Jump to content

Duejakt 2008. 2009


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund
hvor mange lokke duer trenger man egentli. har selv 47 stk. å di jakter bra. trenger jeg flere

 

Jeg har vel under halparten av det du har og får da skutt noen duer vær høst vi og. Har faktisk prøvd med fler da jeg hadde besøk av en som også hadde mange lokkeduer uten at jeg syns det jalp særlig mye. Vitsen er at dua ikke ser deg, det er ihvertfall min erfaring. Jeg bruker kamonett og syns det er bra på dua

Link to comment
Share on other sites

ifjor så hadde jeg problemer med å få ned duene. De var ikke intresert i lokkeduene i det hele tatt. prøvde på flere plasser der det var bra med duer, men ville ikke ned, Hadde tillogmed noen nye typer lokkeduer fra uniten som vingene går rundt på, så de ser ut som de er nede for landing, men de hjalp ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde litt duejakt i fjor, og gleder meg til at jeg får prøve det igjen nå :)

Brukte bare noen få lokkeduer, men det kom da noen likevell.

Jeg tenkte også på om jeg skulle lage en slik karusell, men vi får se hva det blir tid til i løpet av sommeren :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle lage en sammen med P1eR her inne på forumet!

 

Noen som vet ca. hvordan man skal lage en? Lurer litt på hvordan motor jeg skal bruke.Hadde også tenkt å lage det slik at man kan ta av duene og sette på andre fugler som f.eks ender.

Link to comment
Share on other sites

Selv sliter jeg med å finne bilder som viser hvordan den ser ut. :roll:

Tenkte kanskje å lage en 3dmodell av den, så jeg har noe å se etter når jeg skal lage den. :)

Tror jeg har "basen" på den ganske riktig, men er usikker på den delen du fester fuglen på. Tenkte å lage den modellen som kan "flakse med vingene"

Dette er hva jeg har så langt. Ikke noe fancy greier! Bare for å se hvordan den virker :oops:

Noen som har en slik en som kan si om dette er i riktig retning, eller om det er helt på villspor? :oops:

 

duemagnet4.sized.jpg

 

Edit: Har oppdatert bildet litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Lær deg å kjenne duenes vaner i dagene før du skal jakte. Studer hvor duene trekker både morgen og ettermiddag. Et godt duejorde tidlig i august kan ofte være ubrukelig når jakta starter 21. august.

2. En hvete- eller erteåker er "hot-spots"

3. Jakta er konsentrert om et morgentrekk og et ettermiddagstrekk.Vær ute i god tid om morgenen, morgentrekket er normalt fra ca 06.00 og fram til ca. kl 10.00, hvor duene flyr til sitt dagleie i skogen. Best tid på ettermiddagen er vanligvis mellom 15.00 og 18.00. Obs! På gode jaktdager trekker duene hele dagen!

4. Bruk et kamuflasjenett, gjerne også klær og hatt med kamuflasjefarger. Nettet er lett å flytte hvis du har plassert deg feil i forhold til duenes trekkruter. Plassere nettet i jordekanten eller ved et tre ute på jordet.

5. Sitt komfortabelt, men ikke for komfortabelt. En jeger i en campingstol blir eksempelvis fort litt baktung og treig når duene plutselig dukker opp.

6. Bruk lokkefugler. Rundt 20 lokkefugl i begynnelsen av sesongen, gjerne enda flere når duene har begynt å flokke seg senere på høsten. Plassere lokkefuglene innenfor skuddhold med hodet mot vinden og stjerten opp. En beitende "dueflokk" ser mer trygg ut enn en flokk hvor alle sitter og titter opp.

7. Sitt stille i skjulet! Ikke gjør den minste bevegelse før duene henger over lokkeduene.

8. Bruk "fin" haglstørrelse. Hagl nr. 7 er manges favoritt. Skyt om mulig sittende og unngå unødvendige bevegelser.

9. Alle værtyper, unntatt styrtregn, duger. Generelt trekker duene mer når det blåser. Dette gir ofte mer duer over lokkeduene, men samtidig er de mer sky. Vind gir morsom og fartsfylt skyting, men husk å besinne deg når duene er utenfor skuddhold.

10. Legg ut nyskutte duer med utslåtte vinger. Ovenfra ser dette ut som duer som går inn for landing.

11. I legdeåker er en god apportør en klar fordel for å hente inn felt fugl, som har blitt borte i åkeren.

Link to comment
Share on other sites

Har stygge planer om å ta med salongen når jakta starter sjøl. Sette på lyddemperen og skaffe meg skytestokk. Det MÅ jo bare bli vellykket det! :) Er jo en tålmodighetsprøve da, å vente til dua sitter stille på bakken. Litt greiere sånn sett med hagle. To løp og kan skyte i flukt. Blir å ta med begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg prøvde med salongen, så fløy de vekk når jeg skaut. Men så kom det selvfølgelig noen nye etter en stund. :)

Hadde ikke lyddemper da. Men tror ikke det er så annerledes med lyddemper egentlig.

Har prøvd med lyddemper på både kråker og måser, og fuglene stikker som regel av når jeg har skutt første skuddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei alle sammen.

(Første posten min på forumet forressten.)

 

Har tenkt til å jakte duer i høst. Har fått mange råd, både andre steder og her. Har også fått med meg at i tillegg til lokkeduer kan duelokk hjelpe !? Har googla litt etter duelokk, men ikke funnet noen butikker som selger dettte. Så spm blir : Hvor kan man kjøpe duelokk ? Vet man kan lage lyden med henda, men har prøvd lenge nå, uten å lykkes :) Har vel egentlig gitt det opp.

 

El-JoniZ

Fersk jeger ( nesten akkuratt tatt Jegerprøven)

Link to comment
Share on other sites

Ser at duefløyta ligger tilsalgs der for 198 kr. Sikkert ok pris. Men ser ikke ut som om de selger den i nettbutikken og ettersom jeg bor i Akershus vil det være litt drøyt å dra helt til Fauske for å kjøpe den.

 

Noen andre steder de selger den ?

Link to comment
Share on other sites

De har en butikk i Drammen!

Du kan sikkert sende en mail til dem for å spørre om de kan sende den.

Hvis ikke fant jeg en her http://www.deal.no/kategori.cfm?kid=4718

Lurer på om de har det på xxl også, synes å huske at jeg så det der en gang, men det står ikke på hjemmesiden dems...

 

 

Tror jeg sender dem en mail ( Jaktdepoet ), ettersom de selger lokken noe billigere enn på deal.no. 198 for lokken på jaktdepoet og 296 på deal så det er noe å spare ;)

Link to comment
Share on other sites

Fant et par bilder fra duejakta ifjor.

 

DSC00012.JPG

Ble 45 som vi fant denne dagen. Var nok en 10-15 som vi ikke fant. Dette fordi at de ikke ville ned på duene denne dagen. De satt seg bare i buskene over oss så vi tok de der i steden. Men da datt mange ned i kratt osv og var umulig å finne. (Det blir siste gang da jeg håper å ha en hund som apporterer litt til høsten).

 

Som dere ser til høyre på bildet så sitter vi bare inni litt kratt med bra kamoflasje på oss så trenger man ikke alt det kamonettet og det styret. Denne dagen så var det med en som aldri hadde vært med å jaktet noe særlig due før. Men var med på opplæringsjakt da han bare er 14 år. Kan si det sånn at han ble bitt av basillen.

 

DSC00015.JPG

Var ute 2 turer totalt i fjor og ble rund 85 som vi fant pluss en del mat til reven. Pluss mye bomskyting. Måtte hjem etter mere skudd da vi gikk tomt. Duejakta er nesten den jakta jeg gleder meg mest til.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det at vi ikke ville hente de. Ganske sikker på at de vi ikke fant var døde. Vi letet og letet i skogen men var umulig å finne.

 

 

Ganske grei søknad om krav til ettersøkshund på fuglejakt.

 

Om du leser nøye så ser du at til høsten så har jeg antaglivis en apportør, så jeg har lært av det. SÅ for min del så er det ikke så nøye om det blir krav til ettersøkshund på fuglejakt. Eller småvilt generelt.

Link to comment
Share on other sites

Uten ønske om å kuppe tråden.

Men det å ha med seg apportør på småviltjakt er ikke et spørsmål OM det kommer et krav, men mer et spørsmål om NÅR det kommer krav.

 

For egen del, handler dette om å ikke la det ligge igjen vilt etter at eg går fra stedet.

Som jeger med stående hund har eg opplevd å komme etter støkkjegere som har skutt på fugl, ikke funnet den og gitt opp/registrert det som bomskudd. Så kommer plutselig hunden inn med fugl uten at eg har skutt.

 

Er eier av to hunder som eg vet vil gjøre alt i sin makt for å få hjem alt vilt. Fra mink til tiur.

Link to comment
Share on other sites

Uten ønske om å kuppe tråden.

Men det å ha med seg apportør på småviltjakt er ikke et spørsmål OM det kommer et krav, men mer et spørsmål om NÅR det kommer krav.

 

For egen del, handler dette om å ikke la det ligge igjen vilt etter at eg går fra stedet.

Som jeger med stående hund har eg opplevd å komme etter støkkjegere som har skutt på fugl, ikke funnet den og gitt opp/registrert det som bomskudd. Så kommer plutselig hunden inn med fugl uten at eg har skutt.

 

Er eier av to hunder som eg vet vil gjøre alt i sin makt for å få hjem alt vilt. Fra mink til tiur.

 

 

Fordel med hund på nesten all jakt ja. Kravet vil komme, når får vi se. Syntes de skal fjerne blyforbudet først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...