Jump to content

Gjerder til besvær


Arrowmaker

Recommended Posts

Hmm, hrrmm!!

 

67ips4.jpg

 

Kan jeg få komme med en henstilling til alle grunneiere som har gjerder i utmarka. Hvis de ikke er nødvendige, ta de ned. Er de nødvendige så sørg for at de er godt vedlikeholdt. Og ingen piggtråd takk!!

 

Grunnen til at jeg ser meg nødt til å henstille om dette er at på ettervinteren, når snøen har frosset til skare, har vi begynt å bevege oss utenom våre opptråkkede stier. Dette medfører igjen en del kryssing av gjerder. Vi voksne hopper som regel over, men mange av killingene i flokken vår prøver også å krabbe gjennom eller under. Så langt i år har heldigvis dette bare medført håravskrapninger på ryggen til flere killinger, men risikoen for en mer alvorlig ulykke er absolutt tilstede. Jeg vil nevne at i fjor fikk en fin bukkekilling ødelagt ene bakfoten da han mest sannsynelig hang fast i et trågjerde. Jeg antar han døde i fjor sommer da jeg ikke så mer til han etter mai i fjor.

 

Her er noen illustrasjoner på hvordan killingene våre blir seende ut.

 

16iuz6e.jpg2mrw4et.jpg

1625x75.jpg

 

 

261drf7.jpg

 

Vær så snill, så jeg slipper å gå rundt å se ut sånn :trist:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også noen bilder av ei rågeit med tilsvarende skader.

Ser heller ikke bort fra at dette er skader fra gjerde, men kanskje ikke (i mitt tilfelle).

Skal se om jeg får de bildene ut fra harddisken de ligger på..

Link to comment
Share on other sites

Enig med trådstarter, jeg plukket ut 8 spirs elgokse som hadde viklet inn det ene hornet sist høst i ett gammelt nedfallsgjerde, den hadde kjempet mange dager for livet, det var trampet helt svart der den sto fast men var død da den ble funnet bare 70m fra nærmeste bolighus, ble mye reveåte men det er til liten trøst.

Fant også ett lam(sau) for ett par år siden der grunneier ble med å "rullet" lammet ut igjen, det hadde 18meter! gammel piggtråd rundt kroppen.

Jeg har også fått ansiktsskader på mine Drevere pga gammel piggtråd som ligger i lynghøyde.

Få bort slikt svineri, kanske det er noe å ta opp på grunneierlagsmøter? Alle kan feks bruke en dag og sjekker sin eiendom for slikt, eller bruke avløseren en dag eller 2 på det.

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier i ei vestladsbygd veit jeg at det er mye piggtråd der ute , men med eit lannbruk som legges mer og mer ned kommer velikehold av gjerder desverre ikke bli noe bedre .

Har tre naboer som har utgards gjerde som grenser til mit bruk , alle med gjerder som delvis ligger nede, alle med piggtråd

Selv om mine utmarks gjerder er ok, så kommer det sau inn på tunet gang på gang . mine naboer er alle eldre og la ned drifta for 30 år sia så innteressen for å holde gjerdene er vel laber , billigt er det heller ikke .

Piggtråd er vel også forbutt å bruke mot utmark :?:

 

Men har tre/fire plasser der hjorten hopper over gjerdet , har forsterket med tau så hjorten ikke skal sette seg fast og skrape seg opp om dei ikke klarer å hoppe over på første forsøk .

Ha og lagt stein og jord som ei rampe 50-60 cm fra gjerdet der hjorten ødela gjerdet kvar vår , får se om dette fungerer nå til våren . er litt redd for at hjorten blir skeptisk og slutter å bruke trakket som har vært brukt i mange år nå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...