Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

Her kan de av dere som ønsker det eller lurer på hvordan en v-max kule i .308 win eller 6,5x55 gjør med "viltet", se det på bilder..... :D

 

Vilt nr 1 = Melon (flere viltarter under)

 

melon1.jpg

melon2.jpg

melon3.jpg

melon4.jpg

melon5.jpg

melon6.jpg

melon7.jpg

melon8.jpg

 

Så vilt nr 2 = 4 liters spylekanne

 

spyle1.jpg

spyle2.jpg

spyle3.jpg

spyle4.jpg

spyle5.jpg

 

Her er restene etter 1 skudd i ei 10 liters kanne. Mesteparten av kula (ca 99 %) stoppet "midt" i kanna og ble, som dere ser, totalt knust! :lol:

v-max.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

trenger nok ikke ettersøk på den melonen :lol:

 

He he.

 

Faktisk, mange av melonene har vi måtte drive ettersøk etter... den heftigste av dem hadde en spredning på ca 25 meter i omkrets! :lol:

 

er det mulig å få kjøpt noe fabrikk ladet v-max eller tilsvareende i cal.222? hadde vert kjekt til reven :lol::lol:

 

Nei, dessverre tror jeg ikke du får ferdiglada til 222...... Vet bare om ferdigladet v-max til mindre kaliber, altså 17hmr, 17hm2 osv.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

trenger nok ikke ettersøk på den melonen :lol:

heller ikke på den 4 liters spylekanna :lol:

 

He he. Nei, den var ganske grei å finne igjen. :lol:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_8vGXGO1XGY

 

En mye bedre illustrasjon :)

 

He he. Nja, syns da ikke det. Den kula vi ser på den videoen er en barnes tsx... altså en homogen kule, som såvidt ekspanderer..... V-maxen går totalt i fillebiter. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Se hele filmen, Varmint Grenade- samme resultatprinsippet som V-Max

 

He he. Joda, har sett den også..... ;)

 

Har du testa varmint grenade?

 

Jeg har testa MPG (multi-purpose green) i 140 grains.... den trenger ganske mye motstand for å knuses og den "skal" gå i oppløsning når den treffer.... Har skutt den i en 20 liters kanne med vann, den gikk tvers igjennom uten å ekspandere og dette i en hastighet på nesten 1000 m/s..... Så er litt skeptisk til barnes sine kuler som skal gå i oppløsning....

Link to comment
Share on other sites

disse bildene gir jo litt interresse for å lade sjøl...

 

Det kan anbefales på det varmeste. ;) Er veldig givende, på de fleste måter. Du sparer faktisk en del igjennom året (for de som bryr seg om det), men du har en interesant hobby og du kan lage dine egne skudd, som passer børsa di perfekt. Samt, mange flere valg når det gjelder kuler..... :)

Link to comment
Share on other sites

Når man jakter rev eller kråker f.eks. med v-max ammo, er det bare for moro skyld eller? Det kan jo ikke være rare greiene igjen av byttet? Ihvertfall ikke med .308.

 

Ja, det stemmer nok det. Ihvertfall når det gjelder et så lite bytte som kråke. I rev derimot, trenger det ikke bli så veldig store ødeleggelser. Noen utgangshull blir det, men mange skinn kan brukes. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen alt godtfolk der ute!

 

Vil veldig gjerne at andre legger ut bilder fra sine "forsøk" med v-max eller lignende kuler. Skal legge ut flere bilder etterhvert og skal også slenge ut noen videoer. ;D

 

Her er foresten verktøyet som spytter ut mine v-max:

rifle.gif

 

Her kan de av dere som ønsker det, laste ned en liten videosnutt som viser hva v-max gjør med stål.

http://www.eivindkrey.com/video/v-max.mov

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

DSC01635.jpg

DSC01634.jpg

Utgangshull.

 

110 grains V-max skutt på 100 meter, rundt 1000 m/sek i cal. 30-06.

 

Var kanna helt full med vann? Eller har du truffet litt skeivt? Syns liksom den ikke har gjort så mye skade (i forhold til hva mine gjør....)

Link to comment
Share on other sites

He, he, den V-Max kula er ein flott kråkesprenger. Kjøpte nettopp 100 stk 95 grain som eg skal lade i 6.5x55 Skal bli artig å teste den kula ja..

Hvis nokon har ei fin oppskrift på 95 grains V-Max til 6.5x55, med enten N140 eller Norma N4 krutt, så hadde eg blitt veldig glad for å få det på PM. Eventuelt om det finst link til ladninger med denne kula i andre typer krutt...

Link to comment
Share on other sites

 

110 grains V-max skutt på 100 meter, rundt 1000 m/sek i cal. 30-06.

 

Var kanna helt full med vann? Eller har du truffet litt skeivt? Syns liksom den ikke har gjort så mye skade (i forhold til hva mine gjør....)

 

Kav full ja. Den ser mye verre ut enn det vises på bildet skjønnerdu. Kommer nok av den intense rødfargen på kanna.

 

Hvordan satte du opp kanna?

Link to comment
Share on other sites

 

Kav full ja. Den ser mye verre ut enn det vises på bildet skjønnerdu. Kommer nok av den intense rødfargen på kanna.

 

Hvordan satte du opp kanna?

 

Ahh. Det som ga "tøffest" resultat var å legge kanna slik at kula kom inn i bunne og gikk igjennom hele kanna.... hvis du skjønner hva jeg mener......?

 

Men, er den stor den kanna du har brukt?

Link to comment
Share on other sites

har noen bilder av fugler skutt med v-max.....skulle vel egentlig gi en pekepinn på hvordan efekten er.....noen som kan gi meg tips om hvordan få bildene inn...?

 

Hei.

 

Du må laste bildene opp til en server for å kunne bruke dem. F.eks. imageshack osv....

 

Men hvis ikke bildet er så stort, så kan du jo sende det på epost til meg, så kan jeg legge det ut på min server, deretter gi deg linken, så kan du legge det opp. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Kav full ja. Den ser mye verre ut enn det vises på bildet skjønnerdu. Kommer nok av den intense rødfargen på kanna.

 

Hvordan satte du opp kanna?

 

Ahh. Det som ga "tøffest" resultat var å legge kanna slik at kula kom inn i bunne og gikk igjennom hele kanna.... hvis du skjønner hva jeg mener......?

 

Men, er den stor den kanna du har brukt?

 

Skjønner.

5liters kanne, som inneholdt aspen 2taktsbensin.

Link to comment
Share on other sites

Her kan de av dere som ønsker det, laste ned en liten videosnutt som viser hva v-max gjør med stål.

http://www.eivindkrey.com/video/v-max.mov

 

Var ikke sikker på om alle hadde fått den med seg, så legger den i et nytt innlegg. ;D Dersom det er noen som etterlyser andre videoer, så kan det fikses det også. Som dere sikkert har skjønt, så er bildene i denne tråden hentet på video som ble filmet under skyting. :D

Link to comment
Share on other sites

Her er en skjære skutt med 40 gr v-max i 22-250 på ca 100m. Før jeg fant fuglen fant jeg store og små kjøttstykker som lå rundt om kring. Skjæren lå omtrent 20m fra treet den satt i, vil si den fikk seg en real trøkk :twisted:

th_12082007372-lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tviler på du kan tjene på det. Det er massevis av bra varmint ammo på markedet. V-max er sinnsykt efektivt, går i oppløsning ved anslag og fabrikklades i de vanligste kalibrene. Jeg lader selv, og får en utrolig presisjon med v-max i de kalibrene jeg lader den i (22-250, 6.5x55, 300wsm). Skyt en kråke med den, og det er som å kutte hull i ei dunpute og riste den ut av vinduet... 8) Jeg har ikke forsøkt Barnes sin varmintkule, sikkert bra den også. Amerikanerne skyter mye skadedyr, og lager gode kuler til dette formålet.

Link to comment
Share on other sites

Her er en skjære skutt med 40 gr v-max i 22-250 på ca 100m. Før jeg fant fuglen fant jeg store og små kjøttstykker som lå rundt om kring. Skjæren lå omtrent 20m fra treet den satt i, vil si den fikk seg en real trøkk :twisted:

th_12082007372-lite.jpg

 

He he. Ja, den så ikke ut til å kunne fly særlig langt etter skuddet....ved hjelp av egen maskin altså. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe erfaring med V-max eller lignende varmint kuler, så jeg har noen spørsmål. Har nå kjøpt 1 pakke med Sierra 110 grs varminter i .308. Hvordan fungerer disse kulene på langt hold (<200m) og i vind? De har jo ikke den mest gunstige form og BC. Lurer på å prøve noen på seljakt og vurderer da varmintkuler opp mot bløte blyspisskuler som Winchester PP og Sierra gameking. Tanken min er at hvis de er utsatt for vind og lange hold vil jeg heller satse på en kule med litt mindre effekt men som treffer målet.

Hvilken patronlengde bruker dere på disse kulene? 65mm?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det stemmer selvfølgelig. Tenkte ikke på det :-)

Men jeg lurer allikevell på hvordan de oppfører seg i vind og på litt hold.

 

Først vil jeg bare oppfordre alle der ute til å bruke lovlig kuler og kaliber til dertil egnet jakt. Seljakt = Samme krav som Storvilt på land.

 

Så ditt spørsmål... ;)

 

Jeg har dessverre ikke skutt scierra sin varminter, men bruker v-max i 110 grains. Denne kan ihvertfall brukes ut til 300 m uten problem. Selvfølgelig, det må jo ikke blåse orkan styrke da. Men "vanlig" vind er ikke noe problem. :) Dersom varminteren har samme form som v-max, så kan du nok regne med at du kan skyte ut til 3-400 m uten nevneverdig dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Greit å skyte reven med v-max, det har ønsket effekt på det viltet. Garantert død og kanskje får en beholde skinnet også.

 

Men å bruke v-max på matvilt (eller fugler generelt), bare for å sprenge dyret for morroskyld? Nei, der går jammen meg grensen! Helt forkastelig og ikke jegerstanden verdig i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...