Jump to content

Har en 16-åring lov til å jakte aleine med rifle på Småvilt?


jegeren123

Recommended Posts

Da jeg var 16, for 20 år siden, fikk jeg kjøpe salong, og brukte den flittig på fuggel.

 

Kan vel også oppfordre deg til å søke i lovverk før du spør her. Finner du ikke det du lurer på på www.lovdata.no skal du selvfølgelig spørre de som vet mer, men det vanlige her er vel å undersøke først, og siden spørre. Og ikke diskuter om en forskrift kan tøyes i en eller annen retning. Vi forholder oss til lovverket, og om ikke holder vi det for oss selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 3. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler

§ 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

 

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

 

 

 

Kapittel 2. Aldersgrenser

0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

 

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

 

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Som sagt betegnes rådyr som storvilt så da kan du ikke jakte alene, men du må jakte under forsvarlig tilsyn av en som er over 20 år og har betalt jegeravgift og jaktet i mer enn 3 år. Du må også ha bestått oppskyting og jegerprøve

 

KILDE:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-002.html

Link to comment
Share on other sites

Siden du har lov å jakte med børsa, så har du lov å lane den så lenge vandel og sånne ting er i orden...

 

EDIT:

Etter å ha frisket opp gjeldende lover og forskrifter, så ser jeg at denne ikke var helt som jeg mente å huske.

 

Det kreves faktisk politimesterens tillatelse for å bruke våpen alene som 16-åring. Har du vandel i orden, og jegerprøven eller opplæring av NJFF (da for baneskyting), så skal det kun være en formalitet å få sådan. Ta en tur innom kammeret for sikkerhetsskyld!

Har aldri hørt om dette håndhevet med anna enn sunn fornuft fra dem som låner ut, men det er da så.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I løpet av helgen nå, så snakket jeg med et familiemedlem, som jobber i NJFF, og har ansvar for skyting, våpen, aldersgrenser og småviltjakt, og han + 4 andre kolleger som var til stede, sa det at det er ikke lov for en 16 åring å gå med rifle aleine på verken småviltjakt, eller storviltjakt. Blir man tatt for det, blir man fratatt jaktretten i minimum 2 år :( Så tror det er best å holde seg til hagla :D

Link to comment
Share on other sites

Da får du be dem om å vise deg hvor dette står i lov eller forskrift. Kan hende de får seg en overraskelse ;-)

 

Det er ikke NJFF som fratar folk jaktretten, det er det eventuelt en domstol som gjør. Og domstolene må forholde seg til gjeldende lover og regler; står det ikke i loven at det er forbudt, så er det ikke det!

 

Med forbehold om at jeg ikke er jurist, så kan jeg ikke huske å ha sett noe slikt skille mellom hagle og rifle hva aldersgrenser på jakt angår. Ikke lærte jeg noe slikt da jeg tok jegerprøven for en god del år siden, heller. Skillet er, så vidt jeg vet, mellom stor- og småviltjakt. Ikke mellom hvilke våpen du velger å skyte småvilt med.

Link to comment
Share on other sites

lurte på det samme selv for noen år siden. snakket med NJFF og har i senere tid snakket med noen naboer som jobber i jegerregisteret og i direktoratet for naturforvaltning. fikk da svaret at en 16 åring kan jakte småvilt alene med rifle (ikke rådyr :!: ). og man kan ikke jakte rådyr alene med hagle som 16-åring.

 

har også snakket med eldre jegere som sier annet igjen, men regelverket forandres vel...

Link to comment
Share on other sites

I løpet av helgen nå, så snakket jeg med et familiemedlem, som jobber i NJFF, og har ansvar for skyting, våpen, aldersgrenser og småviltjakt, og han + 4 andre kolleger som var til stede, sa det at det er ikke lov for en 16 åring å gå med rifle aleine på verken småviltjakt, eller storviltjakt. Blir man tatt for det, blir man fratatt jaktretten i minimum 2 år :( Så tror det er best å holde seg til hagla :D

 

men hvofor fikk jeg godkjent 2 stk rifler på meg vis det ikke er lov ?

jeg skal ringe politiet på tirsdag eller onsdag og høre med de

Link to comment
Share on other sites

thehunter, slutt å tulle! du trenger ikke å kontakte politiet for å få bekreftet at du har lov til å ha lov. Kan dere ikke bare kjøpe dere et hefte med forskriften i,lese dette, isteden for å diskutere side opp og side ned med hva dere tror er rett? Det har blitt gjengitt utdrag fra våpenforskriften lenger oppe på sida med korrekt sitat, og likevel turer dere fram med samme tøvet

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Et lite spørsmål til thehunter, hadde du noken skyteresultat å vise til da du søkte på riflene i 223 og 308? :?:

 

det eneste jeg skrev i søknaden var at jeg skulle bruke riflen til jakt, jeg regner med at du mener bane skyting.

jeg skrev vell at jeg skulle bruke 308 på storvilt :D

Link to comment
Share on other sites

Tar ikke folk vare på jegerprøvebøkene sine? (De av oss som har tatt prøven...)

 

Aldersgrenser

Den som utøver jakt og fangst på småvilt må være fylt 16 år,

og den som utøver jakt på storvilt må være fylt 18 år.

 

I følge bestemmelsene for utøvelse av jakt kan man altså jakte med rifle på småvilt fra fylte 16 år.

Så lenge dette ikke er regulert av andre lover og/eller forskrifter kan man da bare kjøre på.

Ser ingen grunn til at det skal være det, da det har liten praktisk betydning om noen løper rundt

med rifle eller hagle. :)

Link to comment
Share on other sites

Aldersgrensen for jakt, ALENE, med rifle er 18 år. Dette skal alle vite. Det er ikke størrelsen på viltet det kommer an på, det er størrelsen på våpenet. Derfor kan ikke en 16 åring gå på småviltjakt, ALENE, med rifle! Ferdig arbeid!

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

Overskriften endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.

 

 

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

 

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.

 

Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler.

 

Egentlig unødvendig å nevne dette. Alt står i jegerprøveboka. Du kan spørre hvilken som helst jegerprøve-instruktør om en person under 18 år kan gå på jakt med rifle.

  • Dont like 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Aldersgrensen for jakt, ALENE, med rifle er 18 år. Dette skal alle vite. Det er ikke størrelsen på viltet det kommer an på, det er størrelsen på våpenet. Derfor kan ikke en 16 åring gå på småviltjakt, ALENE, med rifle! Ferdig arbeid!

 

Kapittel 2. Aldersgrenser

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret.

Fangst av gaupe og jerv krever særskilt tillatelse fra fylkesmannen, jf. § 31

 

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29526

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg mente 13, eller 7 år for den saks skyld. Det begynner å bli noen år siden jeg var 13 og tok jegerprøven, men det det er snakk om i denne tråden er å jakte alene meg bekjent har alle (uansett alder) lov til å jakte så lenge det skjer i opplæringsøymed og i trygge former.

Link to comment
Share on other sites

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med

våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i

opplæringsøyemed når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha

utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha

tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å

kontrollere og instruere vedkommende.

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i

opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog

lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg

krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Beklager hvis dette ble OT

Link to comment
Share on other sites

så lenge alle er enige om at det faktisk er alenedet er snakk om. En 13 åring har lov til å jakte på og skyte elg sammen med en veileder (og en 16 åring med egen rifle trenger ikke å låne rifla)
Nei jeg mente 13, eller 7 år for den saks skyld. Det begynner å bli noen år siden jeg var 13 og tok jegerprøven, men det det er snakk om i denne tråden er å jakte alene meg bekjent har alle (uansett alder) lov til å jakte så lenge det skjer i opplæringsøymed og i trygge former.

 

:shock: Tilater meg å siter deg Hassel fra en annen tråd Sitat: Har dere satt dere inn lovverket her gutter?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn at man må være 14 for og ta jegerprøven. og kan da være med på opplæringsjakt på småvilt, man kan da også jakte med rifle. (ikke på rådyr) når man har fylt 16 har man lov til og jakte småvilt alene og være med på opplæringsjakt på storvilt (rådyr, rein, hjort og elg).

Link to comment
Share on other sites

Å kalle rådyr småvilt blir feil. Men siden man kan jakte det med hagle, blir det også feil å kalle det storvilt. Men tråden her stiller et enkelt spørsmål: Kan en 16 åring gå alene på jakt med rifle? Jeg mener svaret er nei! Man må være 18 år for å erverve seg en rifle, så hvordan i alle dager skal en 16 åring kunne gå på jakt, alene, med rifle da?? Det er jo dette jeg henviser til i våpenloven Taiko!

Link to comment
Share on other sites

Kan en 16 åring gå alene på jakt med rifle? Jeg mener svaret er nei!

 

Her er det IKKE spørsmål om hva DU MENER men hva som STÅR i lover og forskrifter.

Slutt å villede de som vil jakte SMÅVILT med rifle etter fylt 16 år og har sine papirer i orden!

Det eneste du har rett i er at vedkommende ikke kan jakte rådyr med rifle.

 

 

LOV 1961-06-09 nr 01: Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.

 

 

Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

Overskriften endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

 

FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

 

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

Jeg får sitere fra sitatet du hadde i et tidligere innlegg :wink:

Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

 

Hvis du leser hele tråden så er det flere som ved alder under 18 har fått dispensasjon til å kjøpe rifle.

 

Men du skal da få tolke loven akkurat som du vill :D

skitt jakt :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å få inn i huene deres at en 16 åring ikke kan gå alene på jakt med rifle! Det er helt utrolig at dere ikke forstår loven. Men for all del, send en 16 åring alene på jakt med rifle.

Han kan, med særskilt dispensasjon søke om å få kjøpe en rifle når han er under 18, men over 16, hvis han har en til å oppbevare våpenet forsvarlig for han. Tror dere, helt seriøst, at han får jakte alene med våpenet han må ha en "foresatt" til å oppbevare for seg?

Selv om jeg kan kjøpe en bil når jeg er 16 år, betyr det ikke at jeg kan kjøre den alene før jeg blir 18! Men jeg kan kjøre i den sammen med noen som tilfredstiller kravene til å kjøre bil alene. Dette er akkurat samme prinsippet.

Hvis dere virkelig er så ufattelig kjørt utpå jordet, så la det bli. Jeg har sagt mitt, snakket med tre forskjellige jegerprøve-instruktører og samtlige sier det samme: EN 16 ÅRING KAN IKKE GÅ ALENE PÅ JAKT MED RIFLE.

Og bbdg: neste gang du møter en 16 åring med en 375HH på rypejakt, ring meg og fortell! Vær så snill! Lær dere loven gutter, før dere villeder andre unge som TROR de har sine papirer i orden!

  • Dont like 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis dere virkelig er så ufattelig kjørt utpå jordet, så la det bli. Jeg har sagt mitt, snakket med tre forskjellige jegerprøve-instruktører og samtlige sier det samme: EN 16 ÅRING KAN IKKE GÅ ALENE PÅ JAKT MED RIFLE.

Og bbdg: neste gang du møter en 16 åring med en 375HH på rypejakt, ring meg og fortell! Vær så snill! Lær dere loven gutter, før dere villeder andre unge som TROR de har sine papirer i orden!

 

Jeg syns heller du skal vise til en lov eller forskrift der det faktisk står at en må være 18 for å ha lov til og jakte med rifle. Foreløpig har du visst til lov om skytevåpen og ammunisjon og paragrafen om erverv, men ikke til en konkret plass der det står at 16åringer IKKE har lov til å jakte etter småvilt med rifle.

 

Andre har derimot visst til forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst der det klart og tydelig står at en 16 åring har lov til å jakte småvilt alene. Det står heller ikke noe i forskriften om at det er forbudt å jakte med rifle for en 16 åring på småvilt alene. Så jeg vil gjerne vite hvor det konkret står.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...