Jump to content

Overladning 6,5x47 Lapua


Rufus

Recommended Posts

Både skytter og Browning er friske og klar for nye eventyr :wink:

 

Orginalt tennhetteleie er 4,40mm, på denne hylsa måler det 5,25mm.

Orginalt hylsehode 11,94mm, på denne hylsa måler det 12,35mm, mao. innv. bolt dia.

mrwbwg.jpg

 

Maks trykkring er 12,01 i kammer, denne har fått magnumbelte på 12,26mm

2zpp302.jpg

 

Årsaken til denne litt leie episoden vil bli holdt unna offentligheten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Årsaken til denne litt leie episoden vil bli holdt unna offentligheten.

Dette var stygge greier du raske gutt. Jeg gir meg nok ikke før jeg får vite årsaken. ..Men lover å holde det utenfor offentligheten, selvsagt. :wink:

 

 

 

Uansett var det godt det gikk bra med Browningen...

 

...Ja også deg da Rufus. :)

Link to comment
Share on other sites

Heh, fikk mine første støtbunnmerker i dag også gitt. Den ladningen skal jeg GARANTERT IKKE nevne her (folk vil tro jeg er totalt suicidal), selv om jeg fremdeles ikke er overbevist om at det var en overladning. Såpass må en ta høyde for når en forsker.

 

Så litt verre ut den du fikk, godt å se det gikk bra med både skytter og våpen. Skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre her, men tenk på dette med å publisere årsak en gang til. Er det en lekse vi andre kan ta lærdom av?

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre her, men tenk på dette med å publisere årsak en gang til. Er det en lekse vi andre kan ta lærdom av?

 

Hmm.. skal ikke kommer her og si hva man bør og ikke bør gjøre, men jeg gjorde det samme på SL en gang i min spede begynnelse der, og det ble med den ene gangen... når man skriver slikt så stiller man seg ganske lagelig til for alle 'besserwaizerene' der ute, og det er ikke måte på hvor ukompetent og dum man er om man driter seg ut på laderommet. (hvor man forøvrig ikke har noe som helst å gjøre siden man er så forbanna ukompetent! :evil: )

Link to comment
Share on other sites

Man skal jo ikke bli hetset når man faktisk har mot til å innrømme feil. Men, noen feil er så grove at man kan bli mer enn litt sjokkert. Det var derfor jeg spurte om det var en feil vi andre kunne lære av, hvis det var en grov idiotfeil så er det kanskje greit å holde det for seg selv :-)

 

Men som sagt, det er den enkeltes valg. Jeg skal ikke gå løs på noen med blåselampe og avbiter for å få den hele sannheten, helle rikke kneble noen som er villig til å drite seg ut for å gi andre en advarsel.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel godt si hva som skjedde så ingen andre prøver det samme :)

Prøvde å lade sub. med 139gr Scenar men det endte med at kula satt fast i bom med bt. ut i kammret. Prøvde å få den ut med 6mm pussestang men den satt bom fast :evil: . Kom på den glimrende ideen at jeg skulle skyte den ut. :oops: Fylte ei hylse med 10gr mindre krutt en standarladningen min med den kulen og entret hylsa forsiktig inn i kammret. Festet tråd i avtrekkeren og gikk bak veggen å dro av. Kula kom ut og resten er historie.

Noen ganger så tenker man ikke når man blir sint :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er sant, Fulmen... men er ikke de fleste feilene 'idiotfeil' da?! :wink:

 

Det er ikke det jeg er redd for å drite meg ut, men blir bare så inderlig lei av bedrevitere og negativ vinkling fra folk som er så mye bedre en alle oss andre.

 

Tabben jeg begikk den gangen involverte foresten nc96 og nc96m... så kan dere vel tenke dere hva som skjedde :wink::oops:

 

Det er heldigvis eneste gangen jeg har driti på leggen i laderommet, så det har ikke blitt behov for å vurdere nye tråder innen det emnet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

US M1:

Yup. Sitter fremdeles og grubler på årsaken, var godt innenfor på strekklappen (faktisk under fabrikk). Trykkring sa den var over, men mine erfaringer der tilsier at trykkring gir en veldig generøs sikkerhetsmargin. QL sier også over, men her velger jeg reelle tall over teori. Har mine teorier, men er litt usikker på hvordan jeg bekrefter eller avkrefter de.

 

Rufus:

Det var nok ikke helt lurt nei, her fikk du et stjerneeksempel på hvorfor friflukt er en fin ting. Har selv måttet banke ut en kule under sub-forsking (Vinje kaklet godt da). og det er absolutt å foretrekke selv om det er noe herk.

 

Poodle:

Den feilen er skummel, men dessverre litt for lett å gjøre. Å gi to så forskjellige krutt så like navn er ikke lurt, mener at VJ droppet begge kruttene fra Ladeboka nettopp fordi de mente faren for forveksling var for stor.

Link to comment
Share on other sites

Fylte ei hylse med 10gr mindre krutt en standarladningen min med den kulen og entret hylsa forsiktig inn i kammret. Festet tråd i avtrekkeren og gikk bak veggen å dro av. Kula kom ut og resten er historie.

 

Vel.. Nå har eg banket ut kuler fra løp før (og skutt ut fastsatt pusselapp :oops: ) Det der hørtes ut som noe eg godt kunne funnet på... Så takk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det som oftest ferske eller garvede hjemmeladere som får uhell som dette?

 

Misstenker noen ganger at det er de mer garvede hjemmeladerene, de som eksperimenterer? Og så går det før eller siden galt. Mens de ferske hjemmeladere "følger boka" og greier seg uten de værste brølerene (før de også blir så varme i trøya, at de begynner å eksperimentere)?

 

Stemmer dette, eller tror jeg dette bare for å berolige meg selv :lol: (leser Ladeboka og ønsker med tid og stunder å lade selv).

Link to comment
Share on other sites

Kom på den glimrende ideen at jeg skulle skyte den ut.

 

:mrgreen: Der satt jeg kveldspjolteren i halsen, haha... "Tenke det, ønske det, ja ville det med.. men gjøre det?" :shock:

 

Ikke`no pepper fra denne moderatoren i hvert fall, modig gjort å fortelle om fadesen. I teorien er det jo en gangbar idè, men .. prøv å legge DEN inn i QL! "Hmm, let`s see, enter "stuck bullet"..."

 

Kids! Do NOT try this at home!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Na det kommer nok an på personligheten, om en følger alt slavisk, tenker eller ikke tenker, eksperimenterer, etc.. FLaks/Uflaks. Hva en har lst, hørt, opplevd.

Har stoppet etter ett skudd i det som skulle være dobbeltskudd i NFPS stevne med revolver, med fast kule i løpet, det er flaks. For så fort tenker ikke eg. 14grs N110 bak 2 158gr SWC kuler skulle blitt susen :roll:

Man kan o lade 6,5x55 etter lappen på boksen hur lenge som helst. Min far var nok mer forsiktig enn meg, men han hadde vel ladet i 6mnd da han blåste bunnen av sin første .22 Hornet-hylse. Maks, skulle det være. Selv begynner eg akkurat å se mine første utvidete hylsehoder og synes det er betenkelig. Men så ladet eg vel i minst 10 år uten mikrometer, og trodde at maks var når en ikke lenger kunne lese skriften under hylsa. :wink:

 

All ære for si hva en gør feil, så gør iallefall ikke vi som leser det, det samme om igen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det som oftest ferske eller garvede hjemmeladere som får uhell som dette?

 

Det tror jeg kan ramme begge. Veldig mange hjemmelader er "Reodor Felgen" typer som kunne komme til å lime hullet i den vonde tannen selv (med beddemasse kanskje?), ikke for å spare penger, men for å se om det går. Da går man jo på trynet inne i mellom.

 

Så har du de helt kunnskapsløse, som en herlig kar jeg kjenner som tørket noe vannskadet krutt i ovnen og ladet opp. Det gikk bra, men det er BARE flaks.

 

Så er det en del, mest nybegynnere, men også noen garvede som må kjenne på grensene for en hver pris.

 

Jeg tipper at de stygge ulykkene som regel skyldes grov slurv, feil krutt er vel en klassiker, feil ladetabell har jeg vært borte i :shock: og lading "på husken". Manlende kalibrering av vekt o.l. er vel også en klassiker.

 

En nybegynner som er nøye og følger boka gjør som regel aldri noe galt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Enig der, det er for mange forskjellige personligheter til å kunne si noe om hvem som er mest utsatt. Enkelte lærer på den vanskelige måten, andre kan lade hele livet uten å noengang få noen reell forståelse for faget. Noen starter forsiktig og blir overmodige med tiden, andre blir skjødesløse og uoppmerksomme fordi det har blitt rutine.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær flau, kompis!! Det der høres ut som noen en og enhver kan gjøre, når gemyttet stiger.

Jeg skal ikke si at jeg hadde gjort akkurat det der, men jeg kjenner meg igjen når jeg blir rød i toppen.

Det som er den store trøsten for meg, er å høre at du faktisk ikke holdt sakene i hånda.

 

Å tukle med sub-ladninger er ikke bare bare.

Jeg leste et sted en gang, et stykke som hete: "How to shoot sub-loads in a 308 win, .......and survive!"

 

Det beskriver det meste egentlig.

 

Har du sjekka kassa skikkelig, så du ikke har fått "set back" på klakkene eller noe sånnt dritt, eller andre ting som tyder på at kassa bør sjekkes.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Jeg begynner å få en gnagende mistanke om at dersom du hadde brukt raskere krutt (vesentlig raskere...), ville ikke denne situasjonen oppstått. De SEE-teoriene jeg har hørt som er mest troverdige, passer faktisk inn i dette bildet.

 

Skal du subbe denne patronen, må du nok til med et raskt pistolkrutt (VV N-310 eller kanskje N-330) i vesentlig mindre doser, og ligge langt unna (saktebrennende) riflekrutt.

Link to comment
Share on other sites

Brukte en liten dose N340 for å lage sub. ladning. Fikk ikke tenning på kruttet så kula ble sittende i bom med BT ut i kammret. Trykket oppsto når jeg skulle ha ut kula.

Tror ikke trykket kom av SEE men av et enormt starttrykk for å få kula i bevegelse. Hadde brukt mye makt med ei 6mm stålstang og hammer for å få den ut før jeg fikk den glimrende ideen å skyte den ut :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du ville merket om kruttet tente i dette tilfellet. Det har skjedd meg mange ganger, og jeg har bare hørt klikket fra tennstempelet mot hetta, men kruttet har likevel forbrent.

 

Kula var vel ganske godt gravert inn i bommene, så jeg er heller ikke fryktelig sikker på om starttrykket ble så himla høyt med kruttet du brukte. Hva om du til sammenlikning for eksempel ladet med 32grs N-550 og satt kula i bommene? Det skulle vel ikke gå fryktelig galt?

Link to comment
Share on other sites

Min første konklusjon er at man bør begynne forskning på sub-ladninger med lette kuler som gir lite friksjon (feks bly eller FMJ-BT), nettopp så en skal kunne få ut kula på en kontrollert måte.

 

Nå har jeg bare banket ut en kule fra mauseren (180grs Oryx 20cm fra munning), og den gikk lett ut. Mulig det er forskjell på friksjon på en kule som er gravert inn i bommene og en som har passert inn i løpet? Det faktum at du ikke klarte å banke den ut beviser vel det.

At kuler satt mot bommene gir økt trykk er velkjent, men det er vel sjelden at kule og entringskon har samme profil. Derfor vil man selv med null friflukt ha en relativt myk entring, mens i dette eksempelet har kula gravert seg inn i bommene og gir da langt høyere motstand. Jeg klarer ikke å reprodusere effekten godt i QL, selv med 40'000psi i starttrykk er trykket innenfor det akseptable (selv om det økte fra 1800 til 3800 bar).

 

Hva bestemmer motstanden i et slikt tilfelle? Og hvordan måler/estimerer vi det? Bæreflate her selvfølgelig mye å si, det samme har mantelsammensetning og hardhet. Men hva med profil og finish på overgangskonus? En røff flate vil vel gi ekstrem forskjell på glidefriksjon og hvilefriksjon der kula har preget seg inn i alle ujevnheter? Noen som har en hydraulisk presse med manometer? Med en løpsstump og en passende jigg bør man kunne gjøre noen artige målinger.

 

Jeg lurer på om dette kan kalles en "kunstig SEE", og er kanskje også måten en kan bekrefte eller avkrefte fenomenet en gang for alle. Altså å sette en lang og hard kule godt inn i bommene og deretter lade en moderat ladning bak dette. Vi trenger en rifle som kan ofres (dette gjør jeg ikke i min rifle Morten), en strekklapp (vi har vel nok av de) og et langt tau. Frister det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mævvser jeg har planer om å vrake uansett, så det kunne vært morsomt å gjort alle de testene en ikke vil utsette sine kjære for - her har vi anledning til å avlive en rekke myter. Fulmen; jeg vil aldri høre et ord igjen om at JEG setter DEG på tanker som spiser alt for mye av din hverdag!

 

Men jeg fikk en grusom tanke: Dersom børsa til Rufus ikke har tightneck-kammer - er det faktisk mulig at det kan ha lurt seg inn ei kule med større diameter inn med de andre kulene (fra fabrikk?). Jeg kjenner til et eksempel der dette fikk langt, langt alvorligere konsekvenser (den større kula kom sammen med de andre i samme esken fra fabrikk...). Og hvis dette er tilfelle for denne hendelsen og ikke SEE, er det ren lykke at ladningen ble redusert med 10grs. Kula satt jo usedvanlig godt fast...

Link to comment
Share on other sites

er det faktisk mulig at det kan ha lurt seg inn ei kule med større diameter inn med de andre kulene (fra fabrikk?). Jeg kjenner til et eksempel der dette fikk langt, langt alvorligere konsekvenser (den større kula kom sammen med de andre i samme esken fra fabrikk...).

 

Dette har jeg faktisk opplevd Morten, ei 110grs. .257 Berger Mef hadde funnet veien oppi esken med 68grs. 6mm Mef kuler :shock:

Her var forskjellen så stor at det ikke var noen fare, men likevel. :roll:

Dette hendte for endel år siden og jeg hadde ikke vett på å sende Berger en streng mail.

Link to comment
Share on other sites

Quickload er noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til, og mer så i dette tilfellet.

 

Og med god grunn. QL er utviklet for normale situasjoner, man kan ikke forvente at den takler all scenarioer. Jeg har alltid brukt reelle data som utgangspunkt for eksperimentering, og jeg ser begrensingene.

 

Krafta som skal til for å rikke kula her er i størrelsesorden flere hundre kilo om jeg husker det jeg har lest av folk som har målt krefter for gravering av kuler gjennom overgangskonusen.

 

Har du noen kilder på dette? Er på jakt etter slike data.

 

Det er rimelig velkjent at N500 kruttene er rimelig spicy om man er ute å går opp grensene, så litt uheldige omstendigheter med et ekstremt progressivt krutt og drøye starttrykk for å få kula til å bevege seg tror jeg er mye mer sannsynlig enn SEE.

 

Vel, det er jo omtrent det som forårsaker SEE, ekstreme starttrykk.

Link to comment
Share on other sites

Samme her, jeg var tidligere svært skeptisk til hele fenomenet. Men jeg har måttet gå litt tilbake på det, jeg ser absolutt en teoretisk mulighet for at det kan skje. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg er overbevist, men jeg ER villig til å sprenge Mortens mauser for å finne ut mer :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på de sekundærtoppene i PressureTrace så er ikke det SEE. Hva det er og hvor reelle de er vet jeg ikke sikkert, men du bør være klar over at både Morten og jeg har sverget på at du skal måtte ete lua di over dette.

 

SEE handler om overtrykk med en ladning som burde være svært langt unna maxtrykk, og da snakker vi om trykk som deformerer hylsehode eller sprenger rifler. De sekundærtoppene har jeg fått selv med fabrikkammo, faktisk topper som var høyere enn hovedtoppen.

Link to comment
Share on other sites

For stor kulediameter tviler jeg på da neste standar kule er 0.270. Denne ville jeg ikke få kammret. Liten feil på kulediameteren? Rart at det skulle skje på første sub ladning. Hvis starttrykket hadde vært lavt kunne vi diskutert SEE men her må det ha vært høyt siden kula satt så godt fast. Økt hylsevolum er lite da BT entret hylsehalsen. Kommer nok til å fundere på dette en stund.

Link to comment
Share on other sites

Helt umiddelbart tenkte jeg at motstanden fra kula blir helt uberegnelig når du har slått, banket, stuket og herjet med den etter at den satte seg fast. Derfor ville jeg aldri tatt sjansen på å skyte ut faenskapet. Jeg greide som guttunge å sette fast en luftgeværkule i løpet, ladet opp med en til for å få den ut og skapte et trafikkaos i løpet som aldri ble fikset. Både jeg og fatter`n hadde diverse forsøk med pussestenger og hammer, smøremidler, varme etc. Ikke søren om det skulle ute, to små blykladder. Slavia`en (eller hva den nå het) ble kastet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg er muligens (vet jo aldri i en slik forsamling) den eneste her som har sprengt et luftgevær. Startet med noe som ble sittende i løpet (husker ikke hva). Diverse forsøk på å få det ut endte bare med at diverse gjenstander (bl.a en 4mm aluminiumstråd) også ble sittende fast. Så jeg fylte opp løpet med sortkrutt fra kammeret og dro i snora. Løpet var like plugget, men hengselbolten røyk tvert av...

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic dette, men siden det allikevel var snakk om luftgevær så har jeg satt fast en hel masse ulumskheter i løpet på det i løpet av oppveksten, satt fast kuler, strikkepinner og litt av hvert i et dårlig luftgevær jeg hadde... Gikk bra de første gangene, kulene var enkel å få ut, bare å varme løpet litt med ei blåselampe så smeltet kulene og det rant ut.

Prøvde å skyte mye rart, og kilte tilslutt noen strikkepinner inni der som tok knekken på den, kappet løpet da, men ble aldri noe tess etter det.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...