Jump to content

Tennhetter


johals

Recommended Posts

jeg lader stort sett med cci hetter, men en gang jeg ikke lettvint fikk tak i cci så kjøpte jeg remington hetter. For moroskyld så samenlignet jeg treffpunkt på 100 meter. De gikk hull i hull, altså ingen forandring. Vil ikke si at det alltid vil være slik, men for meg gikk det bra, men jeg delte det i to lot`er uansett bare for sikkerhetsskyld.

Link to comment
Share on other sites

Lader med federal 210 large hetter nå, men synes disse er litt trange for hettelommene. Vil derfor prøve noen nye, sånn at jeg slipper å bruker vold på hetteisetteren på hver hette. Noen som hvet/har erfaringer med hvilke hetter som ikke blir så trange i norma hylser, kal. 6,5 x 55?

Link to comment
Share on other sites

Takker :wink: Så presisjonsmessig er det ingen forskjell på tennhetter, så lenge en bruker like tennhetter i patronene?

 

på det spørsmålet vil du sikkert få forskjellige svar ;)

 

Jeg har brukt tennhetter fra federal, winchester, odin, cci, rws, i konkkurranseammo til baneskyting å kan ikke si at jeg ser no forskjell presisjonsmessig. (men det er min erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Jo du kan sikkert få mindre presisjonsforskjeller. Men det er værre med trykkforskjeller. Krafta i fra merke til merke kan variere med effekten av ca 1grain med krutt, så hvis du har ladet til maks med Fed 210, og så bytter til eks RWS eller Fed 215 direkte uten å justere kruttmengde kan du bevege deg oppe i red light district. :?

En annen ting er at enkelte hetter er mykere enn andre, evt har tynnere gods. Jeg har vært borti at noen hetter punkterer ved lavere trykk enn andre (eks Fed 200 SR).

Jeg har ingen store erfaringer med magnumhetter, men av det jeg har skutt i 6,5x55 ser jeg litt dårligere presisjon og en litt større variasjon i hastighet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I morgen skal det skytes noen skudd over kronograf, og i den anledning har jeg smurfa i Federal 215 magnum hetter på 9 patroner (den tiende hetta rota jeg visst bort) for å se på evt hastighetsforskjell og variasjon.

I utgangspunktet er det 6,5x55 med 43 grain N-19 og vanlig Remington hette bak 8,4 grams Golden Target.

 

Skal gi ca 820-830 m/s med Diamond Line og 74 cm pipe, så med litt kortere pipe og kule som gir mere trykk, så utjevnes vel de to endringene.

 

Resultater kommer. Noen som vil gjette på resultatet?

Link to comment
Share on other sites

I forhold til std hetter?

Så er min erfaring i 6,5 at 215 hetter gir hastighet og trykkøkning tilsvarende 1 grs mer krutt i forhold til skudd ladda med 210 hetter.

 

 

Hvordan hastighet du får? Hvor mange skudd har pipa di gått?

Om det er en relativt ny pipe kan du fort få 850 msek med magnumhettene og 830 med std hetter.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa litt med magnumhetter.

 

Utgangspunktet var 43,3 grain N-19 (Lot no 105011), standard hetter og Golden Target kule, iht ladedata skal dette gi 837 m/s med Diamond Linekule i 74 cm løp. Jeg bruker blank kule (= mere fart) og 70 cm løp (= mindre fart). Burde derfor havne ut ca på det samme som ladedata antyder.

Ladninga gav i snitt 830 m/s i børsa mi, som har passert 3000 skudd. I kona si børse fikk jeg mere hastighet. Hun har et løp som er gått mindre enn 1000 skudd, der fikk jeg 853 m/s i snitt. Samme pipelengde. Ser derfor ut som at blank kule gir mye mere ekstra fart enn hva kort pipe gir lavere fart - hvis pipa er fersk. :)

 

Så testa jeg samme ladning, men med Federal 215 magnumhetter. Her fikk jeg et snitt på 842 m/s, altså 12 m/s mer enn med vanlige hetter. I forhold til tilsvarende hastighetsøkning med bare økning i kruttmengde, finner jeg at det tilsvarer 0,6 grain økning.

 

Som Høggern sier, hastighetene ble faktisk mer ujevne med magnumhetter enn med vanlige. Tynt erfaringsgrunnlag med 9 skudd, men likevel.

 

Golden Target fabrikkammo gav meg et snitt på 817 m/s i mi børse. Jeg testa ikke konas, dagens 4-timers på banen var over. :)

 

Presisjonen var det forøvrig ingenting å si på - jeg er nå offisielt innskutt til LS...

(hvis jeg bare får skutt litt til på lengre hold, for å verifisere osv osv osv...) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lader også 6,5x55.

Har ladet med CCI 200, Federal og Winchester.

Har ikke merket forskjell i presisjon, men har heller ikke testet ammunisjon med dette som formål.

Har et par andre betraktninger som har påvirket mine valg.:

 

CCI: skjøt med det i mange år. For et par år siden fikk vi(skytterlaget) inn et parti med dårlige hetter. Den lotten inneholdt usedvanlig mange(alt for mange) etterbrennere. Av en runde på 6 stevner hadde jeg 7 stk. bla.

Reklamasjon ble sendt forhandler i brevs form. De henviste til Schou som hovedimportør. De fraskrev seg alt ansvar. Deres svar var omtrent slik: "Enten smeller det, eller så smeller det ikke. Det finnes ingenting som heter etterbrennere".

 

Etter en slik holdning byttet jeg(skytterlaget) merke.

 

Federal: Stabil og bra hette. Noe trang å få på plass. Spesielt i Lapua hylser. Norma hylser kjenner jeg ikke til.

 

 

Winchester: Har ladet sesongen i år med Winchester. Ingen etterbrennere eller klikk så langt. Går som smurt å få på plass.

 

Konklusjon: lader med Winchester inntil videre. Det skal være tomt for alle andre hetter i markedet før jeg bruker CCI igjen.

Link to comment
Share on other sites

Federal: Stabil og bra hette. Noe trang å få på plass. Spesielt i Lapua hylser. Norma hylser kjenner jeg ikke til.

Min erfaring: Normas hettelommer er enda trangere enn Lapuas. Jeg bruker Federal 210 og 215 i div. kaliber med Norma hylser. Det trengs bra moment for å få de på plass. Jeg erfarer også at Normas hettelommer ofte er i grunneste laget, og må freses dypere for å sette Federal hetter dypt nok.

Link to comment
Share on other sites

Etter att mitt skytterlag var borti etterbrennerloten av CCI har eg styrt unna det merket.

Vi hadde tilsammen 5-6 på 20000 hetter.

Ingen katastrofe men for han veteranen som hadde 242 på klassa med en 2er var det sikkert det.

Vi fikk noen på trening også fikk eg en på Jaktfelt.

Men den holdt akkurat yttertreff på Tiuren 8)

Allt ok sålenge det er på papp, men tenker med gru på viss det var på jakt.....

Har brukt Remington etter det og ikkje hatt ett feilslag.

Men de er også litt harde å sette spesiellt i 308w Normahylser.

Ingen problemer i Lapua 6,5 eller 308w

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...