Jump to content

Lade 308win med alt for hurtig krutt.


høggern

Recommended Posts

NB: Før du begynner å lese her, jeg går ikke god for noen av de ladedataene jeg har oppgitt her. Dette er ikke en ladetabell! Dette er en runde med testladninger jeg har gjort bare for å se.

 

 

Jeg har tidligere testa noen ladninger på subsonic nivå med Norma P4 pistolkrutt i 308win.

Da kom jeg ned på 311 msek med en 200grs støpt blykule.

 

Nå har jeg prøvd å lade endel mantlede 146 grs FMJBT kuler fra raufoss med samme kruttet. Ladningene er testa i et våpen med 45 cm løp. Vanlig NM60 gir 800 msek i det samme løpet.

Tidligere erfaringer med P4 er at det ligger i området rundt N340. Så jeg forsøkte med å simulere ladningene i QL.

Jeg har som tidligere sagt hatt 8 grs P4 bak 200 grs kula og fikk 311msek.

 

Nå skulle det lades med 146 grains FMJBT kuler som sagt, så først prøvde jeg med 9 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 331 msek om P4 var lik N340.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 334 msek. Jeg hadde faktisk laget salonggevær av 308en min 

 

Neste ladning ut var 12 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 429 msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 437 msek.

 

Neste ladning ut var 14 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 485 msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 498 msek.

 

Neste ladning ut var 16 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 536msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 547 msek.

 

(Alle ladninger med 146 grains FMJBT.)

 

 

Samlingene var helt greie på 100m. Å trykktegnene på hylsene viste at dette ikke var ladninger med noe særlig høyt trykk. Noe QL og bekrefta.

 

 

EDIT:Har justert for "long barrel friction" i QL å da ble hastighetene ganske så riktige. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å gi deg en fasit uten å kjenne formelverket som ligger til grunn i QL.

Men jeg mistenker at disse ladningene er utenfor gyldighetsområdet for formelapparatet.

Årsaken kan være at forseringsmotstanden for kulen er forholdsvis større enn det som er forutsetningene i QL på grunn av den lave ladningsvekten.

For å si det på en annen måte, friksjonen stjeler mer av energien enn programmet forutsetter.

Link to comment
Share on other sites

riflestigning 1/12 (1/305mm)

 

Av erfaring (og nitidig studier av ladetabeller for pistolkalibre med det omtalte kruttet) har jeg kommet fram til at P4 er ganske likt som N340 (ikke helt likt, men ganske så likt)

Dette gjør at tallene blir litt rare når jeg bruker QL. Jeg regner med det er fordi det er en kaliber/krutt kombinasjon som er helt hinsides ;)

Link to comment
Share on other sites

190 grains blykule og 12 grain med N340 gir 418 m/s med 50 cm løp i 30-40Krag. 12 med N32C gir 380 m/s med 190 grainere og 350 med 220 grains, også bly. Jeg likte de med N340 mye bedre enn de med N32C.

 

Hylsevolumet er ganske midt mellom 308 og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en amatør innen kulestøping.

 

Følgende utstyr har jeg:

Lee støpegryte med bunntapping.

Lee støpeblokker, har flere kal 30 blokker i 113 -200grs.

Har ikke brukt alle engang :oops:

Sizer kulene i en RCBS size og smørepresse.

Har en Lee hardhetstester også.

 

Pleier smelte ned en masse bly på en gang . Blander hjulvekter og typer (når jeg får tak i det) å støper barrer. Mye enklere når jeg da begynner å støpe.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testa effekt i målet med blykuler. Har bare testa de på papp.

 

Hei..

Vel eg er ganske sikker på at efekten på målet er upåklagelig.

Det eg tenkte på er stabilitet på kula i den hastigheten ut til ca70m

og at presisjonen er grei.

 

Der er så mange vekter å velge mellom.

Eg håper 200grs er stabil i den hastigheten, men eg veit ikke.

Håpet var om du har noe erfaring på blink med lignende kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel 200grs kuler på blink på 100m i hastighet fra 310 msek og opp til litt over 400, de virket stabile men fikk samlinger som var "litt ujevne", dvs 4 skudd med bra samling og 1 litt vekk. Ikke så mye at det burde være et problem på mikkel på 70m.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

FØR DU LESER DETTE, LES ADVARSELEN I RØDT FØRST I TRÅDEN!

 

 

Jeg har tidligere testa noen ladninger på subsonic nivå med Norma P4 pistolkrutt i 308win.

 

Nå i dag har jeg testa litt i 6,5X55 med samme kruttet.

 

Nå har jeg prøvd å lade endel mantlede 144 grs FMJBT kuler fra lapua. Ladningene er testa i et våpen med 67 cm løp. Når jeg har testa ladninger kan dette prøves i jaktrifla mi som har 50 cm løp og demper. Da vil jeg kansje klare å knipe enda noen msek.

 

Første ladning ut var 12 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 432msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 417 msek.

 

Neste ladning ut var 14 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 489 msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 472 msek.

 

Neste ladning ut var 16 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 541msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 523 msek.

 

Siste ladning ut var 18 grs P4, denne ladningen skulle i følge QL gitt 589 msek.

Kronografen fortalte meg at kula gikk ut med 578 msek.

Denne ladningen skulle gitt 3605 bar, noe som nærmer seg max for kaliberet. Å etter å ha studert tennhettene og hylsene så virka det som denne ammunisjonen begynte å vise trykk på det jeg vil definere som max og vel så det for kaliberet.

 

I morra tror jeg at jeg kansje skal prøve ladninger som er enda lavere enn 12 grs for å se om jeg kan få det subsonisk.

 

Editert, hadde glemt justere noe i QL ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsket litt på dette i 30.06.

 

N310 og hornady 180grs RN.

 

Endte på 10 grains krutt og ligger mellom 320 og 310ms der.

 

Samler 6 skudd på 10mm på 50meter. Skal ut å verifisere kulebane i morgen.

 

Har skutt ca 60 skudd og ingen trykktegn sålangt.

 

Børsa er ei kongsberg 393.

 

plotta inn i shooter og klikka meg opp på 70 meter. Skuddet satt midt i klistrelappen, så det lover godt.

Link to comment
Share on other sites

FØR DU LESER DETTE, LES ADVARSELEN I RØDT FØRST I TRÅDEN!

 

I dag ble det testet ytterligere redusert ladning i 6,5. 10grs.

Denne gikk 311 msek, denne ladningen skulle i følge QL gitt 368 msek.

 

Testa samling på alle patronene på 100m. 14 grs gikk best med 5 skudds samlinger på 28mm, 16 grs samla 35mm. 12 grs samla 50mm. Mens 18 grs samla dårlig(ca 100mm), noe 10 grs og gjore.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag ble det testet ytterligere redusert ladning. 10grs.

Denne gikk 311 msek

Høggern: Oppgi kaliber og kulevekt er du snill. Er dette en fortsettelse på 6,5-eksperimentet, eller er du tilbake på .308?

 

Har gjort lignende forsøk og har noen observasjoner/spørsmål:

1) Med 30-06 er selv lange (og tunge) kuler stabile, mens jeg sliter med å få til dette i .308 Win. Antar at riflestigningen er treigere i min .308.

2) Første skudd går ofte veldig lavt (20-30 cm lavere enn resten av serien på 70 m). Er det mulig å unngå dette? Skjer dette fordi demperen fylles av kruttgasser på det første skuddet? Tør ikke bruke den som jaktpatron når treffpunktet endres fra første til andre skudd.

3) Hvilke kuler ekspanderer i disse hastighetene? Jeg lurer på å bruke Hornadys FTX. Noen som har forsøkt A-max? Ser at Hornady bruker disse i sine subladninger for 300 Wisper. De fleste vanlige butte blyspisskuler går rett igjennom våte telefonkataloger uten å ekspandere.

 

O

Link to comment
Share on other sites

innlegg i natt var en fortsettelse på testinga som ble beskrevet 24 timer tidligere.

Dvs, 6,5 med 144grs.

Men har begynt å tvile litt på dårlig samling på de to slappeste, kan det være pga at jeg har glemt justere skiva over på "finkaliber"? Hastigheta er jo omtrent som hissig 22lr.

 

Nei jeg gidder ikke vase med dacron. Etter at dacronet satt igjen i pipa mi etter ett skudd engang ble det skrinlagt.

 

N110 har jeg beskrevet engang. Gikk ikke like lavt i hastighet, soting blir nok et problem før ladninga blir subsonisk med N110. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=20191&p=230877&hilit=N110#p230877

 

Vanlig riflestigning i 308w er 1/12", vanlig i 3006 er 1/10.

 

Tipper pistolkuler muligens ekspanderer. Kansje hornady Xtp eller lignende ekspanderer . Jeg tviler på at noen vanlige riflekuler ekspanderer pålitelig..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

For et par år siden kom en kompis med en pose med diverse .308 helmantlede kuler, som jeg fikk gratis.

 

Dette var 139 grains fmjbt kule med stålkjerne, 143 grains fmjbt med blykjerne, 146 grains fmjbt kuler med blykjerne og 152 grains fmj kuler med blykjerne og stålmantel.

 

Disse kulene ble ladet i 308win med 15 grain P4, diverse oppsamlede hylser i kaliberet og fiocchi large rifle tennhetter (et bomkjøp jeg bare måtte få brukt opp)

 

Erfaring etter å ha skutt en god del av disse skuddene på 100m de siste somrene, er at dette er en behagelig treningspatron med lav rekyl og relativt moderat smell. Presisjonen er vanligvis god nok til å holde tiern på 100m skiva. Utgangshastigheta er ca 550 msek. Trykket er moderat og jeg skyter dette i en litt sliten sauerpipe på 67 cm til trening.

 

Så konklusjonen er vel at dette kan faktisk brukes til noe ganske fornuftig, og treningsutbyttet er helt ok. :)

 

 

 

Om du benytter noen ladedata jeg oppgir her så gjør du det på eget ansvar, jeg tar ingen ansvar for noe som helst. Ha ellers en fin dag. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Het har gått noen hundre eller noen tusen vil jeg tro ... av 139-150 grain 7.62 kuler avgårde med p4 som drivstoff. 15-15.5 grain i 308win og 16-17 grain i 3006 har vært oppskrifta. Begge ladningene er ca 550 msek og gir fin samling på 100m. Trykket er moderat men hylsa er bare halvfull så ekstra kontroll og årvåkenhet benyttes i ladeprosessen. 

 

Til sommern tror jeg berrys kobberplatede 110 og 123 grains skal testes ut med ca samme ladning. 

 

NB: dette er ikke ladninger jeg tar ansvar for om noen skulle prøve dette hjemme. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...