Jump to content

Luger P08 spørsmål


bagde

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut av alder, produksjonssted osv for denne lugeren. Har forstått det slik at det er vanskelig å finne ut av noe basert på våpennummeret alene, så jeg legger herved ut noen bilder som viser de andre kjennemerkene jeg kan finne. Håper at noen kan hjelpe :)

 

efkp3p.jpg

Venstre sidebilde, våpennummeret står foran sideplaten og på ramma under løpet: 2579

 

14ce3bd.jpg

Under våpennummeret på ramma finner jeg også noe som ser ut som en tysk dobbel-s eller beta-tegn.

 

2v8g8s1.jpg

Nærbilde.

 

ohsguu.jpg

Bilde fra toppen. Over kammeret er den merket med "G", På sleiden står det "S/42" (og 79 -som går igjen på flere av delene).

 

ofv9l4.jpg

Høyre sidebilde.

 

28a100p.jpg

Foran på høyre side sitter disse 3 symbolene.

 

110vfc9.jpg

Nærbilde

 

307ytg0.jpg

Enda ett nærbilde, endret eksponering.

 

25aqdzm.jpg

Dette merket var på siden av det ene magasinet. Vet ikke om noen av de er "originale". Det ene er mørkt med bunn av tre, det andre er i rustfritt stål med bunn av metall.

 

 

Tar også gjerne imot andre tips om bruk, vedlikehold, deler osv..

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende du har rett, jeg reagerte som sagt på skrifta, samt at selve sikringen (den som slår opp og blokkerer for avtrekk) ofte er blankpolert på våpen med originalfinish. Om ett våpen er reblånert taper det seg selvfølgelig i verdi mtp. på samling. Ville vel anta at våpen som ble reblånert ble plukket i knas og at selv om avtrekker og andre deler ikke ble utbedret så kan annet være det.

Om trådstarter vet hvor våpenet stammer fra så kan sikkert han uteleukke eller bekrefte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Våpenet er arv etter min farfar. Han kjøpte den på 90-tallet en gang, tror det var på en NROF-samling eller noe i den dur.

 

Jeg kan ta flere nærbilder hvis det er deler eller steder som kan oppklare reblånering f.eks.

 

Ellers så er den veldig "fast i fisken", og jeg finner lite tegn til rust. Noen tips til hvilke produkter/fremgangsmåte som er best når jeg skal pusse og smøre den?

Link to comment
Share on other sites

Demontere og reinpusse de deler som er i kontakt med kruttgass og ellers sette inn med ett lag olje ved lagring. Om du har lærhylster til pistolen bør du ikke lagre pistolen i det, da det fort kan skape rust. Jeg har ganske mange pistoler med lærhylster og lagrer dem i hylsteret inne i en brødpose med en sprut wd 40 eller lignende i posen.

Lugeren er ikke særlig glad i kraftige ladninger, så hold deg unna gammel mp.ammo ol.

Selv har jeg ett lager av den gamle "Blågecoen" som er forbeholdt P-08 og Hi-Power ol.

Lettmetallsmagasinene kan skape deg litt problemer, og de beste er de som er laget i stål. Om du skal skyte litt og får funksjoneringsproblemer anbefaler jeg deg å skaffe ett i stål. Du finner disse på qxl i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

Er ny på forumet, og ser at dette er gamle innlegg.

Tenkte alikevel at jeg kunne svare.

 

Produksjonsåret på denne Luger'n her er nok 1935, bokstaven G står for 1935.

Og som allerede nevnt så er den produsert av Mauser.

Disse G merkede Lugerne er noe sjeldnere enn andre Lugere, og er verdt litt mer.

Denne er som nevnt, reblånert, noe som vil trekke ned verdien noe.

 

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Du må legge fra deg tanken om lettmetall magasin Gullvingen ;)

 

De som er riktig for en Mauser G-Luger, er stansede stål magasin med pip-pip over 63.

Tok en kjapp utsortering av magasinene jeg har. Disse ville vært riktig for denne lugeren (+ også den du vurderer å kjøpe Gullvingen);

normal_2014-08-25_20_54_56.jpg

Men ettersom magasinet uansett ikke er nummerlikt, synes jeg det vil være viktigere å finne ett som fungerer fint i pistolen.

 

Fin Luger forresten bagde, jeg klarer ikke å se at den skulle være reblånert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...