Jump to content

Lade .308 - forslag til kuler og krutt?


ko-stens

Recommended Posts

Har søkt, og det er et utall av kuler til .308... :roll: Og .308-kuler (og lading av det) har jeg null greie på, så får vel glane litt i Ladeboken igjen. Lenge siden nå! Men trenger et par råd og tips lell.

 

Har en Sako Forester i .308, og nå begynner det å hope seg opp endel hylser, så kanskje jeg skulle lade litt annet enn .222 og! Dessuten ser jeg at børsa bør være med litt oftere på trening, og da blir det fort dyrere å skyte enn høyst nødvendig når jeg tross alt har ladeutstyr i kjelleren.

 

Men, så var det kulevalg da...

 

Helmantel kommer jeg til å bruke til trening og bare det, så da finner jeg noe rimelig og enkelt med ca samme vekt som blyspisskulene jeg kommer til å bruke, for å slippe å skru altfor mye i en eller annen retning.

 

Bruker egentlig ikke jaktpatroner annet enn til oppskyting, men sjansen til hjort, rein og elg kan jo by seg i løpet av et år eller to, så greit å være forberedet. Elg er nok mest aktuelt. Har sagt nølende ja til å bli med på jaktlag til neste trekning av området (tror det er om to år - ikke helt interessert altså, men kan jo prøve... Kanskje...)

 

Vil gjøre det enkelt og bruke kunn èn kruttype til både helmantel og blyspiss. Hva er "universalkruttet" til .308 til kruttvekter rundt 150 grs? Er N-140 et godt valg?

 

Hvilken kule er greit å starte med? har sett litt på Lapua Mega 9,7 gr (150 grs) og Berger VLD. Hører jo bra om begge. Er det noe annet som vil funke bra i børsa mi?

 

Burde jeg kanskje gå opp i 180 - 200 grs i stedet? Har alltid skutt 150 grs i børsa selv, men aldri på noe dyr (unntatt en bever da, stakkar - den tålte det ikke...).

 

Kommer nok til å se litt på pris på kula og, så forslag om rimelige, men gode kuler mottas med takk!

 

Driver nemlig og lader og styrer og skyter endel med .222'en min, og den har derfor rimelig høy prioritet i forhold til .308'en, så der går det med litt mer kroner! Da vil jeg helst gjøre det litt rimelig med .308'en. Oryx feks blir litt vel dyrt.

Link to comment
Share on other sites

WinchesterM94 sitt innlegg gir svar på dittt spm ko-stens.

 

Ville gått for ca 165 grs kule, fortrinnsvis bonda, da en får trykket opp ei 165 grs kule i 308 Win i ca 820 m/sek, som er litt i grenseland mht separasjon om en bruker ei konvensjonell kule.

 

Til Elgjakt som er nevnt som bruksområde, er det greit å bruke bonda kule, som tåler litt motstand og juling.

 

En må også prioritere funksjon framfor presisjon på jakt, innenfor rimlighetens grenser. Hjelper ikke om en har en kombinasjon som går på 10 mm om en ikke får kamret patronen, evt ikke får resten av patronene ned i magasinet, eller må bruke klubbe for å få hevarmen opp

Lykke til med ladinga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Landrø har til kr 2,26 pr stk. Det er vel kanskje litt mer en "litt over 2 kr", men det er en stund siden jeg kjøpte sist. Da kostet de omkring kr 1,80.

 

Jeg lader 308 med 167 grs Scenar til trening og 165 grs Hornady Interbond til jakt. Scenar kjøpes for litt over 2 kr pr stk, og Interbond koster 6,65 kr pr stk.

 

 

Hvor kjøper du Scenar til den prisen, om jeg tør spørre? :)

Link to comment
Share on other sites

Oi! Her var det mange forslag!

 

Har sett på noen av forslagene, og lurer på om jeg skal gå for Lapua Scenar og Mega i 185 grs (12 gram). Vet ikke om samme merke er bedre enn to ulike med samme vekt, men prisen var ikke avskrekkende hos Landrø. En kompis bruker Megakula i 12 gram på elgen i .30-06 og er veldig fornøyd.

 

Sammen med N-150 skulle det vel gå greit.

 

Diesett og hylseholder er på vei i posten, så da kan en jo sette i gang etter hvert...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til billig trening med førsteklasses presisjon ville jeg valgt 168 Sierra Matchking og Norma 11 skytterlagskrutt. Da står ladedata på boksen. Min erfaring er at denne kombinasjonen gjør det lett å være en dyktig hjemmelader og det bør gå greit å lade den til samme treffpunkt som jaktammunisjon.

 

Jeg lader den litt slapt så den går midt i når jaktpatronene går de berømte to tommene over på hundre (30-40K).

Link to comment
Share on other sites

Det nok billigere, hør med skytterlaget. Jeg kjøper i Heggelia men det er mulig det blir tungvint for deg.

 

Kjøp en lot de har mye av, test, og hvis du liker den så kjøper du så du har mye av den loten. N11 ligger nært 203b og du får antagelig gode resultat med den. Suverent i 30-40, 308, 35 Whelen, 375H&H og treningsladninger i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...