Jump to content

8x57IS med 250grs kule...Erfaringer??


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg har en gammel kriger som er blitt hundefører børse, kalibret er selvfølgelig 8x57is som seg hør og bør... :)

Tenker å teste Woodleigh 250 grs, men er det noen som har brukt dette på elg i dette kalibret? Funker sikkert bra vil jeg tro, men vet du noe, så kom med det. QL sier ca. 700m/s med denne kula og 50cm pipe. Vil den originale pipa klare å stabilisere en så tung kule?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det håper jeg også...at jeg får gjort! Syns i hvertfall det ser spennende ut. Har sjekket litt balestikk på kula og i følge Woodleigh vil den ekspandere ned til ca 1900fps. Det er ut til ca. 200meter med V0 på 700m/s. Det holder i massevis når det bare sitter rødpunkt på børsa... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Origianle 8x57 IS piper har gjerne 1 - 10" stigning. Det finnes tabeller som angir stabilieten for kuler i denne diameteren, utifra kulens lengde, for et gitt hastighetsområde.

 

Har selv ikke skutt tyngre kuler enn RWS Kegelspitze med 224 gns i 8 x 57, Så ingen tegn til manglende stabiliet (urunde hull) på 300 meters avstand med de kulene. Det var heller ikke ventet...

 

Har du regnet på om en 250 gns kule, ladet til forsvarlig gasstrykk i 8 x 57, vil holde kravet til anslagsenergi til storvilt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Karlstad: Har du prøvd 14,5 g RWS Kegelspitz på jakt? Er den en splitterbombe i klassisk, tysk stil eller henger den ihop om man skulle være så uheldig å skyte en elg?

Har ikke brukt den på elg. En litt eldre konstruksjon, mer beregnet på trofèjakt enn kjøttauk, frykter jeg. Slik som man vel kan påstå om TIG, TUG oh delvis for H-mantel (fremre del splintrer der).

Men har ikke prøvd KS i 14,5 gram på elg. Denne tunge kula får jo relativt moderat hastighet (i 8 x 57), og det kan motvirke splintringstendens. Kulen har jo også riller som kan hjelpe til med å holde kjerne og mantel sammen.I teorien...

Tverrsnittsbelastningen på denne tunge kula kan gi god inntrengning dersom splintring,for rask ekspeansjon eller separasjon ikke forekommer.

Kanskje noen kunne foreta test imot tettpakket vått papir med finerplater innimellom?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rillene bare for å krympe i med forskjellig settedybde? Jeg vurderte å bruke KS i 8x68S, men der får den fort vekk 870 m/s. Skyter jeg den i våte telefonkataloger skal jeg dele resultatene.

 

19 g TUG i 9,3x62 funker kjempebra på elg, det. Bakerste del av kula (ca 70%) er så hard at den holder sammen og man er rimelig trygg på gjennomskyting. Bare synd at den ikke leveres i 8 mmS. Ang TIG er jeg enig med deg, den egner seg best for ting man ikke har tenkt å spise.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rillene bare for å krympe i med forskjellig settedybde? Jeg vurderte å bruke KS i 8x68S, men der får den fort vekk 870 m/s. Skyter jeg den i våte telefonkataloger skal jeg dele resultatene.

Trodde ikke rillene var for settedybde, men jeg kan jo ta feil. Rillene hjelper nok heller lite for å holde kjerne og mantel sammen. Mulig de reduserer friksjonen litt for de lengste KS-kulene. Mange jaktkuler har ikke krymperiller. Trodde ikke det var vanlig så vanlig å krympe sivil jaktammo for rifle. Men igjen, jeg kan ta feil. (Mulig noen ønsker å krympe for bruk i selvladende våpen).

Hastighetene i 8 x 68 S setter kulekonstruksjoner på en hard prøve. Det kaliberet er ikke tema for denne tråden, egentlig, men la gå.

 

19 g TUG i 9,3x62 funker kjempebra på elg, det. Bakerste del av kula (ca 70%) er så hard at den holder sammen og man er rimelig trygg på gjennomskyting. Bare synd at den ikke leveres i 8 mmS. Ang TIG er jeg enig med deg, den egner seg best for ting man ikke har tenkt å spise.

Bra at du er fornøyd med TUG, i alle fall i 9,3 x 62. Du beskriver restvekt på 70 %. De forsvundne 30 % bekymrer meg. De finnes igjen i kjøttet...Men TUG er ikke alene om å miste 30% av vekten. H-mantel mister nok litt mer, ofte.

Link to comment
Share on other sites

RWS krymper fabrikkammoen i rilla på KS i 8x68. Jeg bruker både x57 og x68 (men artig nok ingen .30) og settedybden stemmer med rillene.

 

Enig i at 30% tapt bly ikke er bra, men det er omtrent som gamle nosler partition. Jeg har tenkt som så at det meste ender i lungene som jeg ikke tar være på...

 

Men for å holde seg til emnet; hvorfor ikke så tunge kuler? Jeg er enig i at 196 grs Oryx er et fint allround-valg i 8x57, men skal han drive skogsjakt og vil ha noe som gir elgen et ordentlig klask og som ødelegger lite kjøtt, så må jo 250-grainere være flott.

Link to comment
Share on other sites

Ha, det var Bobbla si det!

 

8x57is og 8x68s, samme som meg og ingen .30... (Ikke helt sant, har en .30 br til jaktfelt...)

 

Jeg tenker det samme...i 8x68s bruker jeg 200grs TSX og i 8x57is tenker jeg å ha noe tungt med høy SD for å gjøre jobben på ettersøk og som hundeførerbørse. X68s blir litt mye å dra på i lang tid i ulendt terreng (m03)

Link to comment
Share on other sites

RWS krymper fabrikkammoen i rilla på KS i 8x68. Jeg bruker både x57 og x68 (men artig nok ingen .30) og settedybden stemmer med rillene.

Jeg har skutt KS 224 gns (14,5 g) i begge de kalibrene du nevner. Og jeg krymper ikke. Hvorfor krympe hvis det ikke er nødvendig? Krymp blir bare uniform dersom hylsene er 100% helt like lange. Noe de ofte ikke er...

Settedybden stemmer med rillene? Jeg bruker samme settedybde på kulene i begge kalibre. Men så skyter jeg ikke 8 x 68S i Mauser, men i lang låskasse.

KS kulen i 14,5 g har forøvrig flere riller.

 

Når det gjelder prøveskyting du har tenkt å gjennomføre med den tunge KS kulen i 8 x 68 S. Dersom du lader den ned (litt raskere krutt om nødvendig) til en V0 på la oss si ca 750 m /s så blir resultatet gyldig for 8 x 57.

 

Ellers leveres 8mm kun med 1/10 twist

Det er dessverre ikke helt riktig. Du kan få 8 mm med den riflestigning du ønsker.

Standard leveres løp i 8 mm fra 1 :10" til 1 : 11,5". Hva du velger avhenger av kaliberet du vil kamre løpet i. Vil du ha 8 x 68 S, 8 mm Rem mag, evt. 8 mm Raum så velger du den slakere stigningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, se det. Det var ikke jeg klar over.

Jeg har testet 220 grs Woodleigh i 8x57is på våte telefonkataloger m/20 mm MDF-plate. Restvekta lå da på omtrent 65%. Skjøt på ca 30 meter.

Testet også ett skudd på elg med 8x68s, 150 meter inn på skrå forran bogen og stoppet inne i innvollene. Fungerte egentlig bra, men mye blodslått. Fant ikke kula...

Blir spennende å se om det er mye forskjell mellom 220 og 250 grs.

Link to comment
Share on other sites

Med kombinasjonen raske kalibre og relativt myke kuler som Woodleigh er blodslått vilt veldig vanskelig å unngå, det vil nok hjelpe med 250gr kula - rett og slett pga av at du ikke klarer å drive den så fort. Ideelt sett skulle det eksistert tyngre versjoner av Swift A-Frame, Trophy Bonded osv.

Jeg ville valgt Rhino 200gr til 8x68S på matvilt, men Woodleigh 250gr vil nok gjøre jobben ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Endelig har jeg fått testet 250grainerene.

Brukte N-550

Hylse Norma

Hette CCI 200

C.O.L Max for M98 magasinet...

 

Start ladning på 48 grs og opp til 53 grs. 48 grs er godt innenfor trykkgrensa i flg QL.

Fikk hastigheter fra 590 til 737m/s (QL forutsa 735m/s..!)

 

Presisjonen var plenty god nok, ingen tegn til ustabil kule, men trenger å teste mer for å være sikker.

 

Rekylen var ikke ubehagelig.

 

OBS! Dette er testet i en orginal M98 som har laaang friflukt, kan virke inn på trykket med kortere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, se det. Det var ikke jeg klar over.

Jeg har testet 220 grs Woodleigh i 8x57is på våte telefonkataloger m/20 mm MDF-plate. Restvekta lå da på omtrent 65%. Skjøt på ca 30 meter.

Testet også ett skudd på elg med 8x68s, 150 meter inn på skrå foran bogen og stoppet inne i innvollene. Fungerte egentlig bra, men mye blodslått. Fant ikke kula...

Blir spennende å se om det er mye forskjell mellom 220 og 250 grs.

 

Jeg tok en sjekk i egne notater. Restvekta var ikke 65%, men 93,5%... Skjøt Oryx i 6,5x55 (Fabrikk ammo) den dagen også, den fikk 65% restvekt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...