Jump to content

Lading av ITX- Alternativt hagl-materialet


Kobble

Recommended Posts

Lading av ITX

 

Hepp, tenkte jeg skulle lage en tråd basert på mine erfaringer med lading av ITX. ITX er ett hagl som etter hva jeg vet, kun kommer for hjemmelading. Det selges kun av http://www.ballisticproducts.com

I følge reklamen skal det være snilt med løpet og ikke fullt så snilt med viltet.

http://www.ballisticproducts.com/products.asp?dept=370 mere info der. Hvis halvparten av det de reklamerer med er sant, så er dette absolutt brukande til div vilt i Norge. Jeg kjøpte meg en pose med str. US# 6 og en pose US#4 tidligere i sommer. Har endelig fått kruttet så nå starter testingen. Har «planlagt» dette en stund så hvilke ladinger jeg skal prøve har jeg visst en stund og komponenter er innkjøpt etter dette.

 

Ladeområdet...

w2dcom.jpg

 

ITX us# 6

n3vlzm.jpg

 

to stk ferdige patrontyper

x1jzux.jpg

 

24l32ph.jpg

 

 

Planen er og bruke US6 til rypa og US4 til and\gås(over lokkefugl) og skogsfugl.

 

Jeg bruker kun kaliber 12 for øyeblikket og begge ladinger er derfor for kaliber 12

 

Til rype så har jeg fått «laget» en lading fra BPI(hjelpsomme folk)

 

(LadeID 100310-1839) Finnes på Load of the week på følgende link http://www.ballisticproducts.com/load031210.htm

 

Den bruker:

Federal Gold Medal hylser 12\70,

Federal 209A tennhetter

32 gr. med Longshot-krutt,

VP53 wad(med Mica dust)

1 oz med ITX. (pellet count 232)

Stjernebrett.

Oppgitt trykk er 10000 PSI

Oppgitt fart 1525FPS ( ca 464m\s !!)

 

Denne var meget tight og fin i bretten.

 

Lading for US4 fant jeg i en publikasjon jeg fikk på PDF fil ifra BPI(ladeID 90901-1266).

Fiocchi hylser 12\70,

Fio 616 tennhette.

30 gr med Longshot-krutt,

VP60 Wad (Helarco) (m Mica dust)

1 1\8 oz med ITX. (pellet count 197)

Stjernebrett.

Oppgitt trykk er 9700 PSI,

fart oppgitt er 1355 FPS(ca 413m\s)

 

De ladet greit.

 

 

 

Testet på 30 meter. Drar en sirkel på ca 75 cm rundt den største cluster med hull, teller så opp antall treff innenfor den sirkelen. US 6 kun testet med Beretta 686 Silver pigeon. Us 4 testet med både beretta og Stoeger P350 Pumpehagle. Choker brukt på beretta Skeet cyl og IC (1\4). Stoeger Skeet cyl.. Dette for at jeg vanligvis kun bruker de åpneste chokene på jakt. Får evt teste andre choker en annen gang hvis dette skulle bli nødvendig;-)

 

Følgende gjelder ladingen med US#6

Testskytingen gav noen vekkere, for det første 30 meter er langt;-) Skeet choke på 30 meter fungerte ikke noe særlig, IC (1\4) fungerte noe bedre men begge lå i underkant av 50% hull. Dette gjør nok at jeg fremdeles kommer til og begrense skytingen min på fugl under 30, trolig holde meg rundt 20 meter. Jeg kommer og til og skifte choker og gå med IC (1\4) og Modifies (halv) i stedet for Skeet og IC (1\4)

 

@ 20 meter så samla rypepatronene strålende. Skeet ca 75% og IC (1\4) ca 90%

 

Inntrengning ble målt i tørre telefonkataloger på 30 meters hold. Bra inntrengning ca 230-250 sider. Dette er jeg fornøyd med og mener det kan sammenlignes med bly? Haglene ble ikke spes deformert holdt greit sammen. I hverfall ikke pulverisert.

 

 

 

 

Følgende gjelder US#4

@30 meter Skeet i Berettan ca 50% treff IC (1\4) choke ca 65% også her må jeg endre chokene. Blir til at jeg bruker samme som på rypejakt. Skal seff teste dette enda mere med de gjeldene choker, men hadde ikke med de i dag på testingen.

 

@30meter med Stoeger hagla. Skeet samla som IC (1\4) i Berettan, altså ca 65% innenfor 75cm sirkel. Her skal jeg og teste en annen choke, men er egentlig greit fornøyd med ladingen.

 

Inntrengning på denne patronen ble i overkant av 250 sider på 30 meters hold. Er fornøyd med det. Relativt gode patroner og skyte med

 

Testmyra vår.. Neste gang tror jeg det blir noe annent en papirrull, da dette ble noget tungvindt.

2q9b389.jpg

 

Ble da noe papir til slutt

2d79369.jpg

 

 

 

Fikk dessverre ingen gode bilder av testpapiret så kutta ut og legge ut dem..

 

 

Noen er kanskje interisert i hvilke priser det kommer på.

For 7lb(3,18 kg) med ITX betalte jeg 123$(738-- 923 m\mva)*Frakt holder jeg utenfor.

7lb tilsvarer 112oz. Altså vil ITX i 1oz ladinger koste omtrent ca 8,24 kr pr patron

i 1 1\8 ladinger så vil det holde til omtrent 99 patroner og prisen blir da ca 9,32kr pr patron

Kruttet vil bli ca 1,50 kr pr patron i begge ladinger

Tennhette ca 70 øre

Hylser ca 0-60 øre pr stk. (spørs om man finner rett på leirduebanen)

Wad ca 20 øre pr patron.

 

Summa summarum

28grams(1oz)lading ca 11,24 NOK

30 grams(1 1\8OZ) lading ca 12,32 NOK

 

*Grunnen til at jeg har holdt frakt utenom er at jeg i tillegg kjøpte inn en god del annet utstyr, samt spleiset på frakt med tre kamerater. Skal man kun handle inn hagl så vil regnestykket se helt anderledes ut.

Kjøpte og 4 poser ITX, da en kamerat også skulle ha to, og fikk det enda litt billigere på grunn av det 123$ pr pose mot 129,5$ vanlig pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått testet ITX på praktisk jakt. Datagrunnlaget er ikke det største, men ble da noen ryper på turen. Førsteintrykket er meget bra. ca 80 prosent av rypene som ble truffet døde i smellen, har dog ikke spist noen av de enda, så kan ikke si noe om dybdevirkning etc, så det får jeg ta senere. Jeg har tidligere med vismuth, hatt en tendens til og vingeskyte\"skadeskyte" flesteparten av rypene, dette har da resultert i løpeturer evt oppfølgingskudd. Med ITX så var dette problemet betraktelig redusert, føler jeg(som sagt datagrunnlaget er knapt, så dette er synsing). Jeg føler at ITX er mye bedre enn hva vismuth er, dette gjelder både på hold fra 10-20 meter og over. Jeg kommer nok til og kun bruke ITX på rypejakt\småvilt framover. Planlegger og kjøpe inn noen flere poser i løpet av vinteren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Frakt kan gjøres relativt rimelig. Jeg brukte sjøfrakt fra statene til Norge ca 300,- for denne.. Tror innenlands frakt i statene kom på ca 50$. Men jeg har bestanding bestillt sammen med flere så fraktene har vært delt opp. I tillegg har jeg bestillt en del mer enn bare hagl, så har ikke regnet ut prisen pr patron m frakt. Uten frakt er prisen ca 11- 12 kr pr smell.

 

Klarer man seg med stål til sjøfugljakt så snakker vi ett helt annent regnestykke. Da er det andre på forumet som kan mer om det enn meg;)

 

 

MVH

Kolbein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...