Jump to content

faksen Think! - S&W M&P9 Pro - Blogg


Think!

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått den pistolen som trolig blir hovedvåpenet sesongen 2011.

 

Winge våpen er tomme for 9 mm magasiner så inntil videre må jeg klare meg med 2 magasiner. Rino har lovet at jeg skal få låne hans en tid.

 

Planen var selvfølgelig å montere alt å teste på mandag (klubbstevne) men jeg er "doubel-crossed". Kona har bursdag idag å i sommer avtalte jeg og svigermor at de skulle hentes på flyplassen uten at kona viste noe. Da jeg kom på flyplassen stod svoger å ventet. Så det blir familirelasjoner som må pleies å ikke pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Igår fikk jeg dratt gjennom løpet og smurt opp pistolen iht instruksjonsboka med unntak av at jeg brukte fett i glidesporene og avtrekker duppeditten som går opp i sleiden.

 

Jeg skjøt 2 magasiner og svoger skjøt 2 magasiner, ingen problemer. Rent umiddelbart så er dette et bedre konkurransevåpen, først og fremst bedre sikter oog lengre siktelinje.

 

Om tiden strekker til så skal grepet få et lag med ekte skateboard tape (stort ark til å ha oppe på skateboard) i kveld. Ser for meg 2 brett, en via front strap og en på den utbyttbare backstrappen.

 

Jeg ahr ferdigladd ca 350 patroner med Archipelago FP kuler som skal testes neste trening. Ettersom dette i prinsippet er tjenestevåpen beregnet for hullspiss forventer jeg ingen problemer, men enn kan aldri vite. Jeg har 1500 kuler på lager så det bør gå bra.

 

Nå gjelder det å få tak på 2 magasiner ekstra å låne noen uker fremover.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått nok av frustrasjoner med Archipelago TC kuler, Dillon Square deal og dillon.no (trolig) sine hjemme bygg gikk jeg over til å kose med M&P9 Pro.

 

Tapetsert grepet med ekte skateboard tape, bilde kommer i morgen.

 

Tilpasset riggen (etter CZ'en) å ente med å bruke nyinnkjøpt Doubel Alpha plast hylster kledd med skinn (mindre slitasje og passelig hold av pistolen). Prøvde å tilpasse CR-speed hylster for 1911/2011 som jeg hadde brukt på CZ'en. Det gikk ikke, det var mulig å dra ut pistolen når hylsteret var låst. Årsaken er at åpningen rundt avtrekksbøylen flexer fordi enn må fjerne alle justeringsbrikker som justerer bredden til avtrekksbøylen og avstiver denne åpningen. At det ikke ville bli vellykket med CR-speed riggen hadde jeg alt fått greie på i Moss, men måtte prøve.

 

Pistolen er temmelig nøyaktig de foreskrevne 5 cm fra beltet, det er ikke mulig å justere slik at avstanden blir mindre. Heldigvis er dette målet bare rettningsgivende, det skal tas individuelle hensyn.

Link to comment
Share on other sites

CR-speed har eget hylster for S&W M&P9 - bare ta kontakt med sportsvapen.no. Slik jeg hadde forstått det så var det bare å bytte duppeditten som går inn i avtrekkerbøyla (det følger med 2 forskjellige til hylsteret for 1911/2011) - men det var ikke problemet her. Det egentlige problemet er at dersom den brikken som justerer bredden på avtrekkerbøyla tas bort så flexer sidene = du kan dra ut våpenet selv om det er låst. Så jeg TIPPER at CR-speed hylsteret for M&P9 i utgangspunktet har bredere åpning for avtrekkerbøylen slik at justeringsbrikken kan brukes.

 

Ghoost vil jeg ikke ha. Frarådet av en som fikk litt lengre ferie på Bali enn han hadde tenkt. Har ikke satt meg inn i form og funksjon men ser mange bruker det.

 

Ja jeg taper litt på det "fullt hylster", men slik jeg trekker så utgjør det kanskje 1 tidel sec = det er bare ved shootout at det har betydning i det virkelige liv - å dit kommer jeg neppe. (jeg trekker ved å heve hånda, senke hånda over grepet, ta grep og trekke) (andre metoder er å heve hånda å trekke med seg våpnet med fingrene, evt stoppe når fingrene har kontakt, føre tommel over beavertail mens våpnet er på tur ut av hylsteret (lettere å få godt høyt grep hver gang men innebærer en viss risiko)).

Link to comment
Share on other sites

Her er en glad skytter. Skutt ca 300 skudd med archipelago TC kuler - ingen problemer. Totalt har våpnet gått ca 360 skudd. På tross av at jeg knap har skutt med våpnet skyter jeg bedre enn med HK P30'en. Vi har skutt gjennom det meste: to hånd, en hånd H/V, plukke opp, plukke opp å lade, svingere osv osv. Jeg må trene på å utnytte M&P'ens langt kortere reset, særlig på enhåndsskyting slipper jeg neste opp avtrekker mellom hvert skudd. Å plukke opp med kun svakhånd har jeg ikke trent på å det var merkbart.

 

Det hjelper også på humøret at jeg har snoket til meg 2 ekstra magasiner, så nå har jeg 4 stk (skal ha 6 stk når Winge våpen får inn nok). Rino (jobber på Winge våpen) har kommandert eier av "safe queen" å låne meg magasiner. Jeg strakk strikken litt lenger å avtalte å få 2 magasiner mot at han får 2 nye hos meg så snart Winge våpen får inn.

 

Jeg ble glad når jeg oppdaget at M&P magasinene har nøyaktige hull for å telle antall patroner i magasinet = letter etterlevelsen av "max 15 skudd regel". Fikk også avklart at dersom enn plukker opp våpen og magasin fra bord og lader våpnet etter "pipp" kan magasinet max inneholde 15 patroner.

 

Det ble hevdet at jeg hadde for mye griptape, det var ikke lovlig på front og backstrap. Sjekka tolkningene på Global village (forum for IPSC skyttere) å det er lovlig og jeg er godt innenfor grensene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt noen dager på ramma den uka her så jeg har ikke skutt eller lada hele uka.

 

Var med å bygget området rett frem når enn kommer inn i hula. Det var interresangt å høre på alle de vurderingene som tas når en stage bygges i det virkelige liv. På grunn av fravær fikk jeg ansvar for å bygge stagene i kroken til venstre når enn kommer inn i hula. Vi var jo nå et sammensveiset arbeidslag så det gikk greit med selve byggingen. Idag er stagene "spikra", plassering av skivestativ er merka, skivenes plassering på stativene er merka, Toppene av skivestativ er saget bort, skivene er grovskjært (vi mangler tape for å sortlakkere), foultlines er plassert å merka men det mangler materialer for å ferdigstille dette.

 

Trikker er ferdig med å sette opp lyspunkter, det er blitt riktig lyst å fint.

 

Det er laget arbeidsbenker i god arbeidshøyde for lading av magasiner mv. På forrige klubbstevne ble det foreslått å merke av et særskillt del av denne for Tanfoglio eiere så de hadde et fast sted å spekulere på om det var magasiner, hjemmelading eller våpen som var "feilen" DENNE gangen. Jeg hadde dog blitt hviska i øret at forslagsstiller hadde laget en stor fure i et bord med en noe uheldig kuleplassering. Så da forslaget om Tanfoglio-hjørne kom opp igjen under Pizzamiddagen igår foreslo jeg at vi istede tok det aktuell bordet til slikt bruk. Da hadde Tanfo eierene litt å glede seg over mens de spekulerte å bytta mellom forskjellige skammfilte deler. Det ble ikke noe mere snakk om Tanfoglio-hjørne 8)

 

Når vi snakker om Pizzamiddag så fikk jeg klager over at jeg ikke spiste nok iht forventningene. Dermed havnet jeg i et dilemma, skulle jeg proppe eller glede ansvarlige for "satsningen" vi har i Moss som stadig kommer med antydninger om forbedringspunkter vedr slanking og kondisjon. Bra at mor hadde hjemmelaget lasagne klar hjemme :lol:

 

Gunnar har laget en ny (for meg i hvertfall) popper-patent, stålet faller fremover = det nytter ikke å bare måke på i håp om å treffe. Prøveskytingen er lovende å jeg er spent på hvordan det funker på stevne. Materiallvalget er vistnok bombesikkert.

 

Mandag er det rydding og siste finpuss. Onsdag og Torsdag er det prematch, lørdag og søndag er det å jobbe på stage.

Link to comment
Share on other sites

En av sjefene hadde gjort en kjempetabbe, lånt bort nøkklene til hula til 2 unggutter. Så da vi kom til fastsatt tid for å rydde var det bare småpjusk igjen. Unguttene hadde tatt all den tunge sjauingen av søppel og bært ned nye dekk osv osv.

 

Fikk klager fra "forslagsstiller" om at han ikke hadde trekt forslaget om Tanfoglio-hjørne og han VILLE ha navnet sitt på "trykk" som uheldig skytter (Vistnok en Glock 19 under cronografering). Så vi får se om det opprettes en egen krok til MIO med konstruktørens navn under.

 

Sikkringen til de nye lysene gikk til stadighet, det funka utmerket i helga. Trolig var det fordi 1 (evt 2) byggetørkere gikk å varmet opp kafé'en. Det burde vel være mulig å løse til helga.

 

Så har jeg fått meg en kalddusj, mannskapet skal møte kl 07 på lørdag og søndag, pga ferge må jeg kjøre rundt fjorden alt kl 06 for i det heletatt rekke starten kl 08.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra prematch dag 1 (tilsvarer lørdagen for de som skyter match) = temmelig nøyaktig halvparten av skuddene.

 

Jeg har prøvd å få ræva i gear å ikke bare lunne mellom skyteposisjonene som jeg har gjordt hittil. Skytingen har gått strålende 1 x Delta og 1x soleklar miss iflg tilskuerne (glemte å spørre om det var første eller andre skudd). I tillegg brukte jeg 3 skudd på en minipopper og 2 skudd på en annen minipopper. Men jeg har 1 stygg forglemmelse, en helt åpen og grei skive glemte jeg = minus 30 poeng (stage 3 - skiva helt til høyre).

 

På stage 8 hadde jeg en uønsket våpenhåndtering, vanlig vis bruker jeg 2 hender for å plukke opp våpen. Men det glemte jeg = jeg fikk ikke godt grep = jeg slapp grepen + en vipp så lå pistolen sånn nogenlunde på plass i hånda = oppskrift på å miste våpnet.

 

I mine øyne er det ikke noe fordel å skyte prematch, det er for "urolig" rundt avviklingen av stagene.

 

Sjefene sa jeg slapp å kjøre rundt fjorden på lørdag og søndag = jeg kommer litt sent.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra prematch dag 2 (tilsvarer søndagen for de som skyter matchen). Alle var long course, 3 av stagene er tilnærmet like det som blir brukt på lørdagen bare +/- noen få mål. Stage 12 er knappt å kjenne igjen fra lørdag til søndag.

 

Jeg begynte knallbra (på stagen jeg har bygget) men så ble det noen miss (tror det ble 3 totalt idag) og ekstraskudd på minipoppere. Allt i allt trolig min beste match.

 

Ettersom det var de samme stagene som ble brukt dagen før ble det mindre "forstyrrelser", så vi ble raskt ferdig. Jeg rota det til 2 ganger så mine konkurrenter fikk reshoot. Den ene hadde 1 miss å fikk 3 miss på reshoot, så det frister til gjenntagelse :wink: Så en skal vite hva en gjør dersom enn takker ja til reshoot = gjøre som før å ikke prøve på superstage (han skjøt bare 3 tidel raskere på reshoot).

 

Pistolen funket upåklagelig selv om jeg brøt rutinene jeg hadde tenkt ut, magasiner ble tørket på buksa/skjorte, patroner ble plukket fra "søla" å lagt i magasinet.

 

Jeg har hadd 2 utstyrs feil, hylster er strammet slik at våpnet er stabilt frem/tilbake, men da er det litt tregt å dra våpnet ut = det kiler seg fast (kun på 1 stage). Innsiden er trekkt med semsket skinn = det vil bli glattere med bruk. Jeg må ha strammeskruen såpass stramt slik at våpnet er stabilt frem/tilbake. Strammeskruen på mag.holder løsnet, det har ikke noe å si fordi skruene ikke er i bruk, bare til "pynt".

Link to comment
Share on other sites

Kjørte rundt å var på stage kl 07.45 og hadde utrolig nok gratis parkering. Da er jeg tilbake fra MIO2010, jobbet på stage 1 som kontor rotte. Nå har jeg hatt i meg 1 Entrecote, ris, div medisin inkl sovemedisin, sove i allefall kl 21 i kveld, så får vi se om kroppen vil lystre i morgen.

 

Det var en del "episoder" på stage 1, litt lurvete våpenhåndtering med svak hånd, spesielt når enn fikk problemer. Men litt snill RO som hadde stått opp med godfoten, lett tilsnakk samtidig som en nikker på riktig sted så løste det seg for alle.

 

Ødela "helsa" med å plukke hylser, men når det ligger gullklumper på stage må de bare plukkes, kan ikke for det.Synd at så få bruker .40sw, de fleste skyter 9 mm og 38 super, (Greit nok som byttemiddel).

 

Gledelig at norske "proffer" i Production valgte "min" løsning på stage 2, jeg stolte ikke på meg selv = hadde magshift, det trengte ikke proffene.

Link to comment
Share on other sites

Dag nr 2 over å jeg lever fortsatt. Med ny pistol, 1 trening med denne og ørlite tørrtrening, så er jeg strålende fornøyd med 30 plass og 59,48 %, en klar forbedring. Det tilskriver jeg først og fremst ny pistol som har lengre siktelinje og langt bedre sikter.

 

Jobbe på stage, bygge stage, rydde osv osv er MYE JOBB. Ærevære de som stadighet jobber på stage/stevner, de må ofre mye tid og krefter på at vi andre skal ha det gøy. Når enn selv en skjelden gang gjør en innsats så ser enn hva det koster.

 

Nå er det treninger i Horten også hver Onsdag, nyheten ble ikke udelt positivt modtatt i heimen 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært i Moss, der var det uventet årsmøte i praktisk gruppa så det ble ikke så mye skyting.

 

Fikk prøvd Chechmaten til Rino, det ble mye bom gitt (kun stål plater og poppere). "Vennene" gliste brett å kom med oppbyggelige kommentarer.

 

Bommet mye med M&P en også (15 m på stål og poppere) fordi jeg sikter som jeg gjorde med HK P30'en, dvs kl 14 på sirkeln. Fikk skutt meg inn etterhvert og skal nå sikte midt i, det blir en befrielse å slippe å forlegge siktepunkt.

 

Har fått levere tilbake 3000 stk .40sw Archipelago 180 grs TC kulene som er umulig å lade med Square deal pressa (har bestillt 2000 stk Frontier 180 grs RN gjennom Winge våpen). I bytte fikk jeg 4000 stk 124 grs Archipelago TC kuler som funker utmerket i M&P'en.'

 

Rino har greid å trylle frem 2 nye magasiner til M&P'en, dermed har jeg betalt tilbake "gjelda" ved å gi han jeg "lånte" magasiner av disse nye, blanke fine. Han fikk noen kyss som takk for "lånet", vet ikke hva som gledet han mest; kyss, nye magasiner eller at jeg sluttet å kysse.

 

Klubben jobber med et poengsystem for å rangere praktisk skyttere med tanke på "satsningen". Der skal det vektlegges deltakgelse på trening å stevner (=morro) men også bygging av stager, arrangere stevner mv (=jobb). Poengsystemet er ikke ferdig men men ut fra forslaget som det skal jobbes videre med var det en 70/30 fordeling Morro/jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

M&P9'en har nå gått ca 750 skudd så jeg har pusset den idag. Den er betydelig renere innvendig enn HK P30'en, har smith'en trangere kammer ? De har begge gått med nøyaktig samme diet.

 

Brukt bore-snake for første gang, anbefales. Veldig lett å bruke og godt ressultat.

 

Smith'en er også lettere å pusse, "åpen" konstruksjon så det er lett å se hvordan våpnet fungerer. HK'en har så masse kriker og kroker som dritt kan gjemme seg i.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I am back :!:

 

Jeg fikk hjemmlengsel å kom hjem på fredag fra Landaasen.no. De har sparket igang liket, kondis er bedre og smerter i hofter er betydelig redusert. Resten av leddene har de ikke kunnet gjøre stort med, så vi får se hvordan det går i hverdagen. Der var det ikke noe annet en trening, mat og hvile. Ressultatet ble opp 600 gram i vekt og redusert omkrets på 5-6 cm = mere muskler. Jeg fikk ingen kommentarer for min solbrune muskuløse kropp, men de turte vel ikke i frykt for å bli missforstått :lol:

 

Jeg har i allefall betalt for helsestudio for 1 år, å mor er nådeløs, så målet er fortsatt trening med tanke på vektreduksjon.

 

Vi har fått Moss pistolklubb skjortene våre - det blir bra med "uniform". Dagens samtaletema på banen var flybiletter til Rhodos.

 

Har idag bare skutt "vrak" ammo = ammo som ikke har blitt "godkjent" etter en tur gjennom patrontolken. Den har idag tygget ca 300 av sorten uten problemer. Våpnet har nå gått ca 1000 skudd og Rino har beholdt pistolen for sjekk av avtrekksvekt hos Winge våpen. Henter den på Torsdag å da skal den være klar for trening og Winter Cup.

 

Jeg har ikke holdt i våpnet på temmelig nøyaktig 2 mnd å det merktes. Trekket var minst 3 tideler saktere, mag skift var elendig, treffene på skiver var ok, men små popperne hadde jeg problem med. Jeg må kort og godt tørrtrene på mag skift, trekk og siktebilde. Jeg har en STOR uvane fra tiden med HK P30 (reset på 14 mm), jeg slipper nesten opp avtrekker mellom hvert skudd, det må jeg bli mere bevist på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke målt faktor på mine konkurranse ammo, men de holdt ca 128 med 3,9 " pipe, så da må de vel gå raskere med 5" pipe. Rino hadde med hjemmeladninger med Hodgon krutt (som Winge skal forhandle) som hastighetsmessig skal ligge mellom Virthavouri N310 og N320 (som jeg bruker). Rinos ladning var ladet til faktor på ca 127 i hans Tanfoglio stock 2, den er ikke målt i mitt våpen, han skulle jekke den opp litt for større margin til faktorkravet på 125. Jeg merket ikke noe forskjell mellom hans og mine ladninger, men de hevdet at våpnet hoppet litt mindre med Hodgon krutt. Blir vel å kjøpe en boks for testing etterhvert, men jeg har noen bokser med N320 som må brukes først.

Link to comment
Share on other sites

Hentet pistolen hos Winge våpen, de hadde justert avtrekksvekten med fjærer. Den klarte ikke 5 pund kravet fra fabrikk, men nå skal den klare kravet. Jeg hadde bestillt litt margin til 5 pund kravet slik at jeg kan ha ro når det testes på stevner. Men da trenger Winge å få inn strammere tennålsfjærer.

 

Skjøt idag siste rest av skrap ammo = ammo som ikke ble godkjent etter tur innom Lyman patrontolk. Har bare ventet på at skarp kant på rim skal dra frem neste patron i magasinet (det skjedde vel 2 ganger på HK P30'en) = Når denne patronene kamrer så drar den skarpe kanten med seg patron nr 2 frem i magasinet = tomhylsa koliderer med patron nr 2 som er på tur ut av magasinet = utdrager slipper taket = Patron 2 kan ikke kamre fordi kammer er "opptatt". Løsningen er å låse sleiden bakover, dra ut magasinet (må dras ut fordi patron nr 2 er så langt fremme at det hindrer vanlig dropp), slippe frem sleiden slik at utdrager får tak på tomhylsa, sette i mag å dra i sleiden å kamre ny patron. Dette skjedde 1 gang men jeg hadde forventet flere slike fordi jeg kjente flere patroner med skarp kant på rim. Så har jeg hatt en "piff" ladning = våpnet veklset ikke, denne gangen på siste skudd = jeg kunne i ro å mak fieldstrippe pistolen å sjekke om løpet var tomt. Løpet var tomt så ikke noe problem. Tipper det er hylsa som har sprukket, det samme skjedde sist trening men da vekslet våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Trente først alene på stagen med 4 små skiver klistret på vanlige NS'er. Etterhvert skjøt jeg den jevnt på 3,78 med stort sett bare Alfa'er. Prøvde å sette opp farta men klarte det ikke. Det er skifte av skive som tar tid + trekket som i beste fall er på 1,61.

 

Så skjøt vi den innerste stagen. Jeg ble litt for annspent å ville "mye" = det ble rot (niket er Think!). Når jeg roet litt ned kom jeg ned i 21,76, det var 5 sec svakere enn "proff" production skytter. Han hadde da litt lurvete treff så poeng messig tror jeg vi var temmelig likt. Men 5 sec er jo et hav av tid. Bra gjennomkjøring til Winter Cup i Oslo på søndag.

 

For morro skyld hadde jeg pulsmåler på under dagens trening, jeg brukte 751 kalorier på 2 t 13 min trening.

 

Edit: 0,5 l Cola utgjør 210 kalorier = 3 halvlitere utgjorde treningen.

Link to comment
Share on other sites

Iflg spesifikasjonene til S&W M&P9 Pro så er avtrekket på mellom 4,5 og 5,5 pund, altså avtrekk innenfor et spenn = noen våpen holder kravet andre ikke = det er mitt ansvar at våpnet holder avtrekksvekt. På de våpnene som ikke holder kravet må en først å fremst bytte trigger return spring = en må lete blandt flere for å finne "rett" fjær. Alternativt må også tennålsfjær byttes til en strammere.

 

Pro utgaven av M&P har "polert" avtrekk fra fabrikk (+ fiber forsikte) i forhold til vanlig M&P9L.

 

Det er et kjent problem med Pro utgaven at ikke alle våpen holder 5 pund kravet til IPSC.

Link to comment
Share on other sites

66 % på Winter Cup runde 2 i Oslo :D Aldri gjordt det så bra før. I Moss har vi en satsning, der vi bl.a må sette oss mål for 2011 sesongen. Et av mine mål er å slå en bestemt klubbkammerat, å ressultatet viser at jeg er på rett vei.

 

Her er et lite refferat fra dagens match (slik jeg husker det):

 

Stage 1:

Skytingen gikk helt greit men jeg fucka opp et mag skift (grep mag om mag.bunn = vanskelig å treffe åpningen) - tapte sikkert 2 sec. Dette var en qualifyer stage som bestod av 3 deler. Sammenlagt tid ble 23.50, 20 Alfa og 4 Charley.

 

Stage 2:

Jeg heter ikke Think med utropstegn for ingen ting. Starten gikk bra med kun 1 skudd på minipopper, men i første åpningen så jeg ikke treff i øverste skive (treffene var der) = spanderte 2 ekstra skudd, mener bestemt jeg så en NS også, skjøt neste skive og passerte foult line, da fikk jeg hjernesvinn, hjernen sa jeg måtte ta mag skift før foult line så jeg stoppet før jeg kom igang igjen. Lettelsen var derfor stor da jeg oppdaget at siste skive inkl hull i NS ikke var patchet. Dermed fikk jeg reshoot, og av erfaring bestemte jeg meg for å ta det med ro. Etter å ha ladet mag fikk jeg skyte umiddelbart. Andre forsøk gikk helt greit med tiden 17,65, 13 Alfa, 3 Charley og 1 Delta.

 

Stage 3:

Var Hotrange med stage 2. Her var jeg litt andpusten så jeg tok en 3 - 4 magadrag med luft så var jeg klar. Magshift gikk greit men jeg hadde en Miss på den nærmeste skjærte skiva (ca 5 cm), resten var 11 Alfa.

 

Forts følger

Link to comment
Share on other sites

Stage 4:

Første Longcourse. Måtte bruke 2 ekstra skudd på stål helt i bakkant, ble usikker på patrontellingen så jeg tok et magskift før jeg fortsatte slik at jeg kom i samsvar med planen. Da jeg kom frem til enden av banen valgte jeg venstre hjørne men begynte å skyte skivene fra feil side, fra venstre mot høyre = jeg måtte lene meg mot venstre og tilbake igjen. Planen var å starte fra høyre og ikke lene meg ut før siste skive. Tid 28,68 og kun alfa'er.

 

Strålende fornøyd å det mest umiddelbare treningsbehovet er analysert til:

Trekk og magshift, Bli raskere på foten, delta på stevner så jeg får "rutine". Fortsatt slanking og styrketrening.

 

Det var fælt å gå rundt på slanker'n å se andre kose seg med Cola, vaffler og pølser 8)

 

Positivt at Pistolklubbene i Horten og Holmestrand snakker sammen om samarbeid, da blir det mulighet for praktisk utetrening til sommeren.

 

Edit: tid og score på stage 4.

Link to comment
Share on other sites

Vært i Moss å trent. Satt opp 3 skiver på 17 m avstand, matte på gulvet, trekk 2 skudd i hver skive, mag skift, 2 skudd i hver skive osv. Klokka viste mag skift på 2,5 sec, skive skift på mellom 0,50 til 0,65 sec, å skudd nr 2 i beste fall på 0,30 sec på denne avstanden. Da vi flyttet til 10 meter klarte jeg ofte å kommen ned i 0,25 sec på skudd 2.

 

Trente med en "rusten" (3 år siden sist) gamling på min alder. Vi var bare 2 mann så det ble mange skudd på kort tid, så det ble ca 330 skudd idag. Totalt er det nå ca 2000 skudd gjennom pistolen å 1000 skudd siden siste puss. Så jeg håper å få tid til våpenpuss denne uka.

 

Da skal flybilettene til Rhodos være i boks og skriftlig bekreftelse på at vi kan ha våpen og ammo ombord. Fått forespørsel om jeg kan ha 38 super i bagasjen. Jeg har svart at jeg må undersøke om jeg lovlig kan frakte ammo som jeg ikke skal bruke eller har lisens på våpen i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, øystein.

 

Pusset pistolen idag. Synes den var "tørr" i railen med "størknet" fett. Winge våpen har hatt den inne, mulig de har pusset/smørt den på annen måte enn meg. Har derfor kun smurt den med syntetisk olje, så får vi se.

 

Så at front fiber var i ferd med å knekke på midten, byttet denne til rød (original grønn). Fulgte Rino's (Winge våpen) oppskrift med så liten "dert" på enden som mulig for klarere fiber (mere lys). Original fiber måler 1,42 mm, Jeg satt inn 1,5 mm fiber som passer perfekt (ikke noe slark).

 

Venter på regning/depositum på charter flybilett rygge-rhodos 25 september til 9 oktober - World shoot i praktisk = VM i praktisk skyting. Regner ikke med å kvalifisere meg til shoot off så det går greit å reise 9 okt. Mor har bestemt at jeg reiser alene, men at kone og barn kommer nedover dersom det finnes "last minute" biletter. Jeg satser på å bo på et match hotell pga busstransport mv.

Link to comment
Share on other sites

Et problem med de dere slanke greiene er at kroppsfassongen endrer seg. Å nå er det vel 6 cm mellom pistolskjefte og belte, det skal være 5 cm (=kortside på IPSC - kortet). Målet er ikke absolutt, det skal tas individuelle hensyn.

 

Den åpenbare løsningen er å leve som før og bare fortsette å ese ut. En mere varig løsning er å kjøpe CR-speed hylster som kan stilles i alle umulige rettninger. Men hvordan informerer enn mor om dette ???

Link to comment
Share on other sites

Tror bare jeg skal glemme å kjøpe rigg med det første.. etter en liiiiten tur under skalpellen iløpet av året er det ikke noe som helst som kommer til å passe alikevel.

 

(les: forventet vekt-tap etter den oprasjonen er ikke så langt unna tresifret..) og da er det liten vits foreløpig

Link to comment
Share on other sites

Trent litt i Moss, bare ca 150 skudd. Ble med på stage med 4 stål, mag skift å fremrykkning, 3 skiver. Skjøt bare dårligere å dårligere, så jeg dro tidlig hjem.

 

Nybegynner med Glock fikk prøve M&P9 Pro, han likte avtrekkeet bedre enn glock. Erfaren Open skytter prøvde den også å likte den bra.

 

I morgen er det "haraball" i hula, mulig jeg drar over siden noen "gamlinger" også skal komme.

 

Bra jeg hadde briller på idag, hadde brukt litt vel mye olje i railene så det spruta olje både frem og bak.

Link to comment
Share on other sites

Dustespørsmål:

 

Hva er korrekt siktebilde på M&Pen?

Har ikke skutt med fiberoptisk før og ting gikk veldig lavt når jeg skjøt normalt med toppene av siktene i linje. Er det dotten som skal på linje med toppen av baksiktet? (baksiktet har ikke noen dotter som evt skulle ha lines opp)

 

Skjøt på 25meter.

Link to comment
Share on other sites

Dustespørsmål:

 

Hva er korrekt siktebilde på M&Pen?

Har ikke skutt med fiberoptisk før og ting gikk veldig lavt når jeg skjøt normalt med toppene av siktene i linje. Er det dotten som skal på linje med toppen av baksiktet? (baksiktet har ikke noen dotter som evt skulle ha lines opp)

 

Skjøt på 25meter.

 

Korrekt siktebilde med rullerene sikter og fiber.

tip9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dustespørsmål:

 

Hva er korrekt siktebilde på M&Pen?

Har ikke skutt med fiberoptisk før og ting gikk veldig lavt når jeg skjøt normalt med toppene av siktene i linje. Er det dotten som skal på linje med toppen av baksiktet? (baksiktet har ikke noen dotter som evt skulle ha lines opp)

 

Skjøt på 25meter.

 

Hvis du er ny innen pistol skyting så er trolig ikke siktebilde ditt problem men avtrekket. Å skyte ned til venstre er typisk avtrekksfeil ala nappe avtrekk, eller redd for rekyl å skyver hånda frem for å møte rekyl.

 

Ellers har du fått bilde av riktig siktebilde, for å baksikte skal være jevnt på toppen og dine øyne skal fokusere på fremsikte ikke blinken.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være at jeg ikke er kjent med den enda.

Med P210en min plasserer jeg greit serien i svarten på standardskiva på 25meter, så er ikke at jeg er fersk med 9mm som gjør det.

 

Litt varmere og jeg hadde tatt turen opp på Løvenskjold og testa den der mer utførlig enn kun 25metern, men å stå ute i minus og skyte frister ikke helt :)

Link to comment
Share on other sites

Da var det fest i hula igår. Over 1 år siden forrige fest så har ikke akkurat trening, å i hvert fall ikke festblære.

 

Øl, Pizza, bakt potet og cola tilsier at dagens måling av vekt/omkrets er å anse som prøvemåling og at tellende måling blir i morgen :wink: Skal ikke se bort fra at DA-hylstret passer kroppen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte konkurranse ammoen (som jeg har et lager av på ca 3000 skudd).

 

Første forsøk:

laveste hastighet 985,7, Høyeste 1049 og snitt av 6 skudd ble 1019. Med kulevekt på 123 grs så holder det faktoren med 125,33.

 

Andre forsøk:

Laveste hastighet 976,4, høyeste 1039 og snitt av 6 skudd ble 1000. Med kulevekt på 123 grs så blir faktor 123 :shock:

 

Det blir ikke mye nattesøvn før jeg har fått kronografert samme ammo i moss.

 

Litt sjokkert over at 5" løp ikke ga høyere hastighet enn f.eks HK P30'en med 3,85" løp.

 

Frykter jeg ikke trenger å lade treningsammo på en stund. Trenger bare hetter så har jeg komponenter til å lage 5-6000 patroner til der jeg øker kruttvekta til 4,3 grs N320.

Link to comment
Share on other sites

:shock::?:cry:

 

Testet ammo i Moss på samme cronograf som mosseskyttere bruker (den var forøvrig ikke helt lytefri den heller :lol: )

 

Med "kald" ammo ble ressultatet Laveste hastighet 980,7, høyeste 1035 og snittet av 4 skudd ble 1035. Med kulevekt på 123 grs så blir faktor 123,86.

 

Etter å ha hatt patronene ca 5 min i lomma ble ressultatet laveste hastighet 967,7, høyeste 1038 og snitt av 5 skudd 1022. Med kulevekt 123 grs så blir faktor 125,70.

 

Etter å ha hatt patronene ca 10 min i lomma ble ressultatet laveste hastighet 988,2, høyeste 1039 og snitt av 5 skudd 1026. Med kulevekt 123 grs så blir faktor 126,198.

 

Vi snakker altså om å sleike faktorkravet og dessverre tilnærmet likt ressultat med egen cronograf. Så nå sitter jeg med ca 3000 hjemmeproduserte av konkurransekvalitet som med et nødskrik klarer seg. Jeg skal lagre noen i romtemperatur før jeg cronograferer disse å ser om det endrer noe. Til Winter-Cup tar jeg i bruk Magtech fabrikk ammo som skal holde kravet godt og vel. Men jeg må nok sette meg ved ladepressa å lade nye konkurranseladninger til M&P'en. I utgangspunktet blir jeg ikke å bruke av de 3000 patronene fordi jeg holder på å berede grunnen for innkjøp av 1911 i 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...