Jump to content

Ladedata 6,5x55 Krag


Banekrag

Recommended Posts

Jeg er ny som medlem her, men har lest med stor glede som gjest mang en kveld!

 

Etter at datra mi starta som aspirant har jeg har blitt inspirert til å skyte litt DFS med den gamle banekragen som finnes i familien min. Det er ikke så enkelt å få tak i redusert amunisjon lenger, så jeg har bestemt meg for å starte med hjemmelading også. Til dette har jeg skaffet LEE Breech lock challenger kit og litt ekstra småsaker.

 

Jeg har tilgang på Norma rekrutthylser, og har 130 gr Diamond Line kuler.

Av krutt har jeg N-4, N-11 og N-19 (skal også lade 6,5 og 308 jaktammo, derfor litt utvalg).

 

Jeg har forstått at til Krag skal man ha max 770 m/s med 9 g kule.

Av de kruttyper jeg har er laveste hastighet ved min. ladning 777 m/s med 36,7 gr N-11.

Vil denne ladningen gi for høyt trykk for Krag? kula er jo litt lettere (8,42 g) enn i tommelregelen.

N-4 gir 793 m/s og N-19 gir 798 m/s ved min. ladning. Jeg har forstått at en ikke skal gå under min. ladningen?

Er det andre kruttyper jeg bør få tak i?

Andre kuler?

Jeg er interresert i alt som har med lading til dette våpenet å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Hei, å velkommen skal du være.

Tror det finnes en slik tråd fra før...*gruble* Har lest at rekrutpatroner skal være fine å bruke i kragern, hvis du lader til samme trykk som de skal du nok slippe noe ubehagelige opplevelser. du kan også prøve å søke å se om du finner noe. Km gjerne med tilbakemeldinger når du har testa litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg prøvd meg litt fram. Jeg lada minimumsladning oppgitt på boksen til N-4 og N-19. Begge disse ladningene sota godt, og hylsehalsen ser ikke ut til å ha utvida seg nevneverdig. Dette tar jeg som et tegn på at trykket iallefall ikke er for høyt. I midlertid kom jeg over en gammel boks med NC-96 (ikke M) der ladedata for krag var oppgitt på boksen, denne ladninga ser kragen ut til å trives mye bedre med, men noe soting kan jeg fortsatt se.

Kan det hjelpe noe å bruke crimpdien litt forsiktig for å få litt høyere trykk i startfasen og deved unngå soting?

Jeg har tenkt å prøve en anelse kraftigere ladning med NC-96 i første omgang (ettersom jeg bruker lettere kule), men det blir vel mere laborering når den kiloen er oppbrukt og N-4 må fram igjen! Det hadde vært morsomt å ha en kronograf.

Er det noen som tør si hvilken brennhastighet NC-96 hadde i forhold til nyere skytterlagskrutt? Min lot (RA-505) har oppgitt: 2,90g: 770 m/s og 3,01g: 800 m/s, likt for 9 og 9,3 g kule. Ingen maxladning er oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

Rart (Synes jeg) at N19n sota på 770m/s ladning. Da jeg startet å eksperimentere med N19 i 6.5-284 fikk jeg ikke noe soting selv om hastigheten var snaue 740m/s, med Norma 8.4GT.

Det gamle Krag-løpet kan jo være romt eller ha lang friflukt? Du kan prøve å sette kula noe dypere, det vil få opp start-trykket. Bruk samme ladning og sett kula 2mm dypere for hver test. Reduser ladning om du får over 770m/s, og fortsett.

Mere hold i hylsehalsen vil self. hjelpe, men det vil også mykere hylsehalser som utvider seg lettere - du kan gløde halsene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som tør si hvilken brennhastighet NC-96 hadde i forhold til nyere skytterlagskrutt? Min lot (RA-505) har oppgitt: 2,90g: 770 m/s og 3,01g: 800 m/s, likt for 9 og 9,3 g kule. Ingen maxladning er oppgitt.

NC96

 

det varierte litt fra lot til lot. for å si det mildt.

 

men de fleste lotene jeg har sett har vært ca omtrent i området som RA4/N4, N160, N204 (og N19) ligger i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada minimumsladning oppgitt på boksen til N-4 og N-19. Begge disse ladningene sota godt, og hylsehalsen ser ikke ut til å ha utvida seg nevneverdig...

...Kan det hjelpe noe å bruke crimpdien litt forsiktig for å få litt høyere trykk i startfasen og deved unngå soting?

Hei og velkommen!

Jeg lurte bare på hvilken totallengde du har på patronen med 130grs Diamond Line?

Har selv hatt endel sote-episoder med disse da jeg fulgte etablerte ladedata med stor anbefalt totallengde (tror det var 78,0mm til 80,0mm).

Jeg fikk stor bedring av å sette kula dypere, men krympedia gjør vel god nytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

Gjorde den tabben at jeg ga bort det jeg hadde av N160 siden jeg ALDRI brukte av det, trodde jeg :?

 

Nå sitter jeg å skal lade til kragen og har kun n150 og 120 grs matchking. I ladeboka mi står det kun data med n160 men til 144grs kule er det data for både n150 og n160.

 

Minimum ladevekt for 144grains kule med n150 står oppgitt til 35grain, max oppgitt 37. Kan noen ut ifra dette hjelpe meg med en fornuftig startladning for 120grains matchking :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått at en ikke skal gå under min. ladningen?

 

Jeg har ladet mange patroner med redusert ladning. Mindre kruttmengde en min. ladningene i ladeboka. Men jeg reduserer sjeldent mer enn 10% av normalladning. Dette fordi det står i ladeboka sitat:

 

"Det har etter hvert vist seg at forholdsvis romslige hylser som bruker forholdsvis langsomtbrennende krutt kan gi alt for høyt trykk dersom ladningen senkes for mye.---. Selv om dette er sjeldene hendelser, så pleier vi å fraråde folk å senke en normal rifleladning med mer enn 10%, uansett kruttsort."

 

Selv har jeg ikke hatt værre opplevelser med svake ladninger enn dårlig presisjon og sotete hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei igjen!

Jeg vil dele de erfaringene jeg har med kraglading så langt etter å ha fått god hjelp i denne tråden.

Jeg har ladet med 130gr Diamond Line og kommet fram til at det som fungerer for meg er: N-4 til 800 m/s beregnet med Normas ladekalkulator. Halspressing av hylsene med godt nedslipt mandrill slik at det blir godt hold i kulene. COL på 77 mm. Med denne ladingen får jeg lite soting, god presisjon, og forhåpentligvis ikke for høyt trykk.

Etterhvert tenker jeg å prøve Golden target 130gr, da starter jeg på minimumsladningen for N-4 igjen, for å se om blank kule gir såpass mye høyere starttrykk at jeg slipper soting uten å øke ladningen.

(Det har blitt mindre lading til Kragen i det siste ettersom jeg var så uforsiktig at jeg prøvde Saueren til jentungen i ett stevne. Det resulterte i flere stevner og opprykk til klasse 2 neste år. :( Kragen blir nok brukt mest til koseskyting på trening heretter. Men stående i skapet blir den ikke!!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...