Jump to content

Ladedata nosler E-tip 150grs i .308win


rotorhead

Recommended Posts

Massive kuler trenger en del hastighet for å fungere tilfredsstillende. Bra hastighet krever de beste kruttene. N140 er ikke det i denne kombinasjonen.

 

Hodgdon CFE 223 gir ekstremt gode hastigheter med 150'ish kuler i 308. Jeg grafet 150 E-tip til 917m/s ut av 308 pipa mi som er 63cm lang. Det er nok 50-70m/s mer enn en får med selv de spenstigste ladningene og 140 krutt. 540/550 er bedre valg i så måte om du er låst på finskekrutt.

 

CFE gir også samme hastighet med 155 grs kuler i 308. Da er plutselig en 308 blitt flattskytende og ganske så giftig.

 

De smale kruttene til Hogdon som Leverrevolution(LVR), Superformance(SPF) og CFE gir ekstremt gode resultater der de fungerer. Men er ikke all round krutt som passer til alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med homogene kuler og 308 i ca 9år nå. Rådyr, elg og rev. Til og med sel. Noen av de tidligere generasjonene var vell trege, men mye har skjedd i løped av årene.

 

E-tip`derimot, er etter min erfaring svært lett ekspanderende. Og er den kulen som har blitt førstevalget til elgjakt.

 

Alle mine ladninger med homogene kuler hav vært med N140. Alle patroner har prestert tilfredsstillende, selv til elgjakt. Med unntak av ett tilfelle med 180grs Naturalis på ca 180m. Det ble for tøft for 308`n.

 

Ekspansjons tester i vanntank på 300m som jeg har gjort, viser at E-tip ekspanderer lettere en enkelte loddede blykuler. Skal prøve å finne bilde av test kulene. De har faktisk ekspandert nesten tilsvarende som kulen på bilde.

IMG_0176.jpg

Kulen på bildet er en av mange som jeg har plukket ut av elg. Tror jeg har liggende ca 10stk E-tip, som jeg har plukket ut av elg. Og alle ser ut som et reklamebilde.

 

Ladningen jeg til slutt har landet på er 44grs N140. Gir ca 825 i min pipe. Har i mange år bruk 43grs N140, men merker ingen praktisk forskjell.

 

NB! Den mantler noe jævelig.

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder jeg hadde liggende i Photobucet av E-tip og naturalis som er plukket ut av elg.

 

Her er 180grs Naturalis som ikke var helt optimal i 308-fart på 180m.

IMG_2169.jpg

 

Dette funker bedre: 170grs Naturalis. Den ene litt over 100m og den andre litt under, hvis jeg ikke husker feil.

IMG_1650.jpg

 

Resten er E-tip fra div.avstander på elg.

IMG_2157.jpgIMG_2144.jpg

DSC00018.jpgDSC00016.jpg

IMG_2164.jpg

 

Tror detaljer om avstander ligger i tråden om: Kuler Fra Elg.

Link to comment
Share on other sites

I et jaktvåpen er dette ikke et umidelbart problem. Løpskvaliteten har også mye å si for hvor fort mantelen bygger seg opp. I de aller beste løpene blir det kanskje aldri behov, sett at riflen kun brukes til jakt. I løpet jeg har nå (Shilen Select Match Grade) registrerer jeg relativt lite mantling i forhold til andre, men uanset mye mere en med konvensjonelle kuler.

Men hvis riflen også brukes til andre formål, og du foreksempel vil optimalisere presisjon på en annen type kule, vil du nok til slutt komme til et punkt der mantelfjerning blir nødvendig.

I tilfellet med mitt første løp (standar fabrikk pipe) mantlet det så mye at jeg etter kort tid fikk merkbare hastighetsvariasjoner. Til slutt gikk det også ut over presisjon.

 

Jeg bruker KG-industries sitt kobber middel KG12.

Forrester Bore Foam eller Wipe-out er også et raskt og enkelt alternativ. Enkelt skal ha det til at Forester fremprovoserer rust. Jeg har ikke registret det de gangene jeg har brukt det. Kanskje en myte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok nybegynner på lading, men jeg tok utgangspunkt i 168gr kule og ladet med n150.

På stigende antall grains nådde jeg god samling på begynnende komprimert lading i normahylser.

 

Ang. mantling så opplever jeg e-tip som bedre enn NM60.

Forest -skummet tar mantlinga, men anser ikke mantling som noe problem etter at jeg sluttet å med NM60.

 

Våpenet er en Remington mod Seven, lett som den er, oppfatter jeg e-tipen som meget presis.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fikk tatt meg en tur på skytebanen i dag, sist ble jeg skuffet over denne kulen og presisjonen på ladningene mine.. Men det viste seg at det skyldes løse skjefteskruer...

Så i dag fant jeg en ladning jeg kommer til å bruke.

43,5grs N-140 med col 71mm.

Gav konsistente samlinger på 18-20mm.

Link to comment
Share on other sites

Limitededition37

Du trenger ikke å gå ned til 130 gr. Hvis du tenker på hastighet. Jeg får 914 ms. I mi 45 cm pipe. Tatt BC i betraktning på disse to kulevektene vil det nesten ikke være målbare forskjeller i kulebane. Jeg fant ihvertfall ut at 150 gr. Flyr bedre enn 130 gr. Kula. Vel å merke Max ladning for begge med CFE223 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Hodgdon CFE 223 gir ekstremt gode hastigheter med 150'ish kuler i 308. Jeg grafet 150 E-tip til 917m/s ut av 308 pipa mi som er 63cm lang. Det er nok 50-70m/s mer enn en får med selv de spenstigste ladningene og 140 krutt. 540/550 er bedre valg i så måte om du er låst på finskekrutt.

 

 

Hvor mange grs Hogdon CFE 223 bruker du for å oppnå slike hastigheter?

Hvilke hylser bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Dumt spørsmål jeg har svært liten erfaring med homogene kuler. Bortsett fra gamle barnes X. Hvordan er E-tip på hjort ( kolle ,kalv ,fjordyr) og rådyr ?

308 Win -300 win mag.

Blir ekspansjonen god nok ? eller blir det helmantel effekt .

Link to comment
Share on other sites

Dæsken, det var litt av noen hastigheter. Om en hadde stabil tilgang på slikt krutt kunne 300en fort ha blitt stående I skapet til fordel for .308en. "Trenger" dette kruttet lange løp for å få gode hastigheter. Hvordan ser hastigheten ut med nymotens stutte piper på rundt 50 cm?

Link to comment
Share on other sites

vavlo, vi tar det en gang til:

 

308 Win

45 Cm pipe

Barnes TTSX 150 gr

914 m/sek Vo

Hodgdon CFE 223. 51 gr COL. 71,7 i MITT kammer, mål friflukt i ditt:-)

 

I en Shilenpipe match grade 65 Cm. Har jeg sett chronyen vise 972 m/sek med denne ladningen og COL PÅ 71 mm,,,,med lett indikasjon på

at reduksjon på et grain eller to er det smarteste, siden sommeren ikke er kommet til NordNorge ennå.

Og du kan trygt plassere 300 i skapet:-)

Link to comment
Share on other sites

OFT da dette ikke gjelder gmx men fart med v140.Får nok moralpreken og vell så det men dette er i mine 2 308w.Lapua og rem hylser cronografert til 910 og 930 ms med 61 0g 65 cm pipe.61 pipa har gått noen tusen skudd med denne ladninga i varme og kulde uten merkbare eller synlige overtrykks tegn som løse hetter og slikt.49 grs v 140 cci 200 og hardt komprimert col 72mm.Anbefales ikke til noen!!!Rifla mi gir den beste pressisjonen med denne ladninga i 61 pipa.I 65 pipa slenger de alle veier.Nosler 150 grs bt.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vell ta enda et CFE eksempel når vi først er i gang. Selv om det er OT :winke1:

Det er ingen grunn til å "lobbe" ut kobberkuler med V140 når dette krutte finnes...

 

308 Win.

48 cm pipe.

Hornady GMX 150gr

904m/sek Vo

CFE 223, 50 gr COL 72mm.

 

Å øke til 51 gr gav ingen fartsøkning i min pipe.

Link to comment
Share on other sites

vavlo, vi tar det en gang til:

 

308 Win

45 Cm pipe

Barnes TTSX 150 gr

914 m/sek Vo

Hodgdon CFE 223. 51 gr COL. 71,7 i MITT kammer, mål friflukt i ditt:-)

 

I en Shilenpipe match grade 65 Cm. Har jeg sett chronyen vise 972 m/sek med denne ladningen og COL PÅ 71 mm,,,,med lett indikasjon på

at reduksjon på et grain eller to er det smarteste, siden sommeren ikke er kommet til NordNorge ennå.

Og du kan trygt plassere 300 i skapet:-)

 

Høres rart ut . Det må være Norges sprekeste 308W med 45 cm pipe..914 m/S ?? . Er din Chrony riktig ??.. har du kontroll skutt over en annen kronograf ???

Jeg er særdeles happy med 940 m/s i en 30R Blaser. Sierra gameking 150 grains . RWS hylser og 66 grains Norma 204. Løp 65 cm

 

Kontroller dine data med en annen kronograf.. Dette er neste for bra til å stemme.

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... +NATO.html

Link to comment
Share on other sites

8x75RS

Hvis du bare gidder å lese flere innlegg i denne tråden av andre hjemmeladere som har skjønt at det finnes andre krutt enn VV og Norma, så vil du finne minst fire chronografer til med samme feilen som du mener min har.

Eller enkleste er å gå på Hodgdon sine hjemmesider og studere ladetabeller. Den spesielle egenskapen dette kruttet har gjør seg særdeles gunstig i en 308 Win. Med 150-155 gr. kuler og leverer farta helt ned mot 40 cm. Pipe innenfor trykkstandarden for 308 Win.

Du vil også kunne leke litt med H1000 krutt og superformance kruttet fra Hodgdon til din 30 R....Jeg forsker nå i disse tider med disse kruttene i min egen D99 i 30 R Blaser og vil vel komme med noen artikler om dette på min hjemmeside www.rovviltjakt.no etter hvert.

Uansett i mine øyner er 308 Win. et ufattelig neglisjert kaliber og ved kjøp av den siste utgaven av ladeboka kan du studere oppkoket til Jørund og co med deres egne spesial ladetabeller for 308 Win. Og korte løp (50 Cm) så er det bare trist å lese.....

Jeg vurderer nesten å kvitte meg med drillingen og handle en ny i kaliber xxx.xxx du kan jo gjette:-)

Nå er det ikke slik at jeg vil ha maksimal hastighet ut av ethvert kaliber jeg måtte ha i skapet mitt, men det er jo litt hyggelig at en søt liten rigg med kort låskassen og en pipestubb nesten er på høyde med 300 Win. Mag. Og man kan alltid trekke litt på smilebåndet hver gang disse uendelige trådene om kaliber og løpskapping dukker opp i tide og utide. Den triste, kjedelige 308 Win. Er kongen og jeg trenger ikke noe annet....

Link to comment
Share on other sites

Er disse ladningene trykkprøvd/trykkskutt?

 

150-155grs kuler i 900-912m/s ladninger er trykkskutt fra Hogdon mellom 57-60K Psi så akkurat de kan du stole på. Dataene finner du her

 

En del av de andre dataene kan være/er nok trykkskutt/målt med samme utstyret som de mange 6,5x55 LH ladningene som ofte oppgis uten blygsel og som gir godt med ekstra hastighet (140grs kuler i +900m/s) sammenlignet med alt av tilgjengelige data. På folkemunnet også kalt ATOM utstyret ;-)

 

Jeg har også testet hva det er mulig å få ut av det før det blir ekspansjon på hylsehodet og romme hettelommer med kombinasjonen 155NCC/CFE223 -> det blir styggfort! Men er langt utenfor normale trykkrammer.

 

Det smarteste er å bruke de oppgitte dataene og være fornøyd med den ekstra hastigheten en får med det aktuelle kruttet og som ellers ikke bruke opp sikkerhetsmarginen med sprengladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Testet i dag @17gr.C med 50gr CFE223 bak en 150gr TSX i 308. Col 71mm. 895ms med min Magnetospeed kronograf. Pipa er en S&L 50cm.

Farten var helt grei men spredningen var litt dryg. Skal prøve noen ladninger med halv grain mindre og halv grain mer for å se om det begynner å svinge av den da. Drar ikke på jakt slik samlingen er nå i allefall. Jevn spredning over 9'ern på elektronisk blink. Skaut 10 skudd med 167gr Lapua Scenar ladet til moderat 795ms som gikk som en stråle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...