Jump to content

Elg skutt med swift a frame.


Takingi

Recommended Posts

Hei! Kjøpte for første gang swift a frame kuler 180grain og lada selv til elgjakta i år. Lada den til ca 770 meter i sekundet. Har en gammel mauser i kaliber 308. I år har jeg skutt 3 dyr, en 1,5årig okse, en 7 tagger og en kalv. 7 taggern ble skutt på ca 70 meter og var ett veldig fint slakt. Kula hadde ikkje laga store ødeleggelser. Den 1,5 årige oksen og kalven ble skutt på los på meget kort hold(oksen ca 20 meter og kalven ca 5 meter :P Begge fikk et perfekt skudd i hjerte/lunge regionen. Når vi skulle partere kjøttet oppdaget vi store ødeleggelser. Veldig mye blotrøsk. Måtte skjære bort ca 7 kg på ene bogen på oksen. Har prata med en person til som har hatt samme erfaringen på dyr skutt på korte holdt med Swift A frame. Han brukte dog kaliber 9,3. lurer på om noen har samme erfaringen som oss ?

Link to comment
Share on other sites

Bruker Swift A-frame på alle tilgjengelige kalibre jeg har. Deriblandt 338WM.

 

Har alltid fått fine slakt med denne kula. MEN, i år ble jeg forbauset, etter to hjortefall.

 

Bruker 275grains kule på 338`n, og skjøt kolle og kalv.

 

Begge dyrene sto stille, og avstanden var mellom 250-300meter.

Uten å treffe bein, ble det store kjøttødeleggelser på hjortekolla.

 

Har tidligere skutt både elg og hjort med samme kule/ladning, dog på kortere hold, uten å få ødelagt så mye som et gram kjøtt. Samme erfaring har jeg med 300grains kule i 9,3x74R.

 

Det som og forundrer meg er, da jeg prøvde 325grains Oryx på min 9,3x66Sako.

Skjøt ei kvige, traff litt høyt, lavt i rygg/nakke, men fikk ikke gjennomskyting på 60-70meters hold.

Skulle da tro at ei så tung kule ville gå gjennom uansett treffpunkt på så kort hold??

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med et 30 talls hjort og fire reinsdyr skutt med denne kulen i 165 grs (30.06, 830 m/s) og 180 grs ( 308 win, 780 m/s )

Etter min mening er dette noe av det beste som er å oppdrive av kuler og vi har med noen få unntak bare hatt fine slakt. Treffer man i tykkeste bogen og gjerne i kombinasjon med solide bein så blir det noe blodslått uansett. De fineste slaktene jeg har hatt er to store tolvtaggere ( hjort ) den ene skutt høyt rett bak bogen, Kulen gikk inn og ut mellom ribbein, dyret gikk 8 m før det datt, Skar vekk mindre en 1 kg kjøtt hold 112 m. En annen 12 tagger ble skutt på 28 m hold. Skjøt den høyt foran bogen. Kulen traff rygg/nakke og stod i skinnet på motsatt side. Antagelig ble det meste av anslagsenergien tatt opp i nakken slik at det her også nesten ikke var noe blodslått. ( Hadde kulen truffet mindre solide bein, ville nok fragmenter av bein skapt noe mer blodslått ). Kulen skal veies men vi anslår restvekten til bortimot 100% - imponerende etter et slik treff.

 

Hastighet = ødelagt kjøtt.

I utgangspunktet enig, men jeg tror skuddplasseringen betyr vel så mye. Har skutt 5 hjorter i år med Barnes TTSX i nærmere 1000 m/s. De har gått rett ned i smellen og det har ikke vært mye å skjære vekk her - faktisk forbausende lite.

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg forstår dere rett så mener dere at på korte hold har kula enda så stor hastighet at det er det som gjør at ødeleggelsene er så store? 770 meter er ikke spesielt hardt ladet, men skjønner at innslagshastigheten blir stor på korte hold :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt 3 elg i høst med 180 grs A-Frame i 308 NM, utgangshastighet 915 m/s:

 

En liten (vi har små elg) 1 1/2 års okse, ca. 100 m, treff bak bog, ikke noe blodslått kjøtt.

En kalv (75 kg), 98 meter, gjennon bogen og ryggraden, lite blodansamling.

En liten okse (160 kg), 65 meter, skjøt gjennom begge bogfjølene og ut, noe blodansamling mellom hinner i bogen.

 

En annen på laget skjøt et tilsvarende skudd som jeg skjøt på siste okse, liten okse (150 kg), med 180 grs. Oryx i 308 Win (utgangshastighet ? ca. 770 m??), avstand 129 m, knuste begge bogfjølene og stoppet i motsatt bog, lite blodansamling.

 

I fjor brukte jeg 180 grs Oryx (utg.hast. 875 m/s) i 308 NM, også det med pene slakt (og gjennomskyting).

 

Jeg har tidligere skutt en del elg med 165 grs A-Frame i 30.06 - også det stort sett pene slakt (og lite eller ingen blyfragmenter).

 

For de som måtte være så voldsomt opptatt av om det må skjæres vekk noen blodhinner eller noe knust bein og kjøtt: Maksimal kjøttødeleggelse får man når dyret ligger og råtner i skogen, på grunn av dårlige jaktkuler i marginale kalibre (og selvfølgelig, dårlige treff pga. lite samsvar mellom utført skytetrening og troen på egne ferdigheter).

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt så mange dyr med Swift A-Frame, men det jeg har sett til nå har vært meget bra. Gjennomskudd på to store elgokser på ca 100 m hold med 180 grs fra en 308 i ca samme fart som du har ladet til. I andre sammenhenger sies det gjerne at utgangshastighet rundt 800 m/s er gunstig på vanlige hold når det gjelder kjøttødeleggelse. Jeg vil anta at du med samme dyr i samme situasjon når det gjelder adrenalin og blod ute i muskulatur kanskje måtte skjære bort enda mer blodslått kjøtt med andre sammenlignbare kuler.

Jeg har for øvrig en gang vært borti et tilfelle der nærmest en halv elg var blodslått etter ett skudd med 180 grs Oryx fra en vanlig 30-06. Helt uforklarlig, men kanskje akkurat den elgen var ekstra skremt og derfor i spesielt høy beredskap med alt det det innebærer fysiologisk.

Link to comment
Share on other sites

Swift A-frame er ei god kule, som skal tåle mye juling. Faktisk så kan den være i tøffeste laget for noen kalibre der skuddeffekten kan tildels utebli. Det jeg har erfart med Swift, er at det ofte ble mye blodslått sørpe rundt inngangshølet. Men jeg mener ikke at det behøver å være noen regel.

Jeg har skutt mye rart, med mange forskjellige kuler og kalibre, og får overraskelser hele tiden.

Kula er en ting; lodda, med delevegg, homogen, eller konvensjonell bly/kobber, men det er mange andre faktorer som spiller inn også, som gjør bildet mye mere uoversiktlig.

-Hastigheten ved innslag.

-Hvilken tilstand var dyret i når det ble påskutt; var adrenalinet og pulsen på topp? eller stor dyret og beitet og ante fred og ingen fare?

-Raser dyret ut og løper noen meter etter treffet? Dette fører ofte til mye blod i hinnene, og dette kan ofte oppstå med "gode" kuler.

-Treffes bein? Dette skaper sekundær-prosjektiler (splinter) som igjen ødelegger kjøtt.

Men en ting jeg har merket meg, er at man sier at det er mye ødelagt kjøtt såfort det er litt blod i hinnene, og det er feil. Sprengt kjøtt er en ting, men litt blod i hinnene er noe helt annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

har skutt 4 elger + et rådyr i år med a-frame i 300 win mag.

Rådyret ble skutt på 100m og fikk et lite hull gjennom hele dyret, første elgen ble skutt på 250m rett forfra perfekt ødelegelser, elg nr2 ble skutt på 100m gikk inn i begge bogene noe bloslått men fint lite i grunn, elg 3 skutt fra siden på 100m bak bogen gikk rett gjennom ikke noe bloslått og kjempe fint slakt, elg nr 4 skutt gjennom begge bogene på 120m bloslått på inngang og knuste bogfjøl+leddet uten kjøttødelegelser.

Kjempe fornøyd med kula og skal bruke den neste gang.

Kula ble forøvrig kronografert til 925m/s

Link to comment
Share on other sites

kan bli mye ødelagt når du skyter rett i bogen det er mye bein som kula får juling av.er bedre og legge seg rett bak og litt opp og heller bruke ei kule som sjokker dyret godt,er ikke så mye kjøtt som blir ødelagt og dyret går ikke langt.ser stor forskjell og på et dyr som ikke er var og oppstressa.di tåler mer og går noe lenger før di ligger,er ikke ofte elgen detter i smellen da må en opp i ryggen.men det er ingen fasit på dette .er en sikker på skuddet så er det ingen vits og slenge etter flere skudd da ender det bare med vom og diverse drittskudd

Link to comment
Share on other sites

- er bedre og legge seg rett bak og litt opp og heller bruke ei kule som sjokker dyret godt,er ikke så mye kjøtt som blir ødelagt
Nåja, jeg er temmelig skeptisk til de såkalte "kjøttsparerskuddene". Husk at mellomgulvet buer framover (i oss oppover). Jeg har skutt dyr der kula har gått inn og ut ca. 25 cm foran bakkant av ribbene, og likevel gått gjennom mellomgolvet. Så jeg foretrekker å holde godt fram og opp på dyret, ellers -
- da ender det bare med vom -

Jeg rir fortsatt kjepphesten min' date=' jeg da - la skikkelige kuler gjøre jobben sin, og sikt der det er sannsynlig at det gjør mest skade på dyret.

 

Som nevnt over, har jeg temmelig identiske erfaringer med det Aasum forteller om. Og vi bruker jo identisk ammo

Kula ble forøvrig kronografert til 925m/s
Som 308 NM-ambassadør gleder denne opplysningen meg - den bekrefter min påstand om at 300 WM brenner 5 grs mer krutt, og vinner 10 m/s på det!
Link to comment
Share on other sites

Kula ble forøvrig kronografert til 925m/s
Som 308 NM-ambassadør gleder denne opplysningen meg - den bekrefter min påstand om at 300 WM brenner 5 grs mer krutt' date=' og vinner 10 m/s på det![/quote'](Retta sitatet ditt. Jegermeistern.)

 

Var liksom ikke for å promotere 300 win mag jeg skrev dette da! om jeg bruker 300wm eller 308nm er ett fett for meg, kunne like godt brukt 308nm om det var det som var på rifla da jeg kjøpte den.

Er uansett stor fornøyd med kalibret og så flatskyttende som det er :D

Link to comment
Share on other sites

Jo mere "super" en kule er, jo viktigere er det å treffe direkte i vitale organer med første skudd. En helmantel er jo det aller supreste ..................... For øvrig - kule eller ikke kule - det er hastigheten ved treffet og ikke kula som er årsak til eventuell ødeleggelse av kjøtt. Fyll et 20 liters oljespann med vann, og skyt midt i med ymse hastigheter og se de forskjellige reaksjoner.

Bransjetilknyttet - jeg vet det. Men hvor mange historier har jeg ikke hørt. Den som hadde "sin" kule, like til elgen stakk. Aldri mere Remwinfed Superkiller !

Link to comment
Share on other sites

Jo mere "super" en kule er, jo viktigere er det å treffe direkte i vitale organer med første skudd.
Hvis man var riktig ondskapsfull, og tok alt i verste mening, ville det faktisk være mulig å vri dette utsagnet til å bli: "Skyter du med tradisjonelle blykuler, kan du godt skyte vomskudd". Men så vrang er jeg ikke!

 

- det er hastigheten ved treffet og ikke kula som er årsak til eventuell ødeleggelse av kjøtt.
Dette er jeg ikke enig i, slik det står. Bogen på den oksen jeg skjøt på 64 meter med 308 NM'en ville nok vært bra maltraktert, hvis jeg hadde brukt ei bløt blykule. Men med en liten tilføyelse, dekker utsagnet sannsynligvis det både du, jeg og de fleste øvrige mener:

 

"Det er hastigheten ved treffet, i forhold til kulekonstruksjonen, som er årsak til eventuell ødeleggelse av kjøtt."

 

Tradisjonelle blykuler gjør god jobb når de treffer i passe hastighet, i dyr av adekvat størrelse. Men de behersker nok ikke alle forhold, f.eks. ikke skudd mot "bogspetsen", der kula først vil ekspandere i musklene, for så å treffe storbeina. Da kan det bli stopp, uten at indre organer rammes, særlig ved bruk av marginale kalibre. Jeg har sett en del slike skader etter fullførte ettersøk.

 

Jeg foretrekker derfor kuler av skikkelig konstruksjon, med tilstrekkelig kraft, og våpen innskutt på såpass avstand at en ikke trenger slippe dyrene helt inn til postrekka, der de kan bli støkket av syn eller lukt fra postene.

 

(Aasum: WinMag, NormaMag og WeatherbyMag er i praksis samme patron - dersom du ikke skal bruke 220 grs kuler. Men NM'en har norsk avstamming - og så er den jo penest!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...