Jump to content

Kuler fra elg


BigBore

Recommended Posts

Lapua Naturalis 170 grain. Cal 308win:

 

* Kule til høyre: Elg skutt på ca.150m

 

* Kule til venstre: Elg skutt på ca.180m

 

Begge dyrene ble skutt i bogen, og sprang ca.50m før de datt (stein død :twisted: ). Får man kulene til å bra i børsa si, kan jeg trygt anbefale disse :wink: .

img1650um9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skyt et mindre hjortedyr med naturalis på samme avstand med treff bak bog,så tror jeg dyra løper langt!Rene helmantelen..

 

 

Jeg skaut 3 bevere i vår med Naturalis i .308 Win. Det var kvelden med en gang, uten ett eneste spark eller en rykning..

 

180 meter, 15 meter og 130meters hold

Link to comment
Share on other sites

Skyt et mindre hjortedyr med naturalis på samme avstand med treff bak bog,så tror jeg dyra løper langt!Rene helmantelen..

Min far har skutt en god del rådyr (10-12 stykker) med disse kulene de siste årene, å ingen av dem har kommet seg noe særlig langt (20-30m). Enkelte datt på stedet.

 

Etter våre erfaringer stemmer ikke det du sier. Fine slakt ble det også :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he 8)

Kom nettop på hva jeg hadde liggende. Denne kula har vært min favoritt "alround kule" helt siden jeg begynte med jakt.

Da min far for første gang så denne kulen ligge på ladebenken rett før elgjakta, ble hans gutteakige nysgjerrighet vekket til live :lol: . Denne kulen ville han prøve på elg :mrgreen: . Å slik ble det. Kulen debuterte med å felle en 18 spirs okse på 325.kg :shock::lol: . Utgangshastighet ca.780m/s. Avstand ca.100m.

 

Siden den gang har jeg ikke vært i tvil om at en Nosle 180 grain Ballistic Tip vil gjøre jobben på Norsk storvilt. Å for å komme grinebiterne i forkjøpet: Det finnes kuler som gir penere slakt :wink:. Men sant å si, så ble resultatet av denne avskytingen ikke så gæli. Det har i ettertid blitt felt mange elger med denne kulen. Å kjøttødelegelsen har det heller ikke vært noe å si på.

 

Her er iallefall bilde av kulen som ble plukket ut av oksen. Fin liten sopp det.

img1852ju9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Visste jeg hadde disse liggende et sted. Federal Premium ladd med 250 grn Trophy Bonded i 338 WM.

 

Den ene kula fra ca. 20m avstand, gjennom hjertet på en 5 spirs elgokse, rett forfra, gjenfunnet langt bak i ryggraden.

Den andre, dauskudd bak øret, gjenfunnet i nakkehvirvelen. Det om er imponerende er at kulene er omtent helt like, vet ikke hvilken som er hvilken. Skulle tro kula fra nakkehvirvelen skulle bli mer ødelagt.

 

Ikke tvil om at TB er ei kjempekule i dette kaliberet,

 

200809210004ax8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lapua Naturalis 170 grain. Cal 308win:

 

* Kule til høyre: Elg skutt på ca.150m

 

* Kule til venstre: Elg skutt på ca.180m

 

Begge dyrene ble skutt i bogen, og sprang ca.50m før de datt (stein død :twisted: ). Får man kulene til å bra i børsa si, kan jeg trygt anbefale disse :wink: .

img1650um9.jpg

 

 

Disse er altsp skutt med .308, antatt hastighet +/- 800 m/sek?

 

Er den noen som har erfaringer med Naturalis'en i høyere hastigheter? Vurderer den som fremtidig prøveprosjekt til 300RUM...

Link to comment
Share on other sites

230920082150NsWW94SwkpbTJrl2FS.jpg?84

 

Fra venstre: 140 gr. Trophy bonded x 2 og 140 gr. North Fork x 2. Alle skutt fra 6,5x55 på ymse avstander.

 

 

de trophybonded kulene er det ferdigladd fra federal? i så fall ville jeg ha testa hastigheten for på de eskene vi plukket fra så fikk vi ikke større hastighet en mellom 720-740 over 100 m/s for lite, de er oppgitt til 840. blir litt dårligere ekspansjon en om det hadde vært 840, men det viser i alle fall at kula ikke er så hard som alle sier.

 

her er en link der vi testet dem i vått papir,

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 46#p659846

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nosler E-tip 150gr. Cal 308 win.

 

Utgangshastighet: Ikke målt (ladet med 44,5gr With N140)

 

Min nye favoritt :twisted: . Presis langholdskule som gjør jobben, med minimalt kjøttødeleggelse. Elgkalv skutt på ca 100m rett forfra. Gikk gjennom hjerte+++, og ble funnet igjenn i lysken/låret på dyret :o . Men det "værste" var at ingenting av vom og tarmer var skadet :shock: . Hvordan dette har gått til må gudene vite :lol::mrgreen: . Kalven gikk noen meter før den datt.

img2164fy5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lapua Naturalis 180gr. Cal 308 win.

 

Hastighet ikke målt (men alt for lav :mrgreen: ). Ladet med 42,5gr With N140.

 

Kulen på bildet har felt en middels stor elgokse på litt over 100m. Skuddet satt fint bak bogen, men dyret gikk lleennge før det datt :o:(

 

Denne kulen blir for tøff for 308`n. Har prøvd hardere ladninger i telefonkataloger, men tror det har lite for seg. Ville ikke ha skutt på mere en 100m i hvertfall :| .

img2169zi4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nosler E-tip 150gr. Cal 308 win.

 

Utgangshastighet: Ikke målt (ladet med 44,5gr With N140)

 

Min nye favoritt :twisted: . Presis langholdskule som gjør jobben, med minimalt kjøttødeleggelse. Elgkalv skutt på ca 100m rett forfra. Gikk gjennom hjerte+++, og ble funnet igjenn i lysken/låret på dyret :o . Men det "værste" var at ingenting av vom og tarmer var skadet :shock: . Hvordan dette har gått til må gudene vite :lol::mrgreen: . Kalven gikk noen meter før den datt.

img2164fy5.jpg

 

hva er restvekt og diameter på kula? hva tipper du hastigheten ligger på?

Link to comment
Share on other sites

Visste jeg hadde disse liggende et sted. Federal Premium ladd med 250 grn Trophy Bonded i 338 WM.

 

Den ene kula fra ca. 20m avstand, gjennom hjertet på en 5 spirs elgokse, rett forfra, gjenfunnet langt bak i ryggraden.

Den andre, dauskudd bak øret, gjenfunnet i nakkehvirvelen. Det om er imponerende er at kulene er omtent helt like, vet ikke hvilken som er hvilken. Skulle tro kula fra nakkehvirvelen skulle bli mer ødelagt.

 

Ikke tvil om at TB er ei kjempekule i dette kaliberet,

 

200809210004ax8.jpg

 

det er ikke 225gr, mener at tbbc ikke leveres i 250gr. har de kansje gjort det før?

Link to comment
Share on other sites

Nosler E-tip 150gr

 

Diameter:

img2173yi4.jpg

Restvekt:

img2171fb5.jpg

 

Ser ut som om det eneste som mangler i vekt, er plasttuppen :wink::lol: .

 

I forhold til andre homogene kuler jeg har prøvd (eks. fail safe), er denne retningsstabil i dyret, og har god dybdevirkning.

Jeg må si at denne kule imponerer meg :D

Link to comment
Share on other sites

Kan garantere at en Barnes TSX/TTSX er like god eller bedre.

BC'n til E-Tip er overdrevet god.

Barnes opner med en "egg" på hver flik, bedre intrengning og mere utblødning.

 

Naturalis, lav BC og ser uttil å slite med noe Barnes gjorde seg ferdig med tidlig nittitall.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ein elgkalv i år med Federal Fusion fabrikkammo(180grs. kal. 308), holdet var 80m og kalven gikk 20m før den stupte. Det som var bekymringsverdig var at det ikke var gjennomskyting på den lille kalven, det var heller ikke tegn på at kulen hadde truffet bogen på andre siden i det hele tatt! Noen som har opplevd det samme?

 

Har hørt så mye skryt om Fusion at jeg har bestemt meg for å gi den en sjangse til, men skjer det noe lignende igjen så bytter jeg kule tvert!

Link to comment
Share on other sites

Kan garantere at en Barnes TSX/TTSX er like god eller bedre.

BC'n til E-Tip er overdrevet god.

Barnes opner med en "egg" på hver flik, bedre intrengning og mere utblødning.

 

Naturalis, lav BC og ser uttil å slite med noe Barnes gjorde seg ferdig med tidlig nittitall.

 

Overdrevent god BC :?: Har du prøvd den på langhold :?: Har du prøvd den i det hele tatt :?:

BC`n er på 0,469. Hverken mere eller mindre. Det er uten å overdrive en høy BC :wink: . Skyter opp til 750m uten problem. Går så det suser, selv med antatt hastighet. Får de fleste data fra PCB til å stemme i praksis.

 

Når det gjelder "drepe" evnen i forhold til Barnes, kan jeg ikke uttale meg om enda. Har en del erfaring med Barnes, men dette er min første jakterfaring med E-tip`n

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært forbudt å jakte med slike kuler som ser ut som en helmantel,etter å ha truffet en elgokse!Hva er poenget?Hvorfor ikke bruke Mega,Nosler,Accubond,Grand Slam osv?Det er ikke elefanter i Norge..

???

Hvordan det er med de andre vet jeg ikke, men Lapua har da klart å lage kuler med for hardt bly, noen år tilbake, de fungerte som helmantler. Nosler PT som revner har jo forekommet og Grand Slam som puleriseres osv.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært forbudt å jakte med slike kuler som ser ut som en helmantel,etter å ha truffet en elgokse!Hva er poenget?Hvorfor ikke bruke Mega,Nosler,Accubond,Grand Slam osv?Det er ikke elefanter i Norge..

 

Det er vel bare den ene lapua naturalisen fra en .308win som kan se ut som en helmantel av kulene her inne. Her er forøvrig et bilde av en Norma forbedret elite i 6.5x55 som sto mot skinnet i en middels hjortebukk skutt på 50-60 meters hold. En ser omtrent hele kula på bildet da den hadde tømt seg helt for bly på turen gjennom.

DSCF2424.jpg

 

Hjorten hadde fått seg 2 skudd men kule nummer 2 må ha stoppet i lungene et sted da vi ikke klarte å finne den. Jeg ble litt skeptisk til dybdevirkningen på større dyr med denne kula etter å sett dette. (var forøvrig synd det ikke var jeg som skaut, for da hadde vi fått testet swift scirocco i 308win i stedet.)

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært forbudt å jakte med slike kuler som ser ut som en helmantel,etter å ha truffet en elgokse!Hva er poenget?Hvorfor ikke bruke Mega,Nosler,Accubond,Grand Slam osv?Det er ikke elefanter i Norge..

Her er en av grunnene til at jeg ikke bruker konvensjonelle bly kuler.

img2175vw4.jpg

Dette er andre gangen i år. En Norma Elite cal.308 treffer fint plasert inn i bogen (ca 100m), går i oppløsning, og skader vom og tarmer. Fulstendig unødvendig med et bogskudd :evil: . Merkelig nok sverger de to "eliteskytterne" :wink: på laget vår til disse kulene, år etter år. :lol:

 

Kuler som Barnes og E-tip gjør "drepe-jobben" like godt som andre kuler etter min erfaring. Å de lager mindre "Kjøttkake/blodpudding" når du dundrer løs på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Kuler som Barnes og E-tip gjør "drepe-jobben" like godt som andre kuler etter min erfaring. Å de lager mindre "Kjøttkake/blodpudding" når du dundrer løs på korte hold.
Litt uenig, syns X/TSX gjør det raskere med mindre søl. Ikke fordi jeg er i mot bly i kuler, men det fungerer bedre uten i riflekuler.
Link to comment
Share on other sites

Om kulen har blykjerne, eller om den er av massiv kobber, eller sogar av rent bly betyr ingenting for virkning eller ekspansjon. - Dersom anslagshastigheten er tilpasset kulematerialet og form.

 

Det viktigste er å velge en kule som fungerer riktig ut fra hastighet, kuleform, vilttype, kaliber og skuddavstand.

Derfor virker massive kobberkuler best i magnumkalibre og lette kuler. Hvilke av de massive kulene som velges tror jeg ikke spiller allverdens rolle. Jeg har brukt Tonheim sine PBP kuler, og det har virket.

Link to comment
Share on other sites

Jau jau. Litt uenige er vi jo altids :wink: .

 

En god del elg og rådyr har vi (jeg og jaktkompisene) felt med disse kulene: Barnes TSX 150gr, Lapua Naturalis 170 0g 180gr, Nosler Accubond 180gr, Nosler Bal-tip 180gr, Nosler Partition 180gr, Hornady SP 180gr, Lapua Mega 180gr, Rhino solid shank, Sierra SP 180gr.+ 2 elg og 1 rådyr i år med Nosler E-tip 150gr.

 

Etter våre erfaringer har vi, uten tvil, hatt best resultat med de homogene kulene (sett bort fra Naturalis 180gr. Den ble nok for stor/lang 308-gutta :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ein elgkalv i år med Federal Fusion fabrikkammo(180grs. kal. 308), holdet var 80m og kalven gikk 20m før den stupte. Det som var bekymringsverdig var at det ikke var gjennomskyting på den lille kalven, det var heller ikke tegn på at kulen hadde truffet bogen på andre siden i det hele tatt! Noen som har opplevd det samme?

 

Har hørt så mye skryt om Fusion at jeg har bestemt meg for å gi den en sjangse til, men skjer det noe lignende igjen så bytter jeg kule tvert!

 

Sjekk tråden om fusion i 3006

Der er mange som har opplevd samme som deg.

Medan andre meinar det er den einaste sanne løsning på allt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ein elgkalv i år med Federal Fusion fabrikkammo(180grs. kal. 308), holdet var 80m og kalven gikk 20m før den stupte. Det som var bekymringsverdig var at det ikke var gjennomskyting på den lille kalven, det var heller ikke tegn på at kulen hadde truffet bogen på andre siden i det hele tatt! Noen som har opplevd det samme?

 

Har hørt så mye skryt om Fusion at jeg har bestemt meg for å gi den en sjangse til, men skjer det noe lignende igjen så bytter jeg kule tvert!

 

Sjekk tråden om fusion i 3006

Der er mange som har opplevd samme som deg.

Medan andre meinar det er den einaste sanne løsning på allt :wink:

 

Er Federal Fusion det samme som Federal Powershock?

Link to comment
Share on other sites

Nei, Powershock er noe helt annet tror jeg. Ikke sammenlodding mellom mantel og kjerne på den. Tror den er laget for å ekspandere svært raskt. Tipper den egner seg bedre på rev og annet vilt der målet er mest mulig splætt inne i dyret og å unngå gjennomskyting. Tror du gambler skikkelig hvis du fyrer av en slik etter en elg. :o

Link to comment
Share on other sites

Nei, Powershock er noe helt annet tror jeg. Ikke sammenlodding mellom mantel og kjerne på den. Tror den er laget for å ekspandere svært raskt. Tipper den egner seg bedre på rev og annet vilt der målet er mest mulig splætt inne i dyret og å unngå gjennomskyting. Tror du gambler skikkelig hvis du fyrer av en slik etter en elg. :o

 

Ok.

Har brukt powershock på rein i år. Den ene datt på stedet, mens den ene kalven løp 40 meter før den datt rett ned. (Kalven ble nesten vom skudd, sto med litt vinkel)

Det er Powershock 140 grain.

 

Vil fungere poerfekt til rev den?

Link to comment
Share on other sites

Lapua Mega 200gr. Cal 30.06. ca 120m. Bog skudd.

img1906ml8.jpg

Gjør jobben sin den :roll:. Skulle gjerne sett gjennomskyting i bog på dette holdet med 30.06 + litt "granat" effekt når den tømmer seg for bly. Men på langt nær så ille som foreksempel Hornady kulen i Norma Elite.

En god og rimelig kule Mega`n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt "off-topic", men siden det debatteres litt på siden om bly vs. homogen, får det våge seg...

For endel år siden brukte jeg Barnes-X i min 308 på reinsdyrjakt. Skjøt ei simle med en loddrett fjellskrent som bakgrunn. Kula tok livet av simla med lite ødelagt kjøtt. Vel og bra. Det som ikke var så bra, var at kula gikk gjennom simla, skiftet sannsynligvis litt retning, traff fjellskrenten og skiftet retning igjen. Den nye kursen var MINST 90 grader avvikende fra den opprinnelige, og i retning min jakt-kompis 400-500m unna. Han hørte kula hvine over hodet og forsvinne innover vidda.

Det ble siste gangen ei homogen kule fant veien til et av mine riflekammer...

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vel skjedd med ei lodda kule også?

Joda. I teorien kan vel alt som forlater et børseløp ta en uventet retning. Men jeg innbiller meg at "harde" homogene gjør dette lettere enn "bløte" blykuler.

Og min snevre erfaring med homogene kuler har gitt et inntrykk av at disse gir gjennomskyting, men ofte fortsetter sin framferd med "uforminsket styrke". Og meningen er vel at energien skal legges igjen i dyret...?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vel skjedd med ei lodda kule også?

Joda. I teorien kan vel alt som forlater et børseløp ta en uventet retning. Men jeg innbiller meg at "harde" homogene gjør dette lettere enn "bløte" blykuler.

Og min snevre erfaring med homogene kuler har gitt et inntrykk av at disse gir gjennomskyting, men ofte fortsetter sin framferd med "uforminsket styrke". Og meningen er vel at energien skal legges igjen i dyret...?

Legge igjen energien i dyret :?::? Hvis kulen stopper i dyret, er det mest sansynelig et tegn på at den, med si konstruksjon og "oppførsel" i dyret, har for liten energi til å trenge igjenom. Poenget er ikke å legge igjenn så mye energi i dyret at du regelrett slår det ihjel. Så mye energi greier ikke ei riflekule å "legge igjen" i dyret. Poenget må da være å oppnå raskest mulig utblødnig (det jo på dettte viset den dauer for pokker :evil: ) Ikke at man slår ihjel elgen. Energien kulen har med seg, skal primert sett brukes til å "trykke" kulen gjennom dyret, å ekspandere kulen slik at det oppstår en sårkanal som raskt tømmer dyret for blod.

 

Målet mitt er i hvertfall, et gott treff, etterfulgt av størst mulig sårkanal. Helst gjennomskyting (da er man sikker på at kulen har "rasert" mest mulig i blodomløpet til dyret). Ideelt sett prøver jeg knekke bogene på`n . Da faller de som regel ikke langt fra skuddstedet.

Link to comment
Share on other sites

Om kulen har blykjerne, eller om den er av massiv kobber, eller sogar av rent bly betyr ingenting for virkning eller ekspansjon. - Dersom anslagshastigheten er tilpasset kulematerialet og form.

Fin teori, men hevder fortsatt at det ikke er likt, på flere måter.

En soppform som skvises gjennom, gir et annet resultat enn en "skarp propell" f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vel skjedd med ei lodda kule også?

Joda. I teorien kan vel alt som forlater et børseløp ta en uventet retning. Men jeg innbiller meg at "harde" homogene gjør dette lettere enn "bløte" blykuler.

Og min snevre erfaring med homogene kuler har gitt et inntrykk av at disse gir gjennomskyting, men ofte fortsetter sin framferd med "uforminsket styrke". Og meningen er vel at energien skal legges igjen i dyret...?

Reine blykuler i fra 22LR gjør da faktisk det samme hvis bakrunn ikke er god.
Link to comment
Share on other sites

Det kunne vel skjedd med ei lodda kule også?

Joda. I teorien kan vel alt som forlater et børseløp ta en uventet retning. Men jeg innbiller meg at "harde" homogene gjør dette lettere enn "bløte" blykuler.

Og min snevre erfaring med homogene kuler har gitt et inntrykk av at disse gir gjennomskyting, men ofte fortsetter sin framferd med "uforminsket styrke". Og meningen er vel at energien skal legges igjen i dyret...?

Reine blykuler i fra 22LR gjør da faktisk det samme hvis bakrunn ikke er god.

Jepp. 22LR`n er faktist det calibret som jeg oftes hører lyden av rikosjetter. Jeg har nesten intrykk av at det rikosjerer i nesten alt en måtte skyte på :lol:. Blyet fyker lett avgårde det, bare hastighet og vinkel er riktig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant igjen kula i 10 spirs oksen jeg skjøt iår.....

 

Kula gikk inn på skrå forfra og stoppet bak albuen på motatt side.

 

Jeg skjøt med 180 gr Federal Fusion og kaliber 30.06.

 

Jeg veide kula og fikk 10,1 gram....den ga god effekt. Oksen datt i bakken reiste seg og gikk to meter, datt og ble liggende død.

 

Kula så slik ut når jeg fant den:

normal_DSC_0145.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...