Jump to content

Treng hjelp med .223 ladedata.


Mauser68

Recommended Posts

Hepp. Har nettopp fått tennhetter til å lade .223 i dag. Har klargjort 30 hylser, men har leita litt og finn ikkje lade data for .223 og N-140 krutt, som passer til dei kulene eg har.

Eg har 40 grains V-max og 55 grains Lapua FMJ, med krymperille.

Har Federal hetter og bruker P.M.C hylser.

 

Nokon som har tips der ??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trur nok jeg ville gjort som Buster'n anbefaler og kjøpt en dunk N130 til så lette kuler, ja. Men hvis du vil bruke N140, skal du få noen Quickload-simuleringer av meg:

 

40gr V-max, 25.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 96%, V0=930 m/s, Pmax=2114 bar (4300 er max)

40gr V-max, 26.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 100%, V0=969 m/s, Pmax=2380 bar (4300 er max)

40gr V-max, 27.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 104%, V0=1008 m/s, Pmax=2684 bar (4300 er max)

 

55gr Lapua FMJ S350, 25.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 97%, V0=899 m/s, Pmax=2706 bar (4300 er max)

55gr Lapua FMJ S350, 26.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 101%, V0=934 m/s, Pmax=3059 bar (4300 er max)

55gr Lapua FMJ S350, 27.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 105%, V0=969 m/s, Pmax=3460 bar (4300 er max)

 

Du burde ihvertfall ikke gjøre noe farlig med slike ladninger 8) Hvor godt det går vil jo bare forsøk vise ;)

Link to comment
Share on other sites

Dæveln døtte, det kaller eg bra kjapp hjelp her. Buster det er godt mulig at det er tyngre kuler, som trivst best med N-140 ja. Men eg meiner at det skulle gå med 55 grains kuler i følge tipset eg fekk.

 

Men då forstår eg det slik Sako30-06, at eg kan ikkje få nok krutt i hylsa med N-140 med så lette kuler som ned i 40 grain ? Så hvis eg får dytta nedi 25-27 grain, så kjem eg aldri borti maks overtrykk uansett.

 

Men den er grei, blir ikkje meir lading på meg i natt, så klokka er gått over alle grenser for min nattesøvn.

 

Takker for tips, og hvis dette ikkje funker, så må eg nok til pers og kjøpe meg N-130.

 

Forøvrig, så er det greit nok å få kula opp i 800-900 m/s berre eg får presisjonen. Denne kula skal utelukkande brukast til skadefuggel. Tenkt meir på 55 grains V-max til rev og diverse... :D

 

Men takker for tips folkens, dette er kjempebra. Og i følge Buster, så er det Kjell Olav, som må pepres med PM, om eg skulle møte på problemer... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men då forstår eg det slik Sako30-06, at eg kan ikkje få nok krutt i hylsa med N-140 med så lette kuler som ned i 40 grain ? Så hvis eg får dytta nedi 25-27 grain, så kjem eg aldri borti maks overtrykk uansett.

Det er det Quickload sier, ja. Men husk ALLTID at QL er teori og ikke målinger på hva som egentlig skjer. Dog, hvis kronografen er enig med QL, føler jeg meg noenlunde trygg på at jeg ihvertfall ikke er på feil jorde.

Link to comment
Share on other sites

jeg har lada en god del 223 med 26 grs n-140 under partizan sin 55grs fmjbt,(var det kruttet jeg hadde tilgang på) fungrerer fint.

som tideligere nevnt, er du godt innenfor makstrykk med n-140 og disse ladningene, du trenger ikke bekymre deg mye for å gjøre noe dumt så lenge du ikke finner på noe helt sinnsykt. det i seg selv er god nok grunn til å bruke n-140 spør du meg.

som også nevnt, er n-130/133/135 antagelig mer "optimale" for lette kuler i 223, men det er ingenting i veien for å bruke n-140, om det er det du har.

noen av praktiskgutta bruker n-140 for å få mye gass i kompen, og derved mindre rekyl- men det er tydeligvis ei jaktbørse du lader for?

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som du mangler denne http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguide2008.pdf Det står ladedata for 55gr Lapua FMJ m/N140 krutt der. Jeg har skutt noen tusen skudd med N140 og ulike 55gr kuler, og det fungerer bra.

 

Noen PMC hylser har lite volum, det virker som hylser merket PMC med store bokstaver har mye mer plass enn de merket "pmc".

Link to comment
Share on other sites

Mauser68.

 

Du vil helt sikkert kunne få flott presisjon med N140 bak en 40 V-Max men hastigheten vil ikke bli optimal. Med N130 eller N133 vil du kunne gå fra ca 1000 m/s med N140 til nærmere 1100 m/s med N130 / N133.

Som flere har nevnt vil N140 passe bra til kuler på 55 grn og tyngre.

 

PS. Det er bare å PM'e i vei.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hepp Kjell Olav

 

Takker for det Kjell Olav, kjempe hyggjeleg av deg det.

 

Nei, for å sei det sånn, så er eg ikkje ute etter den ultimate highspeed kula. Ei 40 grains kule i over 800 m/s, skulle gjere vei i vellinga for dei fleste skadedyr/fugler. Så for meg er i grunn det viktigaste at kula har grei nok presisjon, då helst under 25 mm på 100 metern.

 

Eg får heller rekne med litt overlegg ut på 200 metern, så lenge kula går greitt.

 

Men kunne tenkt meg å lade forskjellige kuler, til omtrent samme treffpunkt, det er vel kanskje det som blir det største problemet sånn eg ser det. Då må denne kula konkurrere med andre kuler i større hasteigheit.

 

Så me får lade et 30 talls patroner først og sjå korleis det går.

Link to comment
Share on other sites

Driv å lader her no, og jaggu støver det godt ruststøv av det kruttet eg har, he, he... :)

 

Men no har eg fått tips om å legge meg litt under her, pga gammelt krutt, så får håpe at det går greitt. Begynner å skyte med dei laveste ladningene, så me får sjå etter trykktegn undervegs.

Link to comment
Share on other sites

Tja har fått høyre begge deler om gammelt krutt, men sist eg laga ein tråd om dette kruttet g spurte folk, så var det ein del som hadde brukt dette, med gode erfaringer. Men det var et par som snakka om at det var litt meir futt i det enn normalt.

 

Men som sagt, så har eg starta under minimums ladninger for begge kulene. Så trur dette skal gå greitt.

 

Hvis ikkje, så skal de få muligheita til å sei "kva var det eg sa" uten sure miner frå mi side. :)

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, men no har det seg slik at eg har nå denne dunken her og etter sigene, så skal dette kruttet funke, men ein får lavere hastigheit. Så mitt spørsmål blir vel heller, kva skal eg fyre opp bål etter, når det kan kanskje brukes til et eller anna fornuftig ??

 

Har 6.5x55 eg kan bruke dette på også, men vil heller teste det ut først på et mindre kaliber med moderate ladninger, der det er mindre sjanser for at det skal gå til helsiken.

 

Så funker kruttet og gjer tilnærma hastigheit som er oppgitt, så er det tut å kjør. Er det vesentlig lavere, så er vel kruttet neppe egna til kva som helst, så då får eg heller ta å kontakte speideren, så skal me lage bål...

Link to comment
Share on other sites

Så ein liten kommentar til Freeride og evert, etter råd om å lage bål av det N_140 kruttet eg snakka om. Tar et godt råd, så dere skal ha takk for det, så ingen kritikk til dere, men eg kunne ikkje la være å teste det ut. Desverre så var det fleire på den andre sida, som eg har også hatt PM av, og ved spørsmål i ein annen tråd, at dette kruttet kunne være fullt brukbart.

Så etter litt tenking, så valgte eg å teste kruttet, og det har eg gjort i dag.

 

Desverre pga av bærplukkere og turfolk, rundt den lokale "skytebanen" så valgte eg å reise ned i ei bergside i motsatt retning, der det ikkje var folk.

 

Hadde følgjande ladninger :

 

Lapua 55 grain FMJ med krymperille, P.M.C hylser, Federal hetter, gammelt N-140 krutt :

3 x 23,5 grain

3 x 24 grain

3 x 24,5 grain

3 x 25 grain

 

Hornady 40 grain v-max, P.M.C hylser, Federal hetter og gammelt N-140 krutt :

 

3 x 24,5 grain

3 x 25 grain

3 x 25,5 grain

3 x 26 grain

 

Rifla var av type Star Baikal IJ-18 enkeltskudds rifle. Samlinger blei ikkje testa skikkelig pga umulig å sette opp skive, og dei skivene eg fekk testa, blei skutt i filler på første skudd pga steinsprut frå baksida. Fant ikkje kule hullet, men kun et krater med splinter.

Hastigheit blei heller ikkje målt, men eg fekk iallefall testa ut samlinger. Fant punkt i fjellet, som eg sikta på og eg såg iallefall kva kruttvekt eg skal gå ut ifrå.

Ingen av hylsene bar tegne til trykktegn i det heile tatt. Skal ta utgangspunkt i ladningene og teste ut samlinger og hastigheit på Fredag.

 

Men eg er i live, rifla har det bra og alle hylser er ok. Gammelt N-140 krutt ubrukelig ? Nope BUSTED !!! :mrgreen:

 

Men eg skal være den første til å innrømme at eg var ganske så nærvøs det første skuddet, med begge typer kuler. Holdt rifla et godt stykke vekk frå meg og ansiktet og trekte forsiktig i avtrekkeren. Så at ein skal ha respekt for dette med ladning JA, men eg valgte å gjere det utav 1 kriterie. Mange påsto at dette hadde dei sjølv testa med godt resultat, men kruttet kunne være litt meir aggresivt, så derfor starta eg med lave ladninger først. Eg har dessuten ei rimelig rifle, som er ganske solid, så det var også ein liten delfaktor til testinga.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og meget god opplysning om kva gammelt krutt kan gjere med et løp. Eg kan igrunn ikkje svare anna enn eg får ta det til etteretning for ettertida.

Så det er det som faktisk blir problemet med gammelt krutt ja. Det forandrer saken ein smule.

 

Vel, alle andre svar eg har fått, er enten brenn kruttet, eller neida det går heilt fint det der. Kan bli ein smule litt meir raskt brennende. Ingen har kome med så konkrete svar på dette. Så saken har fått ein ny vinkel, det har det.

 

Og boksen er i metall og er produsert i 1984, så du har heilt rett å det.

 

Men et spørsmål til deg DJT, HVIS eg bruker denne boksen på den .223 rifla mi, vil det bli merkbar slitasje, så lenge det er snakk om 2-300 skudd med dette kruttet ? Det er ca 500 gram igjen i den 800 grams boksen.

Det er tross alt ei rifle som er verdt ca 1.000 kroner hvis eg kjøper den brukt.. Kjøper eg ein ny boks krutt, så har eg bokstavelig talt kasta bort halve rifla allerede.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

N140/540 har en stor fordel i .223Rem: Hvis du bruker COL iht. spec, altså ca. 57.5-58.0mm, er det steike enkelt å finne startladning for femogsøttigrainere: Ha i krutt til det begynner å knase. Er du som jeg av den litt forsiktige typen, bakker du av omtrent et halvt grain. Et voilá: Startladning :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til Mini-14 med 47cm løp ble N135 for saktebrennende for 45 grain kule. QL viste at jeg kun brant 90% av ladningen da kula hadde passert munningen. N140 er nok ikke det rette kruttet for så lette kuler, hvertfall ikke 40 grain. Du ender opp med å brenne masse krutt etter at kula har passert munningen. Det blir nok lave hastigheter og mye flammer ved munningen vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Øøhhh, du Wadcutter? Nå må jeg innrømme at jeg ikke henger helt med her. Altså, fordi N135 er for tregt for 45-grainere i kort pipe, så mener du at N140 blir alt for tregt til hansens 69-grainere i (antakeligvis) ei noenlunde lang Sauerpipe? Jeg tror gjerne på erfaringene dine med 45-grains kule og N135, men å bruke dette til å anta at N140 blir for tregt til ei kule som er halvannen gang så tung, det synes jeg er litt spenstig.

 

Du må gjerne begrunne resonnementet ditt hvis du mener at det er jeg som på feil jorde :)

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Jeg mener ikke at noe er galt, jeg bare stusser litt over dette her:

55gr Lapua FMJ S350, 27.0gr N140, COL=58mm: Fyllingsgrad 105%, V0=969 m/s, Pmax=3460 bar (4300 er max)

Det stemmer jo bra med Vihtavuorimanualen, der de dytter i krutt til det er fullt.

-Det jeg egentlig stusser over er nevnte manual. Iflg. din QLsim har man mye å gå på trykkmessig med denne kula med 27gr N140. -Men så: Hvorfor i huleste verden stopper de på 26,8gr med Hornady sin 55grainer?

 

EDIT: jeg kom nettopp til å tenke på boattailen. Men den er ikke særlig stor, og det står ingen "F" i manualen?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i huleste verden stopper de på 26,8gr med Hornady sin 55grainer?
Kanskje fordi QL er en simulering, og jeg antar at både Vihta og andre trykkskyter ladningene sine. En simulering eller en beregning kan aldri bli like sikker som en måling.

 

QL er fin for å finne minimumsladning, og den er fin til å gi deg et hint om at du ligger i farlig område. Men den kan aldri fortelle deg at du ligger akkurat passe oppunder streken :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg håper at det går greit om jeg låner denne tråden litt. Etter noen år uten ork til lading har jeg oppdaget at rifleammo er dyrt :roll: og at jeg må komme i gang med ladingen igjen. Jeg har for det meste ladet til håndvåpen, så jeg føler meg litt famlende i forhold til rifleptroner.

 

Jeg ønsker å lade en patron til trening og jaktfelt. Som med all annen ammo finner jeg et utall kuler å velge i mellom samtidig som det er vanskelig å finne annet krutt enn Vihtavuori og Norma.

 

I utgangspunktet har jeg tenkt å lade med en 45-55 gr kule med tanke på at riflen har 1:12 stigning. Er det noen som har ideer om hva slags kule® og hvilket krutt som kan være et godt utgangspunkt? Jeg vet at forskjellige ladninger gir forskjellig resultat i forskjellige børser, men finnes det en "stand by" i .223 som man kan anta vil være et godt sted å begynne?

 

Takk for innspill :D !

 

Mvh Marius.

Link to comment
Share on other sites

Heilt i orden det Malle.. :)

 

40-55 grains kuler, og N133, N135 og N140 er vel ein grei serie med krutt, etter det eg har ressonert meg fram til. Har endå ikkje kome i mål sjølv med lading i .223 etter eg laga denne tråden, men har fått tak i N133 krutt som eg skal teste litt med snart...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bra resultater med N130, 50gr V-Max og 52gr Sierra MK. Ifølge feltrykter fra bekjente skal det være nokså greit å få god presisjon med N130, men jeg ville nok ikke brukt det kruttet til kuler som er veldig mye tyngre enn 55gr. Ladeboken oppgir ladninger for opptil 62gr kule med N130. Både V-Max og de fleste Sierra MK er SVJV kjent for å være noenlunde greie å få til å gå. Ikke er de veldig dyre heller.

 

For 75-80gr kuler bruker jeg N540 eller Norma 11.

Link to comment
Share on other sites

For oss bergensere er frekkhetens nådegave medfødt, og jeg tillater meg derfor å låne denne tråden en gang til.

 

Etter å ha tatt et par telefoner til mine lokale pushere, som virker noe renplukket for kuler, har jeg fått sikret meg følgende:

 

1 eske m/ 55gr V-max og en eske med 50gr V-max. Siden jeg ikke har nevneverdig peil på lading av riflepatroner lurer jeg på om noen har tips til lading av patroner med nevnte projektiler.

 

Jeg vet hvilken dato det er i dag, men jeg ønsker å understreke at dette ikke er et godt utgangspunkt for en aprilspøk (feks 23.2 gr med N310... :shock: ).

 

Takk for svar :D !

 

Edit: Om noen kan peke meg i retning av tabbeller eller en startladning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...