Jump to content

Slettes


Karlstad

Recommended Posts

Dette er en fin metode. Det er bare et problem, kula kan henge i bommene og bli med litt ut igjen. Da har du en avlesning som kan være farlig.

Det tryggeste er å sote kula før du begynner. Noen sekunder over et stearinlys el.

Da er du sikker på at du får riktig avlesning.

Link to comment
Share on other sites

Har pleid å stappe ei fille eller ei kule med dopapir et par cm inn i løpet (altså forbi slutten av selve kammeret).

Deretter er det bare å tømme smeltet stearin inn i kammeret og vente litt.

Så trykker man avstøpningen bak med pussestaven, og vips, så har man en perfekt avstøpning av siste del av kammeret og begynnelsen av løpet med bommer og det hele.

Da er det såre enkelt å beregne friflukten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei hylse som kula går lett inn i, presser halsen bare urlitte grann, soter kula som puttes i hylsa og kammrer denne, gjør dette et par tre ganger, da er jeg sikker på kammerlengda, trekker da ifra 1,5 mm.

etterpå kan jeg presse hylsa å bruke den.

Man trenger ikke sage i hylsa for å finne kammerlengden, men det er jo samme prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Putt en kule inn i kammeret, slik at den ligger an mot bommene. Ta så en pussestokk inn i løpet fra munningen, finn der den treffer kula. Bruk en tapetkniv til å markere på pussestokken (der er 0 friflukt). Lad så opp en pateron med normal lengde, kamre denne, gjør på same måte med pussestokken. Differansen på det du har målt (avstand mellom strekene på pussestokken) vil være friflukt på den påatronen du har ladet. Da er det lett å regne seg frem til totallengde på patronen med ønsket friflukt.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som MacJoJo, men med en liten vri.

 

Måler først med ei kule som sitter mot bommene, bruker blyant (tømmerblyant) til å merke på pussestaven.

Deretter måler jeg med pussestaven mot lukket bolt i tomt kammer.

Trekker fra de nødvendige 1,5- 2 mm, og vips COL for den kula i mitt kammer :P

Link to comment
Share on other sites

Metoden med pussestanga her bruker jeg også. Har prøvd den andre måten. Ti forsøk ga meg åtte forskjellige lengder, så den metoden bruker jeg ikke mer. Registrerer at en del av dere får den til å fungere godt, men etter min mening er det alt for stor usikkerhet omkring avlesningene til at jeg tør stole på den. Det holder ikke for meg å tro at det er korrekt. Jeg skal vite at det er det. Pussestokkmetoden er bombesikker.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en fin metode. Det er bare et problem, kula kan henge i bommene og bli med litt ut igjen. Da har du en avlesning som kan være farlig.

Det tryggeste er å sote kula før du begynner. Noen sekunder over et stearinlys el.

Da er du sikker på at du får riktig avlesning.

 

AMEN!

Og da er vi fremme til den måten undertegnede bruker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg også fikk forskjellige lengder med denne metoden. Brukte så ei hylse jeg ikke skulle lade om, litt superlim i hylsehalsen, satte i kule, satt patronen i våpnet og ventet i 5 min. Kula satt dønn i hylsa, og makslengde var ok. Ulempen er at du hverken får brukt kula eller hylsa igjen. Men målingen er i allefall 100% riktig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gitt opp den der pussestang greia. Nå tar jeg ei skutt hylse, det er viktig for å få få det riktig. Presser hylsa forsiktig med collet die tl den gir "passe" grep. I steden for sot som jeg synes kan gi feil bruker jeg sprittusj på kula. denne skrapes av, og du vil se om kula har blitt dratt tilbake av bommene. Tar alltid mål tre-fire ganger for å kontrollere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...