Jump to content

Ladedata til 6,5-55 Krag


1937M98

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har vært en smyg leser på kammeret i flere år, men det er først i det siste jeg har registert meg, og nå kom endelig sjangsen til første spørsmål.

Jeg har en gammel Krag jeg ønsker og børste støvet av, men finner ikke lade data for det materiellet jeg har tilgang på. prøvd og søke, men ingen resultater, dessuten synes jeg det blir for dumt og skyte opp ammunisjon med korrosive hetter i fra 1929-1949, har prøvd dem, og smalt gjorde dem...

 

Det jeg har tilgjengelig er:

 

Norma Hylser

CCI Hetter

Lapua Scenar 123gr Kuler

N160 Krutt

 

Noen som har noen erfaringer med denne komboen som er trygg for Kragen? Slik at jeg får ett utgangspunkt for ladingen.

 

Mvh 1937M98

Link to comment
Share on other sites

Vær litt oppmerksom på at ladedataene til ladeboken for n-160 er tildels mye høyere en vhit.selv oppgir.

Med 140grs sierra oppgis det i ladeboken at ca 43grs n 160 skal gi 760m/s.Vhitavouri oppgir 43 grs som maks i moderne våpen.Selv får jeg 820 m/s med 140grs nosler cc og 43grs n-160 i banesaueren.Disse patronene tør jeg ikke prøve i min krag selv om de iflg.ladeboken skulle gå i kragen.

Link to comment
Share on other sites

Huff, det er godt det er folk som passer på :winke1:

 

Det var derfor jeg stilte spørsmålet også, for alle har jo hørt om dette med Krag trykket.

Jeg ønsker ikke og sprenge kassen på ei god børse, og langt mindre bli skadet av hobbyen min(mer enn det som er normalt :shock: )

 

Da venter jeg i spenning på flere meninger fra dere som enda skyter og lader til Krag

Eller i det minste en pekepinn på hvor langt ned jeg må gå for og være helt safe

 

Har forresten nå fått lånt meg utg. 6 av ladeboken, og der er det de samme ladningene som er oppgitt, som i linken over :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 2 ladninger med N-160. Norma hylser, Federal tennhetter og Nosler CC 140 grs. COL. 78,0 mm

 

42,0 grs. N-160 fra 2007 - Ca. 716 m/s

42,0 grs. N-160 fra 2011 - Ca. 688 m/s

 

Jeg kan ikke se noe tegn til høyt trykk i disse i min krag, eneste er at tennhettene kommer litt ut av hylsa.

Leste litt om akkurat det her på forumet for en stund siden.

 

Ellers syns jeg hullene i skiva så litt avlange ut på den 688 m/s ladninga. Jeg vet ikke om kula blir stabilisert ved så lav hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 2 ladninger med N-160. Norma hylser, Federal tennhetter og Nosler CC 140 grs. COL. 78,0 mm

 

42,0 grs. N-160 fra 2007 - Ca. 716 m/s

42,0 grs. N-160 fra 2011 - Ca. 688 m/s

 

viser at det er lotvariasjon på vihtavuori krutt også.

 

Jeg kan ikke se noe tegn til høyt trykk i disse i min krag, eneste er at tennhettene kommer litt ut av hylsa.

Leste litt om akkurat det her på forumet for en stund siden.

 

tennhetter som stikker ut av hylsa på slappe ladninger er ofte en indikator på lavt trykk kombinert med "litt mye pressede hylser"(stort patronspill).

 

Ellers syns jeg hullene i skiva så litt avlange ut på den 688 m/s ladninga. Jeg vet ikke om kula blir stabilisert ved så lav hastighet?

Vanligvis skal 9 grams kuler være stabile i den hastigheta med 1/8-8,25" stigning som er vanlig i kragløp. Jeg har ladet enda lavere med 9 grams kuler og fått stabilt runde kulehull på 100m i sauerløp som er 1/8,66". Kan urunde kulehull være en indikasjon på slitt pipe?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar Høggern.

 

Kragen kan nok ha en slitt pipe, jeg tror ikke vedlikeholdet har vært det beste opp igjennom årene.

 

Jeg har jekket opp ladningen et hakk for å få den opp over 700 m/s, så skal jeg ta en tur på banen å se om det blir noen fine runde hull i skiva på 100m :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har også litt trøbbel med å finne ladning til kragen. Jeg har norma 19 som krutt og 8,4 g golden target som kule. CCI 200 som hette. ser på kruttboksen og klør meg i hodet. synes trykket som står oppført virker så høyt.

Lot nr. 105011, 2010

 

Kuletype Kaliber Min. ladevekt Maks Trykk Mpa Hastighet

ladevekt ladevekt Maks ladning

Rekrutt 6,5 g. 6,5x55 39,8 gr. 213,9 804 m/sek

DL 8,42 g. 6,5x55 41,0 gr 45,8 gr. 378,8 882 m/sek

Sierra 6,9 g 6,5x55 39,7 gr. 46,7 gr. 377,9 963 m/sek

Sierra 9,1 g. 6,5x55 38,1 gr. 43,0 gr. 376,0 832 m/sek

 

Dette står på norma sine sider. ikke like tall som på min boks men nesten. samme problemet her . når jeg vil ha en patron som ikke skal være for hard for kragen men heller ikke underladet. ser at 9,1 g kula har min 38,1gr her. og maks 43gr. mens 8,4g kula er startladet på 41,0gr. har visst gått meg fast i tankene mine her. hva slags trykk vil jeg kunne forvente om jeg bruker min ladningen på 41.0gr for 8,4 . og hva slagss fart. ?? på den boksen som jeg har startet minhastigheten på 8,4gr kula på 807ms. det er omtrent det jeg har i dag . fram til nå har jeg brukt tabell for 9,1g kula . noen som har ideeer som kan få meg løs fra tankene mine ?

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg ingen spesialist på,men hastigheten på min. ladningen står vel oppført på kruttboksen.Gjør det på mine n-19 bokser.Tipper det står ca 804m/s.I mine øyne er dette litt høy startladning for en krag.

Tipper det er smart å starte på rundt 39grs.Dette burde være uproblematisk siden ladedataene for 100grs kula på den samme boksen vil gi et lavere trykk en du vil få med 130grs kula.

 

Trykket som er oppgitt på boksen gjelder maksladningene.Siden n-19 er et skytterlagskrutt er nok dataene på boksen tilpasset sauer 200str.Makstrykk for denne er satt til 380.Så det er nok årsaken til at maksladning på alle skytterlagskrutt ligger rett under 380.

Link to comment
Share on other sites

på min boks står det min 39,8gr som startvekt på 140gr kula - noe som skulle gi 751ms ifølge boksen. så har vært inne på tanken om rundt det du nevnte. men så tenker jeg på det med at en ikke må ha for lav startladning heller . det kan jo være farlig. derfor har jeg foreløpig kommet frem til å begynne på 40gr. min /maks for 8,42g kula på boksen er 42,4 /46,1 som skal gi en fart på 807 til 886ms. men syns å starte på 807ms er litt voldsomt. derfor skal jeg gå ned til 40gr. om noen syns dette er å gå på viddene i strømpebukse så tar jeg gjerne imot råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Håper noen i denne tråden kan svare meg på et enkelt spørsmål ang amo til Krag Jørgensen.

Har en gammel krag i 6,5x55 som jeg ønsker å benytte på revejakt, hvilken type kjøes amo tåler denne?? Tips til blyspiss eller hulspiss som kan benyttes?? Ønsker å bruke den på revejakt!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Drar opp igjen tråden litt...

 

Driver og pusser opp min snertne M1912 og har lyst å prøve den på skytebanen etter mange år på veggen. Knallet i vei noen skudd for tre, fire år siden, og det gikk da bra.

 

Hos Børselars sa de at det var rust i løpet og at den egnet seg best på veggen, men etter nokså omfattende pussing, kan ikke jeg se noe galt i hvert fall. Og nå har jeg fått festet framsiktet igjen, så det frister fælt å prøve. Går det i alle retninger, får jeg se om jeg etter hvert koster på nytt løp på den.

 

Så var det det med lading...

 

Ser at flere nevner skytterlagskrutt. Kan vanlige "dødelige" også få kjøpt det? Var en tur hos J&F i dag, og der anbefalte de Norma 19 til lette kuler for å gi trykk under 2200 bar (mener å huske det var det han sa). Dusten meg glemte å spørre om jeg kunne få kjøpt kruttet eller måtte være medlem i skytterlag.

 

Hva slags annet krutt er ideelt til de lette kulene? Tenkte på Sierra Matchking 107 grs, eller tilsvarende.

 

Ellers har jeg ca 70 Rano "enhetspatroner for Krag og Mauser". Disse har 9,3 grams kule med "D-spiss" og oppgitt hastighet til 770 m/s. Det var disse jeg skjøt med sist. Dessverre er hylsene brukendes, siden de er til Berdanhetter. Får snoke litt i søppelkassene på banen... Hender jeg rasker meg meg ti, femten Normahylser til .308'en, og jammen er det mye Norma 6,5'ere der. Det finnes vel sjeldnere kalibere enn dette! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skytterlags krutt er null problem og kjøpe for oss vanlige dødelige, forskjellen er pris, og større lot variasjon, derfor står det ladedata på boksen

Nå har jeg også skutt en del av slike gamle enhetspatroner, de er friske i farten for og si det slik, bare prøv og send noen over kronografen, så skal du se, de er ikke så slappe som DFS godkjent krag ammunisjon :winke1:

 

Nå betyr ikke det att man bare skal gi gass med ladningene, men er børsa i god stand så er det ikke noe problem å klare storvilt kravet med rette kruttet!

 

Nå kan du jo stikke innom nermeste våpensjappe/ DFS skytebane og kjøpe en eske med 50 stk Norma Rekrutt, så får du ferdig ladd ammunisjon, og når de er skutt, så har du gode formskutte hylser, så da er det bare og lade sine egne kreasjoner etterpå :mrgreen:

 

Viss du går for den løsningen, og har kronograf, kan du da teste noen av de enhetspatronene opp mot rekrutt ammunisjonen?

Jeg hadde hastighetene nedskrevet, men de har forsvunnet i rydding, så nå blir det bare etter dårlig hukommelse... og jeg er tom for enhetspatroner (viss noen sitter på ett overskudd av disse, så kan jeg teste selv, send i såfall en PM)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ærligtalt ikke sikker på hva det var, men det var i vertfall Rano enhetspatroner til Krag, med nikkelmantlet kule, pakket i papir esker med 10 stk, disse var av diverse årsklasser, men hastigheten var over 800m/s på de fleste av de som jeg testet.

Men jeg har mistet papirene jeg hadde, så jeg kan ikke finne eksakte tall og årstall/ loter desverre.

Det kan jo tyde på at de jeg har skutt, ikke burde skytes i Krag da, siden dine data sier det motsatte. og ca 100 år på lager kan jo gjøre noe med kruttet. :?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig du husker feil?

Sto det RANO enhetspatroner for krag på eska?

Du er sikker på at det var RANO?Hadde de årstall på hylsa og var gamle så var de vel ikke RANO, men kansje RA/RP? Var de i slike 10 skudds gråpapir esker med hyssing tipper jeg det var RA/RP merket militærammunisjon. (RP=raufoss/rødfoss patronfabrikk som det ble merka med fram til ca 1925, eller RA=raufoss ammunisjonsfabrikk som det ble merka med fra -25 og framover). Fram til litt etter krigen ble denne 6,5 ammoen ladet til høyere trykk enn senere skytterlagsammo for krag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...