Jump to content

LEE-Loadmaster presse, noen som har erfaring ?


TigerBlack

Recommended Posts

Så litt på denne pressa på Midway, den kommer komplett for diverse kaliber, og jeg regner med at man kan benytte samme pressa på flere forsjellige kaliber (med konverteringsett og nye dier naturligvis)

 

Syntes ikke prisen på denne var så avskrekkende heller.

 

Er det noen som har erfaring med denne type presser ?

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=536731

Link to comment
Share on other sites

Har eid en. Når alt virker er den helt grei og lader ammunisjon raskt og nøyaktig, men den har en del nykker, spesielt hvis du planlegger å skifte frem og tilbake mellom kalibere.

 

Konkrete for hold som forsurer hverdagen til en hjemmelader:

- Stempelet som skyver hylseholderen frem til neste stasjon må tunes for å fungere optimalt (Løsne bolt under stempelet som hylseholderen sitter på, vri stempelet med klokken sett ovenifra og forsøk om pressen autoindekserer, stram bolten igjen, og sjekk at du ikke har fått stempelet ut av stilling når du strammet bolten.). Denne løsner med jevne mellomrom (ihvertfall gjorde min det...).

- Tennhettene kommer opp igjennom et firkantet(!) hull, og hvis ikke ørene som presser tomhylsa mot senter av hylseholder er justert trangt, så kan hele tennhettemagasinet gå av (Mitt ble blåst i biter, og det ringte godt i ørene etterpå).

 

Hvis du vil ha en progressiv presse fra LEE, så ville jeg heller valgt Pro1000. Har bare plass til 3 dier, men er mye enklere og jeg gjetter på høyere driftssikkerhet. Kan også utstyres med hylsemater og kulemater som Loadmaster.

 

Loadmaster ser imponerende ut, men det er litt mange reodor felgenpatenter på den. Selv har jeg konvertert til Dillon Square Deal, og tror ikke jeg kommer til å gi fra meg den... Har derimot en Lee Turret som jeg bruker til de kalibrene jeg skifter i mellom. SD'n står bare og lager 9mm.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Problemet med indekseringen (forårsaket av at stempeltoppen glir ut av posisjon) skal ha vært løst i mange år. Kjenner meg ikke igjen i dette med eksploderende magasin, har dratt av 2 hetter i min tid uten noen skade (faktisk med Federal som de fraråder å bruke nettopp på grunn av dette). Selvfølgelig kan det skje, men det er nok en svært uvanlig hendelse.

 

Ellers har jeg notert at hettematingen er ganske følsom for vibrasjoner, pressa må stå dønn fast i en solid benk som igjen bør være boltet til veggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fornøyd med mitt bytte fra pro 1000 til loadmaster. Det er en stor fordel med plass til egen krympedie. Pressa har mye leamikk som kan gå galt, men etterhvert lærer man hvordan en kan løse/unngå feilene. Det meste er en følge av at en ikke har fulgt bruksanvisningen godt nok..

 

Sjøl passer jeg alltid på å ha har nok tennhetter, holder et lite øye med hylsemating og sjekker kruttnivå i alle hylser. Når jeg kjenner endringer i "spaken" er aldri rå makt løsningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Pro 1000 er jo tilogmed ca 1000 kr billigere

 

Synd du ikke skulle ha en slik da jeg solgte mine to. :D Du hadde fått dem billig.

 

Jeg hadde spesielt problemer med tennhetter som kom 90 grader feil. Det skyldtes noe så lite som ett eller flere kruttkorn som hadde hoppet ut av ei hylse. Utrolig at det aldri smalt når hetta ble skviset på tvers inn i hylsa.

 

Noe som har blitt nevnt er hettemagasinet. Skulle ei hette gå av, er sjansen stor for at det vil bli en kjedereaksjon med resten av hettemagasinet. Man er heldig om det "bare" ringer i ørene etterpå.

 

De hadde kanskje noen smarte løsninger her og der, men for meg er Pro1000 et rakleverk jeg ikke skal ha flere bekjentskaper med. Jeg kunne kanskje valgt en av énstasjonspressene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk etterhvert nok av min Loadmaster. Den ligger nå å støver ned et sted her(eller jeg kasta den...). Det var tennhettemagasinet som var selve GRUNNEN til at jeg kjøpte den, da jeg anså fylling av rørmagasin som noe herk(og det er det fortsatt) Men da jeg fikk eksplosjon for 2. gang, pluss en hel del kluss med tennhetter uansett hvordan jeg justerte(las bruksanvisning, så på hjelpevideoer, youtube etc) ga jeg opp.

 

Jeg kan egentlig ikke huske å ha hatt et eneste fusk med erstatteren Dillon XL650. Hylsemateren får veie opp for lading av rørmagasiner. Det eneste jeg liker er modifiseringen min av LEE kruttmålet på dilllonpressa. Liker det bedre enn Dillon sitt. Det optimale hadde vel vært et hornadymål, men men.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trøblet litt med min loadmaster, og ødela noen deler til hettematingen (satte av et par hetter, ingen kjedereaksjon) før jeg skjønte hvordan alt skulle justeres og brukes. Nå funker det utmerket, men innkjøringen var ikke bare enkel.

 

Noen tips for dem som sliter med hettemating:

 

Det er viktig at hylsa er dønn sentrert i denne stasjonen, og i noen kalibre (spesielt 9mm) er det nok rom i toleransene mellom hylse og hylseholder til at noen hylser treffer skjevt. Dette kommer av at det er mange forskjellige dimensjoner på hylseranda til 9mm ute og går, og holderen er laget som "one size misfits all". Måten å sentrere hylsa på er at man bare har en decapper-die (eller en sizedie for et større kaliber) i første stasjon, og en sizedie uten utstøter i den stasjonen hvor hetta settes i. Da blir hylsa sentrert av dien mens hetta settes, og alt blir så mye bedre.

 

Videre er leamikken til hettematingen konstruert for små patroner, lader du noe særlig større enn 9mm blir det konflikt mellom en liten plastikkarm og en av de "fingrene" som skal holde hylsa på plass mot hylseholderplata. Jeg lader blant annet 12,7x44 på min loadmaster, og måte file/spikke bort nokså mye fra plastikkarmen og metallfingeren før hettematingen gikk uten unødig friksjon. Dette var også nødvendig for .45-70 og .44-40, men funker det først på en femtikaliber så funker det på alt :-)

 

"Index" (vridning av hele "hodet" på pressas stempel) og mating/låsing av hylseholderen må justeres riktig slik at hylsene treffer på eksakt riktig sted, ellers blir det kræsj med hettematingen.

 

Videre MÅ du skifte alle slitte deler i hettematermekanismen etter at ei hette har gått av, eller hvis ting har buttet imot for mye ved bruk av skjevt justert presse. Når ting blir bare littegrann skjevt her vil slitasjen bli stadig værre, hettene bli satt skjevere og skjevere, inntil hver eneste hette snur seg. Den gode nyheten er at disse delene slutter å ryke så snart du har justert alt riktig og har funnet ut av triksene.

 

 

Jeg har forøvrig også hylsemater og kulemater. Hylsemateren funker greit, og er ikke så vanskelig å sette opp hvis man ser instruksjonsvideoene på youtube. Kulemateren har derimot trøblet litt, en må ikke fylle for mange kuler i magasinet ellers vil vekten av ørti kuler oppå hverandre gjøre at den nederste kulen sitter for godt fast til at matefingrene får den med seg. Hver kuletype/vekt kan bare stables til et gitt nivå, og hvor høyt dette er kan man bare finne ved prøving og feiling. Videre, hvis friksjonen i mekanismen er sterkere enn vekten av kula vil kula løftes opp før den er skjøvet helt inn under hylsa. Kulenesa sneier da bunnen av settedia, så kula snur seg sideveis og faller ut eller kiles fast. Med tunge kuler og/eller god smøring av matefingrene er ikke dette noe problem, men med kuler lettere enn ca 150 grains ble det mye kluss. Jeg løste dette ved å feste på en gummistrikk, som øker den vertikale belastningen på materen slik at kula ikke løftes før mekanismen har gått helt til ende sideveis. Etter at en stk vanlig kontorstrikk ble montert mellom materens bevegelige deler (den biten som går opp og ned, ikke de som går både opp/ned og sideveis) og smørenippelen på pressa (hendig sted å hekte på strikken) matet det 500 kuler feilfritt. Før strikktrikset ble opdaget falt annenhver kule ut av matefingrene.

 

 

Konklusjonen er vel at Loadmaster er for folk med høy teknisk innsikt og høy toleranse for duppeditter som må bygges om og finjusteres før de virker. Den er etter min mening ikke brukbar for folk som vil skru den fast i benken og trykke ut 1000 skudd med en gang. Men jeg er absolutt fornøyd med min, selv etter litt bytting av deler er prisen langt under det jeg måtte gitt for noe annet med tilsvarende kapasitet og allsidighet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med indeksering på LoadMaster ble løst for mange år siden. På dagens versjoner fungerer det veldig bra. Jeg kan også anbefale Pro1000, som noen andre har gjort. Pro1000 (med tre stasjoner) er fint til rette hylser som .32 S&W Long og .38/.357, for med slike hylser er det sjelden bruk for flere stasjoner, da krympen som brukes, er roll crimp som går inn i en krymperille i prosjektilet eller foran skulderen på prosjektilet (f.eks. med wadcutter).

 

En fordel med Lee kontra f.eks. Dillon er prisen. Jeg har derfor to Pro1000 - en som er permanent satt opp til .32, og en som er permanent satt opp tiil .38. Dessuten har jeg en LoadMaster, som er permanent satt opp med 5 dier for 9 mm. Universal decapping die i stasjon 1, kalibreringsdie i stasjon 2, kruttdie i stasjon 3, kuleisetter i stasjon 4 og factory crimp die i stasjon 5. På den måten er det ingen problemer med omstilling eller justering. det er bare å velge riktig presse og gå i gang.

 

Factory crimp die krymper kun og retter ut ev. feil på hylsen med en karbidring. Prosjektilets isettingsdybde er utført på stasjonen før. Hvis man lager (taper) krymp på 9 mm samtidig med at prosjektilet settes, vil det i hvert fall på blykuler bety at hylsemunningen skraper materiale av prosjektilet, og det er jo ikke bra. Med separat kuleisetter-die og krympe-die er det ikke noe problem. Derfor LoadMaster til 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med min LoadMaster, men jeg vil ikke anbefale å lade riflepatroner med den. Føler hylseholderen er for ustødig til å kunne gi meg god nok ammunisjon. Dette gjelder spesielt i forhold til kulesetting og crimp. Til pistolammo er den riktignok utmerket.

 

Det svake punktet med LoadMaster er etter min mening hettematinga. Det som skaper mest problemer er at skulle du aktivere hettemateren ved å komme borti armen som henter frem en ny hette, og det er ingen tomhylse til å "ta imot" tennhetta så blir tennhetta hentet opp, men ikke satt inn i noen tomhylse. Når armen går ned igjen så kan du risikere å legge tennhetta på skrå. Når neste tomhylse kommer så blir da resultatet som oftest en klemt hette.

Måten å unngå dette på er å fjerne tennhetta ved å manuelt trykke på armen som gjør at tennhette kommer opp for så å plukke av tennhetta.

 

Tennhettemateren er også lagd i plast, noe som gjør at den slites. Blir den slitt eller bøyd (noe som kan skje pga punktet over) så er helvete løs. Da bør du bytte den lille sorte delen som henter tennhetta. Den koster ca 20 kr så er ikke noe problem.

 

Når du kjenner pressa di godt (som er spesielt viktig med LoadMaster) så greier du å takle tennhetteproblematikken uten at det egentlig skaper noe problem. Er du oppmerksom på dette så fangere du problemet før det blir noe problem.

 

Vargen kommer med et meget godt tips når det kommer til tennhette-problematikken. Setter du en ren decapper die i første stasjon og reziser uten decapper i andre så vil tomhylsa bli presset ned mot hylseholderen slik at tomhylsa ligger stødig og sentrert.

 

Jeg vil ikke nøle med å anbefale LoadMaster, men den krever at du tar deg tiden til å bli kjent med pressa. Lader opp 1000 9mm og 1000 38 for litt siden uten noen problemer. Lader ca 3-400 patroner i timen.

 

ps: Skal du kjøpe ladeutstyr så vil jeg anbefale deg en "ferietur til USA" om du har muligheten. Jeg betalte 1600 kroner for en komplett LoadMAster med dier og hylsemater.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Ser jeg er litt seint ute, men vil sterkt anbefale noe annet.

Kjøpte en LM i god tro, og den så jo grei ut. Fikk den hjem, og etter ca 2 - 300 skudd kom problemene.

Hadde også problem med tennhette i setteren fra første patron.

Gå heller på xxl.no og kjøp deg en dillon 550.

 

Så trenger du en liten dregg til båten, send meg gjerne en pm så kan du helt sikkert få LM'n min billig.

Link to comment
Share on other sites

Callandor: Hva slags problemer?, kanskje vi kan hjelpe deg.

 

Jeg vil nevne at det er meget viktig at pressa er skikkelig montert så den står stødig. Pressa mi var rimelig ustø før og da var det mange problemer. Nå er den montert skikkelig og skaper ingen problemer.

 

Har du likevel lyst til å kvitte deg med den til skrappris så er jeg meget interessert. Send en PM om pris vis du vil selge den (trenger ikke dier).

Link to comment
Share on other sites

 

Tennhettemateren er også lagd i plast, noe som gjør at den slites. Blir den slitt eller bøyd (noe som kan skje pga punktet over) så er helvete løs. Da bør du bytte den lille sorte delen som henter tennhetta. Den koster ca 20 kr så er ikke noe problem.

 

Hei!

Hvor kjøper du denne? Har ladd noen tusen skudd med min L-M nå, og i "innkjøringsfasen" skadet jeg denne. Har reparert den provisorisk (smeltet og formet) og den fungerer fint, men kunne tenkt meg et par ekstra for sikkerhets skyld.

 

Lader forøvrig 30-06 med min L-M, og jeg mener pressa er godt egnet for dette og, da spesielt med colletdie. Med f.eks 50 grs N-140, 110 grs A-Max har jeg skutt flere samlinger på 10 mm på hundre m. Bruker hele "karusellen" på pressa til trenings/Konk ammo, men til jaktammo lader jeg en og en patron for sikkerhets skyld.

 

Har ikke erfaring med andre karusellpresser, men jeg er foreløpig storfornøyd med min Lee L-M.

 

E.K

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

drar opp denne tråden igjen, hvordan er kruttmålet som følger med disse settene som midway har? er det slikt autodisk mål? hva er max kruttmengde? ser den feks selges i 30-06, og der skal jo en del krutt, noe som vel ikke autodiskene klarer? har ett slikt autodisk mål på turreten min og på max holder det akutatt til 223..

 

registrerer at de fleste bruker denne til pistol, men hva vil max patronlengde være?

 

og har jeg forstått det rett at hylsemating kunn er aktuelt for pistol kalibre?

 

vurderer ei fast oppsatt presse til 6,5x55 i tillegg til disse pressene jeg har fra før.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper et sett med loadmaster og dier i pistolkaliber, så følger det med et autodisk mål og hylsemater. Kjøper du den i riflekaliber, så følger det med et Lee perfect powder measure og ingen hylsemater.

 

Både autodisk målet og det andre Lee målet funker utmerket på loadmasteren. Selve kruttmålet beveger seg litt opp og ned under ladingen, noe som ser vinglete ut men som egentlig hjelper til med å få kruttet til å renne skikkelig ned og fylle målet likt fra gang til gang. Jeg får knapt målbar variasjon i kruttmengde fra patron til patron med Lee "perfect powder measure" kruttmål.

 

Med autodisk målet kan du bruke et "double disk" sett for å få litt større kapasitet, men det vanlige rifle-kruttmålet fra Lee fungerer egentlig helt greit så jeg har ikke tatt dobbel-disk settet mitt i bruk.

 

Hylsemating i riflekalibre har lite for seg, annet en i kalibre med spesielt korte hylselengder. .223 er vel omtrent det største det kan være noe poeng å bruke hylsemateren til. Årsaken er at hylsene står oppå hverandre i hylsemagasinet, og med lange hylser blir det bare plass til en håndfull hylser i materen. Da kan man like godt mate dem for hånd. Hylsene må heller ikke ha for stor diameter, men materen tar jo diverse .45-kalibere med rand så litt størrelse går fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...