivået er skyhøyt, både hos meg og den gamle GS, hun aner at noe er i ferd med å skje...

Link to comment
Share on other sites

Ja,for min del blir det sansynligvis 25-29 i Sverige og deretter 10-14 i Trøndelag. Ryktes om bra/greit med fugl. Deretter blir det mest hjort og litt rypejakt :) Treningen er startet og kondisen er solid. Må bli en bra høst dette!

 

Ikke dra dit, de solgte ikke kort i fjord pga mangel på fugl, tror ikke bestanden har vokst veldig i det siste!

Link to comment
Share on other sites

Var ute å gikk en liten time i går for å gå inn noen nye sko, og kom til ett sted jeg bare vil kalle "skogsfuglens mekka".

 

Gikk igjennom litt tett ungskog av gran, og kom ned på en liten kul som lå imellom granskogen og myrlendt terreng med bjørk.

Her finner jeg ikke 1, ikke 2, ikke 5, ikke 10, ikke 15.. Nei, ikke mindre enn 19 vel brukte "badeplasser" for fugl. Sto der og bare beundret dette, og la merke til enda en ting. I løpet av 5 minutter talte jeg til 14 observasjoner av mus. Og i ett terreng som det, etter både oppsynets og andre jegers meninger nesten ikke finnes rev, så må det vel være ett lite tegn om en god høst? :)

Link to comment
Share on other sites

Så 4 røy og 1 tiurkylling i veikanten i dag. Kan godt ha vært flere fugl der også. Har tidligere i sommer skremt ut et ok storfuglkull til. Og også sett et jerpekull tidlig i sommer hvor det var 7-8 akkurat flygedyktige kyillinger. Ser slett ikke ille ut med andre ord.

Ser ut til å være bra med smågnagere også. I alle fall ut fra hvor mange som dukker opp i kjelleren!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Her kor eg bur er fuglen fredet, grunnet lite fugl. Men nå i det siste når eg har vore på tur med bikkja har eg sett flere kull og eg har fått trua på at fuglebestanden stiger! :D Seinest i dag var eg ute å gikk tur, då kom eg over denne røya som landet i eit tre etter oppflukt:

 

24femc4.jpg

 

Beklager bildekvalitet og forstørrelse :?

Link to comment
Share on other sites

Da var første tur unnagjort for min del i Härjedalen. Meget bra med fugl, - store storfuglkull, brukbare orrekull og greit med rype. Veldig store jerpekull, men de lever trygt om jeg er i nærheten. Fant også noe gammeltiur som havnet i sekken :-) Moro! Nå er det bare å vente en uke, så er det tilbake til Sverige..

 

Lykke til med jakta alle sammen!

 

M.v.h Dag Erik Blakkisrud

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

Jeg skal ha en uke jakt i uke 40. Jeg har en god hund, Irsk setter tispe. Er det noen som vil henge med?

Jeg skal ha to dager på rypejakt, i Børkdalen, Sør Fron. Resten blir skogsfugljakt. Der er jeg åpen for forslag..er rett og slett ikke noe særlig kjent.

Alder spiller ingen rolle, så lenge du er erfaren med å jakte med hund. Send meg helst svar via PM

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur til Braskereidfoss i helga. Gikk en eftastur i går og en formiddagstur i dag (fra 9 - 10.30) for å se etter fugl, selvsagt uten hagla.

 

Ble litt skeptisk egentlig. I fjor dro det tiurer i alle retninger på tilsvarende plasser. Denne gangen så jeg kun en orrhane og en tiur i går og en røy i dag. Får håpe det tar seg opp utover i uka! Jaktkort er allerede kjøpt for sesongen. Er for øvrig ganske dårlig terreng nå (er ganske nær hytta). Endel hogst hvor kvist og kvas ligger igjen. Umulig å trå stille, så mulig forrige vinters hogst har hatt noe å si. Men det er jo massevis av andre steder å gå da. Blir nok en fin høst likevel.

 

Men moro var lørdagsturen i hvert fall! Hadde først med hele familien, frue og to jentunger på 5 og 9 år. Vi gikk omtrent like stille som den røde armè i slaget om Stalingrad... Orrhanen som dro opp da var innenfor skytehold, så det virket ikke som om det hadde så mye å si for fuglen. Etter det gikk fruen hjem med minstemor, mens eldstefjøra ble med videre. Hun ble litt sliten, så vi stoppet og åt litt tyttebær, og plutselig braket det i kvist nedenfor oss, og en diger gammeltiur dundret av gårde. Jentungen var en halvmeter til værs, mens pappaen fikk adrenalinkick! Godt innenfor haglehold dette og. Og frøkna var plutselig ikke sliten mer!

 

Litt mer gåing, og jammen var det ikke en elgkalv som viste seg frem (så ikke mor noe sted). Og rett etter det så vi noe som kan ha vært ulvespor. Sporet var faktisk større enn hele hånda til jentungen. Det var også et annet, større spor der. Kanskje bjørn? Vet det nylig er observert bjørn i området (i følge han jeg leier hytte av).

 

I tillegg så vi også ugle, pluss en annen stor rovfugl. Antageligvis ugle det og, for det er vel ikke ørn der tror jeg. Stor var den nå, selv på lang avstand.

 

En opplevelsesrik tur med ungen ble det, selv om resultatet kun ble to skogsfuglobservasjoner! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei SuperHansen! Hyggelig at du spør om det. Vi filmer som aldri før, og en ny film er planen ;-)

 

M.v.h Dag Erik Blakkisrud

 

Dette er gode nyheter for oss som simpelthen ikke får nok av jakting,eller snakke om jakt,tenke på jakt osv.Fruen er relativt fortvilet over undertegnede akkurat nå.Hu sier jeg like godt kan komme meg avgårde på jakt med engang,for selv om kroppen min er her,er hodet ett annet sted :lol:

Jeg jakter på det meste som kan krabbe og gå,men det er skogsfugljakta som ligger meg nærmest hjerte!

Link to comment
Share on other sites

selv om kroppen min er her,er hodet ett annet sted :lol:

Jeg jakter på det meste som kan krabbe og gå,men det er skogsfugljakta som ligger meg nærmest hjerte!

 

Kjenner meg igjen der om dagen... ting som gjøres på jobb må gjøres om igjen både 2 og 3 ganger... :oops:

Om 5 dager braker det løs :D

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til forventinger folk har til jakta begynner da! :shock:

 

I år har jeg latt være å tenke for mye på jaktstarten egentlig, selv om jeg drømmer om storfangst. Har normalt ventet og ventet på at datoen skal komme, men det har endt med skuffelser hvert år. Enten har jeg ikke sett fugl omtrent, eller så har jeg ikke fått jaktet (i fjor var feks fruen på utenlandstur fra 10. - 14. mens jeg satt uten barnevakt). I år ble vi bedt i fest som vi har meldt oss på for lengst. I fjor var det den 5. I år ble det så klart den 11., så helga ryker. Rekker to korte småturer i stedet for hel helg. Fangst har jeg aldri fått åpningsdagen/helgen heller, så for meg er ikke starten så viktig. Det har ofte vært startskuddet for frustrasjoner gjennom hele høsten, noe som nesten fikk meg til å gi opp all jakt i fjor. I år tar jeg det heller med knusende ro og tar tingene som de kommer!

 

Den eneste jakta jeg egentlig har hatt forventninger til i år er duejakta. Synes det er utrolig moro og en fin innledning på jaktsesongen etter fugl, og i fjor gikk den til h.... Selvfølgelig har jeg ikke fått vært på en eneste tur i år heller da ingen av de tre gårdbrukerne jeg kan jakte hos har fått tatt kornet enda... :roll:

 

Så i år starter jakta med null forventninger egentlig! Det er vel da det går bra... :wink: Kanskje detter min første tiur og!

Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg!Drar inn på jakthytta torsdag morra.Synd finværet kom litt for tidlig,for det holder vel ikke til fredag..stusselig å jakte i regnvær nå når det har vært så nydelige dager..Men fugl blir det nok lell.Tipper det blir det beste skogsfuglåret på mange år her!Skal bytte terreng ofte,så jeg ikke bare jakter på samme sted,ingen vits å skyte områder tomt for fugl..skal tilbake i fremtiden og!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...