Jump to content

Samletråd 22-250 ladinger, kuler, erfaringer.


LJL

Recommended Posts

Har en howa 22-250 på vei og skal kjøpe ladeutstyr. Så lurte på tips og erfaringer med kuler og krutt.

Tenkte dette kunne bli en samletråd hvor folk delte erfaringer og ladninger. Hvilke kuler folk anbefaler/har erfaringer med til hva vilt osv. Legg gjerne med hvilke kule, ladninger, rifle, hastigheter(de som vet).

 

Noen som har erfaringer på litt godt hold med 250n? 500m++. Kuler og ladning brukt?

 

Legg gjerne inn bilder av vilt skutt med 250n (matvilt og annet skutt med varmintkuler).

 

Kom gjerne med flere innspill enn det som er nevnt :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har skutt med 40 grs v-max på opp til 500m. Du trenger god hørsel og lite/ingen vind for å høre gongen. Ok på opp mot 400m, men vinden herjer fælt med den lille kula. Har 1-14 stigning så de lange 69grs kulene er uprøvde. Deilig kaliber(utenom den skarpe smellen) på 50-250m. Synes det er relativt lett å få den til å samle. Når det er snakk om langhold er ikke denne patonen særlig egnet. Den går hardt ut, men går brått tom for krefter.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig der, har også skutt litt på stål. Husker ikke nøyaktig avstandene, ca 400 mtr. På lengste satte .22-kula såvidt merke i gongen, mens cal. 6,5 &.30 Scenar pløyde rett gjennom.

Ellers: har brukt et Forster BR-sett i samarbeid med en Lee Collet die. Startet med 500 Winchester bulk-hylser for å få et jevnt utgangspunkt, noen få hadde langsgående brudd-tendenser i skulderområdet, ellers jevne fine hylser.

Av krutt er vel N-150 et godt utgangspunkt. Fant også ut at Norma5 (skytterlagskrutt) passet bra, fyller hylsene skikkelig og presisjonen er minst like bra. Forslag på kuler: V-max og Nosler BT 55gr. På korte hold kan du bruke lettere kuler= høyere fart å få enda mer "splætt".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt mye rart i min 22-250. Har fallt ned på tre kuler, med samme ladning faktisk.

* Rem bulk hylser

* CCI 200 hetter (eller noe annet standard)

* 36 grain N150 bak

:arrow: 55 grain Trophy bonded Bear Claw (tbbc) til rådyr. Ville brukt denne på gås også om jeg jaktet det. Anbefales! http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207567642/1228998054

:arrow: 55 grain Lapua FMJ til rype og skarv http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207567642/1213862473/1215338130

:arrow: 55 grain Hornady v-max til kråke, bever og skyting på lange hold. Denne og samler best av alt jeg har forsøkt i min rifle, helt sinnsykt bra med demperen på http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207567642/1213862404/1213985424

 

Har lagt inn liinker til kulene fra hjemmelading.no, så kan du se hvordan de ser ut.

 

Tidligere ladet jeg alt med 37 gains N150. Jeg får imidlertid ikke dårligere presisjon med 36 grain, og det er hastighet nok. Ei kråke kan ikke sprenges mer effektivt med 1200 m/s enn om jeg lader til 1100 m/s, og det blir helt marginale forskjeller i kulebane. Det er noen som diskuterer om 40 grains V-max gir bedre effekt, i høyere hastighet. Jeg kan ikke se hvordan det skal kunne skje, 55 graineren pulveriseres ved anslag. Ved treff i kråka ser det ut som du rister ei punktert dundyne ut av vinduet... Og du har bedre BC, og altså bedre kulebane på litt lange hold. Men, det blir ikke rare plinket i hardox gongene når man treffer på lenger hold enn 4-500 meter. Langt fra noe gong! 3.6 gram er ikke rare kulevekta :D Det er nok det tyngste jeg klarer å stabilisere i min rifle som har stigning på 1:14. Du har vel 1:9 i din (?), og kan lade tyngre kuler, og altså få bedre langholdsegenskaper.

 

Jeg synes jeg er heldig som kan bruke samme ladning til alt med god presisjon, og jeg er glad for at jeg har standardisert kulevekten og ladningene. Gjør livet enklere det! :D

Link to comment
Share on other sites

:arrow: 55 grain Trophy bonded Bear Claw (tbbc) til rådyr. Ville brukt denne på gås også om jeg jaktet det. Anbefales!

3.6 gram er ikke rare kulevekta :D Det er nok det tyngste jeg klarer å stabilisere i min rifle som har stigning på 1:14.

:D

 

Jeg har også samme stigning i løpet men klarer overhodet ikke å stablisere 55gr tbbc :cry:

Kan årsaken være at jeg har skutt fabrikkammo og at de har annen ladning :?:

Link to comment
Share on other sites

Noken som har ladedata til 55 grain v-max i 22-250, har bestillt heilmantel i 55 grain og?

Tenkte å lade til rundt 1100-1200 m/s

 

 

jeg bruker 36gr n140. skyter hull i hull på 300m

 

Hei Lapp, kan du lgge ut noen bilder av disse samlingene dine, og gjerne noen troverdige vitner også. Hvis dette er sant, har du verdens beste rifle, og er verdens beste skytter også.

hvor mange skudd skyter du? Feks 5 med bare et raggete hull.

 

Til sammenlikning, klarte en fra Nidaros Benke skytterklubb, og sette ny norges rekord på 500 meter BR med en samling på 58,7mm, fenomenalt, men ingen av skudda var hull i hull.

 

Jeg reiser gjerne en tur til hvorsomhelt, for å oppleve dette.

 

Hilsen en som skyter mye.

Link to comment
Share on other sites

hei. høres veldig fint ut, men er jo ikke "jeg" som skyter så bra.. rifla stod fastspent, for og teste ladninger:) er ikke ett 224hull heller, men mer som ett 30kal hull. hvordan får jeg lagt ut bilder? har bilde både på datan her, og på mobilen, så kan godt sende det på mms.

mvh jørgen borge

Link to comment
Share on other sites

Tror fortsatt ikke på deg, hvis vinden varierte mere enn 0,25m/s den dagen du skjøt, er det nok til å åpne gruppen din til mere enn 12 mm. Dette opplever du aldri over en avstand på 300 meter. At du kan ha hatt flaks på en feks 3 skudds serie, mulig, men du gjør det ikke gjentagende på flere 5 skudds serier på rad. 12mm er vesentlig større enn et 7,82mm hull, og da er alle andre faktorer ekskludert, kun iberegnet 0,25m/s vind.

 

Hull i hull, klarer av og til de beste benkeskytterene i verden, på 100 meter/yards. Aldri om børsa di gjør det gjentagende på 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Nosler 50gr BT

Win hylser, CCI 200 hetter

Lada med N140 34gr

COL 60mm

Utmerket presisjon, men noe dårlig hastihet.

EDIT Litt videre testing, og COL er nå på 63mm.

På grunn av krutttørke på N140 krutt har jeg nå bytta til RA 11 i en lott som ligger meget nær 140 trykkmessig. RA 11 gir faktisk enda bedre presisjon, og ogå virker det som mindre sot på slappe ladninger.

 

Nosler 40gr BT

win hylser

WIN WLR hetter

36gr N140/ RA 11

COL 61 mm

Identisk treffpungt med 50gr versjonen av samme kule, samler godt utmerket.

Og ikke minst lattlig billig kule på xxl

 

V-max 55gr

Win hylser, CCI 200 hetter

COL 62mm

N 150 37gr 1170 m/s

N 550 38.5gr også prøvd, men bedre presisjon med N 150

Presisjonsmessig en liten tanke bak nosler, men ser ut som den tåler å skremmes opp i høyere hastiheter uten å miste presisjon.

 

Win 64gr PP

CCI 200

COL 60.1mm

N-160 40gr

Begynner å nærme seg max i børsja mi, lavere ladninger = ingen presisjon.

Kommer til å prøve meg litt frem med N-560 og magnumhetter og se om jeg får bedre presisjon og hastihet da. Presisjonen med N-160 er god nokk til rådyrjakt, men ike helt som en ønsker seg. Er nok helt på grense til ustabil i 1:14 løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk rifla her om dagen, satte på zeissen og støttebein, bare fått prøvd den noen få skudd. Blir å bestille ladeutstyr snart, og kuler. Noen som har hylse og tennhette annbefalinger?

 

Noen som har skutt eller sett noe vilt blitt skutt i norge med samme virkning som på f.eks dogbegone.com filmene? Som blir like kjapt ekspedert..

 

Noen som har erfaringer med flere varmintkuler opp mot hverandre i effekt, presisjon osv? F.eks V-max vs blitzking... I diverse kulevekter? Gjerne som går godt i 1-14 snurr..

Link to comment
Share on other sites

V-max 55gr

Win hylser, CCI 200 hetter

COL 62mm

N 150 37gr 1170 m/s

N 550 38.5gr også prøvd, men bedre presisjon med N 150

 

 

Hva slags rifle/løp er dette målt i? Jeg fikk ikke mer enn 1080 m/s med 37 grs N150 og Federal 215 magnumtennere i mi rifle, en Sako 75SS :? Meget bra presisjon derimot...

Link to comment
Share on other sites

Hva slags rifle/løp er dette målt i? Jeg fikk ikke mer enn 1080 m/s med 37 grs N150 og Federal 215 magnumtennere i mi rifle, en Sako 75SS :? Meget bra presisjon derimot...

 

Rifla dette er målt i er en Howa med 60 cm løp. Målt på sommeren i varmt vær.

1080 var jo lite. Hva slags hylser bruker du? og i hvilken temp kronograferte du i?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har fått stabilisert noe særlig tyngre kuler enn rundt 60gr 1-14twist?

 

Tror du sliter med å stabilisere noe over Norma/Sierras 62/63 grainere med 1-14 snurr, iallfall når det blir snakk om 2-300 meter med 22-250. Klarer kanskje butte 70 grainere (Speer) på 100-200 meter med litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om det er årsaken til at hylsehalsen sprekker vet jeg jo ikke, men du ligger vel endel over ladedata publisert i ladeboken og andre seriøse produsenter av ladedata.

Ellers har jeg vel inntrykk av at rem hylsene blir raskere harde i hylsehalsen en win hylser i dette kaliberet.

Jeg har brukt rem, partizan og win hylser. Partisan blir som fjerstål etter få omladninger, rem noe bedre, win har jeg hylser som er lada over 10 ganger uten halssprekk eller behov for anilering.

Norma og lapuahylser har jeg ikke i 22-250, pga pris men er sikkert enda bedre en win.

Win hylser selges vel til 2.99 på xxl, og er vel vansklig å slå på pris/kvalitet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har fått stabilisert noe særlig tyngre kuler enn rundt 60gr 1-14twist?

 

Lurte på om jeg skulle handle ei pakke partition for å prøve om de vil stabiliseres i ei 47cm 22-250 pipe med 1-14 twist. Noen som har prøvd?

 

Edit

Der var de handlet inn. Skal melde fram om de vil fly rett.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd med så tregt krutt. Skal du skyte så lette kuler bør du nok ned på N-140. Muligens kanskje enda raskere..Jeg har med hell brukt 37grs N-140 på 40grs V-Max. Kronografen fikk ikke med seg de små kulene.. Men som alltid, ikke stjel mine data og hopp rett på. Begynn lavt og spa på..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som vil dele data fra de siste utgavene av ladeboka eller andre ladebøker? Har bare en gammel utgave der laveste kulevekt er 55gr.

 

Ser ikke ut til at jeg får tak i n140 i området, men skal se om jeg får tak i 135 istedet. Noen som har ladinger til 40gr kule med n135 og norma 202? Også flere krutt typer.

Link to comment
Share on other sites

Kronografen fikk ikke med seg de små kulene..

 

Ett lite tips: Tusj kulene dine svarte før du skyter gjennom kronografbøylene. Da blir det større kontrast mot himmelen/skjermene. Da skal du se at den får det med seg. Hadde selv det samme problemet, men det løste seg da jeg tusjet kulene.

Link to comment
Share on other sites

Her fremsettes det en påstand om at det er mulig å skyte hull i hull på 300 meter. Jeg tror ikke på det, men har heller ikke noe greie på det. Med fare for å spore av tråden, men det hadde vært greit å fått avklart hva som er riktig her.

OT- Kan ikke se at du har fått svar på ditt spm, men jeg kan bekrefte at det ikke er noe problem å skyte hull i hull på 300m................. så lenge hullet er stort nok :shock::wink::D

 

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Her fremsettes det en påstand om at det er mulig å skyte hull i hull på 300 meter. Jeg tror ikke på det, men har heller ikke noe greie på det. Med fare for å spore av tråden, men det hadde vært greit å fått avklart hva som er riktig her.

OT- Kan ikke se at du har fått svar på ditt spm, men jeg kan bekrefte at det ikke er noe problem å skyte hull i hull på 300m................. så lenge hullet er stort nok :shock::wink::D

 

:shock:

Godt skrevet bbdg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...