Jump to content

faksen Think! - S&W 686 - 6" Target Champion - Blogg


Think!

Recommended Posts

Da har jeg vært på Kopstadkrysset å møtt Pedersen Vaabenlager AS utsendte medarbeidere på tur til SNO2012. Der skjedde overlevering av S&W 686 - 6" Target Champion og 2000 patroner av Magtech .375. Prisen ble kr 10.200 for revolveren med avtrekksjobb og kr 3000 pr kartong ammo.

 

Patronene vil bli skutt til trening og tomhylsene brukt til å lade konkurranseammo, det blir H&N kuler i forskjellig utførelse i første omgang fordi de er enkle å få tak i.

 

Olav sa at dersom jeg skulle lade bare med federal så kunne jeg stille tilbake hovedfjæra litt, men dette avtrekket er så lett at det neppe blir nødvendig. Alt av fjærer er byttet, det er montert avtrekksstopp og slagnåla er byttet ut med en større.

 

Revolveren er laget av S&W Performance Center, bl.a her i Horten har det vært tilfeller av at noen Performance Center revolvere ikke fortjener navnet. Så langt jeg kan vurdere er løpet montert rett og i flukt med ramma på begge sider. Med Nill Grife så er den rett og slett pen, så i morgen blir det fotografering.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kona klager over at jeg bare legger ut våpenbilder, så her er bilde tatt på den nederlandske nasjonaldagen 30. april 2012

 

IMG_5922.jpg

 

Så noen revolverbilder:

 

IMG_5940.jpg

 

IMG_5941.jpg

 

IMG_5942.jpg

 

IMG_5943.jpg

 

IMG_5947.jpg

 

IMG_5950.jpg

 

IMG_5951.jpg

 

Bilde av posen som inneholdt avtrekksdelene og delene som ble til overs etter avtrekksjobb, (hovedfjær (bladfjær), returfjær avtrekker og tennål (lengre tennål er montert). Jeg skjønner hvorfor Olav snakket om at hovedfjæra (=avtrekksvekt og anslag) må justeres etter hvor harde hetter enn bruker. Avtrekksvekta er idag målt til 2631 gram SA og 2840 gram DA. Det som må gjøres er å ta av grepet å så justere en skrue som regulerer spennet i hovedfjæra å så teste med den ammoen enn har. Jeg tror jeg løser problemet andre veien, jeg justerer avtrekksvekta til 1500 gram å så tester om ammoen vil antenne.

 

Våpenet veier 1287 gram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi går tilbake igjen den metoden Olav foreskrev. Ved min metode så justerte jeg avtrekket til litt over 1,5 kilo, da stod hammer å svaia på hvert avtrekk = returfjær er for sterk. Nå har jeg justert SA avtrekket til 2478 gram, så får jeg ha med meg verktøy å justere nedover til jeg får problem med anslag på tennhetta å så juster opp litt.

Link to comment
Share on other sites

Vært på banen, det var en skuffelse. Ca annenhver Magtech antente ikke med DA avtrekk, med SA avtrekk var det ca 1/3 som klikka. Med unntak av 1 antente de med nok et forsøk. Lurer på å sette i originale fjærer, det er en rekke videoer på Youtube hvordan det gjøres.

 

Den som ikke ville antenne banket jeg ut kula med kulehammer, den veier 157,8 grain og diameter 9,75 mm. Tanken var å banke denne gjennom løpet men motet sviktet, jeg venter til jeg får tak i bly eller H&N belagte kuler.

 

Siktet er max skrudd nedover, enda skyter jeg litt høyt, så det ligger an til å bytte til høyere fremsikte.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt i originale fjærer, det ble ræva i forhold til fjærsettet som var montert av Olav. Så da satte jeg i den uorginale returfjæra, men den originale hovedfjæra. Pga krumingen i hovedfjæra så koliderer denne med skruen til skjefte, nå er hovedfjæra stillt så lett som mulig uten å kolidere med denne skruen. I morgen blir det ny testing å skulle anslaget være for svakt så er bare å justere opp hovedfjæra. Instruksjonsvideo på hvordan dette gjøres var det rikelig av på youtube, jeg fulgte den fra MidwayUSA.

 

Revolvermann var her å vi ble enige om at avtrekket er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som tuner revolvere beholder den orginale hammerfjæren men slakker den litt, de får også meget bra DA avtrekk som slår av fabrikkhetter, men det kommer helt ann på hvem som gjør jobben.

 

Det jeg har erfart er att det er mange som tuner revolvere her i landet, men svært få som faktisk vet hva de driver med, nå er ikke dette noe negativt ment mot Olav på pvas da jeg aldri har tatt i en revolver han har tunet, men jeg vet ikke om en eneste en av feltskytterene i aust\vest agder som har hatt revolveren til tuning hos PVAS.

 

om du ikke får revolveren til så kan du sende meg en PM så kan jeg gi deg noen tips :)

Link to comment
Share on other sites

Nill grepet var standard, pent å se på å god å holde i selv med .357 patroner.

 

Spent på neste testskyting, lurer på om Magtech .357 ammo er kjent for harde hetter. Med revolveren var det lagt ved 6 stk S&B, men jeg ville ha magtech fordi de har langt bedre hylser enn S&B (erfaring fra 9 mm lading).

 

Ser ut til at jeg må bruke federal hetter når jeg skal lade selv og sette inn den uorginale hovedfjæra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skutt 42 skudd idag, kun 1 ville ikke antenne på første forsøk med DA avtrekk, den gikk av på andre avtrekk.

 

Men avtrekket er ikke bra, for tungt i forhold til andre våpen i klubben og vansker med å finne trykkpunktet. Enten må avtrekket har en klart definert trykkpunkt eller så får avtrekket være helt glatt. Nå er avtrekket ikke noen av delene.

 

Treffpunktet endrer seg enten jeg sikter rullende eller midt i, men hovedtendensen er at jeg skyter ca 8 cm høyt enda baksiktet er justert max ned. Må teste litt til før jeg konkluderer.

Link to comment
Share on other sites

Du må lade selv om du vil ha et lett avtrekk.

Federal hetter er det som gjelder.

Om du har trykkpunktstift med M5 gjenge er det stor sannsynlighet for at den har justerbar styrke.

Mener å huske at det er 1,5mm unbrako som passer til justeringsskruen.

På de fleste stiftene er justeringsskruen låst med Loctite eller lignende, men det løsner du lett med oppvarming.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ikke stort mere å rapportere. Våpenet fungerer stort sett med med original hovedfjær. Så jeg må skyte opp kjøpe ammo og handle inn Federal hetter og lade selv før jeg kan begynne med tuna avtrekk.

 

Det avtrekket som er nå er hverken fugel eller fisk.

 

De som sier at revolver er enkelt juger, 1911 er mye enklere. Nå har jeg 1911 så en ny browning hi power frister.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pengene tikker inn for salg av STI Edge med utstyr å reinvesteres i .357 utstyr.

 

Vært på Jaktdepotet å handlet Federal small pistol hetter, stedet å gå for å handle tennhetter.

 

Fra Hjemmelading har jeg bestillt .357 konverteringssett for å bygge om Square Deal pressa fra .40sw. Har også bestilt prøvepakkninger med 100 kuler med hornady 140grs FTX kuler og Sierra 110 grs JHC kuler, skal også innom Holstad våpen å kjøpe H&N kuler.

 

Nå gjennstår det å få skutt opp fabrikk ammoen så våpenet kan få skikkelig avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Allerede lørdag var pakkelappen fra hjemmelading.no i postkassen, men pakken var ikke i butikken. Det var den heller ikke idag, jeg måtte bare vente 15 min så skulle de undersøke saken, da dukket pakken opp. Trur det er ferie babes som surrer i postskranken.

 

Nå gjennstår bare å bygge om square deal fra .40 sw til .357/38. Praktisk med prøvepakkninger med kuler, 100 kuler er vel det enn trenger for å teste hastighet og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt vakt, bursdagsfeiring med kaffe, cookies og fri .357 skyting, de var litt beskjedne så revolveren fikk bare skutt 140 skudd. Jeg fikk rapport om 1 klikk. For egen del så er det fortsatt ikke slik at jeg kan la de hvite lappene være igjen hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Når du har funnet malen for din, vil jeg gjerne prøveskyte/sammenligne med min for å få ett referansepunkt for hva jeg kan gjøre videre med min..

 

Klarer du å finne link til våpenet på S&W sine sider? Har søkt det jeg er kar til men finner det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Prøveskyte, er det bare å si fra. Olav spurte om jeg skulle ha kun DA (som han anbefalte) avtrekk eller både DA/SA avtrekk, jeg svarte DA/SA. Men slik jeg har forstått det så er det mest gunstig med kun DA avtrekk. Det er en slik i klubben med et helt nydelig DA avtrekk, helt glatt.

 

Våpenet finner du ikke hos S&W, slik jeg har forstått det så er det en tysk importør/distributør som over flere år har spesialbestilt denne modellen fra S&W's Performance center. Nå har både Winge og Pedersen vaabenlager fjernet modellen fra sine websider så jeg tror den er utsolgt for denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet finner du ikke hos S&W, slik jeg har forstått det så er det en tysk importør/distributør som over flere år har spesialbestilt denne modellen fra S&W's Performance center. Nå har både Winge og Pedersen vaabenlager fjernet modellen fra sine websider så jeg tror den er utsolgt for denne gang.

 

Det stemmer godt at det var en tysk importør/distributør som fikk S&W 686 Target Champ spesiallaget.

Det ble laget en rekke modeller som kun ble distribuert til Wischo i Tyskland (Wischo exclusive), men dette er ut fra det jeg vet historie og Winge Våpen kjøpte opp hele restlageret til S&W, og jeg tviler sterkt på at den noensinne kommer tilbake for salg!

Link to comment
Share on other sites

Ikke ulik min 686 i 38spec den der (heller ikke standardvare fra S&W), det ser ut til at de har tilnærmet samme oppsett med target frontsikte og TXT baksikte (TXT baksiktet på min har jeg skrudd på selv).

 

Min ser ut til muligens ha noe høyere korn enn din har (jeg fikk Noren til å slanke det originale targetkornet litt, da TXT siktet er litt for trangt i forhold til mine lange armer og org bredde på kornet, da han hadde inne revolveren for tuning).

 

Min er etter forøvrig utrustet med KN PPC grep, som gjør jobben greit.

 

Den har heller ikke vist seg å være helt 100%, da det i nesten hver feltrunde dukker opp en eller flere klikk (smeller på neste runde, skyter kun DA). Dette til tross for å hane fjæra er maks strammet (lader selv med Fed 100 hetter).

 

Husker jeg satte i en 11ib rebound fjær rett etter at jeg kjøpte den, og da holdt ikke SA avtrekket 1360g med org hanefjær, nå vurderer jeg å skru inn stiften og blokkere SA (med de fjærer Noren satte i). Slik at jeg får ett rent DA avtrekk til NM

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Testskutt våpenet med støtte innendørs, det var en sann glede. Det var nødvendig med siktejustering, siktet er justert max ned, men likefullt traff jeg slik enda jeg siktet i center:

 

DSC_0022.jpg

 

Den første serien var enda bedre og resten var like bra. Men da jeg kom på utendørs banen så traff jeg på siktepunktet, men likefullt må jeg ha noe høyere fremsikte.

 

1 klikk på 50 skudd, gikk av på andre forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å få tro på de here revolver greiene. Skutt 7 serier med en hånd, med bl.a følgende ressultat:

 

2x10, 2x9 og 1x8

4x9 og 1x8

 

Det er strålende resultater for meg. Det kan skyldes langt bedre lys, jeg setter 1 hvit lapp i sentrumstieren. På innenbanen må jeg sette 4 hvite lapper (hele tiern) for å se like godt. Skyting med støtte innendørs viste at det ikke var noe galt med våpen eller ammo. Dermed vet jeg at treff og bom er helt og holdent opp til meg = skjerpings.

 

Avtrekket er ikke bra, altfor hardt i DA, vanskelig å finne SA = noen skudd blir DA og noen blir SA. Så når jeg er ferdig med fabrikk ammo så blir det ny avtrekksjobb med kun DA (som anbefalt av Olav) og høyere fremsikte.

 

På skytebrillene har jeg satt i nye glass, brune polaroide som regulerer mørkheten med lyset. De funker helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vært i Larvik å skutt felt, mitt første feltstevne utenfor klubb, mitt andre feltstevne i hele mitt liv. Litt flau var jeg ettersom standplass leder stadig spurte om noen skjøt magnum, men jeg var blitt rettledet til å svare nei ettersom jeg skjøt i Revolverfelt men med .357 magnum patroner og ikke i magnum 1 klassen. Så det smalt fælt, noe som ble bemerket av enkelte standplassledere.

 

Som ventet fikk jeg problemer med klikk, 3 ganger hvorav jeg fikk avgårde skudd 2 ganger innenfor skytetiden. Det ble en god del bom, men heldigvis hadde Horten's folka en gjennomgang av unnskyldninger mens vi ventet på å starte. Jeg brukte at jeg ikke hadde holdt i revolveren på 1,5 mnd. Ettersom runden gikk så lagde jeg meg:

- for bredt fremsikte (her skal det på smalere og høyere med fiber)

- Skarp sol fra forskjellige sider med skiver som stod/stod ikke i sola.

- På liggende ble skiver og sikter bare grøt, ulempen med å bruke briller der du ser igjennom i ytterkant av glasset.

 

Ressultatlistene er ikke lagt ut ennå, men er spent på dem. Feltskyting skal jeg fortsette med = det haster med å få brukt opp fabrikk ammo og kommet igang med lading.

 

16. okt skal jeg på rehab igjen, 3 uker på Skogli ved Lillehammer.

Link to comment
Share on other sites

Du skjøt nok med magnum ja, og det er ikke lov (DSQ 8.25.4.4.2 se også 8.25.7.13/8.25.7.13.7 dette gjelder selvsagt også motsatt vei). Ok om de holdt under 190 i faktor var de lov, men så lavt tviler jeg på at de patronenen dine går. Man lærer så lenge man lever, kast den første sten o.s.v. :wink:

 

Uansett så kan jeg kategorisk si at å beholde SA avtrekket for min del bare var tull, min skal nå bli DA only (men ikke bobbe hane tror jeg, er så stygt atte).

I tillegg skal avtrekksstiften deaktiveres (skal ikke ha noe trykkpunkt rett før det smeller, blir jamnere skyting uten har jeg kommet til etter å ha prøvd andre revolvere).

DA/SA på en revolver brukt til felt/praktisk har ikke noe for seg for meg. Hver gang jeg faller for fristelsen til å spene hanen for ett førsteskudd, så bommer jeg totalt. Skyter man DA så skyter man DA.

 

Ellers så er DA/SA en kjip løsning for gode avtrekk, juster avtrekksstiften slik at den ikke blander seg inn på DA avtrekk (men kansje stille den så hardt det går som avtrekksstopp?). Deaktiver SA avtrekket (strips rundt hanen holder som test og i konkurranse), sett i så lett rebound fjær som går, og rock on.

 

På min holdt det ikke med å stramme hanefjæra maks etter tuning (manglet litt for helt sikker avfyring med Fed hetter, måtte gå uvanlig mange runder ekstra etter klikk på NM), så etter NM fulgte jeg ett tips jeg fikk der. Klipte av en 22lr hylse (slik at der er en liten kant igjen ved rimmen), og satte denne mellom skru og hanefjær (med kanten mot skruen så den ikke kan skli av). Så langt ser det ut til å funke helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Bare pingler som blir psyka ut av smeller, skjønt jeg må vel inrømme at det ble litt vel den gangen hørselværna mine fløy. Er så rart med det, men så var løpet lovlig nært også. :lol: (Burde vel ikke le, da det var en arragør tabbe med for stor sideforflyttning på måla. Men sån i ettertid så gikk det jo bra, og da så..)

 

Uansett så er en 610 (DA only) på vei inn, og det skal bli spennende å samenligne med 686 i Mag1 (ikke min 686, den er 38spc. Men en utuna (nåja :wink:) original 686 i 357m.

 

P.s. Hvordan fungerer grepa dine med Mag 1 ladninger? Blir det ikke hardt for hendene med slike grep?

 

P.s.2 Om du får problemer med ettermarkeds hanefjæra, kan man bruke original fjæra, og eventuelt slipe inn lette kutt i den (husker ikke hvor i farta, men tror det var rimelig høyt oppe). Det man gjør er at man faktisk svekker original fjæra litt, med å slipe inn en bue på hver side av fjæra (på rett sted). Eller bare slippe opp på stramme skruen, men vær obs på at den bør låses med locktite når du har funnet ut hvor du vil ha den. Da den ellers har en lei tendens til å skru seg ut.

 

Rebound fjæra har ikke noe med hvor hardt hanen slår, så der er det fritt frem å sette i lettere til det punktet man fremdeles har en posetiv og sikker rebound (vel og merke om SA går ut, viss ikke må man ha ett øye med SA avtrekksvekt, selv med stift).

 

P.s. 3 Bli kvitt Magtech amoen, så du får begynne med fed hetter (så du får noe som du kan justere inn våpenet etter). Tror det patronenen du har er rimelige harde i hettene.

 

P.s. 4 Rødpunkt forsikte? Er du helt sikker på at det er så lurt til felt? (konge i praktisk ja men..). Byttet til rødpunkt forsikte på min 586, og har siden angret. Nå har jeg en 686 med slanket Target forsikte, og jeg synes det er betydelig bedre til feltskyting. Dessuten går det dårlig å slanke bredden på ett rødpunkt forsikte (der er lite material, man må nesten bredde skuret istede).

 

Lykke til med rehab

Link to comment
Share on other sites

P.S 1 - På felt eller 1 pakke ammo så merker jeg ikke noe. Men med 100+ skudd revolver + pistoler så kjennes det i håndledd. Jeg har gikt i fingre å håndledd. Eneste ulempe med grepene er at de skulle vært litt mindre og uten skarp kant ved høyre langfinger knoke.

 

P.S 2 - Jeg kommer ikke til å skru på våpenet. Olav skal få den tilbake for ny avtrekksjobb. Funker det ikke denne gangen så skal jeg bruke tilbudet om PM for tips om duganes revolver mekaniker.

 

P.S 3 - Jeg annonserte via lukket Facebook gruppe fri skyting, de var beskjedne å skjøt bare 140 skudd. Vurderer å gjøre det igjen for å få fortgang.

 

P.S 4 - Nei jeg er ikke sikker på annet enn at det må bli smalere og litt høyere. Skal høre med Olav hva han har på lager.

Link to comment
Share on other sites

Den kanten kan du sikkert slipe ned, og jeg har en mistanke om at grepa vil oppleves noe annerledes med felt ladninger (som er noe heeeeelt annet enn det du hittils har foret den med).

Jeg har havnet på støpte 105gr Lee SWC kuler til 38'n, skal prøve Clarry H sine tilsvarende Mimek når muligheten byr seg (angrer på at jeg ikke kjøpte en batch på NM Oppdal).

 

Den plasseringa di hadde garantert vært noe høyere uten klikk og med dedikert felt amo.

 

Kan nevne at de Karl Nill PPC grepa som nå er på min 686, først ble innkjøpt av en som prøvde å bruke de til Mag1. Tusen takk sa jeg, når håndledda hans takket for seg. :wink:

 

610'n fikk jeg tak i ved å være tolmodig. Har ikke annet våpen i 40s&W/10mmauto, blir uansett lite hylseforbruk med moonclips, og kun ett diesett til på hylla (der er det jo noen fra før som trenger selskap). Hvordan den er å skyte med får vi komme tilbake til når den er kommet i hus, dette er en praktisk rigget sak med beavetail og full pakke. Blir nok morsomt, men er nok ikke så forskjellig fra min 629 classic. Må nok sette opp en rigg for praktisk når muligheten først er der.

 

P.s. Regner med det er pappa'n/bestafaren til han over deg i ressultalista som har tuna både 686'n og 610'n min. (Er vel ikke så mange med det navnet).

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt med bly ammo innendørs hos oss = jeg kommer ikke til å lade med bly kuler. Har kjøpt kvalitetskuler fra Hjemmelading.no, prisen er ikke verre enn at i allefall konkurranse ammo blir ladet med dette. Men håpet er jo å få H&N til å gå godt, billige kvalitetskuler som er lett å få tak ettersom det er rett over fjorden.

Link to comment
Share on other sites

Hatt vakt i hula, skutt ca 30 skudd med en hånd, det merkes i tommel. Skutt bra tohånds skyting, litt til høyre for center. Enhånds snakker vi ikke om.

 

Lånt bort våpenet med ammo, det gikk ca 190 skudd = den gikk varm idag. Så nå har jeg bare 300 stk .357 mag igjen.

 

Byttet til meg magtech .38 spl, det var tamme saker når enn er vant til .357mag.

 

I morgen er planen å besøke Holstad våpen å kjøpe inn N32C krutt som vistnok skal være godsaker til .38spl ladninger. Jeg har N320 og N340 krutt fra før. Skal Også kjøpe inn H&N kuler å begynne med å lade med dem.

 

I helga skal jeg demontere tønna og kjøre den i UL vasker, resten av våpenet får vanlig puss.

 

Har nok hylser til å montere opp pressa og fjerne hettene, kjøre alt i UL vasker så jeg er klar til å lade når jeg kommer fra Rehab.

Link to comment
Share on other sites

Kona skulle på XXL å kjøpe klær, jeg kjøpte en pakke med 125 grs Berrys 38/357 kuler.

 

Så kjørte vi til Holstad våpen, de var tom for Virtavouri N32C (cowboy krutt). Dette kruttet er anbefalt for slappe feltladninger fordi det fyller godt i hylsene. Men jeg fikk kjøpt H&N 125 grs WC kuler til feltladning, ekspeditør skyter med disse på 50 meter og med bedre presisjon enn jeg klarer å utnytte.

 

Ekspeditøren hadde lest her om mine plager med avtrekk og klikk, så han sa at dersom jeg hadde hatt den med meg så skulle han sett på den. Men jeg hadde den med å dermed dro han frem verktøy. Han byttet returfjær på avtrekker, jeg fikk streng formaning om å ikke slakke hovedfjæra som nå er en halv omdreining fra max stramming. Avtrekket ble betraktelig bedre så trolig må jeg innom hula i helga å teste om det blir mindre klikk også. Jeg fikk forståelsen av at om jeg bommet nå så kunne jeg ikke skylde på avtrekket, som sannhetsvitne var det en av norges beste med revolver tilstede. Så da blir det øket press på å møte på treninger.

 

Noen har klaget på rensevesken til våpenpuss som følger med Lymann sin UL vasker, den tar ikke sotet på bl.a revolvertønne. Ekspeditøren kunne se på sotet at revolveren hadde gått varm. Han anbefalte Hornady's hylserens veske, evt tilsette sitronsyre i den vesken jeg har. Eddik kunne muligens også fungere. Blånerte deler tåler ikke Eddik eller sitronsyre. I alle tilfeller må våpen eller hylser skylles i varmt vann før det tørkes.

 

Jeg fikk også holde i rørtang Feinwerkbau Model AW93 , i lokalet hadde de våpen for levering men de ventet bare på at toller skulle pakke den opp. En i Horten har kjøpt inn Walther SSP fra Danmark, å dermed skal "alle" ha kvalitetsvåpen. Feinwerkbau var betraktelig enklere å demontere for puss (jeg har studert Walter bruksanvisningen), våpenet var tilpasset norske forhold med bl.a høyere fremsikte og 6 skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

Org siktene var laborert for rullende siktebilde, så når du stilte siktene inn for felt så bunna baksikte = litt høyere baksikte gjør at du har litt justeringsmuligheter igjen. Bredden på baksiktesporet kunne justeres, og sikteinnstilling i side/høyde kunne gjøres for hånd. På våpenet var det Medium grep, det passet mine små hender når "håndleddstøtta" var justert opp max.

Link to comment
Share on other sites

Dratt frem UL vasker, å blandet Hornady hylserense i forholdet 1/20 (bruksanvisningen sier 1/40) med vanlig vann, å satt vaskeren igang på tomgang med varme. Da forsvinner oksygen fra vannet, egentlig skal enn bruke destillert vann, f.eks fra tørketrommel.

 

Demontert revolvertønne og kjørt delene 2 x 8 min i UL vasker. Løpet fikk Forrest løpsskum. Jeg måtte gnikke å knu litt på tønna for å fjerne alt sotet og litt bronsebørste i enden. Tønna ble veldig ren og fin, det samme gjaldt løpet som ble pusset med Boresnake. Vanskelig å få rent rundt "Forcing cone" der løpet begynner, så ved neste korsvei går halve revolver også i UL vasker. Da får jeg fjernet fettet i mekanismen, der skal det bare være lett olje iflg Holstad våpen medarbeider.

 

Ryddet min 0,5 kvm arbeidsbenk på laderommet. Fjernet .40sw fra Lyman ekspander/krutt dia, det er en hel operasjon pga at jeg har brukt grønn locktite. Nå er denne dia klargjort for raskt skifte mellom 38/357 og 9 mm, dia og karusellpressa vil bli brukt til å laborere frem revolverladninger. Deretter 9 mm konkurranseladninger som det snart er tomt for.

 

Tørket av Hornady 38/357 diene å montert disse i karusellpressa (ikke ekspander dia). En fordel med Hornady diene er at det er svært enkelt å bytte isetterpluggen ved bytte av kuleform. Nå er bare helpressingsdia justert inn fordi jeg har fjernet hettene fra alle revolverhylser før disse ble lagt i 2 x 8 min UL vask.

 

Hylser som har vært i UL vasker er renere men ikke så skinnende som hylser fra trommel med pussemiddel.

 

Nå mangler jeg bare Virtavouri N32C krutt så er jeg klar for å laborere frem feltladninger til revolveren. Når det er gjort så bygges Square deal om fra .40sw til 38/357 for fabrikkmessig produksjon. Da blir karusellpressa brukt til å laborere frem nye konkurranseladninger til 9 mm til 1911.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mens jeg var på 4 uker rehab så feide det inn døra en flaske Cowboy krutt av typen Virthavouri N32C Tin Star.

 

Så idag har jeg justert inn Hornady diene og ladet 5 testpatroner med følgende data:

 

3,7 grs N32C krutt (alle ladningene er veiet), Magtech 357 hylser, Federal hetter, H&N 125 grs wade cutter kule satt jevnt med hylsekanten, hylsa har en ørliten krymp (knapt synlig).

 

I morgen er det tinglyst cronografering, det er flere som vil ha sjekket sine ladninger.

 

Jeg har veiet mine 38/357 kuler å fått følgende ressultat:

 

H&N 125 grs WC fikk en snittvekt på 124,06 grs av 10 kuler

123,2 124,0 123,7 123,8 124,3 124,2 124,2 124,6 124,6 124,0, max differanse 1,4 grs

 

Hornady XTP 140 grs fikk en snittvekt på 140,12 grs av 10 kuler

139,9 140,1 140,0 140,4 140,2 139,7 140,3 140,4 140,2 140,0, max diff 0,7 grs

 

Sierra Sport Master 110 grs fikk en snittvekt på 109,91 grs av 10 kuler

110,0 110,0 110,0 109,9 109,8 109,9 110,0 109,9 109,8 109,8, max diff 0,2 grs

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært prøveskyting av ammo. Jeg legger til grunn at H&N kulene veier 124 grs. Krutt mengde er veiet i hver patron.

 

3,7 grs krutt: Snitthastighet 669,2 fts og faktor 82,98 (hastighet 646 693,1 648,5)

 

4.0 grs krutt: Snitt 695,1 fts og faktor 86,19 (hastighet 684,1 643,4 710,9 741,9)

 

4,5 grs krutt: Snitt 749,1 og faktor 92,88 (685,1 716,6 781,6 793,1 770,8)

 

Ladningen ga for ujevne hastigheter så i morgen skal jeg lade opp 4,8 grs og 5,0 grs patroner.

Link to comment
Share on other sites

Mere testing. Crona fabrikkammo Magtech 158 grs bly i kaliber 38 spl som ga et snitt på 734,3 fts og faktor 116,02 (hastighet 679,9 739,9 736,4 754,6 761,1)

 

Testet ammo med 4,8 grs krutt noe som ga et snitt på 685,2 fts og faktor 84,96 (hastighetene 726,5 675,5 721,3 617,2)

 

Testet ammo med 5,0 grs krutt noe som ga et snitt på 723,9 fts og faktor 89,76 (Hastighet 673,7 698,3 726,1 734,4 787,5)

 

Den oppgitte ladningen er fjernet fordi en som kan det har regnet ut at trykket er på rødstreken for .357 magnum. Takk for at han sa fra.

 

Fått prøve ny Walther SPS, skjøt 2 serier og skjønner at det er lett å skyte bra med slikt våpen. Våpenet var kjøpt på Hunters house å kom på ca kr 13.000 med gebyrer mv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bilde mv er fjernet fordi en som kan det har regnet ut at ladningen ville tilsvare .357 magnum ladd helt til rødstreken. Kula er laget for trykk tilsvarende 1200 bar, overlading av denne kan/vil medføre at rester blir hengende igjen i overgangen tønne/løp og svært lite heldig når kule nr 2 kommer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...