Jump to content

Friflukt spørsmål.


John H

Recommended Posts

Har i dag vert og henta masse snadder i posten fra Trond.. :D

Hvem er det som er så dum og sier at det "bare" er jul en gang i året..? He-he

Sitter og justerer inn diene på Dillon pressa og koser meg.. :lol:

Siden eg har kuler(V-Max 35g) som står data til i ladeboken så tengte eg at deg skulle begynne med og lage tester av denne.

Justerer inn dien slik at eg får en patron lengde på 54mm som ladeboken oppgir.

Vakkert, selv uten tennhette og krutt i.. :lol:

Så begynner det og sveive litt i andre etasjen,hvor lang friflukt har eg no..?

Lager så en ny test det eg akkurat såvidt entrer kula i patrona og kamrer denne.

Når eg lukker ladearmen kjenner eg jo at eg presser kula inn i patrona.

Ser små riper i kula men ikke skader kan eg påstå.

Dette bør jo da vere maks parton lengde minus frifukt(1-2mm)...?

Måler så alle patron lengdene.

Ladebokens patronlengde : 54 mm.

Partonlengde "ladet" i kammer: 55,7 mm

Patron med kule "akkurat" entret: 56,9 mm

Kan eg da med overnevnte data konkludere med at eg har 55,7mm-54mm = 1,7 mm friflukt ved ladebokens eksempel?

Er eg helt på jordet eller er dette en gangbar måte og finne maks patron lengde og friflukt?

Kritikk mottas med takk.... :oops:

Oi, glemte nesten... .223 :lol:

He-he

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den mest korrekte måten for å finne maks patronlengde er ikke slik som du beskriver her. Dette pga at kula som du "presser" ned i halsen ved hjelp av å entre den i kameret kan henge i bommene når du åpner sluttstykket. Mulig du fikk riktig lengde, men sjansen for at den henger er tilstede.

Derfor ville jeg istedet ha sluppet ei kule ned i kammeret, mot bommene. Deretter stikke inn en pussestav etc fra munningen og målt lengde. Etterpå tar du ut kula og låser sluttstykket fremme. da kan du måle avstanden til sluttstykkehodet. Det avviket mellom de to målingene du nå har gjort er maks patronlengde.

 

Deretter kan du finne hva din patronlengde vil bli ved å trekke fra den friflukten du bestemmer deg for å ha.

 

Håper dette er forståelig :D

Link to comment
Share on other sites

Enig mer Orium, men vel tilføye en ting.

Det bør vere like mye hold i kula, som størrelsen på kaliberet. Dvs: kaliber .224 = 5,68mm, da bør kula "stikke" minst 5,68mm ned i hylsa.

Dette er det jeg ble fortalt når jeg spurte et lignende spørsmål på SL...

 

Om jeg tar feil vil sikkert noen med mer pæiling rette på det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes metoden med pussestokk er veldig grei. Jeg lukker sluttstykket først, og slipper pussestokken ned i løpet. Når pussestokken er i bunnen, så tar jeg en tapebit, og fester den til stokken som et "flagg" ,helt jevnt med munningen.

Da er det lett å måle avstanden mellom munningen og "flagget" med skyvelæret, når jeg putter ei kule inn i kammeret, og dytter den på plass med en penn el.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere omtaler en av metodene som står i ladboken, har lest en del i den no ja... :lol:

Har lest dette noen ganger men skjønte det ikke rett og slett... :oops:

Men nå når eg leser deres stykke så datt det rett og slett på plass her..

Selv om det er mer eller mindre det samme som står i boka... :oops:

Takker og bukker.

Sak bli spennende og se.

Men etter en kjapp kontrollmåling ser eg jo at settedybben som nevnt her oppe må bli noe kort iht 5,6 mm visst eg følger ladebokens eksempel på 54mm patronlengde.

Kula er 13mm lang og ved 54mm patronlengde er det så mye som 9,5 mm av kula som stikker ut.

13-9,5= 3,5mm settedybde.....

He-he

Link to comment
Share on other sites

Målte no "the ladebok way"....(med pussestokk alså)

Fikk maks patron lengde 54mm, noe eg synest var kort...

Selv med og ha kontroll målt dette 2-3 ganger.

Prøver ei patron med lengde på rett i overkant av 54mm med tusj på kula som en siste sjekk for og bekrefte dette.

Ladeboken sier jo 1-2 mm friflukt, bør eg da legge meg helt opp under 2mm?

Ser jo de fleste plasser jo mindre friflukt jo bedre, som regel.

Men siden eg er fersk...?

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken sier jo 1-2 mm friflukt, bør eg da legge meg helt opp under 2mm?

Ser jo de fleste plasser jo mindre friflukt jo bedre, som regel.

Men siden eg er fersk...?

 

 

John

:mrgreen:

 

Er ikke så sikker på om jo mindre jo bedre friflukt er riktig. Da har det større betydning at kula sitter skikkelig og at den sitter i senter, på absolutt alle kuler! Skumleste om noen som hadde testet friflukt ifht presisjon i 6,5x55 mener jeg å huske. De kom fram til at forskjell i friflukt gav lite innvirkning på presisjonen, drimot om kula ikke var skikkelig sentrert eller satt dårlig i halsen kunne det påvirke presisjon. Ta det med en liten klype salt, men det er helt sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette.

Link to comment
Share on other sites

Cracy-John: Ja da fikk du samme maksimale patronlengde som jeg fikk med den kula. Med mitt verktøy får jeg ikke satt den dypere enn at patronlengden blir 53,5mm. Dette går bra hos meg, men jeg begynte lavt og tok det med museskritt i tilfelle den korte friflukten førte til unormalt bratt trykkurve.

Link to comment
Share on other sites

Her må eg nok desverre rette meg selv.. :oops:

Tok testen nesten... etter ladeboken.

Var så køddat og få kula inn i kammeret og få den inn rett vei at eg tok en liten spansk en...

Har no som eg skjekka med og bruke tolmodighet til kula datt i kammeret rett vei, i stedet for min mindre smarte ide...

Føler ikke for og utdype den noe mere siden det ble feil... :oops:

Og plutselig var maks patron mål forandra seg noe.. :lol:

V-Max 35g : 56mm - friflukt.

V-max 40g : 61 mm - friflukt.

Match King 52g: 60mm - friflukt.

Tror nok dette er mere riktigt da....

Tror eg begynner med friflukt på 2 mm og ender da opp med den ene kula på samme lengde som ladeboka.

He-he

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte pussestokkmetoden i en del år. Laga til en egen pussestokk med en helt rett flate for å få sikre målinger, men den blir ikke brukt lengre. Etter å ha testa litt grundig vil jeg hevde at det er vanskelig eller bortimot umulig å få nøyaktig måling på den måten. Nå måler jeg med hylse, men ikke helt som nevnt over. Først tar jeg ei hylse som er skutt i mitt våpen.. Presser den ørlite grann (helst med collet die), bare så mye at kula så vidt sitter, men er mulig å trekke ut med fingrene. Så tegner jeg striper med sprittusj langs kula for å kunne se om kula har blitt trukket tilbake når jeg trekker det hele ut av kammeret igjen.

Ved å gjenta dette noen ganger er jeg helt sikker på akkurat hva nullfriflukt er. Den kula jeg har bestemt meg for å bruke til målingene tusjes kraftig etter målinga og legges tilbake i pakka som referanse. Variasjonen på kulelengdene i en og samme pakke kan være nok til at man ikke setter helt lik friflukt fra gang til gang hvis man ikke tar hensyn til lengden på den kula man faktisk målte med.

 

Friflukt kan spille svært liten rolle i noen tilfeller, og svært stor rolle i andre tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Såg en ladefilm her forleden, der de brukte dette til og måle friflukt med: http://www.6mmbr.com/catalog/item/1433308/977259.htm

Trur ikke han brukte mere en 5-10 sekunder på og beregne maks patronlengde.

Der har de ut fra den filmen uhyre liten friflukt så dette må tydligvis vere meget presist vertøy.

Men så langt får pussestokken duge.. :lol:

Takker alle sammen!

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har i dag lada mine første 20 patroner!!!!!!! :D

Dette var 35g V-max etter ladedata fra Ladeboken.

Hadde så lyst og se va Hornady sa om denne kula, fant ikke noe om denne på hverken hjemmesida eller i ladeboka.....???

Neste på lista var da V-Max 40g, har målt maks patronlengde til 61mm minus friflukt= 59mm.

Titter så i katalogen og ser der at de oppgir C.O.L til 2.200" = 55,88mm. (Hornady Ladeboken)

Følger eg da Hornadys eksempel ender eg jo opp med en voksen friflukt, dryge 5mm.

Hva pleier dere og gjøre i slike tilfelle?

Som eg skrev i starten er dette noen av de første patronene eg lader så eg trenger litt hjelp av "erfarne" hjemmeladere... :wink:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hornady opererer muligens med den lengden for at patronen skal passe i folks magasiner (max 57,4mm), eller for å få kaliberhold i halsen, hva vet jeg. -Du står egentlig fritt til å sette den dit du vil bare du tar hensyn til evt. trykkøkning. Jeg tror jeg ville prøvd Hornadys patronlengde først siden det er den du har data til, og hvis jeg ikke ble fornøyd ville jeg starta på minimum igjen med min patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok og ribbet en 223 American Eagle 55 grain og en Federal Nosler Partition 60 grain, og sjekket hva friflukt dem har.

 

Pussestokk ned i løp mot spent stuttstykke: X mm

Droppet kula i løpet og støttet den og pussestokk ned i løp: Y mm

 

American Eagle kula ga max lengde til bommene (X-Y): 57.5 mm

Målte så en fabrikk patron : 55.45mm

Friflukt ble da : 57.5-55.45= 2.05mm

 

Nosler Partition kula ga max lende til bommene (X-Y): 57.5 mm

Målte 2 patroner som var henholdsvis : 54.44 og 55.25 mm

Friflukt ble da henholdsvis : 2.25-3.06mm

 

Data fra Realodersnest og Ladeboken tilsier at det brukes

mindre friflukt en dette da jeg ser at patronlengden stort sett

er noe lenger ved det som er ovenfor ved samme kuletyper.

 

Er dette for å bevist få høyere trykk og hastighet, eller er det

mest for presisjon ?

Link to comment
Share on other sites

Med lette/korte kuler får en ofte lang friflukt, da det er holdet i hylsa som blir avgjørende for patronlengden. Regelen er at holdet i hylsa skal være minst diameteren på kula. 223 skal ha et hold på 5,6mm, en 6,5 skal ha 6,8mm og en 308 skal ha 7,8mm. Det har vel hent at jeg har hatt mindre hold, men da er det ofte at hylsehalsene blir veldig sotete.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...