Jump to content

Krag-kalibre utover 6,5x55?


73alfa

Recommended Posts

Man er jo litt fasinert av Krag'en da den har enkelte fikse løsninger som ingen andre rifler har, i tillegg til at den er norsk ;)

Det skrives jo mye om at konstruksjonen er for svak til å takle moderne 6,5x55 amunisjon, og at den derfor ikke duger mot storvilt. Uten å begi meg inn på en duskusjon rundt akkurat hvorvidt 6,5 er egnet eller ikke (akkurat det er vel dekket i svært mange andre tråder her...) så ønsker jeg å se litt på hvilke alternative kalibre Krag'en kan benytte.

Jeg vet jo at amerikansk Springfield Krag var kamret i '30-40 Krag'. Så ser jeg også at det finnes en dansk '8mm Krag'.

Etter hva jeg har klart å lese meg til her på Kammeret, så har jeg forstått det slik at en patron med liten kulediameter gir høyere trykk(?) og større balastning på låsen enn en patron med samme hylsediameter men med større diameter på kula. stemmer dette?

I så fall, så tenkte jeg at f.eks 9,3x62 kanskje var et kaliber som ville kunne brukes. Litt søken på dette gav følgende resultat: Dansk krag, kamret i 9,3x62.

Er den danske Krag'en forskjellig i fra den norske? Eller er det kanskje noen som har hatt et litt høyere dødsønske som har kamret børsa i dette kalibret?

 

edit:

aaaaaghh. Føler meg nesten programforpliktet til å opplyse skribenten på linken jeg la ut om korrekt uttale av Krag Jørgensen.

sitat "Krag – this is pronounced with a silent ‘g’ so think of it as saying crowd but missing the d off the end, sort of like crowwwww but not like the bird."

Nei! Det er IKKE stum 'g' i slutten av Krag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kragen på bilde er en norsk krag.

 

22LR, 6,5x55, 8x54 og 8x57IS er de kalibrene norsk krag er fabrikkprodusert i. Jeg har hørt om krag i 9,3x57 men aldri sett en; 9,3x62 tror jeg rett og slett ikke det er plass til i krag-kasse.

 

Skyteprøven ble ikke innført før i 1964. For meg se bildet ut til å være fra et normalt stevne eller trening.

 

Dansk krag er mye forskjellig fra norsk krag, bla er den tilpasset en rand-patron.

 

 

Edit-om skyteprøven;

• 1953: Obligatorisk skyteprøve for villreinjegere

• 1954: Villreinjakt kan kun utøves med det våpenet som skyteprøven er avlagt med

• 1964: Obligatorisk skyteprøve for storviltjegere

• 1970: Skyteprøven må avlegges med jaktammunisjon

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle vært artig og visst hvor mye det koster å bygge om en krag til jaktstokk, med løpsskifte og ordentlig kikkertmontasje. Har sett på Rafdal sin side, og jammen blir de fine. Grublet et øyeblikk på 8x57 som fint elgkaliber her... Men så har jeg jo en .308 i skapet. Så tenkte jeg på småviltkaliber i stedt.

 

Har en M1912 på veggen i kjelleren, fullt brukbar, men med stokk som er kappet og et løp som har sett sine beste dager. Er nok ikke verdt fæle beløpet den, men det kunne vært interessant å få fiffet den opp til jaktstand med tiden.

 

Det skrives jo innimellom om Krager med større enn 6,5x55, men hva med kalibre mindre enn 6,dette da? Feks .260, .243, 6XC, .22-250 eller lignende? Hekken er jo smalere på disse patronene enn 6,5'en, men noen av de større er vel ikke lik denne de heller? Eller er dette dumt pga den lange kassen?

 

Eller, sett på en annen måte. Er det noe poeng å bygge om og koste på tusener av kroner på noe en ikke kan stole på når været er dårlig? Har hørt Kragen sender skuddene langt pokker i vold da låskassa vrir seg ved ulike temperaturer osv, pga èn låsklakk. Stemmer dette, eller er det overdrevet? Kjedelig å måtte la børsa stå i skapet når været er dårlig og... Samtidig hadde det vært artig og hatt ei snasen småviltrifle, som jeg overhodet ikke har bruk for! Har jo en .222 fra før... :)

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan, nå var opprinnelig disse Krag modellene som ble levert i 8x57 ikke beregnet for noe annet enn standard 8x57. Moderat patronen kom på markedet flere år etter at f.eks M48 elgrifla kom for salg.

 

Når det kommer til presisjon i vått vær så er dette et kjent problem, men meg bekjent ble det ikke nevneverdig fokus på dette før de første riflene med tykk pipe ble benyttet. Mulig dette hang mer sammen med at det er lettere å skyte godt på skive med banerifle og diopter enn langkrag med skur og korn, hva vet jeg. Uansett, årsaken er jo den lite symetriske løsningen med låsklakker. Uten at jeg er noen ekspert på området, så tror jeg det henger sammen med at i det skuddet går, og patronen er våt, så medfører dette vannet ubalanse i trykket i kassa. (Dårlig forklart, sikkert noen som kommer opp med en bedre forklaring) Uansett, om en passer på å holde patronen tørr og det ikke bøtter ned så det flommer vann inn i kassa så bør det ikke være noe problem å benytte en Krag til jakt. Dette er et av punktene på en lang to do list jeg har. Skulle gjerne testet hvordan vannet i praksis påvirker min jaktkrag i 8x54.

Link to comment
Share on other sites

Det skrives jo innimellom om Krager med større enn 6,5x55, men hva med kalibre mindre enn 6,dette da? Feks .260, .243, 6XC, .22-250 eller lignende? Hekken er jo smalere på disse patronene enn 6,5'en, men noen av de større er vel ikke lik denne de heller?

260, 243, 22-250 er bare 0,2mm smalere i rimmen så det bør gå bra. Men om du bygger om til noe slikt så er du dømt til å lade patronene selv siden fabrikkammo nok har "mer enn kragtrykk"

 

Eller, sett på en annen måte. Er det noe poeng å bygge om og koste på tusener av kroner på noe en ikke kan stole på når været er dårlig? Har hørt Kragen sender skuddene langt pokker i vold da låskassa vrir seg ved ulike temperaturer osv, pga èn låsklakk. Stemmer dette, eller er det overdrevet?

Kragen sender skudda opp langt over siktepunktet på 100m når våpen eller ammo blir våt ja. Om det er vits og verdt det vet bare du selv ;)
Link to comment
Share on other sites

aaaaaghh. Føler meg nesten programforpliktet til å opplyse skribenten på linken jeg la ut om korrekt uttale av Krag Jørgensen.

sitat "Krag – this is pronounced with a silent ‘g’ so think of it as saying crowd but missing the d off the end, sort of like crowwwww but not like the bird."

Nei! Det er IKKE stum 'g' i slutten av Krag.

 

Hehe! Good to see you found my comments on the Danish Krag. I am a Brit married to a Dane and we both pronounce Krag with a silent 'g' - maybe this is a Danish thing?

 

Great site, I am off to have a proper look :D

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at Kragen flytter treffpunkt når den blir våt er at hylsen ikke kleber like fast til kammerveggen, det samme får vi med oljede patroner.

Når hylsene ikke kleber til kammerveggen blir det større trykk mot sluttstykket, og på grunn av asymetrisk låsing vil låskassen vri seg mer ved større press på sluttstykket.

Det samme skjer med alle våpen, når hylsen er våt eller oljet blir belastningen på sluttstykket vesentlig større, og dersom låsklakkene ikke bærer jevnt vil det bli treffpunktvariasjon. Kragen får det bare i større grad enn de fleste andre våpen.

Årsaken til at dette ikke ble et tema før man fikk tungt og frittliggende løper at med det originale løpet festet med solide løpsbånd til stokken så fikk dette mindre utslag enn med frittliggende løp.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Vil det si at om man bytter stokk og/eller løp, så bør man ha løpsbånd?

 

Hadde jo vært artig med en Krag i brukendes stand. Titter stadig på gammer'n på veggen og funderer... Men, som han på Børselars sa, løpet er ikke bra, så jeg vil maks kunne få samling omkring en håndballs størrelse. Ikke akkurat noe å satse på til rev/bever... Da må i så fall et løpsbytte til. Men stokken kan jeg jo kanskje gjøre noe med uten nødvendigvis å skifte den. Vet ikke om M1912 er noe å satse på? Har hørt litt ulikt om låskasser på Kragene.

 

Hva slags kaliber under 6,5x55 kunne vært og anbefalt da? Lade kan jeg gjøre selv.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kaliber under 6,5x55 kunne vært og anbefalt da? Lade kan jeg gjøre selv.

 

 

Strengt tatt burde jo 5,56X55 være perfekt? Du kan jo høre med Annerud, som er hodet bak den villkatten...

 

Her er linken til prosjektet hans: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=56860

 

Jeg leker med tanken selv på og sende en krag til Rafdal for ombygging, men da i 6,5X55, så viss du får ett pris overslag så kan du kansje gi oss andre et hint om pris?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M1912?

Hva finnes av forskjellige kasser, og hvordan er de merket?

Jeg trodde at "Krag er Krag" :oops:

 

 

Krag M1912 slik den ser ut originalt:

Norwegian_K-J_M1912.png

 

Min M1912, hvor stokken er omgjort:

010-1.jpg

 

Ellers er det flere varianter av karabin (M1912), mens "langkragen" vel er vanligst.

 

Mer om M1912 her: http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0103

 

Vakkert våpen! Synd min er "ødelagt"... Men da er det jo heller ikke noe helligbrøde å gjøre litt med den.

 

Meeeen, unnskyld trådstarter! Dette blir jo litt off topic... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt burde jo 5,56X55 være perfekt? Du kan jo høre med Annerud, som er hodet bak den villkatten...

 

Her er linken til prosjektet hans: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=56860

 

Høres ut som en kjekk kombinasjon! .22-kaliber liker jeg, og med 6,5-hylsa skulle det jo ikke by på problemer med sluttstykke/låskasse heller. :)

 

På Kongsberg våpenhistoriske har de en spesiell versjon for jakt, en enkeltskudd kamret i .219 Zipper! .22-kule i .30-30 hylse. Snasent...

 

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Kuriosa&weaponid=KUR0002

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har sett den der, ikke så dum den heller, men man mister hele poenget med kragen, og dens geniale magasin løsning

det ligger ett par gode bilder/ historier her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=80363 om ombygde krag på jakt

 

 

Til 73alfa

Dette er ett prosjekt du bør realisere, for kragen er ett vanvittig godt våpen og skyte med, og det har en sluttstykke gange, som er som varm kniv i smør, en fantastisk konstruksjon. Dessuten er de ikke så svake som enkelte hevder, jeg har skutt Raufoss ammunisjon i fra 1929 over kronograf, og den lå ikke tilbake fra moderne varianter i hastighet i vertfall :shock: Det var først når den fikk frittliggende, og tung? DFS pipe det begynte og gå galt, og noen litt vell kraftige hjemmeladninger kansje?

Link to comment
Share on other sites

Good to see you found my comments on the Danish Krag. I am a Brit married to a Dane and we both pronounce Krag with a silent 'g' - maybe this is a Danish thing?

 

Great site, I am off to have a proper look :D

 

Be advised that every Norwegian learns this at a very young age: Kra kra, that's what the crow says.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kopierer denne fra en tidligere tråd. Grunnen var at jeg fant ei original Kongsberg-pipe som var .30 kaliber. Har den ennå, for interesserte. Jeg tror Høggeren mente at det kunne være noe eksperiment-greier, og at løpet var innrettet for en nederlansk eller fransk patron.

 

Det kan nok hende du er inne på noe der. Jeg ser at kulediameteren på denne franske patronen er 7,8 mm. Mi pipe måler 7,62 som kalibermål. Mener å huske fra gamle annonser i The American Rifleman at de som kjøpte store mengder Krager bygget de om til .308 W.

Mener at det var Century Arms. Det måtte da bli i grenseland med omsyn til trykk.

Link to comment
Share on other sites

6x55 hørtes jo kjekt ut! :) Finnes det kaliberet da? Har aldri hørt om det i hvert fall, men det går kanskje an å gjør noe med det! Hylser er jo lett tilgjengelig.

 

Huff... Kragen skjelver på veggen og har lyst på litt kos og aktivitet... Og jeg har ikke andre ting på gang! Neineinei... 6x55 - dusteforslag hmf...

 

Slike tråder skulle vært fjernet av moderatorkorpset... Det mangler en regel under "Vi vil ikke ha..."

 

"... tråder som medfører ekstrem havesyke som igjen kan medføre ekteskapsbrudd og økonomisk ruin." :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...