Jump to content

Ladedata til 22-250 for toppjakt.


300RUM

Recommended Posts

Jeg har ikke egne data for 50 gr Rhino, men jeg har svært god erfaring med 50grs Sako Speedhead foran 35 grs N 140. Det gir ca 1120 m/s i rifla mi, og har så langt ikke ødelagt en eneste tiur eller orrhane for meg på toppjakta. Knall og fall, flattskytende og presis.

Fabrikkammoen fra Sako lades med 35,5 grs N140.

I fjor skjøt jeg et tosifret antall tiur og orrhaner med denne ammunisjonen, og kommer til å bruke den fremover også. I mine øyne er det unødvendig med ekspanderende ammunisjon i 22-250 på toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 37 grs N150 også med godt resultat, men N140-ladningen har det lille ekstra i presisjon som jeg setter pris på til toppjakta. Fabrikkammoen fra Sako går også glimrende, og har i praksis samme treffpunkt i Sako´n som Federal TBBC og Rem UMC 50 grs JHP. Toppjakt, beverjakt og rev/evt rådyrjakt uten å måtte skru er ganske kjekt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Norma 5 kan også være en mulighet. Gir god fylling (ca. 40 gr) og presisjonen er kanskje hakket bedre enn N140&150, (i mitt løp.) Fmj'ene jeg har prøvd er Norma 50 og Lapua 55.

Begge gir fine samlinger, synes kanskje den litt lengere Lapua-kula ser litt "penere ut" i -250'en.

Ei "sterk" og passe ekspanderende kule som Rhino kanskje enda smartere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 36,5 grs n11 til mine 50 grs rhino. Det gir meget bra samling og fine slakt på rådyr iallefall. Tror ikke kula ekspanderer stort på fugl.

50gr Rhino i ca. 980 m/s ekspanderer "akkurat passe" etter min smak i stor fugl. Har brukt den på noen gås og hatt utgangshull på opptil en femkronings størrelse ved treff i skulderledd på vei ut. Ellers har utgangshullet ligget på ca. 2x kulediameteren. Flott terminalballistikk, men vindegenskapene suger bowlingballer gjennom en hageslange (BC=0.155). I børsa mi (.223Rem) har frisk hastighet og liten friflukt gitt god presisjon.

 

Pga. konstruksjonen ville jeg ikke tro at den vil gjøre noen særlig dårligere jobb i enda litt friskere fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...