Jump to content

Ladedata 308 og 222


tarlokar

Recommended Posts

Hei, sitter her med litt av hvert av kuler foran meg for testing og lurer litt på kruttmengder jeg skal bruke?

Har tilgjengelig Vithavouri n-135 og n-150.

Kulene jeg har er Vmax kal.24 35 grs og 50 grs.

Barnes x BT 140 grs, og en god gammel Barnes X 150 grs i kal.30.

Og vmax 110grs i kal.30.

 

Noen som har gode ladedata? Gjerne med utgangshastighet også...

Link to comment
Share on other sites

hei du.n135 er et greit krutt i 222,men kuler under 50gr har jeg ikke erfaring med..vet ikke hva slag hylser du har,så jeg ville begynt med 21grain til 50gr kula,med n 135og max 23.5. barnesx er ei vrien kule som jeg aldrig har likt,men siden du spør..det er ei lang massiv kule,så 150 er max tyngde i 308,og en må redusere ladningen noe.liker selv ikke raskere krutt enn n140 i 308,men 150 er det jeg har brukt mest siste åra.45 grain n150 til 150grains kula burde være en grei start,og 46 til 140 kula,mulig du kan øke litt om du har norma hylser,da går jeg gjerne opp to grains uten at det er fare på ferde,men er stor forskjell på riflekammeran også,så en må starte litt forsiktig og prøve seg fram.lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Jeg har prøvd meg fram med 50grs V-max og 34grs DogTown (varmintkule som din 35grs) i kaliber .222Rem.

Til nå har jeg best erfaringer med VihtaVuori N133, men flere foretrekker nok et raskere krutt til de letteste kulene.

 

Til ladningene under har jeg brukt normahylser og Federal SR 205 tennhetter.

- Med 34grs varmintkule (Satt til en totallengde på 52,0mm (4mm settedybde))

Maksladning til 40grs SpirePoint er jfr VihtaVuoris lademanual 25,2grs N133 - da må du nok komprimere.

Til min 34grs (og i mi børse) har jeg så langt best presisjon med 23,0grs N133, kronografert til snittfart på 999ms.

Går jeg opp til 23,5grs blir snitthastigheten 1036ms, men da er noen av hylsene helt fulle.

Med komprimerte ladninger nærmer det seg fort 1100ms vil jeg tro...

- Med 50grs V-max (Satt til en totallengde på 55,0mm).

Med 21,5grs N133 får jeg her en snitthastighet på 933ms, og

med 22,0grs N133 får jeg et snitt på 956ms.

Med 19,5grs Norma200 får jeg en snitthastighet på 877ms,

med 20,0grs Norma200 får jeg en snitthastighet på 916ms og

med 20,5grs Norma200 får jeg en snitthastighet på 929ms.

Her er det sikkert forbedringspotensiale med testing av kruttmengde og friflukt, men så langt har jeg ikke kommet...

Skal lade en serie med 22,0grs N133 og noget oppover for å finne presisjonstoppen og maksladning for min børse.

Mine hastigheter med 50grs V-max kan kanskje gi gjennomskyting på rev :?: , men jeg skal ha disse til beveren, og da får jeg trolig nok dybdevirkning. Blir jo en grei kulebane på denne i 956ms, så jeg slipper å tenke mye på forlegging av treffpunkt. +/- 2cm ut til 170m. Kulebanedata fra PCB under.

35b6zcw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...