Jump to content

Glock – En ærlig review


Wadcutter

Recommended Posts

Da har den offisielle versjonen av 4 gen Glock blitt presentert.

 

2-steg fjær

 

Hmm, hvis denne er drop-in og virker like godt på "snerten" i rekylen som på G26/27, så vet jeg hva som står på anskaffelseslista. For min del opplever jeg nemlig G26 som mer vennligsinnet i rekylbevegelsen enn G19... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Les Sako TRG-22s reviderte innlegg. Den nye rekylfjærpakken er ikke drop-in i eldre modeller. Ramma er modifisert for å få plass til den. Du vil kanskje kunne oppgradere til ny ramme+rekylfjærpakke, men det blir nok en operasjon som koster tusenlapper.

 

 

det er nok mer en ramma som må modifiseres.... sleiden må ihvertfall tilpasses

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

fikk byttet siktene mine av en kar på depotet her i distriktet.

Fikk beskjed om å "snu meg vekk" når han "dunket" baksiktet ut og inn med nytt.

så brutalt ut, men han har nok gjort det noen ganger før, jeg personlig hadde ikke turd å dælje til med såpass mye kraft.

Innskyting ble gjort på øye mål, litt tapping så satt de der de skulle, uten å skyte et eneste skudd, meget imponert :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kjempetråd - takk til alle bidrag. Men ærlig talt - kanskje dumt og si dette, men maken til oppskrytt pistol som Glock'ene ... De er jo FÆLE og skyte med. Når - NÅR - har man behov for å skyte under vann???? (Prosjektilet til en 45 Acp 1911 går forøvrig 12 meter avfyrt under vann) Hvorfor i all verden trekke frem undervannsskyting ved et våpen? Dette gjøres aldri med en 1911 - kanskje fordi man ikke trenger å LETE etter - eller KONSTRUERE OPP gode egenskaper(?) Har skutt mye med Glock 17, og har eid en H&K 9 mm USP - dette våpenet kan ikke sammenliknes med Glock engang, H&K er i en annen divisjon, selv om også H&K har et like ELENDIG avtrekk som Glock'ene pga. doubbleaction-funksjonen. Jeg mener bestemt at Glock har fått en kunstig høy stjerne pga forsvarets og politiets innkjøp - ærlig talt: avtrekket til en Glock, pluss de to idiotiske pinnene på hver side av avtrekkeren - hvordan går det an å liksom "glemme" eller "ignorere" de pinnene??? Glockene er for meg fullstendig historieløse, og ikke minst er de personlighetsløse - tenk selv, for pokker, og ikke kjøp og følelsesmessig fargelegg produkter fordi det er så mange av dem, og dermed at dette gir en trygg følelse av fellesskap !!!!! Jeg har ingen problemer med å se hvor bra en Glock er til taktisk bruk, men dette er det de færreste som blir tvunget til å utnytte seg av - heldigvis. (Eller..?) Blir en wanna-be-greie over hele konseptet Glock og pistolskyttere for meg. Jeg synes faktisk at de som har vært i aktiv tjeneste i Midt-Østen - og brukt Glock'en i krigssituasjon - kan uttale seg - da vil JEG lytte. Glock'er har etter min oppfatning ingenting i presisjonsdelen og gjøre - og de som vinner med en baby-glock, hadde vunnet med andre pistoler også. Vennligst mulig hilsen Mr.Finkelbaum - Plastpistol-hater. :mrgreen: PS! Vær helt ærlige nå folkens: Hvor mange har opplevd klikk med Glock i ekstremt kaldt vær?

Link to comment
Share on other sites

Presisjons skyting er vel fremdeles skur/korn og ikke minst et godt avtrekk.

Bidraget til å få tilbake siktebildet er at det ikke hopper hinsides.......ergo litt vekt er ikke å forakte.

 

Har Glock et godt avtrekk og en rimelig passe vekt for å ha mindre rekybevegelse ?........NEI.....

 

Hvorfor skal man da kjøpe noe som er så 100% uegnet såfremt man ikke bryr seg om at man treffer

eller ikke ?.....Eller er prinsippet at man skal venne seg til alt og håpe at det tilslutt funker sånn noenlunde ?

 

Glock sitt primærmarked er vel forsvaret og stridskyting og ikke så mye presisjons skyting.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl kjøpte jeg i sin tid Glock 17 fordi det var den eneste pistolen som var godkjent på militært NM. Etter at jeg ble pensjonert i HV har jeg byttet noen avtrekksdeler og litt annet småtteri. Jeg bruker pistolen til militærfelt og så lenge jeg uansett ikke akter å lagge et femsifret beløp i en militærpistol har jeg ingen grunn til å klage på Glocken sine prestasjoner. Dersom jeg hadde trent mer med pistolen ville jeg ha fylt løypene oftere.

 

Så bildet er nok noe mer nyansert enn de to siste debattantene vil ha det til.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er presisjonen i Glock 17? Skøyt med en i sta som hadde elendig presisjon, er dette representativt for

Glock 17 eller var jeg uheldig...?

 

Hvis der er uleieglocken til TOP du har skutt med, så er den faktisk ikke så verst. Skjøt 48 poeng med den med S&B-ammoen klubben selger, men det krevde konsentrasjon. Avtrekket er langt, litt som å skyte DA-revolver. Denne er heller ikke original, og har faktisk et ganske lett avtrekk sammenliknet med en Glock rett fra esken.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært komfortabel med hverken Glock 17 eller 34 (lang sleide), men Glock 19 derimot har alltid vært bra - fra dag 1. Hvorfor vet jeg ikke, har skutt mye med forskjellige Glocker, men akkurat denne kompaktmodellen har vært veldig presis og lett å skyte med! Ellers så har jeg hatt en modell 26 også som var uvanlig presis, men her krevde det mye av skytteren også. Synes ikke avtrekket er så ille for feltskyting når det er modifisert.

Link to comment
Share on other sites

Mr Finkel

 

En pistol trenger ikke ha historie for å skytes med. At de er personlighetsløse gjør da vel ingenting?

Det er da for fanden bare en pistol som skal skytes med. Jeg har ihverfall ikke pistolen med meg i sengen og koser med den :roll::roll:

 

Min gen1 G17 har vel gått rundt 20 000 skudd. Og vet du hva? Jeg har jammen meg mått pusse den 4-5 ganger. Ikke pga feilfunk men fordi frykten for feilfunk ble for stor. Min G35 har ikke smelt så mye. Her har jeg byttet ut noen avtrekksdeler fra tredjepart (drop in) og avtrekket er mye bedre enn std Glock, men ikke i nærheten av "ordentlige" pistoler.

Når jeg hadde pistolen fra hverandre pga bytte av avtrekksdeler så pusset jeg den samtidig :lol:

Min filosofi er at jeg pusser Glocken til jul eller etter 5000 skudd, avhengig av hva som kommer sist. Har heller aldri hatt feilfunk med noen av glockene mine så lenge ammunisjonen jeg har snekret sammen har både krutt og hette og sånn nogenlunde riktige mål.

Og nettopp dette er det som jeg ser det et av de viktigste argumentene for å ha Glock når jeg skyter praktisk. Den smeller hver eneste gang !!! Dessuten slipper jeg å dra og slite i allverdens spaker for å få pistolen skyteklar ved trekk. Det er bare å dra i avtrekkeren.

Jeg trenger ikke å gjøre som mange av de andre som har fullrigga, høyglanspolerte, supertrimma, megapresise og gørrtighte konkuransemaskiner, men som river og sliter i sleiden på annenhver skytekveld for å få driten til å gå. Sannsynligvis pga et sandkorn på feil sted. Og rett etter skyting er det hjem og rense og kose med pangen en time eller to for at den skal virke neste gang.

 

Nei jeg har en pistol for å skyte med og ikke et sært smykke med historie og en personlighet (hun giftet jeg meg med). Defor har JEG en Glock eller to.

 

Ellers Mr. Finkelbaum, må jeg vel faktisk være enig med deg i at det å skyte under vann ikke er spesielt relevant, resten av det du skrev over er bare tull og personlig føleri :mrgreen::mrgreen:

Vennligst mulig hilsen fra kjendis - Pistolsomvirker elsker

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment som noe personangrep eller noe slikt..

Jeg har en CZ 75 SP-01 Shadow som JEG mener har mer sjel en noe plastikk pang.

Den har nå tyggi i seg 1000 skudd av ymse fabrikat, uten ett eneste hikk eller gulp.

Har hørt om eksemplarer som har gumlet i seg 10 tusen skudd uten noe tull.

Men, smaken er jo så klart som baken.

Den får iallefall IKKE servert blyfri miljøammo i fra forsvaret.

( ikke kan jeg forstå at forsvaret begynte å bruke noe slikt dr****. )

Link to comment
Share on other sites

Ikke tvil om at CZ'en er en god pang. Jeg synes faktisk den er et godt eksempel på en temmelig ujålete pistol hvor god funksjonering er satt i høysetet. Sliter dog med å finne den store personligheten i denne pangen også, men det er meg.

 

Uten at det er et forsøk på å være ufin så regner jeg heller ikke en CZ inn i denne kategorien:

fullrigga, høyglanspolerte, supertrimma, megapresise og gørrtighte konkuransemaskiner

Dette gjelder strengt tatt ikke noen våpen i production.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Mye bra og lese der, Kjendis - selv er jeg helt klart av føleri-typen, og det er jo aldeles i orden at jeg er sånn og du ikke sånn :P Jeg er helt idiot også med nye mobiltelefoner jeg kjøper: Går rett under dyna for å se på de nye lysa i mobilen dersom jeg får den i dagslys, så KOSE-faktoren er bare dramatisk viktig for meg he he.. Kona mi har også personlighet - OG 1911-pistolene mine i JERN. (Kona har også gått mange skudd uten feilfunk :mrgreen::mrgreen:) Mvh Mr. Finkel
Link to comment
Share on other sites

He-he

 

Jeg er ikke helt fri for sånt føleri jeg heller. Kjøpte meg en hagle for litt siden. Første pangen min med treverk i skjeftet (når jeg ser bortifra HV-mausern som egentlig ikke teller i en sånn sammenheng). Kjøpte tilogmed med oppgradert trekvalitet. Må innrømme at jeg koser meg og får en god følelse når jeg stryker den over skjeftet :oops::oops:

 

Har egentlig, i samme gate, lyst på en skikkelig 1911. En kongsberg colt i .45 med skikkelig historisk sus, men skapet er såpass fullt at jeg møter liten forståelse for dette hos fruen på våpenkontoret :trist:

 

Mobiler og praktiskpanger derimot, de har jeg samme forhold til som med skiftenøkler. De skal virke og være praktiske med minst mulig innsats, strev og tidsforbruk. Er dog uhelbredelig gadget freak og synes stort sett at skjønnheten ligger i det funksjonelle. Men det er vel sånn det er for mange av oss ingeniører. Comes with the trade.

 

Unnskyld trådstarter for en smule OT men jeg klarte ikke helt å la være. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lenge leve kose-faktoren, og håper også det blir en 1911 på deg ! Tror ikke jeg kan få det bedre enn å koke kaffe om morgenen og starte på en full strip av Colt'en - med et tynt, tynt smørelag etter rens av hver eneste del. Og jeg spør: Finnes det noen bedre lyd på jorda enn når man skrur magasinutløseren tilbake på plass på en 1911?? Og til trådstarter - håper dette ikke oppfattes som respektløst ift. emnet - beklager dersom - men gjentar at dette var kjempe-lesning, også for meg som ikke er noe glad i Glock. Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring som pistolskytter, men har testet en glock 19 to ganger.

Jeg fant ut at grepet var viktig. Første gangen jeg prøvde den tenkte jeg ikke

spesielt over grepet jeg hadde. Men i går da jeg testa den for andre gang gikk

det bedre. Et solid grep (altså klemme til) gjorde susen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

låner tråen litt jeg

 

er det noen merker som er bedre eller dårlig med tanke på kjøpe deler til glocken?

tenkte å kjøpe meg 3.5 pound connector. er lone wolf ok?

 

Trigger Housing er det noe å tjene på å bytte denne? link

 

har byttet fjersett. hjalp litt.

 

når man skal polere flatene. leste det ble brukt slipepasta av noe slag og q-tips, funker dette eller må man ha dremel og polere med?

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter: hva er problemet med dremel??

 

Han tenker vell på at hvis man er uforsiktig så kan man ødlegge.

 

Jeg er ikke helt enig at man aldri skal bruke dremel, kunne aldri tenkt meg å polere med q-tips. Bare vit hva du gjør! :lol:

Har polert nesten samtlige av mine våpen med "flitz metal polish" og dremel med knall resultat.

Men ikke poler og reis rett på feltstevne uten å prøve våpenet først!

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter: hva er problemet med dremel??

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Avtrekkermekanismer har ofte vinkler og skarpe avslutninger som man ikke ønsker å endre. Når du drar på med slipepasta og dremel, så kan du runde av kanter som skal være rette. Friksjon avtar med økt areal, så der 2 flater glir mot hverandre, så ønsker man stort areal. Hvis begge flatene er tilnærmet flate, og man polerer dem med Dremel slik at begge flater blir svakt konvekse, så øker friksjonen kanskje mer pga redusert kontaktflate enn du oppnådde i reduksjon ved å polere overflatene. man bør bruke slipepapir av fin korning limt på en glassplate, eller slipepasta på en glassplate. Fint med en jigg som sørger for at vinkelen på arbeidsstykket også er korrekt når man polerer.

 

Utvendig polering bør heller ikke foretas ukritisk, fort gjort å fase av låsehakkene på en revolvertønne slik at man får økt dødgang i tønna, og dermed mulighet for at tønne og løp ikke linjerer opp korrekt. Minste problemet da er klagene fra naboen som ikke liker spyttende revolvertønner.

 

Sidene på en 1911 skal ha tydelige overganger mellom avrundede og rette flater. Blir fort seende ut som en skjærefjøl fra sløyden i fjerdeklasse hvis man polerer denne med dremel og pasta.

 

Selv

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis man polerer Glocken på de riktige plassene er det vel strengt tatt ikke fare for å ødelegge vinkler osv..

Forutsatt man bruker sunn fornuft.

 

En ønsker vel kun å få delene til å bevege seg med mindre friksjon, ikke endre egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...