Jump to content

N32C "tin star" krutt Vs Dillon...


Hassel

Recommended Posts

I forbindelse med et ladeprosjekt (Se Zombieloads tråden) satte jeg i går opp en Dillon 650 progresiv presse til å ladde 44 mag hylser med 240gr LRNFP kuler fra CLarry Haglund. Hadde ladet 100 tilsvarende med 9,2 gr N340 (ikke testet enda :( ) Og ville prøve med litt under 9gr med N32c i samme hylse og med samme kule.

 

Vithavouri har laget N32C som et krutt for reduserte ladninger (I forhold til det litt misvisende utrykket "Fabrikkladning") men som samtidig fyller godt opp i hylsene. I første omgang er kruttet rettet mor Cowboy Action Shooting skyttere, derav det egne produktnavnet "Tin Star" på kruttet. CAS skytter bruker jo gjerne "stor" hylser slok som .45 colt, 44 magnum, 44-40 osv, men med relativt beskjedne mengder krutt og lette kuler. Med lite krutt i i ei stor hylse er det ofte litt ujevn forbrenning (Det høres godt med at det gjerne smeller litt forskjellig i våpnet når du skyter en serie) og til dels mye uforbrent krutt som blir liggende i skytejernet.

N32C er derfor designet over samme lest som Hodgdons "trail Boss" som også er et krutt som er veldiog lett og og tar stor plass. Men alt er ikke bare digg med disse Lav vekt / stort volum krutt sortene. Teorien er jo god, jo mere plass krutet tar i hylsa, jo jevner bør forbrenningen bli. (8,9 gr med N32c tar faktisk såpass mye plass i ei .44 mag ylse at en dobbeltladning vil få det til å renne over, men jeg får nesten plas til 3 porsjoner med tilsvarende vekt med N340)

 

Problemer

Jeg sattet et nytt kruttmål på 650 toppen, og justerte og justerte til jeg fatn en dosering jeg mente var bra. Testet et par ganger for å la kruttet "sette" seg og begynte å lade. Svæt raskt oppdaget jeg at det ved ladebevegelsne slutt (dvs når hendeln er nesten helt tilbake i "oppe" posisjon så ramlet det ut en liten mengde med kruttkorn. Ikke like mye vær gang og slettes ikke vær gang. Men nok til at det havnet krutt i korn over alt i pressa, men den sidefekten at noen av hettene entret skjevt osv. Dette er rimelig tilsvarende min erfaring med Trail Boss. Det er grisete greier, med små lette korn over alt... Videre oppdaget jeg at etter ca 60 skudd så begynte ladningen pluttseig å veie inn på 7,5 gr krutt... dvs neste 3,5 gr mindre en veid i begynnelsen :shock:

 

Jeg har også lagt merke til at mange av de CAS skytterne jeg kjenner, som har prøvd "tin star" og skyter grove kalibre har godt tilbake til N320 og gjerne selger unna det de har med N32C... Derimot er det minst en PPC skytter som snakker varmt om kruttet og lader i .38 med det...

 

Tittet videre på pressa... og begynte å tenke. Skyldes "griseriet" og den ekstra doseringen at kruttet er så voluminøst at det rett og slett blir liggende noe krutt på kantene av dropphullet inne i kruttmålet? (Bruker den minste sliden for pistol) Det vil forklare hvorfor det kommer et lite dryss med ujevne mellomrom når hylse er nesten helt nede. Videre vil det også tilsi at i mindre doser (Som i en .38 spesial) så er ikke krutt sleiden åpnet såpass at det blir noen kanter for kornet å legge seg.

Vil problemet løse seg om jeg bytter til "rifle" sliden på pressa??? Rett og slett ha et større mål sompassr bedre til hullet hvor kruttet skal ut og ned i hylsa?

 

Har ikke fått testet enda, men skal gjøre det snart.

 

Har noen andre gjort seg erfaringer med N32C som det kan være interessant å dele, eller er det forslag og/eller spørsmål til dette?

 

fyr løs :D

Link to comment
Share on other sites

Derimot er det minst en PPC skytter som snakker varmt om kruttet og lader i .38 med det...

 

Hvem kan det være tro...

 

Jeg bruker ikke Dillon, men Hornady kruttmål, og en ting er absolutt et "must" med cowboy-krutt. Krutt-baffel nede i kruttmålet! Ikke de der plastikk tulle greiene, men den bøyde metallplata.

Uten denne blir ladingene lettere jo mindre krutt som er igjen i målet.

9,2 grain N32C tilsvarer ei stappfull .38 hylse, og er akkurat i grenseland mellom pistol og rifle skuffen. Så det kan være vell verdt forsøket å bytte "skuff"

 

N32C oppfører seg alltid best når hylsa er full, men ikke mer. Komprimer aldrig dette kruttet! For da går det fra kosekrutt til rakett fuel på et blunk.

Kruttet kan bli snålt p.g.a. fuktighet, og det var vel grunnen til at mange ikke ville ha det i SWS?

Det finnes en løsning på fukt problemet, men det tar jeg på PM for de som er interessert :mrgreen: ...ingen vil tro meg om jeg skrev det her :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kalibre skal du lade?

Jeg ser ingen grunn til å bruke tinstar til vanle "cowboy loads" for å ha sagt det. De ladningen jeg jobber med er for å få frem best mulig presisjon i en stor patron men på middels nivå. Til vanlig CAS er det N320 som teller om du skal ha slappe ladninger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Videre oppdaget jeg at etter ca 60 skudd så begynte ladningen pluttseig å veie inn på 7,5 gr krutt... dvs neste 3,5 gr mindre en veid i begynnelsen :shock:

Tenker da på 'pakningen' i kruttet i skruttmål...Mine Dillon kruttmål har alle en bøyd metallplate med to åpninger på siden, som skal sikre jevnere pakning av kruttet mens nivået i målet synker. Denne har en klar funksjon i Dillon kruttmålene, som har en stort og høyt reservoar (jfr. f.eks. Lyman # 55 kruttmål).

Håper at du har slike plater i dine kruttmål. Også fornuftig å ta noen 'ladegrep' med pressa for å få kruttet til å 'sette seg' litt, tror jeg. Det er også viktig at kruttnivået ikke synker for langt under denne platen i målet, da har jeg sett at den oppmålte kruttmengden (vekten) kan avta litt.

 

N32c tar faktisk såpass mye plass i ei .44 mag hylse at en dobbeltladning vil få det til å renne over,

Da volumet i .44 RM hylsen er så stort nærmer VOLUMET av N32 kruttladningen din seg volumet til de minste riflekaliberne.

 

Skyldes "griseriet" og den ekstra doseringen at kruttet er så voluminøst at det rett og slett blir liggende noe krutt på kantene av dropphullet inne i kruttmålet? (Bruker den minste sliden for pistol) Vil problemet løse seg om jeg bytter til "rifle" sliden på pressa??? Rett og slett ha et større mål sompassr bedre til hullet hvor kruttet skal ut og ned i hylsa?

Tror du kan være inne på noe der.

Dillon har vel etterhvert flere størrelser på sleidene sine, de har (hadde) 2 for pistol og minst 2 for rifle. Den minste for rifle ville jeg tenke på da.

Link to comment
Share on other sites

heila driden :D

 

Tok av plasten og polerte konen helt ned til sleiden, polerte glideflatene på sleiden, og "hullet" i sleiden, der var det litt grader på min som jeg tok med en liten fil.

 

flatene på sleiden tok jeg med 800 papir på platetoppen på ovnen på kjøkkenet da økh ikke var hjemme 8)

 

expanderene mine er ganske så smooth innvendig så de har jeg ikke gjort noe med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...