Jump to content

Oppstart med hjemmelading


sirhitalot

Recommended Posts

Jeg har nå lest en del av trådene som står om å starte med hjemmelading, og jeg lurer derfor på et par ting...

1-Utstyr, ser at det anbefales enkle presser til nybegynnere, er det stor forskjell på pris som gjør det, eller at ting kan gå galt? har sett spesielt på disse Lee Turret pressene, som virker som kan lade ganske raskt.

Hvor lite kan man klare å få alt for, uten å måtte bruke 5 minutter pr. patron, og ende opp med patroner som varierer +-50m/s? Har ikke lyst å kjøpe noe dårlig og så måtte kjøpe noe bedre bare fordi jeg har ladet noen skudd og funnet ut at det tar for lang tid med pressa jeg har osv. Hva er absolutt minimum, og hva er "luksus"

2-Laderom? Har ikke tilgang på eget rom, så tenkte jeg kunne montert pressa på en plate, og festet denne på skrivebordet etter behov, eller virker dette like teit som det høres ut som :roll: så burde kanskje vente til jeg har flyttet?

3-Hylser? Jeg samler hylser jeg selv har skutt på banen, men blir en del forskjellige fabrikat (rem. s&b og norma), er det såpass stor forskjell i hylsevolum i disse at det vil by på problemer (varierende hastighet)?

 

setter pris på svar, og vet at søk på hjemmelading gir 1131 treff :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke så veldig enkelt og svare på....og det finnes sikkert uendelig med svar på det også.

 

Det jeg gjorde når jeg startet opp med lade selv var å snakke med en erfaren hjemmelader. Så diskutere litt løsninger utifra mitt behov. Da hadde jeg en stund i forkant lest meg opp litt på hva dette handler om....så jeg kunne være med diskutere litt :D

 

Jeg tror det er lettere og bedre for deg og komme igang på den måten.......også når det gjelder innkjøp av utstyr.

 

Lykke til uansett.....hjemmelading er morro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du må si hva kaliber du tenker på.

 

Jeg har selv sjekket den Lee Turret pressa, men har slått det fra meg. Kruttmålet er ikke egnet

til å fylle større hylser en 223. Man kan sette på noe greier så du kanskje kan ta større hylser, men jeg

er blitt frarådet å gå den veien, og det ser jeg i ettertid er helt greit. Et kruttmål som også surrer rundt

blir ikke like nøyaktigt som et som står i ro og opereres jevnt hver gang uten ristinger.

 

En annen ting er at du må smøre hylser når du presser dem og rense dem etterpå. Ergo så er det ikke

mye igjen å hente på å ha en turret. På pistol kalibere så er saken noe annet. Der kan man bare

presse dem som dem er, og få satt tennhette og gå til neste stasjon og fylle krutt.

 

Enstajon O-presser er nok det man bruker mest på riflekalibere. Noen tar et skikkelig kost javs og går til en Dillon

presse, men da skal du ha stort behov for patroner.

 

En Lee Classic Cast med Hornady bushinger tror jeg må vere det optimale som finnes til en billig penge.

Eller du kommer langt med en Lee Breech Lock presse også.

 

Bare ikke glem at før du har fått det du skal ha, så har du svidd 5000 kr, uansett hva som sies.

 

Et godt kruttmål er noe du bør legge penger i. Godt kruttmål som du kan stole på er en faktor for å

lade raskt. Begynner du å tvile på kruttmålet, så vil du ønske å kontrolveie ladningene, da går tiden så

fremt du ikke har en digital kruttvekt som står der å glitrer til 1000-2000 kr. Den vekta vil du ettervert også

ønske å kjøpe, for det er snaue greier å bruke.

 

Det er en tråd om det optimale Ladeutstyr en plass. Den lista er rimelig ok om jeg ikke hugser feil. Tror det var under diverse lading for ikke så lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

1)

Jeg begynte selv å lade i høst og gikk etter mye "googling" og lesing her på kammeret til innkjøp av Dillon 550. Er også ganske så fersk på lading, kun ladet 9000 skudd. Skulle også kun lade for 9mm og .45 og fant derfor ut at jeg ikke gadd å begynne med enstasjonspresse når jeg til tider skyter 600 skudd i uka. Rifle har jeg enda ikke ladet til så det kan jeg ikke uttale meg om, men om du skal lade til pistol og klemme ut en del skudd i løpet av kort tid, så tar det tid med entasjonspresse.

 

2) Lader selv på en simpel benk inntil videre. Så lenge man får plass til ladeutstyret så holder det for meg hvertfall.

 

3) Skal du skyte presisjonsskyting er det vel lurt å sortere hylsene etter fabrikat da det kan være forskjellig godstykkelse. Til plinking er ikke jeg kritisk til hva det står på bunnmerkinga hvertfall, om det kommer noen slengere er ikke det så nøye.

Link to comment
Share on other sites

Du vil fåtusenvis av råd, alle mer eller mindre brukbare.. Kjøpe det ladeutstyret du selv synes om, og som passer lommeboken. Alle de store produsentene leverer utstyr som holder mål, noe er lettere å bruke enn andre ting.

Av ladepresser/dier så leverer det meste helt ok ammo...det er oppratøren av ladeutstyret som er begrensningene i dag, ikke utstyret - til jakt og DFS bruk i allefall. Nu holder jeg BR skytinga ute her!

 

Kjøpe en god ladebok, gjerne den norske, men der er fler gode.. Les og lek med utstyret, bli kjent med det utstyret du kjøper i stede for å hele tiden skal invistere i "nytt & bedre".

 

Det var mine tanker om ladeutstyr etter noen år bak spakene....

Link to comment
Share on other sites

Som flere skriver, så kommer det an på hva slags skyting du driver med. Jeg skyter ca 20-30 rifleskudd i uka i sommerhalvåret + noen konkurranser. Jeg har noe tilsvarende dette. http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215360380

 

Samme kruttvekt, kruttmål og presse. har i tillegg kjøpt meg en Lee collet necksizer. Og den er bra. Hylsetrommel har nettop kommet i hus.

Til revolver er jeg ikke så nøye, men til rifle vil jeg gjerne ha max presisjon innenfor de rammene som utstyret setter. Jeg vil ha enstasjonspresse for å ha full kontroll på hver operasjon. I tillegg vil jeg rense hettelommene etter pressing, da jeg har hørt at det er presisjonsfremmende. Hettelommerenseverktøy(puh) er med i dette settet ser jeg.

 

Jeg ville startet her. Det er moro å kjøpe nytt utstyr, og du skal jo ha det morro i årene som kommer også. Jeg har utstyret montert på plate, men når jeg har det i laderommet, så er plata fastskrudd i benken. Plata kan ikke ligge løst på et bord. Jeg setter plata fast i salongbordet av og til, med avis under, med skruklemmer.(Når jeg er hjemme alene) Men det hender at bordet blir litt lett også, og da må jeg på med motvekt på motsatt side.

 

Jeg har ladet i hvertfall 10 år, men har aldri lest ladeboken. På den annen side, så hadde sikkert ikke skadet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt er at jeg lader for å skyte. For meg er parallellen til isbor. Jeg har det med når jeg skal isfiske. Jeg gjør det for å få opp fisk, ikke fordi jeg synes det er engasjerende å lage hull i frossent vann.

 

Jeg lader i utgangspunktet kun 38 special og 9mm, så mine er faringer begrenser seg til dette. I tillegg skyter jeg neppe mer enn 200 av hver i måneden på en gjennomsnittlig måned.

 

Jeg begynte i den absolutt rimeligste enden av skalaen med Lee Classic Loader. Billigere og mer basic skal tror jeg ikke finnes. Det er ikke en løsning jeg nødvendigvis vil anbefale. Ikke om du bor et sted med naboer eller med andre som liker at det kakkes i timesvis. Lee Clasic Loader lades med hammer og man banker sammen det hele, bokstavelig talt. Tennhetter og alt. Jeg ladet i overkant av 500 skudd, uten uhell av noe slag, før jeg og samboeren gikk lei. Presisjonen var utmerket i mine våpen.

 

Deretter gikk jeg over til en Lee Hand Press. Det er en enstasjons presse som ikke monteres noe sted men holdes i hendene som en diger nøtteknekker. Den tar opp akkurat 0 % av gulvflaten i boligen og bor i en eske når den ikke er i bruk. I esken har jeg en særs rimelig vekt fra Lee og en tennhetteisetter, også den fra Lee. Diene er og fra Lee og det er carbiddier så jeg slipper å smøre noe som helst. Jeg bruker sikkert fem seks timer i måneden på å lade mine 400 skudd, muligens mer. Jeg gidder ikke finregne på det.

 

Fordelen med disse enkle verktøyene og utstyret er at du på en svært tydelig måte ser oppbygningen av en patron og at du har full kontroll til enhver tid. Utlegget er relativt beskjedent og det skal ufattelig mye til før du ødelegger det eller deg selv. Ulempen er at det tar litt tid, spesielt om du skal skyte mye.

 

Jeg leste ikke Ladeboken før jeg satt i gang, det burde jeg sikkert ha gjort. Jeg ble inspirert til å sette i gang da jeg kom over denne artikkelen http://www.beartoothbullets.com/tech_notes/archive_tech_notes.htm/51. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt er at jeg lader for å skyte. For meg er parallellen til isbor. Jeg har det med når jeg skal isfiske. Jeg gjør det for å få opp fisk, ikke fordi jeg synes det er engasjerende å lage hull i frossent vann.

 

 

:lol::lol:

 

For en kommentar! :D

 

Me like :!:

 

Selv lader jeg i tillegg for å skyte, for å eksperimentere med ladninger, kuler og krutt. Liker lading generelt og lader til flere kaliber, men ikke pistol. Som sagt over, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en erfaren hjemmelader for å få råd og veiledning til både utstyr og bruken av dette.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det enkelt sjøl.

 

Kjøpte meg Lee Anniversary kit. Kjøpte Frankford digitalvekt da jeg ikke likte (les: gadd sette meg inn i hvordan den kronglegreia der virker) og digitalt skyvelære. Har senere kjøpt hylsesmøresett fra RCBS, et par ekstra hylseholdere, tennhetteisetter, to hylseholdere og to ammobokser. Det får holde for en stund!

 

Hadde ellers endel hylser liggende, noen selvskutte og noen jeg fikk av en vennlig sjel her på forumet.

 

Av kuler gjør jeg det i utgangspunktet enkelt. Èn type til rev/bever/skadedyr, èn type til fugl/blink og èn type til rådyr om den muligheten skulle by seg. Til disse bruker jeg to typer krutt, N-110 og N-130 (har den senere tid utvidet til en billigkule til baneskyting).

 

Lader foreløpig kun ett kaliber, .222, og er fornøyd med det.

 

Bruker fort et par, tre minutter pr patron, men synes det er helt greit. Koser meg med det, så tida spiller liten rolle.

 

Tror jeg vil si det som Rema: "Det enkleste er ofte det beste!" Begynn pent og øk heller på etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter vel ca 500-1000 trenings skudd i året. Har ei RCBS Rock chucker enstasjonspresse(DVS en operasjon i gangen). Bruker å ladde 100-200 skudd i slengen, liker pressa godt, for da har jeg full kontroll over laddingen. Når jeg bruker skutterlagets karusellpresse har jeg ikke den samme kontrollen føler jeg. Så koser jeg meg på det nybygde ladderommet mitt og, så å bli fort ferdig er ikke det viktigste :D . Liker godt utstyret fra RCBS, Grovt/kraftig, lett å få tak i res deler og ekstra utstyr og greie priser. Klart skal en ladde store serier og masse amo i løpet av et år, så er jo karusell pressene å anbefale. Så på Midway var dette RCBS settet mitt nå, til litt over 3000 kr. Har hatt mitt i snart 20 år jeg nå, å er fornøyd. Tror at alle de anerkjente merkene som selges rundt om i landet er like bra.

Link to comment
Share on other sites

Sirhitalot: ikke tenk så mye. Jeg fikk dilla, denne klaffa med ladekurs i nærområdet. Kjøpte det første og billigste jeg kom over (lee) ! Dette hadde gode og dårlige sider, men jeg KOM i gang og bruker en god del av komponentene enda! Denne hobbyen er uansett ikke spørsmål om økonomi, men om prioriteringer!.. Morsomt er det, eksperemintering avler mer eksperimentering, og summen er at du har lært noe nytt, OG blitt en bedre skytter! LYKKE til

Link to comment
Share on other sites

Et kruttmål som også surrer rundt

blir ikke like nøyaktigt som et som står i ro og opereres jevnt hver gang uten ristinger..

 

Dette stemmer ikke. Stasjonære kruttmål blir som oftest ikke ristet nok, slik at det er vanskelig å få jevn fylling av målekammeret på kruttmålet hver gang. Nettopp fordi kruttmålet følger med rundt, så får man en mer uniform fylling av målekammeret.

 

Ellers lader jeg .260 på en turret, og det fungerer helt utmerket, dvs at .308 burde gå greit også, sannsynligvis 6.5x55 også, mulig litt knapp til 30-06. (Best med den nye turret'n i støpejern, det er lengre slaglengde på den.). Jeg har gitt opp et hylseaktivert LEE Perfect Powder Measure, men nå sitter et Hornady sveivemål i dette hullet på turret'n (er nemlig 7/8 gjenge på dette målet, og RCBS sitt og Lyman sitt og sikkert en haug andre....), taper ikke så mye på å dra i sveiva må bare huske det. Ellers hadde det i grunn vært bedre med en 3-hulls turret til akkurat dette - de 4 hullene står litt tett. Mulig jeg må skaffe en 3-hulls samt et 3 hulls indekseringssystem for min 4-hulls classic cast...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...