Jump to content

Kuletest TSX .338 Win Mag


LeivVidar

Recommended Posts

Kjøpte ei eske med 185 grs Bares TSX til 338WM'en min. Ekspansjonstestet dem i går. Jeg hadde fra før ladet opp til elgjakta sånn at de hadde en hastighet på 880-890 m/s.

Jeg skjøt ekspansjonstesten på ca 60 meter. Diameter på kula er 19-20 mm og restvekt er....... ikke overraskende 185 grs.

 

16102010688.jpg

 

16102010689.jpg

 

16102010695.jpg

 

338-TSX'en til venstre og 150 grs TSX fra en 308win til høyre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 338 PBP 216 gr kuler i noen år, de to som er gjenfunnet ser likedan ut, men jeg har hastighet på ca 955.

Kulene har stort sett gått tvers gjennom, nesten uansett. Det er ikke tvil om at homogene kuler kan være svært gode, men jeg tror de er best på litt grøvre kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for å dele interessant ekspansjonstest med oss.

 

Hadde en Sako Finnbear i .338 Win Mag for mange år siden. Prøvde 225 gr Barnes-x på reinsdyr og elg. Barnes-x kulene var da veldig nye på markedet. Med denne kulevekta fikk jeg en følelse av at det var å skyte med helmantel. Veldig dårlig skuddreaksjon, og ting tok tid, husker ikke hastighet nå men V0 kanskje rundt 850 m/s. Skader inne i dyret var langt mindre enn når jeg brukte kuler med bly, som Nosler part på 225 gr og 250 gr Hornady RN m interlock. Mine erfaringer med denne kulevekta i .338 Win Mag gjorde at jeg ville prøve noe annet. Gikk derfor ned til en kulevekt på 175 gr i Barnes-x. Hadde da en hastighet på nærmere 950 m/s. Med denne kula ble skuddreaksjon en helt annen med kort/ingen flukt, og kulene ga gjennomskyting i alle tilfeller sjøl med denne forholdsvis lave kulevekta i forhold til kaliber.

 

Jeg har brukt .338 Win Mag, .338-06 Ackl. Imp, 30-06, 6,5x55, 8x57 IS og 9,3x64 på elg. Har brukt alt fra konvensjonelle kuler som Hornady Interlock til Nosler Partition, RWS H-mantel, Swift A-frame, Woodleigh PP, Tonheims PBP, Barnes-x. De fleste dyra har falt for .338-06 med 225 gr Swift. Det mest effektive jeg har brukt er RWS H-mantel i 9,3x64 og 8x57 Is. Denne kula er konstruert slik at fremre halvpart nærmest arter seg som en håndgranat relativt tidlig i ekspansjonsfasen, mens bakre del går gjennom det meste, med relativt liten diameter. Egentlig ganske lik Nosler Partition. Jeg er av den helt klare oppfatning at slike kuler som avgir en god del bly-splinter er de mest effektive i mer moderate hastigheter.

 

Men: Homogene kuler som Barnes-x fungerer meget bra når de får en høy utgangshastighet. Tror da at anslagshastigheten må ligge på 800 m/s eller høyere. Det blir blodutredelser, men det blir ikke mer ødelagt kjøtt enn når man bruker mer konvensjonell blyspiss i normale hastigheter. Man får oftere gjennomskyting, og det er bare kjempepositivt med stort utgangshøl, og mer blod/ventilering.

 

Etter forskeres advarsel mot bly i storviltkjøtt er jeg blitt skeptisk til bly i storviltkuler. Da er f.eks. Barnes-x på 185 gr i .338 Win Mag noe av det mest perfekte man kan bruke etter min mening!:-)

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder.

 

Etter egne forsøk, syns de X kulene å virke bra i 222 22-250 243 240Wby 25-06 6,5 270 7RM 308 30-06 300Wby Som her 338WM 340Wby 350RM 358NM 9,3x62 375HH 416Rigby, mere har vel ikke de jeg har hjulpet og jeg selv rukket å teste.

 

Den 185grs'n ligner veldig en 225grs fra 350'n i år, den ble testet i 35-40cm med ryggvirvler og litt løsere masse i en 2,5års kvige og satt i skinnet noe til siden for stikkerhullet. Restvekt 226,4, så den må ha fått med seg noe beinrester inn i krøllene.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har brukt 225 gr Barnes X i .338WM i noen år nå. Jeg er konsulent på ladefronten, og har prøvd å ymte frampå om at han kanskje skulle prøve enda litt lettere kule. Men det sitter nok litt langt inne, jo tyngre jo bedre osv. Samtidig klager han på liten skuddreaksjon på elg. Jeg får vel gjøre en innsats nå, og få han til å teste lettere kule. Så spørs det hva han bør prøve? Ser det finnes TTSX i 160 gr. Blir det for ekstremt mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader min 8x68s med Barnes TSX, 200 grs med V0 på litt under 900ms. Det er ikke blitt veldig mye dyr med den enda, men på både elg og villsvin er det blitt korte fluktstrekninger, god skudd reaksjon og lite ødelagt kjøtt. På .338 WinMag og 8x68s er det vel egntlig bare teoretiske forskjeller og jeg mener Barnes i rundt 900ms er et godt valg for disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...