Jump to content

ladedata på barnes tsx 53gr. 22-250


lapp

Recommended Posts

  • 1 month later...

hei.

har prød litt forskjellig nå, men få de ikke til å gå i rifla. får de ikke til og samle innenfor 30cm engang på 100m.

det jeg fikk "best" samling med var 37gr. n140, remington 9 1/2 hetter, og 1,1mm friflukt. ("samlet ca 30cm på 100m:() rifla er en tikka t3 superwarmint. kan det være att de er for tunge/lange for den? skyter 5 skudd hull i hull på 100m med 50gr. V-max, og 3 skudds samlinger på 2cm på 300m, så skjønner ingen ting:(

noen som har non forslag?

mvh jørgen borge

Link to comment
Share on other sites

ja, er klar over att det er litt i hardeste laget med 37gr. n140, men må jo prøve:)

noen forslag til andre kuler? skal foresten brukes til rådyr. skøyt en bukk med norma 62gr. sp rådyr i helga, og det var ikke noe serlig, så er vel bare homogene kuler som er brukenes til "ting man skal ta vare på"?

mvh jørgen

Link to comment
Share on other sites

Hei Lapp.

Flere som bruker Barnes TSX på rådyr, jeg gjør det ikke etter et par uheldige opplevelser med mangelnde skuddeffekt. Jeg bruker TBBC i min 22-250 med upåklagelig resultat. Konge rådyrkule! De som bruker Rhino er også fornøyd. Dersom du gjerne vil bruke Barens kan jeg grave i ladeloggen min og finne hva som samlet i min? Send PM i tilfelle.

Bent

Link to comment
Share on other sites

ang. oryx`n, blir vel den i mykeste laget??

 

har prøvd med n150, i alt fra 35-39gr, men med elendig resultat. kan jo prøve med n160 som du nevner, men blir det ikke litt vell mye krutt i hylsa da?? mener å huske jeg fylte den til kanten med 39gr. n150 jeg? noen som har prøvd PBP kulene, og hvordan er det å ev. bruke lettere kuler? blir det for spett til rådyr?

mvh jørgen

Link to comment
Share on other sites

@lapp

45 grs Tonheim er omtrent like lang som en 55 grs blyfylt kule og fungerer meget bra til rådyr.

Jeg har skutt 12-13 rådyr med disse i 223 og både presisjon og effekt er upåklagelig om du er villig til å

betale det de koster.

Har hatt to tilfeller der jeg har vært nødt til å hente hund for å finne påskutt dyr.

Begge tilfeller var gode treff i hjerte/lunger og maks utras var vel ca 60m.

Alle har vært gjennomskudd, uansett skuddavstand.

 

Har ladet opp noen testskudd i 22-250 for min bror, men han får aldri fingern ut for å få testet dem..

 

Beklager at dette ble litt OT

Link to comment
Share on other sites

vært å prøveskutt nå, uten noen forbedringer. fortsatt over 30 cm spredning fra 100m:( gir opp dissa kulene nå!

(virker som rifla klarer å stabilisere de, for er bare reine hull i pappen, så skjønner ikke hva som er feil..?)

bare si ifra ivis noen trenger billige kuler, har litt over 200 igjen..

noen som har hatt samme problemet, som har prøvd 45gr tsx, rhino, pbp, eller Tropy Bonded Bear Claw og fått det til og funke istede? eller kansje noen som vil selge meg noen kuler av de sist nevnte, så slipper jeg å bruke flere tusen kr. på det her, og ende opp med att ingen av de samler i rifla mi??? lommeboka blir jo flat om jeg skal kjøpe en pakke av hver for og prøve:(

mvh jørgen borge

Link to comment
Share on other sites

noen som vet stigninga i løpet på rifla mi? leser forskjellig over alt??? har prøvd og måle, men kommer til 15????

som nevnt over er det en tikka t3 supervarmint cal. 22-250

 

Jeg vil tro at du har 1-14". Kanskje 1-15" twist, selv om det er mere sjeldent. Da kan du bare glemme å stabilisere en 53gr homogenkule. De blir rett og slett for lange. Må ned på 1-12" for få noen samlinger med disse.

 

Ideel kulevekt med blykuler på 1-14" twist, er sån ca rundt 40-55gr.

 

Min personelige anbefaling til rådyrkule i 22-250 er Rhino Solid Shank 45gr. Har bare gode erfaringer med denne. 55gr Rhino`n kan også fungere, men disse kulene inneholder mere kobber en konvensjonelle kuler, så KANSKJE de er problematiske å stabilisere, siden de er litt lengre.

 

Prøv også om du får tak i Hodgdon H380. Etter min erfaring det ultimate 22-250 krutt. N140 fungerer også. Ladevekter må du bare prøve deg frem til. Begynn moderat, og øk på. Anbefaler at du ikke går over 1100m/s. Da begynner du å "mose" dyret.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

hei igjen, og takk for all hjelp så langt. bestilte meg en boks med Speer Trophy Bonded Bear Claw, 55grains i går, så da får vi se når den kommer. ang. rhino kulene, er det blykuler?

mvh jørgen borge

 

Jepp. Stort sett samme konstruksjon som Speer Trophy Bonded Bear Claw. Bly i fremre halvdel av kula, kopper i resten.

 

Når jeg tenker etter, stabiliserer jeg også Trophy Bonded 55gr kulene i min pipe. Er en stund siden jeg prøvde dem, men husker at det fungerte greit. Da skulle det ikke være noe i veien for å bruke Rhino 55gr heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Bump!

 

Er det i det hele tatt noen som har fått gode jaktmessige samlinger med Barnes TSX 53grs i 22-250?

Samling samtidig med at farta er såpass lav at ikke vingene rives av eller at rådyrslaktet mangler ei side? (Under 1000m/s?)

Med godkjent samling mener jeg at under 40mm på 100m bør selv TSX'en klare...

Vil ikke vite om rhino, bearclaw, oryx eller andre (og bedre! :wink: ) kuler - Nok OT tidligere i tråden! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...