Jump to content

Sierra Varminter 110 grn 30 cal. I 30-06, 308 og 300 win mag


Erikr

Recommended Posts

Har ei eske med sierra varminter 110 grn. Noen som sitter med ladedata til 308 win, 30-06 og 300 win mag?

 

Har n140,n150 og n160 som jeg håper og tror egner seg til denne kula.

 

Setter veldig pris på om noen her har patronlengde også.

 

På forhånd takk. mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Har ei eske med sierra varminter 110 grn. Noen som sitter med ladedata til 308 win, 30-06 og 300 win mag?

 

Har n140,n150 og n160 som jeg håper og tror egner seg til denne kula.

 

Setter veldig pris på om noen her har patronlengde også.

 

På forhånd takk. mvh Erik

 

brukte 52 grains n-140,til 110grains v-max i hvertfall....30-06

Link to comment
Share on other sites

Kruttene du har tilgang på er i ikke optimale for å tyne mest mulig hastighet ut av denne kula. Er vel det som er poenget med "varmint"? Du burde se deg om etter N-120 eller N-130 eller Norma 200 eller 201. Om du prøver med noe av det du har, så gå for N-140 og full hylse. Får egentlig ikke gjort så mye galt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa litt med den kula i 300winmag. Har testa N-135, N-150, og N-160 av VVkrutta. Endte opp med at N-160 var det som ga jevnest, og best resultat ( som med alle andre kulevekter jeg har testa i 300winmag)

Jeg holdt på med dette akkurat i det VV kom med ny tabell. Det var interessant å se at minimumsladninga (110gr hornady) i den nye tabellen var nøyaktig lik max i den gamle tabellen, for N-160 83,3 gr. Mener å huske at jeg endte på 85gr, og komprimert ladning.

Fikk også ganske jevne hastigheter med N-150.

Link to comment
Share on other sites

Topp!

 

Husker tilfeldigvis ikke patronlengda? Skulle tro farten blei brukbar i ei 300 også..

Etter det jeg kan finne her og nå har jeg brukt pantronlengder rundt 80-81mm. (5-6mm friflukt)

Har ikke den boka med komentarene og hastighetne her nå, men det gikk vel fort nok. Mener å huske at det virka som det ikke var så stor forskjell på hastigheta med noen grain fra eller til. Det gikk fort nok uansett. Personlig ville jeg heller brukt 308win til den kula, men om det er winmagen du vil bruke så funker det fint og går fort nok..

Jeg ser nå at jeg har testa fra 80gr N-160, og oppover.

Jeg fikk ikke soting med N-160, men det gjorde jeg med N-150. Mindre vektspenn.

Link to comment
Share on other sites

Er ute etter høyest mulig fart. skal brukes til rev og bever og det er meningen de skal daue!

 

vil også bruke de etter ravnen og kråka om presisjonen er akseptabel.

 

takker for ladninger sålangt. Ser ut til at jeg må få meg et hurtigere krutt til 308'en..

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 110 gr Sierra i 30 06 med N140, 57,5 gr og lengde 75,0mm. I 308 bør du bruke N120 eller N133. Tro ikke du får utnyttet N140 noe serlig på kuler som er lettere enn 130gr i

308.

 

Ser at du har mer n140 enn en annen her som bruker n150, forsvarlig? ca fart på dette?

Link to comment
Share on other sites

Flere tips, anyone???

 

skal lade snart og trenger flere erfaringer på 30-06 helst....Som sagt er litt forundret på at noen har like mye n140 som andre har n150.

 

Håper på svar

 

fellesnevneren her er varmintkuler,som gjør jobben uansett med treff,og i moderate hastigheter....ville vel egentlig ikke gått utfra ladedata på et åpent forum,her er mye galskapladninger,og max+ ladninger,som kanskje ikke går så veldig bra i ditt kammer :roll: har villet prøvd å sedd på hjemmesidene,til kuleprodusentene etter data...eller ladeboken(vet at det ikke står noe om 110grainskuler til 30-06 i siste utgave av ladeboka)men kansje i tidligere utgaver...

 

erfaringene er basert på 30.06 balistictip 125grain,og v-max 110 grain.....bt er ladet med 53,2 grain n 140,og er etter min mening kvassere,og bedre pressisjons messig enn v-maxen.har sprengt kråker på 380 meter med denne,men aldri fått prøvd denne på mikkel...

 

v-max:ladet med 52 grain n 140....går sånn høvelig..intill 250meter er det ingen problem.problemet med denne kula er at den er kort,og dvs stor friflukt,og balistiske konfidensiellen til denne kula er dårlig,så til langt hold er den ikke på halvræva av bt!...men den sprenger da kråkene på 200meteren uansett...vet ikke hvordan sierrakula er,men det blir spennende å høre når du har prøvd den.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jge lader sierra 110gr varmint med 57 gr n 140, COL på 77.2mm. Dette gir i min mauser med 60cm løp 1080m/s. Presisjonen er bra.

Ingen trykktegn, men jeg ville nokk tenkt meg godt om før jeg hadde økt ladningen mer.

Største aberet med disse er vel at jeg stadig må forsyne bekjente som ikke lader med en dose av de, Ser ut til at disse kulene går bra i de fleste børser.

Når det gjelder å få fart på 1120m/s med 57gr n 150 så synes jeg det høtes uvanlig mye ut, riktig nokk med noe kortere Col, men alikevel da.

Med så lette kuler bør en da få mer ut i hastihet med n-140 enn n -150

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å få fart på 1120m/s med 57gr n 150 så synes jeg det høtes uvanlig mye ut, riktig nokk med noe kortere Col, men alikevel da.

Med så lette kuler bør en da få mer ut i hastihet med n-140 enn n -150

 

Den kronograferinga til subcz går jeg god for. Var med da han kronograferte varmint ladningene.

Vi kronograferte i sommer med godt shortsvær(meget godt), noe som nødvendigvis påvirker trykket noe.

Det ble skutt 10-12 skudd og snittet av disse ble 1120 m/s.

 

Han har kronografert senere den samme ladningen, og det ligger 1060 til 1100

i ikke fullt så godt vær.

Utfra ladetabellene ligger en 57 grains ladning N-150 med 110 grains kule på rundt 970+, det bør da etter litt tankevirksomhet si dere at hans våpen gir litt høyere trykk enn vanlig. At vi har funnet ut at denne ladningen er trygg i subcz's våpen, vil ikke automatisk si at den er trygg i et hvert våpen. Og det vil heller ikke si at en 57 grains ladning vil gi så mye i andre våpen.

 

Som Lien sier i ladeboken, et hvert kammer er sin egen lov.

Link to comment
Share on other sites

Stuttfeiten!

Dette er en sikker lading for mitt våpen ja! Som for alle hjemmelader gjelder jo å starte godt under det man får høre av andre, og sjekke om det er nogenlunde iht ladetabeller. Men en ting er sikkert... jeg tror ikke Crony Alfa Master tar feil!!! skudd etter skudd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

 

har ei eske her med 110 grn Sierra varminter som jeg skal presse igjennom en remington 700 SPS varmint børse i kaliber 308.

 

Noen som har samme børsa og har noe ladedata? tenkte bare å slippe å begynne så alt for lavt for å teste meg frem til beste ladning...

Link to comment
Share on other sites

Det var rart. Funka som fy det.

Tror ikke det er hukommelsen som svikter heller, for jeg mener å huske at når jeg lada med max ladning, så rant kruttet over halsen og jeg måtte stappe kruttet med en blyant, før jeg hadde nedi resten. Hmmm. Jaja, mulig jeg husker feil, men tror ikke det var Vith N 130 jeg ladda med. Er rimlig sikker på at det var Vith N 110.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

har ei eske her med 110 grn Sierra varminter som jeg skal presse igjennom en remington 700 SPS varmint børse i kaliber 308.

 

Noen som har samme børsa og har noe ladedata? tenkte bare å slippe å begynne så alt for lavt for å teste meg frem til beste ladning...

 

 

Kan jeg bruke N140?

Link to comment
Share on other sites

spenstig ladning

 

Best å prøve seg frem :)

Jeg ser at dette innlegget er rapportert, så jeg regner med at en våken moderator rett og slett plukker vekk dette innlegget for at ingen skal se denne oppskriften uten å se advarselene som er lenger ned på siden.

Bra at folk følger med. Dette er et godt eksempel på at man ALDRI må bruke ladedata en får på internett ukritisk uten å undersøke mer om de er trygge eller ikke.

 

Tror nok det er "husken" som spiller deg et puss her, du gale mann. :)

Link to comment
Share on other sites

går helt fint. men du vil få komprimert ladning med N140 før trykket er høyt vil jeg tro...

Har prøvd Norma 11 og N140 på 110 grs kuler i 308w og mener å huske at jeg hadde knasende full hylse uten at trykket var i nærheten av max.

 

Er du ute etter å bruke et tregere krutt enn N140 til 110 grs kuler i 308w?

 

jeg ville vurdert å bruke N135, N133, N130, N201, N200 om jeg skulle lade 110 grs kuler i 308w.

Link to comment
Share on other sites

går helt fint. men du vil få komprimert ladning med N140 før trykket er høyt vil jeg tro...

Har prøvd Norma 11 og N140 på 110 grs kuler i 308w og mener å huske at jeg hadde knasende full hylse uten at trykket var i nærheten av max.

 

Er du ute etter å bruke et tregere krutt enn N140 til 110 grs kuler i 308w?

 

jeg ville vurdert å bruke N135, N133, N130, N201, N200 om jeg skulle lade 110 grs kuler i 308w.

 

 

Det var mest for at det var N140 jeg hadde tilgjengelig her... må vel bestille meg noe raskere krutt til neste eske med de varminter kulene...

Har mest skutt med 167 grs kuler og da har N140 vært bra...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Jeg brukte 57,0grain N150 i norma hylser med winchester LR hetter. OAL var 76,0mm og farten 1018m/s i weatherby vanguard med 61cm pipe, 968m/s i ei winchester mod 70 kappet til 47cm. La meg midt på tabellen og prøvde ikke med andre ladninger etter dette, synes det gikk fort nok :lol::wink:

 

EDIT: 30-06..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...