Jump to content

En Gåse patron i .223?


John H

Recommended Posts

Nå ser det ut som om det åpner seg muligheter for gåse jakt.

Har aldri jakta gås før så det kan jo bli morro og få med seg.

Det umiddelbare problemet melder seg jo selfølgeligt når eg skal skyte noe annet enn papp og rovvilt.

Dette har eg faktisk ikke kuler til... :cry:

Det hadde vel selfølgeligt vert optimalt med helmantel til denne typer jakt, men dette har vi jo da ikke på furteboden..

Har litt lyst og prøve og få unna litt av det som står på boden og støver vekk i stedet for og bestille enda mere som støver vekk :lol:

Så langt har eg funnet et par som muligens kan gå visst en lader de ned til lav nok hastighet.

Hornady , 50gr SX (blyspiss)

Nosler Partition 60 gr (blyspiss)

 

Har også noen Mach kuler men er veldig usikker på hvordan dette kan bli.

Sierra 52gr HPBT

Nosler Custom Competition 69 gr.

 

 

Er det noen som har gjort forsøk med noen av de overnevnte kulene på matvilt og har erfaringer og komme med?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vel selfølgeligt vert optimalt med helmantel til denne typer jakt, men dette har vi jo da ikke på furteboden..
Det er jeg ikke brått sikker på. Jeg har skutt på gås med .223 helmantel og gjør det ikke igjen. Det er alt for liten sikkerhetsmargin i forhold til ikke-optimale treff. Sånn sett gir helmantel alt for mye kjøttødeleggelse (hele gåsa blir ødelagt når den flyr avgårde med høl i skrotten og ender som minkmat).

 

Her er noe jeg skrev om saken i en annen tråd:

Jeg har skutt noen gås med rifle og anbefaler ikke 5.6mm helmantel. Hølet blir for lite og den ganske spisse kula svupper for lett gjennom uten å rasere tilstrekkelig. Hvis du er 100% sikker på å treffe 100%, midt i maskinrommet, hver eneste gang gang under feltmessige forhold kan det sikkert være greit med helmantel. For oss andre vanlige dødelige som må ta høyde for at ett og annet skudd ikke sitter perfekt plassert vil jeg anbefale ekspanderende ammo på så stor fugl, ihvertfall når kula er såpass lita og såpass spiss. Det finnes sikkert noen som er uenig med meg i dette.

 

 

Ellers har jeg gode erfaringer med 50gr Rhino og 75gr Scirocco på gås. Moderat splætt og grei drep. Sciroccoen krever minst 1:9" riflestigning for å stabiliseres. Av de du har ville jeg prøvd Nosleren hvis den går i børsa di. Noen mener at det er OK å bruke match-hullspiss, jeg stoler ikke på at man har pålitelig ekspansjon.

 

For test av ymse kuler i .223 kan du lese http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/53-kuletest-223-remington

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06

Hvordan ligger du deg i ladedata tabellene?

Holder du deg i min da eller er det full popp når du lader dine patroner?

Vil det også vere ønskeligt og prøve og plassere skuddet inn fra front visst dette er muligt for og "spare" kjøttet mye pryl?

Takker så mye :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ligger du deg i ladedata tabellene?
Jeg starter på startladning, også jobber jeg meg oppover sammen med kronografen til jeg har god presisjon. Rhinoen likte litt frisk fart (>950 m/s) og kort friflukt med Vihta N130, Sciroccoen lader jeg til litt over 800 m/s med Norma 11. Til dette har jeg ikke hatt noen tabeller å gå ut fra, så det har vært en del forskning med QL og kronograf. Her vil jeg ikke gi ut ladevekter til folk som jeg ikke vet er rutinerte med ladepressa pga. lotvariasjonene i skytterlagskrutt. Nyttig lesing: http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/99-norma-11-til-223 OBS at Sciroccokula er lang som et vondt år, så den stjeler mye hylsevolum.

 

Når det gjelder skuddplassering, liker jeg å prøve å plassere skuddet litt høyt. Sideskudd over brystfileten eller frontskudd litt høyt med utgang i skulderleddet gir lite kjøtt-tap.

Link to comment
Share on other sites

Har no lekt litt med QL og funne frem ladninger som er noe lavere enn mine egne.

Har hatt ca 700 m/s som mål og funne ladninger både på Nosler Custom Competition 69 gr og Partizan 75 gr som eg har rikeligt av.

Kunne selfølgeligt gitt mere på men litt lavt for og kunne se om pressisjonen fremdeles er bra eller om eg har slakka av for mye.

Legger inn litt eksperiment i dette :lol:

Kunne godt tengt meg og prøvt ekspansjonen men er litt tvilende til at en telefonkatalog er realistisk på en så lett vilt...

Kansje visst den er frittstående og ikke står mot noe, men dette blir jo umuligt og vite noe med sikkeret.

Det eneste som faktisk er sikkert er at det blir gøy og prøve da.

Har en boks Norma 11 på boden til deg visst du trenger :wink:

Har nå lagra alle data som er kommet frem her :D

Takker så langt!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du snakker Partizan 75gr har jeg gode erfaringer med Vihta N540. Passe raskt og fyller mindre enn N140. PM meg hvis du vil ha ladedata. Den N11-boksen, hvilken lot er den?

 

Det jeg helst leser fra telefonkatalogtester er restvekt. Ei kule som splintrer lite, mao. har nær 100% restvekt, er i utgangspunktet ei lovende kule for stort småvilt

Link to comment
Share on other sites

John H, effekt og ekspansjon tester du på stormåse/Svartbak.

 

K

Det har eg faktisk ikke tengt på, problemet er jo at de flyger stooore omveier rundt huset her.. :lol:

 

Kråke skutt på 200 meter med Partizan 75 HPBT i 818 m/s. Inn i brystet og utgang i ryggen.

Kula virket ganske seig i ekspansjonstesten jeg gjorde, mulig den er bra på større fugl.

 

Det var dette bildet eg hadde i bakhodet, var egentligt derfor eg tengte eg skulle lade meg nedover til rundt 700 m/s.

I håp om at den var gav god pressisjon men ikke var for volsom i effekten..

Men kansje et skudd på rett plass er nøkkelen her...?

 

Hvis du snakker Partizan 75gr har jeg gode erfaringer med Vihta N540. Passe raskt og fyller mindre enn N140. PM meg hvis du vil ha ladedata. Den N11-boksen, hvilken lot er den?

 

Det jeg helst leser fra telefonkatalogtester er restvekt. Ei kule som splintrer lite, mao. har nær 100% restvekt, er i utgangspunktet ei lovende kule for stort småvilt

 

Ladedata på denne har eg abselutt da dette er min trenings patron, rauk senest forje fredag en masse av de og det ryker nok en masse i morgen på bana. Her har eg brukt maks patronlengde i mitt våpen - 0.5 mm og justert kruttet med QL.

Og hastigheten stemmer nesten på meteren :D

Men har du noe lurt med 540 så... :wink:

N-11:

Ladedata No.93231

Lot 85065

Link to comment
Share on other sites

Er nå klar for og prøve dette litt i praksis.

Visst eg nå velger og sette opp ett par spylerveske kanner etterhverandre og teste, hvor mye betyr avstanden for resultatet?

Er litt tynnt med steder eg kan teste dette på.

Kan da med andre ord ikke skyte ubegrensede mengder under dette eksperimentet.

50 meter?

100 meter?

Link to comment
Share on other sites

Tar meg en runde på "vindus spyler dunk samling" i kveld så får vi se hva vi får til i morgen..

2 kuler som skal testes..

Hmm.. 4 dunke pr hold...

pr kule..

Det blir da alså 8 dunker pr hold i stedet..

pr hold..

Kjell Olav

Tror du får komme oppover og hjelpe og bære spyler dunker :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var i dag ute og testa litt.

Pga begrensa tilgang på kanner ble det bare testa på ett hold, 100m

Gresset var begynt og strekke seg litt igjenn så derfor måtte kannene oppå en kasse for og bli synelige.

1z2nh54.jpg

Hornady 50 gr SX til venstre og Partizan 75 gr HPBT Match til høyre.

11r7o8n.jpg

Hornady kula gikk i biter og ente igjenn med 32.2 gr på vekta.

Den lå igjenn på bunnen i kanne nr 2.

Partizan kula hadde tydligvis mista litt underveis men endte med 67,2 gr på vekta.

Den hadde gått gjennom 3 kanner og laga et kraftigt merke i nr 4 for og så bli liggende rett ved siden av.

2mchh06.jpg

 

Må vel inrømme at eg ikke hadde forventa denne ekspansjonen av Partizan kula.

Er vel ikke tvil om at begge disse to hadde laga litt rot inne i maskineriet på fugl.

Glemte desverre og ta bilde av kannene etter skudd, men at det har vert påkjenninget på de to første er det ikke tvil om.

Hornady kanna hadde rakna fra topp til bunn på ett sted pluss kulehullet.

Partizan kanna hadde rakna fra topp til bunnen på to forskjellige steder pluss kulehullet.

:shock:

Flere hold kommer ettervert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye forskjellig med 75 grs partizan også noen gjess på hold fra 50-250m. Jeg er veldig fornøyd med slaktene den kula gir, men vurderer å gå litt ned på ladninga. I dag har jeg en utgangshastighet på 845 ms og på kortere hold blir d litt vel mye spreng.

 

Den store fordelen er jo prisen. Jeg har kjøpt opp mye og bruker samme kula til alt. Jeg synes det en stor fordel å kunne trene mye med samme kule som man bruker til jakt. Kommer til å bruke den kula til all jakt så lenge jeg får tak i den.

Link to comment
Share on other sites

tailgunner

Eksemplet som du ser her i Partizan er strupa ganske kraftign ned for og få en litt mere moderat effekt.

Her har eg gått ned fra 23.5 gr N-140 til 20.0 gr N-140 , dette skal i teorien gi litt over 710 m/s.

Dette skal kronograferes for og verifisere dette men eksperiment tidligere viser at når eg har satt opp QL slik som det er no så stemmer det utroligt bra.

Eneste som er trasigt med denne reduksjonen er jo at det ser ut som om den i teorien gir fort ca dobbelt så stort fall som min vanlige ladning på 200meter og utover.

Kjenner behover for en avstandsmåler kommer krypende!

Kjell Olav

Har smurt opp trillebåra så det er bare og komme.. :wink:

Hadde vert morro om vi kunne konkludert noe kanner/avispapir når vi får lekt litt mere :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å finne presisjon på 800ms. Den ladninga jeg har nå er uansett litt i heiteste laget :oops:

Ene gåsa jeg skjøt på 180 m traff jeg i vingebeinet. Da fragmenterte kula og laget et skikkelig høl. Samme med flere rev skutt på ca 90 meter.

Men ,men... jeg liker litt bløt kule som raserer litt, alt jeg har skutt med unntak av en kråke har lagt seg pent i smellen. Da gjør det ingenting at man må kaste litt mer av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten gravet fram et innlegg jeg skrev i Kjell Olavs tråd Kuletest 223 Rem:

 

 

Sako 30-06[/url]"]
Proof of the Pudding.
Fangstrapport 3 gås skutt med 75gr Scirocco II, ladet til V0=830 m/s:

 

Gås #1: 150m hold. Inn høyt i side over fileten, ut gjennom buk/lår. Vaklet/bakset ca. 5m, ble liggende død. Fuglen ble gitt bort før obduksjon, så detaljert info foreligger ikke. Tilbakemelding: Bryst 100%, lår ble hundemat.

Gås #2: 185m hold. Inn rygg, ut skulderledd/overkant bryst. Rett ned. Utgangshull som en tjuekroning. Skar bort knapt 10% av ene brystfileten.

Gås #3: 130m hold. Inn lavt side, i bakkant av brystfileten, ut buk. Kula tok med seg halve kråsen ut på marka. Fuglen lettet og fløy 50-100m, landet, stein død. Var halvveis tarmtrukket da den ble hentet inn.

 

Konklusjon: Velegnet gåsekule. Noe mer ødeleggelse enn 50gr Rhino, men absolutt til å leve med. Meget tilfredsstillende skuddvirkning (AKA "drep"). Gode vindegenskaper. Ville vært mitt førstevalg også til rådyrkule for .223Rem, selv om jeg ikke har testet dybdevirkningen i såpass stort vilt.

 

Her er et innlegg fra gåsejakttråden 2009:

Sako 30-06[/url]"]
jeg leter etter en kule dær gåsa ligger på skudd plassen og helst ha så liten flukt avstand så mulig.
Utprøvd og funker såfremt skuddet sitter sånn ca. i maskinrommet:

:arrow: 55gr Trophy Bonded, fabrikkladd fra Federal

:arrow: 50gr Rhino Solid Shank med en passende mengde N130, V0=980 m/s

 

Med disse kulene har jeg opplevd fluktstrekning fra null til ca. 50 meter samt utgangshull fra 12mm opp til omtrent som en tyvekroning, avhengig av om jeg har truffet i bein på utgangssida eller ikke. Større høl på både inngangs- og utgangssida hvis kula er borti noe før den treffer. Helmantel har gitt dårlig skuddvirkning og fugl som har fløyet sin vei med høl gjennom seg, så det har jeg sluttet med. Men såfremt jeg er i stand til å plassere skuddet noenlunde riktig har jeg ikke mista fugl med disse kulene. Barnes X bør oppføre seg på omtrent samme måte i viltet. Som sagt ville det vært mitt absolutte førstevalg blant fabrikkammo hvis børsa liker ammoen

 

I fjor konverterte jeg til 75gr Swift Scirocco II i 830 m/s pga. vindegenskapene, men jeg fikk ikke sjansen på gås med rifla, så der kan jeg ikke si noe sikkert om skuddvirkning.

 

Når det gjelder V-Max, kjenner til jeg en som har sagt at det ikke er noe problem med kjøttødeleggelse, "det er bare å legge skuddet helt øverst i ryggen" :lol: Så godt skyter ikke jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper du disse?
Jeg er ikke heeelt sikker på hvilke "disse" du mener ( ;) ), men tennhetter og 50gr Rhino har jeg kjøpt hos den lokale pusheren, skytterlagskrutt kjøper jeg hos det lokale skytterlaget der jeg er medlem, mens hylser og alle andre kuler enn Rhinokula (han har sikkert den også, men den eska handla jeg før han kom seg på nett) har jeg kjøpt fra en hyggelig kar på Notodden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...